Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

sen en sak jag tycker är himla konstig, varför matchar sällan exteriörbedömningen, gångartsbedömningen? Vad är då en bra exteriör om den inte gynnar bra gångarter? Ofta är det de med helknäpp exteriör som har de mest talangfulla gångarterna. Men vad är knäppt vs bra exteriör då? något som människan hittat på är vackert?

Bra exteriör är endast något som människan valt att kalla vackert ! :cool: Lyckligtvis brukar hästarna kunna funka relativt bra ändå...:grin:

:idea: Exempel: Under de senaste åren har stor andel av islandshingstarna med mycket hög gångartsbedömning (bortåt 8,50) generellt fått dålig bedömning för benställning. För mig visar det mera att man är ute och reser vad gäller benställningsidealet, än att dessa högpresterande individer skulle ha någon exteriör svaghet. Inte minst eftersom de övriga hingstarna med mer "korrekta ben" inte tycks ha någon gångartsmässig fördel av detta över förstnämnda gruppen...

Sedan ska man komma ihåg att vad som räknas som bra gångarter, är också något som människan bestämt... Tex att höga bensprattel i tölt ska räknas som fint. För vilda hästar kanske andra saker är mer ändamålsenliga eller till och med nödvändiga för överlevnad, tex att kunna uppfatta en jordbävning och fly, eller att orka galoppera därifrån i tre dygn om det krävs.

Ja exakt där sa du ett sanningens ord "det gäller inte bara silver" folk (speciellt i sverige känns det som) verkar ha svårt att avla på helheten de ska alltid koncentera sig på specifika egenskaper typ, färg, och tölt, mankhöjd är väl de vanligaste.

Sen känns det som många tänker på gångarterna och glömmer lynnet...även många glömmer eksemet och avlar på ston med eksem eller andra sjukdommar vilket jag tycker är än värre nästan.

Se bara på halvblodsaveln där har de helt glömt lynnet och helheten de avlar bara på kapacitet och "hur högt kan den hoppa" i princip...nu drar jag alla över en kam, ja men jag tar det inte direkt från tomma intet precis.

Varför siktar vi emot det?

sen en sak jag tycker är himla konstig, varför matchar sällan exteriörbedömningen, gångartsbedömningen?
Vad är då en bra exteriör om den inte gynnar bra gångarter?

Ofta är det de med helknäpp exteriör som har de mest talangfulla gångarterna.

Men vad är knäppt vs bra exteriör då? något som människan hittat på är vackert?

Tillbaka till silver, så tycker jag att vi skall fortsätta vara unika med våra islandshästar och inte göra samma dumma misstag som andra rasers avlare har gjort...dvs avlat bort de unika egenskaperna!

fast helknäpp exteriör tycker jag inte att de brukar ha, de flesta hästarna klarar gränsen på 7,50 för ston och 7,75 för hingstar, kan bara komma på nån hingst som har riktigt höga ridpoäng men kassa exteriör poäng de flesta har runt 7,80 - 8,0 iaf, men som någon annan sa exteriör är egentligen bara en smaksak, vissa människor har bestämt hur en islandshäst ska se ut.

Ok, du har rätt i ditt påpekande, "helknäpp" ska man väl inte kalla någon häst vars exteriör ändå bedömts vara säg 7 och däröver... :o

(Men skulle exteriören bedömas vara tex 2 kan man ju undra hur det stämmer med rasidealet, eller om man ens tror att det är en häst man ser framför sig...) :p

Bra exteriör är endast något som människan valt att kalla vackert ! Lyckligtvis brukar hästarna kunna funka relativt bra ändå...

Vackert har inte med saken att göra.
Det handlar om korrekthet och hållbarhet.

En häst med katastrofal exteriör kan säkert röra sig spektakulärt men den riskerar förslitningsskador pga felaktigheter i sin anatomi.

En häst med katastrofal exteriör kan säkert röra sig spektakulärt men den riskerar förslitningsskador pga felaktigheter i sin anatomi.

Jag måste bara fråga, har du islandshästar själv eller andra raser bara/oxå?

Jag har ingen islandshast i just nu, bara stora gangartshastar.
Hade islandshastverksamhet i sverige innan jag flyttade utomlands.

Hur så? :)

Jo vackert har i alra högsta grad med saken att göra, hästen ska vara rastypisk för att få bra poäng och det är en smaksak.

Vet många hästar som varit korrekta som fått låga poäng på grund av att de inte följer idealet, ofta får de små knubbiga hästarna ganska dåligt. Visade ett sto som ser bra ut, inget fel på henne, men endast 131 hög och lite grövre modellen, pappan är en elitpremierad hingst och har 8,20 eller nåt på exteriör och mamman har 7,60 på exteriör.

Hon fick bara 7,21 på exteriören och vi stod såhär efteråt :eek: vad var det för fel på henne nu då.

Visserligen är jag nybörjare på att visa hästar, men så stor betydelse kan det väl inte ha och hingsten fick över 8,0 på allt bär jag visade honom exteriört som 3 åring.

Aja vi tycker att hon är fin och det är inga fel på henne som påverkar hennes hälsa och ridegenskaperna fick hon bra på så vi struntar i vad domarna tycker och avlar iaf :)

Ok, du har rätt i ditt påpekande, "helknäpp" ska man väl inte kalla någon häst vars exteriör ändå bedömts vara säg 7 och däröver... :o

(Men skulle exteriören bedömas vara tex 2 kan man ju undra hur det stämmer med rasidealet, eller om man ens tror att det är en häst man ser framför sig...) :p

bedömningssiffran börjar på 5 så en häst som är fyrgångare tex och inte visar en gnutta pass får 5 för pass

Om du läser igenom jag svarade på så ser du att det var angående exeriör vs gång. Angående benställningar och korrekthet.

Det har inget med det estetiska att göra, dvs storlek, behåring etc.
Det är irrelevant i den diskussionen.

bedömningssiffran börjar på 5 så en häst som är fyrgångare tex och inte visar en gnutta pass får 5 för pass
Tack för den välmenta upplysningen, även om jag kände till detta sedan tidigare. Jag skrev "2" enbart för att försöka ge ett målande exempel i detta resonemang, (borde kanske ha förtydligat att det var en hypotetisk bedömning...) :)

Om du läser igenom jag svarade på så ser du att det var angående exeriör vs gång. Angående benställningar och korrekthet. Det har inget med det estetiska att göra, dvs storlek, behåring etc. Det är irrelevant i den diskussionen.
Exteriör kan - och bör ?! - ses ur såväl estetiskt som funktionsmässigt perspektiv. Så varför har du själv valt att göra uppdelningen att tex storlek skulle höra enbart till det estetiska ? Det ingår ju också i högsta grad inom funktion / hållbarhet ? :confused:

Vackert har inte med saken att göra. Det handlar om korrekthet och hållbarhet. En häst med katastrofal exteriör kan säkert röra sig spektakulärt men den riskerar förslitningsskador pga felaktigheter i sin anatomi.

Likaledes kan en häst med "perfekt" exteriör (eventuellt!!) röra sig spektakulärt men riskera förslitningsskador - pga exteriörmålet är i vissa fall inte fullständigt anatomiskt / ergonomiskt underbyggt. :crazy:

Jag ser visst vad du skriver, men vi har inte riktigt samma uppfattning om det här. Som tur är behöver vi inte ha det heller, ty var och en får bli lycklig på sin fason. :cool:

Tack för den välmenta upplysningen, även om jag kände till detta sedan tidigare. Jag skrev "2" enbart för att försöka ge ett målande exempel i detta resonemang, (borde kanske ha förtydligat att det var en hypotetisk bedömning...) :)

Exteriör kan - och bör ?! - ses ur såväl estetiskt som funktionsmässigt perspektiv. Så varför har du själv valt att göra uppdelningen att tex storlek skulle höra enbart till det estetiska ? Det ingår ju också i högsta grad inom funktion / hållbarhet ? :confused:

Likaledes kan en häst med "perfekt" exteriör (eventuellt!!) röra sig spektakulärt men riskera förslitningsskador - pga exteriörmålet är i vissa fall inte fullständigt anatomiskt / ergonomiskt underbyggt. :crazy:

Jag ser visst vad du skriver, men vi har inte riktigt samma uppfattning om det här. Som tur är behöver vi inte ha det heller, ty var och en får bli lycklig på sin fason. :cool:

Om du menar det du skriver ovan, varför skrev du då:

Bra exteriör är endast något som människan valt att kalla vackert

Detta är ett uttalande som går emot vad du nu skriver nu:

Exteriör kan - och bör ?! - ses ur såväl estetiskt som funktionsmässigt perspektiv.

Så hur ska du ha det?

Är exteriör endast något som människan valt att kalla vackert eller är det något som även bör ses ur ett funktionsmässigt perspektiv?

Jag vet vad jag tycker men du verkar inte riktigt ha bestämt dig.

Senast ändrad:

Någon får gärna hjälpa mig, jag kan inte komma åt hemsidan :cry:

.

:love: Tack :love: till FannyN:s underbara man som trollade fram en ingång till sidan :idea:

Jag har inget bra hemsidesprogram utan sitter och knackar kod som jag inte kan så ha överseende med layouten.

Men nu är åtminstone silversidan ny, ska ta och gå över resten när jag får tid!

http://silverkedjan.se/ny/farger/del4.html

Ett intressant sidorspar ar gener som i dubbel uppsattning ger en defekt men i singularis istallet har en positiv egenskap och skyddar mot sjukdom.

Om nagon hanger med pa det resonemanget?

Tänker du på sickle-cell-anemi, då? Eller om det var någon av thalassemierna. Mindre risk att få malaria, men riktigt illa vid dubbel uppsättning.

För övrigt: tycker att det är ett intressant tema, med avel, genetik, färger. Har ett islandssto, islandsfödd, som var betäckt när jag köpte henne. Har i och med flytt utvecklat lindrigt eksem som hålls fint enbart med täcke. Jag kommer förstås aldrig att låta betäcka henne igen, pga eksemet.
Ser å andra sidan annonser på hastnet om avelsston som säljs just för avel, och som har eksem.
Med tanke på att eksem är en av de defekter som finns med på SJVs lista, tycker jag att fenomenet är skrämmande.

Eller hur veterinärer kan resonera. Har en fångfjording (som INTE som någon antydde går på grushage och har ont, utan går i en hage med ytterst lite bete och på en jämn foderstat med högkvalitativt hösilage och havre året runt och presterar på tävlingar) som flera personer frågat om jag inte ska ta föl på. Varken fler än en vet, eller flera privatpersoner, har alls förstått mitt argument om att inte avla på en individ med fång (=defekt individ).

Så nog är fråga när det gäller avel, en stor och viktig fråga!
Kan köpa argumentet att en honozygot silverhingst som nu redan finns, är OK att använda i avel på icke silver-individer, eftersom man känner till nedärvningen och då också kan hindra uppkomsten av fler homozygoter.
Däremot att avla på en häst med spatt, eksem eller fång där nedärvningen inte är lika enkel, är i min värld värre - eftersom man har en bevisat sårbar individ vilket torde nedärva en ökad benägenhet för defekten.

Långt och svamligt, jag vet.

Till Icke_Ung: bra att du lagt in länkarna!

Du har så rätt och förstår det så bra. IUs hingst är alltså ett utmärkt val omman vill ha ett silverföl så länge man själv inte har silveranlag i sitt sto. Plättlätt!

Sen kan jag inte förstå detta med eksemavel!

Jag förstår att människor vill ha föl och jag förstår om de är okunniga/ser mellan fingrarna och avlar på sitt älskade sto trots defekter för det är ett bekvämt och billigt sätt att få en häst (det är tvärtom på riktigt men många vill liksom ha avbetalning och betala 15000 först och sedan varje månad tills hästen är fyra och den har kostat minst 50000 i allafall, och för de pengarna kan de få en långt bättre häst med föräldrar utan eksem, är hästen sjuk eller råkar ut för en olycka är den ännu dyrare...).

MEN om jag vore hingstägare och på ett sätt har ett samarbete med sif blundar för defektlistan när det gäler just detta och säger välkommen...
Okej de får pengar där och då med sen då om det kommer fram att hingsten ger eksemföl??

Hur mycket brys sig sif om defektlistan egentligen?

Hur mycket brys sig sif om defektlistan egentligen?

Inte alls skulle jag vilja påstå, då man numera accepterar att även hingsten har eksem och får betäcka ändå. Man vill dock att detta ska skrivas in så att stoägaren själv får välja. Hur många hingstar har man då uppgett ha eksem? Jag var det en?;):angel:

Jag har inte träffat nån som sagt sig avstå från avel pga diverse fel på stoet. Däremot en del stoägare som inte tar föl på friska ston för att dom vill ha en bra ridhäst.

Har bara en fråga, ligger fång på defektlistan och är det ärftligt?

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18