Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Det är därför att du riktar dina inlägg mot mig och min hingst.
Man får liksom svar från den som man adresserar frågorna till.

Nej jag tycker ju inte det.

Jodå flera här i tråden.
FannyN gav mig ju en skopa för att jag gjorde "fel" och att det var orsaken till att informationen inte gick fram.
Du gör det också men du kanske inte ser det.

Här så gör du det.

Jag skall alltså vara tvungen att göra på ett visst sätt för att inte andra skall kopiera det som jag gör?
Det är vad du skriver.
Det skriver jag inte. Du tolkar det som du vill.

Det är därför att du riktar dina inlägg mot mig och min hingst.
Man får liksom svar från den som man adresserar frågorna till.
Också en tolkningsfråga. Du skriver om nåt generellt - jag svarar på det generellt. Och vips är du tillbaka till din egen hingst och försvarar silveravel med näbbar och klor.
Trots att du i början av tråden hade funderingar hur aveln ska kunna styras upp så att inte drabbade hästar blir lidande och att det inte heller blir fler med dubbla anlag.

Det kan du inte utgå ifrån eftersom inte ens grundinformationen gått fram.

Jag utgår från det eftersom att grundinformationen varit tillgänglig för alla.
Och man har ett eget ansvar att söka information om ämnen som man är verksam inom.

Du resonerar som skolbarn där Läraren har ansvaret för elevernas möjligheter.
Men det här är livet och där så är man på egen hand till att ansvara för sina egna möjligheter.

Att inte fått veta tillräckligt mycket är inte en ursäkt.
Informationen finns på en hel mängd olika vis.
Att ta den till sig är ett eget ansvar inte andras.

Jag utgår från det eftersom att grundinformationen varit tillgänglig för alla.
Och man har ett eget ansvar att söka information om ämnen som man är verksam inom.

Du resonerar som skolbarn där Läraren har ansvaret för elevernas möjligheter.
Men det här är livet och där så är man på egen hand till att ansvara för sina egna möjligheter.

Att inte fått veta tillräckligt mycket är inte en ursäkt.
Informationen finns på en hel mängd olika vis.
Att ta den till sig är ett eget ansvar inte andras.
:D Skolbarn, Skulle du vara läraren då...:D
Det här är livet och det finns även ansvarslösa mänskor i det.
Du däremot verkar ha en tro till att alla ska ta sitt ansvar även utan satta regler. Så är det inte.

Och vips är du tillbaka till din egen hingst och försvarar silveravel med näbbar och klor.

Jag försvarar ingenting.
Det har du missförstått.
Jag har inte avlat alls sedan några år före ögondefekten upptäcktes på Islandshäst.
Så jag har ryggen fri i detta fallet.

Men du går på som en ångvält helt utan nyanser runt problemet.
Jag beskriver hur en Homozygot Hästs liv kan te sig och anser det mycket relevant i sammanhanget.

Hur många har träffat en Homozygot Silverhäst och kan relatera till problemets storlek?

Jag försvarar ingenting.
Det har du missförstått.
Jag har inte avlat alls sedan några år före ögondefekten upptäcktes på Islandshäst.
Så jag har ryggen fri i detta fallet.

Men du går på som en ångvält helt utan nyanser runt problemet.
Jag beskriver hur en Homozygot Hästs liv kan te sig och anser det mycket relevant i sammanhanget.

Hur många har träffat en Homozygot Silverhäst och kan relatera till problemets storlek?
Jo du försvarar. Men du förstår det inte.
När det gäller ångvält så är vi väl två då ;)

Skolbarn, Skulle du vara läraren då...
Som du går på så kan man ju tro det.
Men annars så är det väl förbundet, staten eller gud som du pekar på.

Det här är livet och det finns även ansvarslösa mänskor i det.

Ja och dem kan vi inte göra något åt.
Det är bara att låta dem göra sina misstag.
Till sist så slår det tillbaka på dem själva.

Men med en tråd här så varnar jag i alla falla alla potentiella Islandshästköpare som läser här för dubbla silveranlag.
Och det är nog merparten skulle jag tro.
Det slår i alla fall hål på marknaden och det påverkar.
Pengar pratar alltid.

Som du går på så kan man ju tro det.
Men annars så är det väl förbundet, staten eller gud som du pekar på.

Ja och dem kan vi inte göra något åt.
Det är bara att låta dem göra sina misstag.
Till sist så slår det tillbaka på dem själva.

Men med en tråd här så varnar jag i alla falla alla potentiella Islandshästköpare som läser här för dubbla silveranlag.
Och det är nog merparten skulle jag tro.
Det slår i alla fall hål på marknaden och det påverkar.
Pengar pratar alltid.
Tro kan du ju alltid göra.;)
Den jag pekar på är inte du i alla fall.

Att låta nån göra sådana "misstag" som det är frågan om här är och omvärlden bara struntar i det är inte rätt eftersom det inte är den ansvarslöse avlaren som i första hand får lida utan istället dom homozygota hästar som drabbats hårt av synnedsättning.
Buke är inget allomfattande forum som alla islandhästköpare läser i. Men nåra kan du väl alltid nå med dina inlägg. Så du drar ditt strå till stacken...

Man vad i hela fridens man ska vi göra? Som inte redan är gjort, information är utskickad till alla medlemmar i SIF

Visst kan man diskutera ett förbud mor avel med silverhästar eller restriktioner, det lär ta en tid innan man hunnit i fatt på det området.

Senast ändrad:

Vad försvarar jag?

Jag är ärligt talat inte ens säker på att man alls skall fortsätta Silveravel.
Så visa mig vad jag försvarar som hade kunnat göras annorlunda?
ett exempel på att du försvarar oansvarighet:

Jag skriver om att ta ansvar och hänsyn mot en häst som är rejält synskadad:
"Och att det dessutom är grymt mot en synskadad häst att utsätta den för miljöbyte och ny flock. "

Och du svarar:
"Det beror väl på hur snälla de andra i flocken är."

Du vet säkerligen att det alltid innebär påfrestningar för en ny individ att komma till en ny flock. Är hästen dessutom så synskadad att den inte ser flockmedlemmarnas signaler så blir det en oerhörd stress för den.
Även om hästarna i flocken är snälla så förväntar dom sej relaterade svar på sina signaler. Och får dom inte det så blir det förstärkta signaler dom använder.

Att låta nån göra sådana "misstag" som det är frågan om här är och omvärlden bara struntar i det ....
Struntar i det gör vi ju inte.
Vi alla som är omvärlden.
Det är ju faktiskt olagligt.
Så även Myndigheterna har ju satt sin ståndpunkt.

Buke är inget allomfattande forum som alla islandhästköpare läser i.
Jag har nog uppfattat det som att den absoluta majoriteten av Islandshästar som är till salu annonseras här.
Så det borde locka till att även läsa på forumet när man letar häst.

Det finns hästar som är vänliga och tar hand om andra hästar som inte visar aggressioner.
De går inte på utan väntar på reaktioner på sina signaler.

Och att vara synskadad betyder inte att vara blind.
Där kan jag hålla med dig om att hästarna måste se tillräckligt för att kunna leva normalt.

Men det krävs inte full syn för det utan det går bra även med en synskada.
Där så är det ju viktigt att den homozygota silverhästen får en riktig diagnos på hur illa defekten är.

Man vad i hela fridens man ska vi göra? Som inte redan är gjort, information är utskickad till alla medlemmar i SIF

Visst kan man diskutera ett förbud mor avel med silverhästar eller restriktioner, det lär ta en tid innan man hunnit i fatt på det området.

Det vi själva kan göra är - att när vi ser nån i omgivningen som hanterar det här med synskadade hästar och avel på fel sätt - eller nån i omgivningen funderar på att köpa en silverhäst - upplyser om riskerna och att undersökningar kan göras för att i första hand se om hästen är homozygot silver och att det i nästa steg går att kolla omfattningen av synnedsättningen.
Det tillkommer ju nya medlemmar och samtliga som köper islandshäst är inte heller med i förbundet.
Det som dom flesta som engagerar sej i frågan här har som huvudsyfte är säkerligen att hästarna får det bra och att deras användning och deras omgivning anpassas.

Dvs man drar sitt strå till stacken. Mer kan man inte göra som enskild - men det kan göra skillnad ändå.

Det finns hästar som är vänliga och tar hand om andra hästar som inte visar aggressioner.
De går inte på utan väntar på reaktioner på sina signaler.

Och att vara synskadad betyder inte att vara blind.
Där kan jag hålla med dig om att hästarna måste se tillräckligt för att kunna leva normalt.

Men det krävs inte full syn för det utan det går bra även med en synskada.
Där så är det ju viktigt att den homozygota silverhästen får en riktig diagnos på hur illa defekten är.
Hur kan du garantera att en flock består just av såna vänliga hästar... Du försvarar - igen.

Synskadad kan vara blind och synskadad kan innebära grav synnedsättning.
Diagnosen är viktig.

.... att undersökningar kan göras för att i första hand se om hästen är homozygot silver och att det i nästa steg går att kolla omfattningen av synnedsättningen.
Eller så börjar man med ögonen direkt.
Så får man veta hur det är.

Det håller jag inte med dej om.

Jag har inte hittat något annat ställe faktiskt.
Och jag har letat.
I Tidningen Ridsport så är det inte längre några annonser på Islandshästar.
Den annonsmarknad som tidigare fanns på nätet för IslandsHästar är vad jag vet borta.
I Tidningen Islandshästen så annonseras en del hästar, men där så har ju också informationen funnits.

Om jag har missat något annat ställe så vore det ju bra att täcka in även det med information.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat