Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Micaela

Trådstartare
Hej!
Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel.

Ja, som rubriken lyder har jag sån himla beslutsångest och undrar om jag kunde få höra lite åsikter om hur ni skulle ha gjort i min situation. Just nu har jag min häst i en stad som ligger ca 3-4 km ifrån staden där jag själv bor och pluggar. Det är jättebra bussförbindelser mellan städerna, men stallet ligger en bit utanför stan så jag måste byta buss för att ta mig dit. Dessa busstider är också helt okej, men kunde vart bättre. Restiden är dock i längsta laget, tar omkring en timme att ta sig dit med buss. Jag har ännu inget körkort, men har planer på att ta det så snart som möjligt och kommer då ha tillgång till bil.

Jag funderar nu på att byta stall, dels för att det nuvarande stallet ligger så långt bort och för att det är ganska mycket restid som går åt som jag hellre hade spenderat med hästen. Stallet jag funderar på att flytta till ligger i min hemort, ca 10 minuter från stan. Det är riktigt usla bussförbindelser. Jag har i sådana fall tänkt vänta med att flytta dit hästen tills jag fått mitt körkort.

Stall 1 (där jag har hästen nu)
-Är en stor anläggning ca 20 boxar, med ridskoleverksamhet
-Finns tillgång till ridbana + ridhus, dock är det nästan omöjligt att få tid i ridhuset då det är ridskolelektioner varje dag.
-Man kan köpa till strö och hösilage till hyran som då hamnar på ca. 3000 kr/mån.
-då ingår utsläpp och lunchning på vardagar, man tar in sin egen häst, (vilket är jobbigt ibland för mig eftersom det är så långt till stallet och jag gärna är där och rider på förmiddagarna, jag får då åka tillbaka på eftermiddagen hela vägen och ta in honom), och har ca. 2 kvällspass i månaden och 1 utsläpp+lunchning i månaden (helgdag)
-mycket skitsnack, halvdålig stämning
-har några kompisar där som jag trivs bra med
-har tillgång till tränare 2 ggr i veckan i ridhus med undantag på sommaren och andra lov.
-riktig otrevlig stallägare
-ca 30 minuters resväg med bil, minst 1 timme med buss som jag oftast åker
-pyttesmå "rasthagar", ej tillgång till sommarbete eller sommarhage, står i pyttehage året runt

Stall 2 som ligger i min hemstad
-stort stall med tretton boxar
-Tillgång till uteridbana
-Strö, grovfoder och kraftfoder ingår i hyran + utsläpp och lunchning VARJE dag i veckan. Hyran är på 1600 kr/mån.
-10 minuters resväg
-supertrevlig stallägare
-stora hagar
-sommarhagar med tillgång till bete
-Delar på kvällspassen, turas om med eftermiddagspass då man tar in allas hästar
-mammas kompis har stått där i många år och trivs superbra

Så hur skulle ni gjort? Nu när jag ser det svart på vitt ser det ju mycket bättre ut med stall 2, men problemet då är bussförbindelserna. Körkortet tar ju lite tid, och jag vet inte hur länge det finns boxar lediga där ute, dock sa hon att hon inte fått så jättemycket svar så det finns ju alltid en chans. Och jag skulle kunna stå ut ett tag utan körkort också då min mamma kan skjutsa när hon kommer hem från jobbet runt klockan 17.30.

Hoppas ni orkade ta er igenom allt svammel, jag har så mycket i huvudet just nu och tar ofta beslut utan att tänka igenom alla för och nackdelar, jag ser ofta bara fördelarna så jag tänkte att jag skulle göra det ordentligt den här gången.

Är mycket tacksam för alla åsikter och svar! :)
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Jag hade absolut valt stall 2! Men jag tänkte att eftersom du skrev 10 minuters resväg, går det inte att gå eller cykla då? Kanske tar lite längre tid än 10 min men det är väl inte hela världen?
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Jag röstar på stall 2! Det borde gå att cykla eller åka moppe också, så du slipper vara beroende av skjuts?
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Är du säker på att det är 3-4 km till första stallet? Menar du inte 3-4 mil. För det tar ca 30 min att köra 4 mil. 4 km kör du på några minuter.

Oavsett så hade jag röstat på stall 2, för jag vill ha hästen nära. Om hästen skulle bli sjuk eller nåt så du blir tvungen att åka dit flera gånger om dagen så är det väldigt uppskattat att ha hästen nära.

Har haft oturen att behöva åka till stallet 4-5 gånger per dag. Jag har bara några km så det tar 10 min ungefär. Hade jag behövt sitta i bilen en halvtimma/resväg så hade jag lika gärna kunnat bo i stallet.
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Det ar val ingen tvekan om att stall 2 ar battre for dig aven om bussforbindelse ar dalig. Har du ingen cycle?? Visst det snoar och regnar och blaser i bland, men 10 minuter ar inte mkt. Eller inforskaffa en eu moped och susa dit. Och ett ordentligt regnstall.

Just en sidonote i allmanhet. Pa den gamla goda tiden, en 35 ar sen och sa, man cyklade overallt, och ville man till stallet sa cyclade man. Inget vanta pa mamma eller pappa att kora. Att cykeln var nedlastad med allt mojligt spelade ingen roll. Man akte i alla fall. 10 minuter ar ju ingen ting. Visst om det var sporegn blev det att man akte bil, och manga ganger var det en carpool, alltsa en mamma plockade upp en dros med ungar. Och sen hamtade en annan foraldrer.

Kanske du kan hitta ngn i stall2 som kor bil och aka hem med dem? eller dit? Och betala bensinpengar i stallet? Vill man sa gar det.

Lycka till med ditt val
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Oj, jo självklart menar jag 3-4 mil!
jag tycker också det känns bättre att ha hästen nära, så på det sättet är stall 2 ett bättre alternativ..


Ja, alla här verkar ju överens om stall två, så nu har jag fått lite mer att fundera på men det lutar helt klart åt att jag byter stall snarast :).
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Det låter som om du redan flytta i tanken....då är det lika bra att göra slag i saken och flytta,för det kommer att kännas bättre när du tagit ett beslut.

Jag säger som nån annan i tråden MOPPE!Och sen kan man ju alltid önska sig en intensivkurs för körkort (2Veckor) i julklapp/födelsedagspresent.
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Jag tycker det känns som om du redan bestämt dig....:)

Men det är svårt att ta beslutet, jag hade jättejobbigt när jag skulle byta stall. Men jag har inte ångrat mig en enda gång när det väl var gjort. :) Har fått många nya ridkompisar som jag aldrig skulle lärt känna annars och nu i januari ska en gammal stallkompis från mitt förra stall flytta in till mitt nya stall. :D Ska bli jättekul att kunna rida tillsammans igen. Så man vet som sagt aldrig vad som kan hända.

Lycka till!! :)
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Jag röstar på stall två, visst det är bra med ridhus men det är ju skönt att ha stallet nära. Och det känns som andra skrivit som att du redan bestämt dig :) Ta och flytta dit, du kommer nog inte ångra dig!
 
Sv: Beslutsångest ang. eventuellt stallbyte

Du har redan bestämt dig - så lycka till med flytten. Man ska inte stanna kvar om man inte trivs! Då kvävs det "kuliga" med att ha häst!

Förhopningsvis hittar du några att åka med ibland - det finns ju / kommer att finnas fler hyresgäster (?). Kan du dessutom köpa till "intag" + ev täckesbyte på vardagarna så blir det inte så stressigt för dig (hyran är ju ändå lägre). Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 631
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 869
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 702
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp