Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Vilket gör det ännu obegripligare att en vet rekommenderade ägarna till ett fångsto i stallet att betäcka henne eftersom det "skulle vara bra för henne". Stoet kunde knappt stå på benen, hur sjutton tänker man då som veterinär och ägare? (Det tog sig tack och lov inte och stoet fick senare somna in pga sin fång.)
Sorry för heeelt OT.

Knapplån

Dags att peta upp denna tråd igen, jag såg att detta diskuterades på ett isländskt forum och tyvärr verkar de inte vilja ta till sig den information som forskarna på Ultuna kommit fram till, kanske för att det kommer ryktesvägen och inte genom "officiella" kanaler. Synd.

Det skulle tex vara bra om någon, på Island verksam, veterinär skrev en artikel i tex Eidfaxi eller på Hestafrettir.is. Alltså att någon veterinär återgav informationen någonstans där fler hästägare/avlare läser än i veterinärtidningar.

Det finns ju massor av islänningar i Sverige, dom kan ju skriva nåt i sitt hemlands tidskrifter. Plättlätt. Om dom är intresserade av informationen.

Jag har inte sagt att det är svårt, bara synd att informationen inte verkar gå fram...

Det kan man ju fråga sig.

Sigridur Björnsdottir är en mkt respekterad veterinär på Island som har ett nära samarbete med Ultuna, hon borde ju kunna sprida information om hon ville tex.

Gissningsvis är problemet att man inte riktigt vill tro och så är det en ekonomisk fråga. En del lever på att föda upp färghästar och då får man lite problem att anpassa sig. Det är helt klart svårare att få fram silverhästar om man måste se till att inte få dubbelgenuppsättning och kan bli svårare att sälja om köparna blir mer selektiva.

Troligen är det så men här i Sverige har ju även de som inte ville tro fått information som övertygat de flesta (så verkar det i alla fall när man pratar med folk och när man läaser bla här på buke).

Sigridur Björnsdottir

Hon har varit här och tittat på mina Silverhästar och är vad jag vet insatt i problemet.
Men det är väl politik i det som i allting annat.

Dock var hon här innan ögondefekten hittades och då i samband med att genen skulle identifieras.
Vi diskuterade Hingstens konstiga ögon och hon hävdade bestämt att det var avblekningen som gjorde att de såg underliga ut.
Nu så vet vi bättre.

Senast ändrad:

Troligen är det så men här i Sverige har ju även de som inte ville tro fått information som övertygat de flesta .

Det satt mycket hårt åt i början.
Inte ens Veterinära Expertutlåtanden dög.
Utan många vägrade att tro på att det gällde alla Silverhästar.
Det finns säkert fortfarande de som hävdar att det bara är vissa hästar som drabbas och då andras men inte deras egna.

Men ändå ser man fortfarande att man betäcker silver med silver. Har själv gjort det, men då (2007) visste man inte. Har dock DNA-testat och bägge mina 08:or har bara en silvergen.

Men ändå ser man fortfarande att man betäcker silver med silver. Har själv gjort det, men då (2007) visste man inte. Har dock DNA-testat och bägge mina 08:or har bara en silvergen.

Det finns ju inget förbud, bara en rekommendation och eftersom jag inte haft IH i år så vet jag inte om rekommendationen gick ut i år oxå ?

Det är upp till var och en att göra som de vill.
Personligen säger jag nej till silverston/ston med silvergen/ston med misstänkt silvergen.
Min silverhingst betäcker endast "säkra" ston :)

Jag har förlorat flera ston, både i år och förra året, på den policyn men hellre det än att bidra till avel som medför hästar som ev lider.
Det är pengara som styr, i de flesta fall, och då kan man inte räkna med att folk gör vad som är bäst för helheten utan gör det som är bästa för dem själva.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat