Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

*KL*

Nej nu får ni väl hejda er, lägg ner tramset och återuppta diskussionen från sitt ursprung och det var inte vem som sa vad.

Boj/moderator

På Hästnet finns ganska många också men några av dom brukar finnas på Buke också.

Hur kan du garantera att en flock består just av såna vänliga hästar...

Men man känner väl sina hästar?
Det gör i alla fall jag och mina vänner.
Vi vet hur våra hästar behandlar andra hästar.

Hur svårt kan det vara?

Jag tror att detta med defekter och defekter som inte syns är ett svårt kapitel.
Och att det därför kommer reaktioner som spretar åt alla håll på en sådan här sak.

Många blir ju personligt påverkade.

Jag tror att detta med defekter och defekter som inte syns är ett svårt kapitel.
Och att det därför kommer reaktioner som spretar åt alla håll på en sådan här sak.

Många blir ju personligt påverkade.

Det har noterats, men nu verkade vissa uppleva det lite väl personligt och då får man ta det via PM istället.

.... då får man ta det via PM istället.

Nej tack för min del.
För då så missar denna diskussion sitt syfte i att upplysa.

Jag är helt ärligt oerhört trött på att få all skit som finns för detta.

Skit för att jag sprider illasinnade rykten om Silverhästar och skit för att jag inte ser till att informera tillräckligt bra, tydligt eller pedagogiskt.
Alltid så finns det någon skit att ge mig i ämnet.

Allt bara för att det var hos mig som det först upptäcktes.
Jag blir så trött.

Vet du det är är vad du uppfattar, så kanske du nu skulle kunna ha ökad förståelse för dem som uppfattar dig på det sättet ibland att du bara ger dem skit för så är det ju inte.

Jag tycker personligen att diskussionen är intressant om den inte hamnar på det allt för personliga planet, att man använder sina hästar som referenser är inget konstigt det är utifrån dem man baserar sin erfarenhet. Det är ju genom dem vi lär oss, både direkt och vad andra personer upptäcker som vi inte själva har sett och känt till. (veterinär, massör, hovslagare mm)

Det är tyvärr baksidan av myntet när man blir lite av pionjär, antingen är man stolt över det eller så håller man truten och tiger. I det här fallet är det svårt att tiga om man bara har en uns av medlidande för drabbade både häst och människa.

Så åter till handlingarna.

Stolt är jag då rakt inte.
Jag hade gärna avstått detta till någon annan.

Men hålla truten kan jag inte med hänsyn till allvaret i upptäckten.
Det är inte roligt att diskutera detta alls.

Hur har informationen gatt ut i ovriga lander?

(Jag har inte hort nagot alls har)

Her i Norge var det en artikkel i "Islandshestforum" (Medlemsbladet for Norsk Islandshestforening) i vår der en som hadde fått et nesten blindt føll fortalte om hva hun hadde opplevd frem til de oppdaget hva som var feil med ham og han ble avlivet.
Lurer på om han var ett år gammel eller så.

Det er alt jeg har sett om det,annet enn et par små diskusjoner på vårt "Buke",men ikke mye.
Får inntrykk av at endel av de som er veldig opptatt av farger (og kanskje særlig silversvart) går fort i forsvar og helst ikke vil snakke om det og OM det skulle komme opp blir det bagatellisert "Jaja,det gjelder ikke MINE hester..."
Ingen skal komme og si at det kan være noe fel med Silversvart....

Jeg vet ikke om det er slik og det gjelder jo ikke alle,men man får fort det inntrykket.

KL

Nu har jag själv bara valacker så någon avel på dessa är ju inte aktuellt, men ni som bedriver avel, hur ser informationen från SIF ut ang defekter/ sjukdomar som nedärvs? Förbud, rekommendationer, etc.?

Jag tycker det ligger närmast att informationen i första hand lämnas till hingstägaren/-hållaren som sedan ansvarar för att silver+silver inte sker. Alla hingstar som är röda får DNA-testas för färg och krav på DNA-test på ston som är röda införs.

Samt information i WorldFengur och passet, t ex Färg: Fux med silvergen

Svårare än så borde det inte vara, eller?

All heder åt er som informerar och er hingstägare som tagit ert ansvar i frågan! :bow:

Nej tack för min del.
För då så missar denna diskussion sitt syfte i att upplysa.

Jag är helt ärligt oerhört trött på att få all skit som finns för detta.

Skit för att jag sprider illasinnade rykten om Silverhästar och skit för att jag inte ser till att informera tillräckligt bra, tydligt eller pedagogiskt.
Alltid så finns det någon skit att ge mig i ämnet.

Allt bara för att det var hos mig som det först upptäcktes.
Jag blir så trött.

Jag tycker då att du gör helt rätt i att gå ut med information. Mer sådant.

Få se här nu om jag har förstått det rätt

Defekten är recessiv och är kopplat till silver anlaget som visas endast på djur i den svarta färggruppen.
Fux är dominant över silver genen men Silveranlaget kan ligga dolt hos en fux.

Sjukdomen slår endast ut när silveranlaget kommer i dubbelupplaga. mao när en avkomma får anlaget från både fadern och modern.

En silverhäst som har dubbla anlag mao är homocygot silver blir alltså sjuk.
En silver häst som är hetrocygot, mao endast har ett silveranlag visar då färgen men blir inte sjuk.
När två silverhästar som är hetrocygota paras så kommer 25% av avkomman att bli sjuk.
betäcker man en homosygot silver med en hetrocygot silver så blir 50% sjuka.
betäcker man en homosygot silver med en häst utan anlag för silver så blir ingen sjuk.

Stämmer det så verkar ju klart som att den genetiska defekten lätt kan undvikas.

Det stämmer i princip.
Man kan se förändringar i de heterozygotas ögonbottnar men de har ingen praktisk betydelse.
Ögonlysning av avelshästar skulle kunna vara en väg att gå - som på hundar.

Det gäller ju oxå när man betäcker en heterozygot silver med en häst som inte är bärare av silver.......

Tex silversvart heterozygot hingst på svart/brunt sto eller rött sto utan silvergen.

Men där så har väl informationen varit publicerad?
Annars så får vi väl ordna det.
Det kan ju inte vara så svårt.

Jag har inte sett någon info på Hästnet.
Och jag vet inte hur den ska gå att publicera där då det är enbart en sida för annonsering.

Skriver du något annat så är det nästan garanterat att det tas bort/du blir avstängd :)

I år är jag inte medlem i någon förening/klubb så jag har inte fått tidningen Islandshästen.

Men jag är hingstägare och det har INTE gått ut någon somehslt info om vare sig rekommendationer eller restriktioner som man bör/ska tänka på som hingstägare.

Som Inte_Ung säger:
Man får ta reda på infon själv om man är intresserad..........och det är antingen så att fok inte är intresserade eller inte vet kanske vart de ska vända sig för att få info.

Det är samma artikel som har stått i svenska medlemstidningen.

Jag var lite inne på ett danskt forum när det var ett "hett" ämne och de flesta därinne var ungefär inne på linjen: Nej, det kan inte gälla oss eller Det får allt bli mer bevis först för att vi ska tro på det......

Infon har kanske i viss mån gått ut men inte på samma sätt som i Sverige och det är bara att beklaga.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat