Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst
OM du vill tolka det så, så varsågod men det var inte vad jag sa.
Man får inte avla på defekter och då bör man ju inte avla på varken homozygota eller heterozygota silverhästar....
Men defntivit inte på homozygota eftersom defekten garanterat ges vidare i det fallet och isåfall kan "man ju lika gärna" avliva alla homozygoter.....
DET var vad jag sa......
Inte att man ska avliva dem för att man inte vet om de har ont, det är en annan fråga.
Jovisst, en sak till var det.....
Jag har inte sagt att man inte kan bedöma om hästen har ont, man kan inte veta.
Och att just islandshästar verkar mer smärttåliga än andra raser så man kan inte dra alla över en kam....kanske det tom är svårare att bedöma/ veta på just dem....
Grattis, jag tror du just sa att vi bör avliva alla sällskapsdjur, vi kan som sagt inte veta om de har ont eller inte. Kan vi inte bedöma om hästen har ont av en ögonsjukdom så kan vi inte bedöma om den har ont av något annat heller och följaktligen så bör vi avliva i förebyggande syfte eller?
OM du vill tolka det så, så varsågod men det var inte vad jag sa.
Man får inte avla på defekter och då bör man ju inte avla på varken homozygota eller heterozygota silverhästar....
Men defntivit inte på homozygota eftersom defekten garanterat ges vidare i det fallet och isåfall kan "man ju lika gärna" avliva alla homozygoter.....
DET var vad jag sa......
Inte att man ska avliva dem för att man inte vet om de har ont, det är en annan fråga.
Jovisst, en sak till var det.....
Jag har inte sagt att man inte kan bedöma om hästen har ont, man kan inte veta.
Och att just islandshästar verkar mer smärttåliga än andra raser så man kan inte dra alla över en kam....kanske det tom är svårare att bedöma/ veta på just dem....
Senast ändrad: