Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast silver ploppar väl inte bara upp utan en av föräldrarna måste väl vara silver för att avkomman ska kunna få det alltså borde man veta om fuxen eller isabellen eller vad det nu är har silveranlag genom att titta på vad det är för färger i stammen?
tex en fux med två svarta föräldrar lär ju inte ha dolt anlag för silver dessutom kan man ju dna testa färganlaget för att se om den bär på det om man nu är osäker och vill para med silver.
Vi har ett fux sto vi ska betäcka med silverhingst, men hon har garanterat inga silverhästar bakom sig.
Ett intressant sidorspar ar gener som i dubbel uppsattning ger en defekt men i singularis istallet har en positiv egenskap och skyddar mot sjukdom.
Detta gor att jag personligen har problem att kalla en gen defekt.
En defekt gen bor istallet vara en gen som inte fungerar som den ar menad.
En silvergen gor precis vad den skall, dvs ger fargen.
Den bor darmed ej vara defekt.
Daremot tva av dessa gener ger tillsammans en defekt hos hasten men oberoende av varandra ar de inte defekta.
Om nagon hanger med pa det resonemanget?
Märkligt vad dåligt informerade de är då.
Nåväl jag hade inte heller märkt något på min hingst om inte ÖgonVeterinären hade ögonlyst honom.
Allt som märktes var att han var litet ängslig med att rida ut utan sällskap i skymning.
Men det är det ju många hästar som är.
Så de borde ögonlysa sina hästar.
det är lite som att kör man till en klinik så hittar de alltid fel även på en häst man trodde va frisk...alltså letar man kan man ju hitta saker som hästen inte ens har problem med.
Men innebär det något problem för hästarna då?
Knapplån.. problemet är ju lätt löst genom att man för in en regel att alla föl måste gentestas för att se om de har silveranlaget dolt eller synligt!
Det är 25% risk. 50% blir gula, 25% får grundfärgen och 25% blir BEC
Och jag tycker att de är vackra.
Sjuka blir de inte.
För precis som du själv skriver så är ju skäckar rosa på det vita.
Nu så är det inte helt vita utan creme färgade, vita tecken syns t.ex.
Huden är litet mörkare än rosa.
Jag tror dessutom att Connemaraföreningen har lättat på de reglerna,.
Det är svårt att tycka något sådant här inte är vackert.
Bild lånad från Silverkedjan.
http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del2.html