Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Grattis, jag tror du just sa att vi bör avliva alla sällskapsdjur, vi kan som sagt inte veta om de har ont eller inte. Kan vi inte bedöma om hästen har ont av en ögonsjukdom så kan vi inte bedöma om den har ont av något annat heller och följaktligen så bör vi avliva i förebyggande syfte eller?

OM du vill tolka det så, så varsågod men det var inte vad jag sa.

Man får inte avla på defekter och då bör man ju inte avla på varken homozygota eller heterozygota silverhästar....
Men defntivit inte på homozygota eftersom defekten garanterat ges vidare i det fallet och isåfall kan "man ju lika gärna" avliva alla homozygoter.....

DET var vad jag sa......

Inte att man ska avliva dem för att man inte vet om de har ont, det är en annan fråga.

Jovisst, en sak till var det.....

Jag har inte sagt att man inte kan bedöma om hästen har ont, man kan inte veta.
Och att just islandshästar verkar mer smärttåliga än andra raser så man kan inte dra alla över en kam....kanske det tom är svårare att bedöma/ veta på just dem....

Senast ändrad:

Vi kan ju aldrig veta om en häst har ont, vi kan mest göra mer eller mindre kvalificerade gissningar, stödjer hästen inte på ett ben så har den med största sanolikhet ont men om den inte visar några som helst symptom på smärta så kan vi bara utgå från att den mår bra.

Men just en islandshäst burkar inte visa speciellt mycket symptom på smärta när det gäller många saker......

Och det är många saker som kanske man inte tänker på kan härröra från smärta eller överbelastning någon annanstans för att den har ont på ett annat ställe.
det börjar bli bättre att man försöker hitta orsaken och inte bara behandla symptomen men i många fall ser man främst till symptomen och inte den bakomliggande orsaken.

en trolig förklaring är att diskussionerna och artiklarna kring detta kom igång mitt under betäckningsäsongen 2009 då många ston redan var dräktiga,
men kom ihåg att föds fölen med bra syn är det inget problem,
för finns defekten (om den ens förekommer hos vår ras?
men det får vi snart reda på av SLU förhoppningsvis)
så visar det sig omgående, det är inget som förändras med åren vad man har sett hos Rocky Mountain

Det var mest en poäng att det fanns. Det finns ju säkert många som inte läst den även om den itne är så dagsfärsk längre ;)

OM du vill tolka det så, så varsågod men det var inte vad jag sa.

Man får inte avla på defekter och då bör man ju inte avla på varken homozygota eller heterozygota silverhästar....
Men defntivit inte på homozygota eftersom defekten garanterat ges vidare i det fallet och isåfall kan "man ju lika gärna" avliva alla homozygoter.....

DET var vad jag sa......

Inte att man ska avliva dem för att man inte vet om de har ont, det är en annan fråga.

Jovisst, en sak till var det.....

Jag har inte sagt att man inte kan bedöma om hästen har ont, man kan inte veta.
Och att just islandshästar verkar mer smärttåliga än andra raser så man kan inte dra alla över en kam....kanske det tom är svårare att bedöma/ veta på just dem....

Avel på homozygota silverhästar är väl egentligen en ickefråga åtminstone i den här diskussionen med tanke på att det man vill med diskussionen är att förhindra att de överhuvudtaget föds.

Jag provocerade dock avsiktligt, du måste väl hålla med om att man ska undvika lidande i största möjliga mån, men att avliva för att en häst för att den eventuellt kan lida även om det inte verkar såskulle döma väldigt många hästar till döden. Det finns många som potentiellt har besvär såsom eksemhästar, spatthästar mfl.

Det syns inte på en gång! Och tror du på allvar vatt det finns en möjlighet att det inte finns på islandshäst? Och om din teori stämmer så menar du att i år betäcker ingen sitt silversto med silverhingst?

Ursäkta I-U jag menade inte som det lät och uppfattades! jag tar dessutom tillbaka det!

Nånstans i denna tråd har vi haft uppe att det vore bätrre avla på de homozygota med icke silverhästar för då får man färgen samt att man vet att det inte blir fler drabbade.

Det är därför jag har återgett mina funderingar, åsikter och tankar om homozygota och deras eventuella lidande.....

Självklart är huvudfrågan att man inte ens ska avla fram de homozygota !

Jag håller alla gånger med om att man ska unvika lidande till absolut störta möjliga mån, antagligen mer än mång andra anser verkar det som.

Personligen tycker jag nog att om hästen inte kan ha ett fullt naturligt hästliv och inte kan röra sig som en häst bör så ska den heller inte leva.......

En häst med eksem som måste ha täcke, stå inne halva dygnet och kanske inte kunna gå på bete fullt ut.....tja, den har inget bra liv, mer än halva året, oavsett hur mycket man älskar den och pysslar om den.....Visst, ur ett mänskligt perspektiv så är det väl bra men inte ur hästens perspektiv......

En häst med spatt som kanske får gå i en mindre hage eller stå installad eller gå på smärtstillande långa perioder har heller inget bra liv......

En häst med fång som får gå i en grushage och käka hö hela året om kan omöjligtvis må bra.......

Om vi nu ska hårddra det ;)

Hypotetiskt är det bättre med avel på homozygota hästar just för att man får fram färgen med 100% säkerhet, men detta är ju mest en hypotetisk diskussion.

OT - En spatthäst ska nog snarare röra sig i den mån det går så småhagar och installad är möjligen aktuellt om hästen har akut ont. De mår bäst i lösdrift. Problemet för spatthästar är att man inte vet om de har ont.

en trolig förklaring är att diskussionerna och artiklarna kring detta kom igång mitt under betäckningsäsongen 2009 då många ston redan var dräktiga,
men kom ihåg att föds fölen med bra syn är det inget problem,
för finns defekten (om den ens förekommer hos vår ras?
så visar det sig omgående, det är inget som förändras med åren vad man har sett hos Rocky Mountain

Ja, det var ju olyckligt att det kom ut info lite sent.
Men då borde hingstägarna reagerat ändå snabbt och avböjt silverston till sina silverhingstar ELLER låtit bli att fortsätta betäcka sina egan silverston med sin silverhingst.
Ston som fölar i juni är rimligtvis betäcka i juli och så sent har inte jag för mig att infon gick ut men jag har inget minne av när den komut......kanske någon som kan plocka fram rätt tidning kan verifiera vad som är rät ??
Men husromhelst, så är jag rätt övertygad om att åtminstonde ett par silverhingstägare inte riktigt ville tro på det och därmed inte avsade sig/lät bli att betäcka.
Själv var jag skeptisk till att börja med och gick på linjen att det fanns hos RM men inte islandshästen........jag fick något senare rätta mig själv och har sedan dess avsagt mig alla ston med möjlig silveranlag.

Det verkar ju som att det redan faktiskt är bevisat att det finns hos islandshästen och att det är just själva silverfärgen som är defekten eller åtminstonde orsakar defekten, har inte helt fattat det själv ännu.

Har du själv korrekt info ang RM hästarna ?
Jag tycker det är svårt att hitta info men du kanske har personlig erfarenhet av RM och deras problematik ?

Problemet är ju att många som frå föl med två silverföräldrar kanske inte är medvetna om att det KAn/ÄR ett problem och gör ingen udnersökning.
Till att börja med kan man ju gra DNA för att kolla om de är homozygta eller ej.

Jag vet en bekant till mig som fick 2 silverföl samma år som infon kom ut, båda fölen var avkommr till 2 silverföräldrar.
Hon gjorde DNA analys så fort hon förstod att man borde göra det.
ingen av hennes var homozygota......enkelt att ta reda på utan en massa ögonlysande experter :)

Hypotetiskt är det bättre med avel på homozygota hästar just för att man får fram färgen med 100% säkerhet, men detta är ju mest en hypotetisk diskussion.

OT - En spatthäst ska nog snarare röra sig i den mån det går så småhagar och installad är möjligen aktuellt om hästen har akut ont. De mår bäst i lösdrift. Problemet för spatthästar är att man inte vet om de har ont.

Ja, spatt har jag ingen erfarenhet av men rent genrellt en häst som inte kan/bör röra på sig som en häst är konstruerad för att göra får jag väl ändra det till då :)

Möjligt att det är så hypotetiskt men om man nu kollar igenom tråden så ser man att någon skrev att enligt SJV´s föreskrifter får man inte avla på djur som har eller kan nedärva defekter....
Därmed, rent lagenligt, får man inte avla på homozygoter ens än gång ;)

Kanske inte ens på silverfärgen i sig självt !

Kanske inte ens på silverfärgen i sig självt !

Jo, men inte så att den kan BLI homozygot.

Defekten är ju just att kombinera två silveranlag.

Det är DET man inte får göra.

Alla silverhingstägare oavsett om de är hetero- eller homozygota, synligt silverfärgade eller röda silverbärare har ett ansvar för att INTE betäcka ston med silveranlag.

Liksom att alla stoägare har ett ansvar för att välja en icke-silverhingst om stoet kan ha ett silveranlag.

Svårare än så är det inte. Defekten ligger i ihopavlandet av ett silveranlag från varje förälder, inte i det enskilda föräldradjuret.

Möjligt att det är så hypotetiskt men om man nu kollar igenom tråden så ser man att någon skrev att enligt SJV´s föreskrifter får man inte avla på djur som har eller kan nedärva defekter....

Nej så är det inte. Det fortfarande helt säkert att avla på EN homozygot förälder, och kombinera med garanterat icke silverbärande partner.

Då kan inte homozygoten nedärva någon defekt, bara den önskade färgen.

Den aveln är säkrare i och med att ägaren till en homozygot hingst känner till problematiken och därmed är det mycket större sannolikhet att det inte blir silver x silverparningar.

Jo, men inte så att den kan BLI homozygot.

Defekten är ju just att kombinera två silveranlag.

Det är DET man inte får göra.

Alla silverhingstägare oavsett om de är hetero- eller homozygota, synligt silverfärgade eller röda silverbärare har ett ansvar för att INTE betäcka ston med silveranlag.

Liksom att alla stoägare har ett ansvar för att välja en icke-silverhingst om stoet kan ha ett silveranlag.

Svårare än så är det inte. Defekten ligger i ihopavlandet av ett silveranlag från varje förälder, inte i det enskilda föräldradjuret.

Alltså, jag vet precis hur det fungerar - men tack ändå :)

Däremot är det så att jag numera inte riktigt vet eller har fattat vilket som är själva defekten - ögonsjukdomen som sitter ihop med silverfärgsgenen ELLER silverfärgsgenen i sig ???
För någon säger att det är FÄRGEN i sig som är själva defekten....

Och DÅ får man ju inte avla på den färgen OM färgen är defekten, eller hur ?
För alla silverhästar har ju defekten men den "löser inte ut" förrän det blir dubbla anlag för färgen......

Så vilket är det egentligen ?

Defekten ger sig till känna när det är dubbla anlag, det är ju självklart och man ska isåfall defenitivt inte avla på den typen av häst.

Men om defekten faktiskt finns hos alla med silverfärg så........borde det inte vara lagligt att avla på dem heller, om man ska gå efter SJVs föreskrifter.

Nej så är det inte. Det fortfarande helt säkert att avla på EN homozygot förälder, och kombinera med garanterat icke silverbärande partner.

Då kan inte homozygoten nedärva någon defekt, bara den önskade färgen.

Den aveln är säkrare i och med att ägaren till en homozygot hingst känner till problematiken och därmed är det mycket större sannolikhet att det inte blir silver x silverparningar.

Nja, men ALLA silverhästar BÄR ju på genen.....

En homozygot ger ju ALLTID vidare defekten, även om den inte är synlig eller blir ett problem......

Och SJV säger att man inte får avla på djur som nedärver defekter eller bär på defekter.......BÄR PÅ !!!
Vilket ju en homozygot garanterat gör....eller har jag missuppfattat det ?

Dessutom har det nånstans i tråden skrivits att det är färgen som är defekten.......földaktligen får man inte avla på silverhästar överhuvudtaget ;)

Men jag säger inte att det är så för jag har blivit lite förvirrad av vad som verkligen gäller.....är färgen defekten eller är det något som är kopplat till färgen som är defekten ?

Homozygoter får man allt avla på jag har en fux hemma i hagen, definitivt homozygot det är alla fuxar. Homozygot betyder endast att det är dubbel uppsättning av ett anlag (anlagen kommer parvis, hälften från mamman och hälften från pappan).

Det spelar egentligen ingen roll vilket, men genen som ger silverfärgen ger också ögondefekten. Färgen ser likartad om inte likadan ut oavsett om den finns i dubbel upplaga eller enkel så det går inte att skilja en frisk häst från en med synfel genom att endast se på färgen.

det är förbjudet att bedriva avel som medför att det föds djur med genetiska defekter som innebär lidande för djuren
Att ha en uppsättning av silvergenen medför inget lidande.

MAn frå inte avla på individer som HAR defekt eller KAN GE vidare defekt så homozygota ska man ju absolut inte avla på för de VET man ju garanterat ger vidare defekten......eller hur ?

De djur som föds har så länge som de bara har en silvergen inget lidande.
Och det oavsett om det kommer från en heterozygot eller homozygot förälder.
Att föräldern har lidandet är en annan sak.

Det är ur avelssynpunkt lika illa att avla på en homozygot individ som på en heterozygot individ.
De ger båda det defekta anlaget vidare.
Men så länge som man ser till ett den ena föräldern inte är silverfärgad så innebär det ingen risk för lidande hos avkomman.

Man måste välja om man skall ha kvar färgen i aveln eller inte och sedan rätta sig efter den arvsgång som ger defekten i ögonen.

..... för finns defekten (om den ens förekommer hos vår ras?

Ja den finns jag har en Islandshingst som är Homozygot på silverfärg och har defekten.
Så den finns på Islandshäst.

Problemet för spatthästar är att man inte vet om de har ont.

Men jag tycker nog att de oftast verkar ha ont.
Jag har avlivat en spatthäst som inte var så illa däran därför att jag tyckte att den inte skulle behöva ha ont.
Och jag var övertygad om att den hade ont även om den inte var särskilt halt.
Försäkringsbolaget betalade t.o.m. ut ersättning på den diagnosen.

Veterinären sade att om jag trodde att hästen hade ont så var det nog så och skrev att hästen skulle avlivas av djurskyddsskäl på papprena för utdömning.

Jag har också avlivat en spatthäst för att hon hade ont, en period gick det bra och hon var symptomfri men man kan inte veta 100%- Hon gick från att vara hältfri ena dagen till att ha två graders hälta utan böjprov i skritt utan att böjas andra dagen så var det dags. Inget tjafs från försäkringsbolaget här heller.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat