Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

KL

Kollade på Idunns hemsida.

Det fanns ingen info om silverproblematiken varken år 2009 eller 2010 i deras nyhetsarkiv eller dera artiklar eller Tips eller nånstans där jag tittade.

Om nu Idunn är den "rätta" klubben att gå med i för de som håller på med avel så bör det ju rimligen vara en klubb som håller sig ajour med vad som händer i avelsvärlden och som uppdaterar sig när det gäller aveslfrågor, tex detta med silver och ögondefekt osv.....
De är säkert både insatta och uppdaterade.
Men var tycker du att de skall informera?
Mitt på hemsidan till alla eller räcker det inte med att de informerar sina medlemmar?
De kanske har skrivit massor om det i sitt medlems-blad?
Vad vet jag?
De är ju till för sina medlemmar och har inget ansvar de som inte vill vara med.
Varför skall andra göra jobbet åt dig som du varken vill vara med på eller betala för?

Jag har faktiskt varken råd eller lust att betala till något som jag inte är intresserad av.
Om man inte har råd med den hundralappen per år så är det nog tveksamt om man har råd med avel alls.
Avgiften till SIF är 390:- det kostar 490:- att vara med i Idunn.

Alltså hela kostnaden via Idunn blir 490:- = 100:- till Idunn

KL

Kollade på Idunns hemsida.

Det fanns ingen info om silverproblematiken varken år 2009 eller 2010 i deras nyhetsarkiv eller dera artiklar eller Tips eller nånstans där jag tittade.

De har inte heller det ansvaret.
De består av sina medlemmar och de kanske tyckte att saken var för självklar för att behöva skrivas om.
Det har ju stått om det både här och där.
Sådana här saker tas ju också ofta upp på olika seminarier.

Jag har oxå fått den uppfattningen att man inte kan utesluta fullständigt att hästen inte har ont av sin ögonsjukdom.

Det som brukar göra ont vid ögonsjukdomar är om trycket i ögat ökar. ( Enligt min ögonläkare). Eller om man har irritation utanför ögat så att nåt ligger och skaver. Fick själv akut allvarlig tryckökning nån dag efter en ögonoperation- och det som märktes var att dels att det kändes skavigt och dels att jag började må oerhört illa och kräktes som en gris.

Då var det så högt tryck att jag lades in på sjukhus med dropp för att få ner trycket och sedan blev jag kvar på sjukan en vecka för observation.

Annars har jag inte ens behövt äta värktabletter efter att ha opererat ögat- och då var dom ändå inne med laser och brände runt!

Så jag tror inte att hästarna i detta fall har särskilt mycket problem med smärtor i ögonen, de ser helt enkelt bara sämre.

Det går ju liksom knappast fråga hästen om det gör ont vid det eller det trycket så hur ska man veta vilket tryck som är smärtgränsen ?

Man vet säkert vilket tryck ögon skall ha och att övertryck gör ont.
Ögon fungerar ganska så lika på det viset.
Övertryck ger dessutom skador i längden (grön starr/glaukom) och då defekten inte förändrar sig kan man utgå ifrån att trycket är normalt.

Min hingst är t.ex. så gammal att han borde ha haft sådana skador om trycket hade varit förhöjt.

Du kan väl inte genom att mäta trycket veta om hästen har ont eller inte.
Då är det ju utifrån ett mänskligt perspektiv och inte utifrån hästen själv....

Däggdjursögon fungerar likadant oavsett djurart så jag tror nog att människor och djur har ungefär samma smärtförnimmelser vid liknande åkommor i ögat.

Litet olika är det ändå.
Hästar accommoderar inte utan har linsen på sned i stället.
Och så ställer de in skärpan genom att höja eller sänka huvudet.

De är säkert både insatta och uppdaterade.
Men var tycker du att de skall informera?
Mitt på hemsidan till alla eller räcker det inte med att de informerar sina medlemmar?
De kanske har skrivit massor om det i sitt medlems-blad?
Vad vet jag?
De är ju till för sina medlemmar och har inget ansvar de som inte vill vara med.
Varför skall andra göra jobbet åt dig som du varken vill vara med på eller betala för?

Om man inte har råd med den hundralappen per år så är det nog tveksamt om man har råd med avel alls.Avgiften till SIF är 390:- det kostar 490:- att vara med i Idunn.

Alltså hela kostnaden via Idunn blir 490:- = 100:- till Idunn

Det där var rent taskigt tycker jag.
Du kan väl inte bestämma var jag väljer och lägger mina pengar heller ?
Och vad vet du om hur jag frå det att gå ihop ?

På Idunns hemsida står inget om vilken del som är till SIF.
däremot står det att "om man är medlem i ANNAN klubb" kostar medlemskap i Idunn 150:-.
Så om man utgår från den infon så torde det vara 150 kr och inte 100 kr , som du skriver.....Om man nu ska vara så väldigt petig, viket ju du verkar tycka man ska vara.

Ang det andra, vems som är ansvaret.
jag har aldrig sagt vems ansvaret är, har frågat men inte påstått även om jag kan tycka att dels rasförbundet och dels avelsklubben borde vara de som i första hand ska infromera om avelsfrågor och vad som har med rasen specifikt att göra.

Jo, jag tycker de gott kan ge info på hemsidan, precis som de ger info om kvarkaurbrott eller att det ska vara unghästvisning eller att en specifik hingst söker hingststaion.....
Dessa frågor ha rju inte enbart med deras klubb att göra heller, precis som silverproblematiken inte är nebart för avelsmänniskor.

Jag trodde DU, av alla, ville få ut information till så många som möjligt.
Är det då inte bra om tex Idunn hade haft info på sin hemsida ??

Jag förstår inte varför du försvarar att de inte har det när vi TILLSAMMANS borde arbeta för att få ut infon.

Jag, som person, tar reda på den info jag behöver veta i det ämne jag är intresserad av.
Sådan är jag men det är långt ifrån alla som är det och många är, som jag redan sagt, antingen bekävma eller inte kunniga nog att ta reda på det på egen hand.

Ja, då så....då utgår vi från att ALLA hästar har precis samma smärtgräns och att de inte har ont för de har ju EN veterinär sagt......:crazy:

Däggdjursögon fungerar likadant oavsett djurart så jag tror nog att människor och djur har ungefär samma smärtförnimmelser vid liknande åkommor i ögat.

Det tror inte jag.
Hästar är flyktdjur och vi är rovdjur för det första.
Sen har vi inte samma typ av synsätt eller seende alls.

Dessutom är ALLA, båda människor och djur, individer och har olika smärtgränser och tålighet.

Om man tittar på andra föreningars hemsidor så ser man ju vad som kostar vad.
De tar väl 50 kr extra om man är dubbelansluten.

Jag begriper fortfarande inte vad en förening eller ett förbund som du varken vill vara med i eller betala för har för ansvar för de som inte vill vara med eller betala.

En förening och ett förbund är till för sina medlemmar.
Och jag kan inte kräva något annat av dessa.

Silverproblematiken är BARA ett avelsproblem.
Om man inte avlar silver + silver så finns inte problemet.
Som avlare och säljare av hästar så är man ansvarig för dolda fel i 2 år.
Så det är mest åt sin egen rygg som man binder ris om man inte håller sig uppdaterad.

Några som borde vara informerade är däremot Veterinärkåren så att den kan hålla koll på detta vid besiktningar.
Och där så vet jag säkert att det har varit en rapport om detta i Veterinärernas tidning.

Men man får väl förutsätta att hästägaren har ögon SJÄLV att se med och kan studera hur harmonin i flocken ser ut? Märker man att en eller flera hästar inte accepterar en annan så flyttar man ju om i flockarna så att hästar som trivs tillsammans faktiskt GÅR tillsammans.

Och jag tror nog att så fort silverproblematiken blir mer allmänt känd så kommer folk som har hästar som kan misstänkas ha defekten låta dem bli undersökta för att utreda hur pass bra dom egentligen ser. När de hästägarna
sedan har resultatet kommer de ta ställning till om deras häst bör avlivas eller om den kan leva vidare på ett bra vis med lite extra omtanke och pyssel, eller om hästen har så lätta besvär att den i princip kan leva normalt.

Fördelen med den här defekten är ju att hästarna inte får smärta av den. Det är ju inte tex som när hästar drabbas av fång att det medför ett enormt lidande.
Vad räknar du med för tidsrymd...

Fång är det också en del hästägare med ögon inte ser symptomen på.
Det är inte alla som bryr sej och inte heller har ögon att se med hur en flock ska fungera. Därför är det bättre att undvika flockbyten om hästen går i en flock som fungerar. Vanligt sunt förnuft helt enkelt.

Kl

Tittade på en annan klubbs hemsida och där framkom att avgiften till SIF var 390:-, så den biten stämmer ju.

Då kan man ju undra varför de är 50 kr extra för att vara gästmedlem när man redan är huvudmedlem i SIF och en annan klubb.....
Men det är ju petitesser förstås ;)

Jag vet vad min åsikt är men den är jag visst ensam om.
Nej den är du inte ensam om.
Dessutom tycker jag att det är nonchalant att anse att okunskap ska botas genom misstag som djuren ska lida för, vilket en del i den här tråden ger sken av att anse.

Men man känner väl sina hästar?
Det gör i alla fall jag och mina vänner.
Vi vet hur våra hästar behandlar andra hästar.

Hur svårt kan det vara?
Kanske för dig och dina vänner. Brukar ni flytta runt handikappade hästar ofta? Bara för att dom ska flyttas och ni ska testa hur era hästar behandlar handikappade hästar.

För min del tycker jag en handikappad häst ska behandlas med respekt och inte utgöra försöksobjekt inte heller ge lärdom av misstagen den utsätts för.

Om man tittar på andra föreningars hemsidor så ser man ju vad som kostar vad.
De tar väl 50 kr extra om man är dubbelansluten.

Jag begriper fortfarande inte vad en förening eller ett förbund som du varken vill vara med i eller betala för har för ansvar för de som inte vill vara med eller betala.

De har väl ett ansvar för rasen kan man tycka.....

En förening och ett förbund är till för sina medlemmar.
Och jag kan inte kräva något annat av dessa.

Silverproblematiken är BARA ett avelsproblem.
Om man inte avlar silver + silver så finns inte problemet.
Som avlare och säljare av hästar så är man ansvarig för dolda fel i 2 år.
Så det är mest åt sin egen rygg som man binder ris om man inte håller sig uppdaterad.

Det håller jag med om, man får ju hålla sig uppdaterad.
Men jag har fått uppfattningen ifrån DIG att du tycker folk i allmänhet, alltså alla, ska hålla sig uppdaterade och veta detta själva.....Tex som köpare

Några som borde vara informerade är däremot Veterinärkåren så att den kan hålla koll på detta vid besiktningar.
Och där så vet jag säkert att det har varit en rapport om detta i Veterinärernas tidning.

Veterinärer verkar vara ett släkte för sig själva, jag hade inte räknat kallt med att de hade haft det i tanken när de besiktigar en silverfärgad häst......Det finns faktiskt veterinärer som knappt ens vet att det är en silverfärgad häst :crazy:

Senast ändrad:

Ja, då så....då utgår vi från att ALLA hästar har precis samma smärtgräns och att de inte har ont för de har ju EN veterinär sagt......:crazy:

Nu så är det ju flera Veterinärer som har påstått att min hingst inte har ont.
Så vad vill du att jag mera skall göra?
Avliva honom ändå för säkerhets skull?

Dock så tycker jag nog att varje häst med defekten skall undersökas och bedömas för sig då defekten slår oerhört olika.

Brukar ni flytta runt handikappade hästar ofta?

Det är ju inte så vanligt med handikappade hästar.
Men hästar gör sig ju illa ibland och då så ser man ju hur de andra uppför sig.
Jag har hästar som jag aldrig skulle placera i samma hage som en häst som behöver snälla hagkamrater.
T.ex. efter en skada.

Och andra som är varsamma och fungerar bra som sällskap och stöd.

Hur tycker du att man skall göra annars då?
Och vad är du beredd att göra?

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?