Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst
Ett intressant sidorspar ar gener som i dubbel uppsattning ger en defekt men i singularis istallet har en positiv egenskap och skyddar mot sjukdom.
Om nagon hanger med pa det resonemanget?
Tänker du på sickle-cell-anemi, då? Eller om det var någon av thalassemierna. Mindre risk att få malaria, men riktigt illa vid dubbel uppsättning.
För övrigt: tycker att det är ett intressant tema, med avel, genetik, färger. Har ett islandssto, islandsfödd, som var betäckt när jag köpte henne. Har i och med flytt utvecklat lindrigt eksem som hålls fint enbart med täcke. Jag kommer förstås aldrig att låta betäcka henne igen, pga eksemet.
Ser å andra sidan annonser på hastnet om avelsston som säljs just för avel, och som har eksem.
Med tanke på att eksem är en av de defekter som finns med på SJVs lista, tycker jag att fenomenet är skrämmande.
Eller hur veterinärer kan resonera. Har en fångfjording (som INTE som någon antydde går på grushage och har ont, utan går i en hage med ytterst lite bete och på en jämn foderstat med högkvalitativt hösilage och havre året runt och presterar på tävlingar) som flera personer frågat om jag inte ska ta föl på. Varken fler än en vet, eller flera privatpersoner, har alls förstått mitt argument om att inte avla på en individ med fång (=defekt individ).
Så nog är fråga när det gäller avel, en stor och viktig fråga!
Kan köpa argumentet att en honozygot silverhingst som nu redan finns, är OK att använda i avel på icke silver-individer, eftersom man känner till nedärvningen och då också kan hindra uppkomsten av fler homozygoter.
Däremot att avla på en häst med spatt, eksem eller fång där nedärvningen inte är lika enkel, är i min värld värre - eftersom man har en bevisat sårbar individ vilket torde nedärva en ökad benägenhet för defekten.
Långt och svamligt, jag vet.
Till Icke_Ung: bra att du lagt in länkarna!