Beskriva hjälper

Widerberg

Trådstartare
Hur skulle ni berskriva hjälperna ni ger vid:
*galoppfattning
*halt
*avsaktning
*skänkelvikning
*öppna
*sluta
*bakdelsvändning

Ren nyfikenhet bara då jag själv inte kan förklara hur jag
gör, det bara blir gjort.

Sv: Beskriva hjälper

Hur skulle ni berskriva hjälperna ni ger vid:

*galoppfattning
När jag fattar galopp, tänker jag mig själv i ett sånt där "hoppsasteg" som man studsade runt i som ngt yngre... :smirk: På så vis förflyttar jag vikten, så att jag öppnar upp galoppsidan och inbjuder, till att fatta galopp. Tima som numera är väldigt mkt "inriden på mig" är känslig och lyhörd, så att det är som du säger... Jag tänker och hon gör...

*halt
Jag slutar inverka framåt. Helt enkelt jag sitter still och slappnar av i skänkeln för att den inte ska bjuda hästen framåt. Samt fångar mjukt upp stöd på tygeln och ger eftergift när hästen stannar, med tanke framåt.

*avsaktning
Se ovan, men jag är beredd att bjuda hästen framåt om den lyder så på förhållning att den vill stanna.

*skänkelvikning
Jag visar hästen spåret jag vill rida skänkelvikning på, diagonal, längs med spåret... drar tillbaka sidförande innerskänkel och har ytterskänkel i normalläge där jag får hästen att tänka framåt, jag är beredd att flytta skänkeln vid behov om yttersidan ramlar iväg. handen hjälper till att rama in hästen mellan hand o skänkel, håller hästen rak och hjälper till att bromsa tempot om hästen vill fara iväg.

*öppna
Jag tänker mig övningen som den är döpt efter. Jag tänker mig att jag ska gå in på en liten volt. Jag formar hästen efter det tänkta voltspåret, varpå min kropp automatiskt fördelar vikten på rätt sätt och sen tittar jag i den riktning jag vill rida öppnan.

*sluta
Jag tänker mig övningen som den är döpt efter. Jag tänker mig att jag kommer ut ur en liten volt. Jag formar hästen efter det tänkta voltspåret, varpå min kropp automatiskt fördelar vikten på rätt sätt och sen tittar jag i den riktning jag vill rida öppnan.

*bakdelsvändning
Jag tänker mig övningen som jag en gång lärt mig på ridskolan... "vänd dig själv och ta hästen med dig". Jag ställer hästen, drar tillbaka ytterskänkel och tittar i den riktning, som vi ska vända.

Mkt av hemligheten att det här funkar för mig, är att jag har fått börja med nya tankar och idéer om min sits och ridning efter min ryggmärgsskada, för att min balans ska fungera någorlunda på hästryggen. Därför är min häst väldigt lyhörd på vikt och "övre skänkelridning". Att hon har en hel del egen motor och inte behöver ridas så mkt framåt, utan att hon själv bjuder gör inte saken svårare heller.

Senast ändrad:

IngelaH skrev:
*bakdelsvändning
Jag tänker mig övningen som jag en gång lärt mig på ridskolan... "vänd dig själv och ta hästen med dig". Jag böjer hästen, drar tillbaka ytterskänkel och tittar i den riktning, som vi ska vända.
Fast hästen ska väl inte vara böjd ?

Snabb svar på IngelaH:s inlägg.
Bra beskrivning ! Jag klarar inte av att beskriva riktigt i tal och skrift som du gör. Väldigt pedagogiskt !

Ett tilläggg bara till inlägget att: nej, hästen skal inte vara böjd i bakdelsvändning, men ställd åt färdriktingen.

När jag rider öppna (som jag tycker är skitsvårt!! Sluta är lättare) är att jag tittar väldigt mkt framåt-utåt i rörelsen så att min vikt verkligen ligger på ytter sittben, + att jag försöker tänka att inner bakben skall träda fram ordentligt. Förut tänkte jag alltid: "börja en volt men fortsätta framåt", nackdelen med den tanken var att jag tenderarde till att förböja halsen medan bogen lätt sköt ut.

Fast det var inte det jag skulle skriva va ?!? Jag tror att vi skulle beskriva hur man utför rörelserna praktiskt. Jaja, jag tror inte mina tankar skadar dig iaf. Häj !
//Helena

*S* helt rätt, jag var så trött i förmidags utan frukost. Helt klart ska hästen inte vara böjd i bålen utan självklart ställd :bow:

Jag tycker också att IngelaH's svar var jättebra! Svårt att beskriva hur man gör, speciellt när man som du sa, har en häst som är van vid ens ridning osv. Jag tänker mest och hon gör...Så det beror också på vilken häst jag rider. Den yngre stora hästen jag rider behöver lite mer hjälp på traven än ponnyn. Men jag skriver här som jag gör på¨ponnyn...

Galoppfattning - Oj, svårt att förklara...Men jag liksom vrider mig liiite i sadeln, för fram innerhöften (om jag ska fatta inner galoppen alltså). Mjuknar i innerhanden, för bak ytterskänkeln lite lite.

Halt - Slutar driva, tänker halt. Ta ett djupt andetag, den upprätningen räcker för att det ska bli halt.

Avsaktning - Samma som halt fast ännu mindre för att hon inte ska stanna. (Vilket hon gör ändå, speciellt från galopp...)

Skänkelvikning - Vänder bogen mot punkten jag ska till, för att visa vägen. Sedan för jag bak innerskänkeln och flyttar bakdelen för den vid behov, inte i varje steg, utan det brukar räcka då och då, hon förstår att hon ska fortsätta flytta. Ytterskänkeln i normalläge för framåtdrivning. Ställningen brukar komma gratis. Hålla halsen och bogen på plats med lite yttertygel.

Öppna - Tänker att jag ska in på volt, och precis när hon är beredd att gå in så för jag fram innerskänkeln något och fortsätter flytta framdelen längs spåret. Ytterskänkeln lite bak för att driva bakbenen framåt så att de inte korsas.

Sluta - Lite olika om det är diagonalt eller längs spåret...Men samma som öppna fast tvärtom...? haha Får tänka lite mer på ställningen här så det inte blir för mycket. Pannan parallell med kortsidan (om jag flyttar längs långsidan).

Bakdelsvändning - Rider tendens öppna innan, korta korta steg, först tänker jag vända in, och precis när hon tänker gå in med framdelen så lägger jag bak ytterskänkeln och håller bakdelen kvar på plats, sen vänder jag runt med vikten, tittar dit vi ska.

Svårt att beskriva! Men typ så...

Senast ändrad:

Till skillnad fran er andra slutar jag inte att inverka pa hasten nar jag gor halt, utan lite tvartom - jag rider in i halten, for att anda fa en viss framatbjudning vilket medfor att hasten staller upp sig korrekt. Kramar lite i tygeln, sitter till och stracker pa mig. Men min gamla hast var ju inkord pa det, sa det har val med individerna att gora.

juno_ skrev:
Till skillnad fran er andra slutar jag inte att inverka pa hasten nar jag gor halt, utan lite tvartom - jag rider in i halten, for att anda fa en viss framatbjudning vilket medfor att hasten staller upp sig korrekt. Kramar lite i tygeln, sitter till och stracker pa mig. Men min gamla hast var ju inkord pa det, sa det har val med individerna att gora.

Nu är det så här när jag gör halt. Jag slutar inverka med mina framåtdrivande hjälper för att få hästen att sluta gå framåt. När hästen gör halt, ger jag eftergift och håller min häst väl på bettet, för att hon ska stå still men ändå tänka framåt. Hon ska nämligen vara fullkomligt uppmärksam på mig och beredd på att i vilken hundradels sekund som helst få en ny order att arbeta utifrån. Så även om jag inte förklarar det in i minsta detalj, eftersom mina inlägg skulle bli en mindre bok i sådana fall :o , så slutar inte jag heller inverka till 100 % :bow:

Senast ändrad:

Ja så kan de gå när man är trött å flummig. hade nog itne reagerat om jag inte nyss tråcklat med bakdelsvändningar på förra träningen, och jag BÖJER tillslut. Jag har honom ställd helt rätt från början, men sen gör jag något stort fel så han blir BÖJD åt fel håll. Så sist fick jag rida med honom helt rak, eftersom jag tydligen ändå vill ställa för mycket.. Och vet du, det funkade! =) så glad! Har alltid haft problem me dumma bakdelsvändningar!

bollen__ skrev:
Ja så kan de gå när man är trött å flummig. hade nog itne reagerat om jag inte nyss tråcklat med bakdelsvändningar på förra träningen, och jag BÖJER tillslut. Jag har honom ställd helt rätt från början, men sen gör jag något stort fel så han blir BÖJD åt fel håll. Så sist fick jag rida med honom helt rak, eftersom jag tydligen ändå vill ställa för mycket.. Och vet du, det funkade! =) så glad! Har alltid haft problem me dumma bakdelsvändningar!

Ett annat tips är att börja bakdelsvändningen från en tänkt öppna i skritt.
Då har du hästen lagomställd, halvhalt, flyttar vikten än mer på inner sittben, tar bak ytterskänkeln något och har en mjuk rörlig,samlande yttertygel.
Du MÅSTE känna stegen om du inte har någon som tittar, ta det långsamt i början.
Gör gärna bar en halv bakdelsvändning, gå fram några steg, ny halv bakdelsvändning osv, ungefär som på en fyrkant.
Då tvingar du dig själv att bibehålla framåtbjudningen och förhoppningsvis undviker att hästen snurra på inner bak :)

Har provat det också, men det bästa hittintills va när hon hjälpte mig!
Men på något konstigt sätt så måste JAG ha svårt för det som HÄSTEN också har svårt för. Typiskt!

Snurrar på inner bak :angel: Gör han något annat? Vi jobbar som tusan, och fyrkanten, den känner jag också igen! :D

Han får inte snurra på bak!!
Då måste du fram, men som jag skrev ovan så ha nån som tittar.

Var extra noga med hur du sitter, var du har din vikt, för ofta är det vi ryttare som krånglar till det för hästen

Kanonbra!!!!!!! att du jobbar som tusan, ända sättet.

Kan du beskriva KÄNSLAN när det gick riktigt bra och hur du gjorde då?
(behöver inte göra det här utan mer för din egen skull)

Om du till exempel ska göra en bakdelsvändning till vänster så ska du inte dra tillbaka högerskänkeln, tvärtom du ska ju vända framdelen runt bakdelen och använda dig av vikten. Du ska påverka fram delen annars blir det mellandelsvändning. Det är många som gör så!

Om jag inte skulle lägga bak ytterskänkeln skulle det just bli en mellandelsvändning, eftersom man då "släpper ut" ytter bak.

åh vad jag har svårt för det där med beskriva känslan.. Får ofta höra det eller "känner du igen känslan?"..
Det är så svårt, men det..kändes mer som att det klickade till och plötsligt hade jag "tryckt på rätt knappar" eller något..

Nej ursch, han är hemsk på att skruva, vårt stora problem han skruvar och stannar upp, men det tål att övas på, och ibland så vips! åsså funkar det nästan..!

"Bedömninsfråga" Vad är bättre på en tävling? Visst är det bättre att han gör en STOR bakdelsvändning, ja riktigt STOR, än att göra en där han fastnar och skruvar?
För om den är stor, visst är den rätt utförd, fast du får "stor" och lite lägre betyg? Än om han skruvar för då är det inte alls rätt?
Visst är det så? Eller är det bara nått jag fått för mig?

Ja, det är absolut bättre att den blir för stor, och att han trampar korrekt, än att han snurrar, därför så länge han tänker framåt så har du möjlighet genom träning och samling kunna centrera vändningen.

Men om du får högre poäng är svårt att säga.
Det beror på hur stor vändningen blir.

Om hästen skruvar eller trampar ut bak, (vilket i sig är lika illa)
så får man oftast 2 eller 3 poäng, men om det blir en stor vändning kanske man klarar sig med 4 i bästa fall.

Men återigen, gör vändnigen bara 2-3 steg så han inte stannar upp.

Han förväntar sig snart att det är så här det går till, det viktigaste för sig är att bryta mönstret

Överraska honom :idea:

Du måste passa höger bak ( så inte hästen tar ett kliv ut) + aktivera bakbenet så det trampar. Självklart ska man inte "kasta" bak ytterskänkeln för långt, men ungefär samma läge som i en sluta.

okej, ungefär som jag trodde då! I mina virriga funderingar..

Gud vad jag är ridsugen nu.. har inte kunnat rida på snart en månad så, man längtar till hästen verkligen!! suck..

tack för tipsen iaf! :D

Bra tips på ryggning som iofs inte fanns med "på listan" :

"kläm ihop "skulderbladen, (blir som att räta på sej och föra bak o ihop axlarna lite) och därefter tänka som man vill bröja skritta. (driva men ev behöva ta en liten förhålling i tygeln)
I början kan det va trixit(för en själv) men de hästar jag provat det på första gången har det funkat på. Kanske tar de ett steg fram eller trampar på stället tills de förstår att det är bak de ska gå. Tar de steget framåt hejar de sej nästan själva eftersom man inte sitter med i rörelsen och då är det nåt som inte stämmer för hästen när ens kropp inte följer med.
Hoppas nån förstog min förklaring! :D Brukar inte va så bra på det.. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 677
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark