Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Det har ju funnits en uppsjö fall som publicerats i bl a Tidningen Ridsport om just detta ämne. Att det sedan inte är prövat upp i hovrätt kan jag förstå, då det oftast inte handlar om så mycket pengar att man tar risken att förlora även där.

I vissa fall krävs ju också röntgen (islandshäst, fullblod) för att köparen ska ha ansetts fullgjort sin undersökningsplikt.

Jag vet att sist jag googlade på detta (förra året) fick jag upp en rad avhandlingar (och fler lär det väl vara) där det konstaterats att det faktiskt är tuffare än många tror, lagstiftningen runt hästköp.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

*kl*

Jag har hittills inte sålt så många hästar..

NF val som jag lade ut på annons. En familj var jätteintresserade och kollade, dom villa ha på prov och visst, det gick bra.. Dom stod för vetbes och hämtade ponnyn på kliniken. Inga problem alls under tiden. Efter ett tag ringer dom och ska lämna tillbaka ponnyn. Dom hade en månads uppsägning, men det skulle ske NU.. Dom fick vänta en vecka, men jag var snäll och tog hem ponnyn. Jag hade plats. Det visade sig att dom gjort sig osams med stallägaren och inte kunde ha häst alls..

Ponnyn såldes senare till en familj obes och med min hästtransport för att dom tyckte om ponnyn så pass. Både ponnyn och transporten är kvar som den ägaren.

Jag sålde ett föl i höstas, utan bes till en kompis och han har fått det jättebra..

Jag sålde mitt avelssto som inte gav nåt vidare avkommor eftersom jag fått ta bort båda fölen. Jag sålde henne som körhäst och hon hamnade på en verksamhet som rid och körhäst. Veterinärbesiktning gjordes här hemma, Köparen var inte med utan jag ringde när det var klart. Vi delade på kostnaden. Köparen var informerad om hennes fölbekymmer och att hennes fötter inte var nåt skoj alls. Jag har inget hört alls så det är väl bra:)

Jag har precis idag haft en här och kollat på Haflingern som jag fick för några veckor sen. Ytterligare en kompis som ska ta henne på foder. kontrakt kommer att skrivas och Kompisen är informerad om det lilla jag vet om hästen vad som är gjort och inte..

Men däremot så har det ringt köpare som ska komma och kolla och sen aldrig dyker upp, folk som vill att man ställer hästen på lastbil för att fraktas över hela landet osv.. Jag hade ändå skrivit i annonsen att jag är rädd om hästen och bara lämnar henne till ett bra hem. Då har jag gjort det jag kan.. Jag skjutsade till och med stoet till dom som köpte henne, just för att se hur det såg ut. Var det allt för anskrämligt så kunde jag ju alltid lasta och åka hem igen.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

KL
jag som köapre skulle inte våga köpa en häst utan minst en vetbesiktning, jag som köpare ska stå fr den säljaren har ingen skyldighet att stå för den.
Om jag skulle köpa en dyrare häst skulle jag även röntga, så värt det för mig och för att få hästen fullförsäkrad
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag gissar på att allting är en enda lång bortförklaring för någonting helt annat, faktiskt. Låter så... konstigt bara. Så, jag anser faktiskt att du fattade rätt beslut och inte gick vidare med dem. Dålig stil också när du förklarade att du inte längre va intresserad!
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Är det verkligen så att säljaren oftast står för besiktningen? Vid båda mina hästköp har jag försökt få säljaren att bekosta besiktningen, men så har det slutat med att jag fått betala den själv. Kan mycket väl vara för att jag är en mild och snäll person :o Sen har jag känt att jag gjort bra affärer i övrigt, och därför gått med på det.

Vet du, jag skulle aldrig tillåta att säljaren stod för besiktningen.
Om vetrinären skulle ha klantat sig under besiktningen, röntgat i konstiga vinklar el. dyl vill jag ha frihet att ställa anspråk på denne och det kan jag inte göra om säljaren står för besiktningen.

Sedan kan man ju komma överens om att köparen står som beställare av besiktningen om hästen går igenom, annars säljaren.
Är det du som står för besiktningen och hästen inte går igenom (och säljaren inte är med) så behöver du heller inte uppge exakt vad felet var. Utan är säljaren intresserad kan den få köpa in sig på besiktningen eller själv gå vidare med ny vetrinärundersökning.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Precis så tänker jag också, efter att ha läst så pass många gånger om veterinärer som inte fullföljt sitt besiktningsuppdrag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp