Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Jag har läst att det är större risk för en homozygot skimmel att drabbas av melanom tidigare och även större risk om skimmel har svart än röd grundfärg.

fast silver ploppar väl inte bara upp utan en av föräldrarna måste väl vara silver för att avkomman ska kunna få det alltså borde man veta om fuxen eller isabellen eller vad det nu är har silveranlag genom att titta på vad det är för färger i stammen?

tex en fux med två svarta föräldrar lär ju inte ha dolt anlag för silver dessutom kan man ju dna testa färganlaget för att se om den bär på det om man nu är osäker och vill para med silver.

Vi har ett fux sto vi ska betäcka med silverhingst, men hon har garanterat inga silverhästar bakom sig.

Nej, deet "ploppar" ju inte bara upp. Fast om man tex har en fux med fuxar/isabeller/rösskäckar,etc i stamtavalan kan ju silver anlaget legat dolt länge... Därav kan det säkert ibland vara lättare att DNA testa.

Men har fuxen två svarta föräldrar eller bruna för den delen är det ju inga problem.

Ett intressant sidorspar ar gener som i dubbel uppsattning ger en defekt men i singularis istallet har en positiv egenskap och skyddar mot sjukdom.

Detta gor att jag personligen har problem att kalla en gen defekt.
En defekt gen bor istallet vara en gen som inte fungerar som den ar menad.

En silvergen gor precis vad den skall, dvs ger fargen.
Den bor darmed ej vara defekt.

Daremot tva av dessa gener ger tillsammans en defekt hos hasten men oberoende av varandra ar de inte defekta.

Om nagon hanger med pa det resonemanget?

Det är precis så jag tänker också. För man ska ju inte avla på hästar med defekter, så då borde man ju inte "få" avla på silver över huvud taget. Men hästarna riskerar ju inte att bli sjuka, dvs få defekten "på riktigt" förrän det är dubbelt. Så jag har lite svårt att se att en heterozygot silverhäst skulle vara defekt, så att säga. Så jag är helt med på ditt resonemang. :)

För övrigt, när det kommer till färger som döljer silveranlaget. Inte att förglömma skimlar, som man kanske inte vet födelsefärgen på eller som blivit felregistrerade som föl... Eller till och med skimlar födda röda.

Jag minns inte, kan ha varit i en tidning, kan ha varit på nätet. Det handlade om en studie på lipizzanerhästar.

Märkligt vad dåligt informerade de är då.

Nåväl jag hade inte heller märkt något på min hingst om inte ÖgonVeterinären hade ögonlyst honom.
Allt som märktes var att han var litet ängslig med att rida ut utan sällskap i skymning.
Men det är det ju många hästar som är.
Så de borde ögonlysa sina hästar.

Men innebär det något problem för hästarna då?
om det knappt ens märks menar jag och att de inte ens märkt det på island då.

det är lite som att kör man till en klinik så hittar de alltid fel även på en häst man trodde va frisk...alltså letar man kan man ju hitta saker som hästen inte ens har problem med.

Nog sjutton har det funnits misstankar om att detta skulle vara möjligt, G H var väl en som skrev en artikel om detta men blev snabbt nedröstad.;)
Så helfel visade det sig nu att han inte hade, problem är det ju alltid om man blir blind både för djur och människa. För en häst kan det bli katastrofalt eftersom de är flyktdjur och är i stora behov av att ögonen fungerar.

Man hittar inte saker på klinik som hästen inte har problem med, om man hittar dom är det för att hästen har problem med dom.;)

I_U fall tolkar det det som att det mest handlade om en slump att det upptäcktes, annars hade väl kanske inte den här cirkusen gått igång. Och tänker man tillbaka lite på en del hästars beteende då främst en del hingstar, så kanske de kan vara en förklaring till ett udda beteende men något som aldrig kommer att bekräftas.

det är lite som att kör man till en klinik så hittar de alltid fel även på en häst man trodde va frisk...alltså letar man kan man ju hitta saker som hästen inte ens har problem med.

Och tur ar val det.

Att veterinarerna hittar fel som vi agare ar for (inkompetenta) for att upptacka.

Jag forstar inte vad du menar med "saker som hastarna inte har problem med"?
Finns det ett fel sa ar det val ett problem i sig, bara for att det inte upptackts av oss agare betyder det inte att hasten ej lidit av det.

Ditt resonemang ar ganska ologiskt och jag far lite kanslan av att om du inte vet om problemet sa ar det ok.. :crazy:

Var det en ny artikel?

Det var väl bara ett par år sedan man lokaliserade genen?
Innan dess spekulerades det en massa.

I och för sig är väl tanken rätt i och med att ju mer urskimlad hästen är desto större är risken för cancer.

Och hos homozygoter är processen snabbare. (Tror jag?)

Men innebär det något problem för hästarna då?

Det måste ju självklart vara bökigt att inte se ordentligt även om det fungerar ganska så bra ändå.
Men han vill helst ha en ledsagare då det är mörkt ute och litet extra lyse.

Mer än ett år sedan. Jag tror det var i Forskning & Framsteg jag läste först, det var på biblioteket i a f. Sedan letade jag mer på nätet.

Knapplån.. problemet är ju lätt löst genom att man för in en regel att alla föl måste gentestas för att se om de har silveranlaget dolt eller synligt!

På så vis vet man in framtiden att denna fux bär på silvergen och hingstägare/hållare får ej ta emot dessa ston!

Nu måste man ju chippa och dona och ha sig så ett test till under alla 511 som redan är är inget man märker av:)

2008 var det ja.
All credit till forskarna i Uppsala.

Jag kan dock inte hitta infon att hastar med svart grundfarg drabbas mer?

"HOMOZYGOTA SKIMLAR OCH MELANOM
• Ett forskningsprojekt på SLU har visat att avblekbara skimlar som är homozygota (= har dubbelt anlag för skimmelfärgen) blir vitare fortare än de som är heterozygota (= enkelt anlag för skimmelfärg). Dessa hästar får oftare hudsjukdomen melanom. Även skimlar som fötts svarta verkar drabbas av melanom i större utsträckning.

Stycket här ovan om Homozygota skimlar och melanom är citerat ur Eva Jangös text med rubriken: Genforskning ska stoppa sjukdomar, Ridsport nummer 24/2007."

Knapplån.. problemet är ju lätt löst genom att man för in en regel att alla föl måste gentestas för att se om de har silveranlaget dolt eller synligt!

Det är väl en rätt onödig kostnad att testa hästar som inte kommer att användas i aveln eller som man genom ett ögonkast kan se att de inte har eller inte har silvergenen alternativt vet staus genom kontroll av föräldrarna. Det lär vara 90%+ som är onödiga att testa.

Normalt räcker det gott med att undvika att para silver med silver och testa osäkra kort vid behov.

Det är 25% risk. 50% blir gula, 25% får grundfärgen och 25% blir BEC
Och jag tycker att de är vackra.
Sjuka blir de inte.
För precis som du själv skriver så är ju skäckar rosa på det vita.
Nu så är det inte helt vita utan creme färgade, vita tecken syns t.ex.
Huden är litet mörkare än rosa.

Jag tror dessutom att Connemaraföreningen har lättat på de reglerna,.

Oki ja då finns det ju ingen anledning att förbjuda färgen om hästarna inte lider av det.

De jag har sett har varit fula men det är ju en smaksak :p

Det är svårt att tycka något sådant här inte är vackert.
cremello_stallion.jpg

Bild lånad från Silverkedjan.
http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del2.html

jo den var riktigt snygg faktiskt :)

Men dom jag såg nere på önnarps stuteriet när jag köpte min connemara jag hade förut var inte snygga de såg ut som grisar typ :p

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka