Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Det första jag tänkte när jag läste texten var just att det var gjort med flit för att förklara en reaktion på besiktningen...*hemskt cynisk numera*

Har inte haft några problem med besiktningar, men när jag var på hästjakt en gång skulle jag upp och provrida en turridningshäst som skulle gå i pension. Var ute efter en lugn och trygg äldre islandshäst. Det var långt att köra (35 mil+ enkel resa) så vi hade bestämt dag och tid så säljaren var väldigt medveten om när vi skulle komma.
När vi kommer dit och blir visade denna stackars krake som var genomblöt av svett (och hon såg hemsk ut annars också). Ja, säger säljaren, jag har haft henne som häst nu på en turridning så hon har ju gått nån timme rätt hårt. Men vi sadlar på så kan du prova henne. :confused:

Dels tyckte jag synd om hästen och dels så undrar man ju direkt om det är något fuffens på gång. Varför skulle hon gå i timmar innan jag kom och provred? Var hon helgalen om hon inte sprungit av sig ordentligt? Det stod andra hästar inne i stallet som inte hade gått så det var inte av hästbrist. Det kändes jättemärkligt. Det blev kort sagt inget hästköp den dagen...
Däremot tyckte jag så synd om henne där hon stod, men jag hade inte råd att köpa både henne och en häst jag VILLE ha. :(
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Ett sätt som hästen kan bli "totalförstörd" på är ju genom skada. Skadan kan vara en ren olyckshändelse, inte slarv. Jag vill ändå inte få hem en såld häst med en sådan skada, sålt är sålt. Därför gillar jag inte prövotider och har aldrig bett om det heller. När det gäller en tvååring fattar jag dessutom inte riktigt vad det är man tänker sig att hinna prova på några veckor.

Jo, det där är en invändning som jag köper. Det innebär ju ofta att ansvaret för hästen hamnar i en gråzon under en prövotid, som sen kan leda till konflikter som blir utdragna och kostsamma för båda parter. Men jag har alltså väldigt goda erfarenheter av prövotid. Jag hade inte vågat chansa på att alla bekymmer med mitt kallblod, som knappt var ridbar, var kopplade till problem i munnen och kunde försvinna... Jag hade inga garantier att ge säljaren för att jag var en ärlig person som skulle ta väl hand om hästen, men är glad att hon gav mig chansen.

Vad gäller köparen som fick prövotid med min häst så var vi bekanta sedan tidigare, men hon hade aldrig träffat hästen och bodde hundra mil bort. Jag kände att jag hade förtroende för henne och gav henne därför en prövotid. I båda fallen har vi utfärdat fodervärdskontrakt under den tiden, det tycker jag var en bra sätt att utforma det hela.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

"kl"
Har just haft en häst på till salu. Fick många frågor om prövotid. Men det känns inte ok då jag vill få tillbaka en trasig häst och sedan stå med kostnader tills hästen är säljbar igen. Visst kan det gå utan problem men jag ville inte testa. Hästen är nu såld o köparen får stå för besiktningen. H*n har valt att genomföra köpet och besiktiga efteråt. Ett val köparen gjort själv. Jag tror nu inte att det ska bli något problem då hästen är ganska ung o har varit frisk i hela sitt liv. Köparen fick även överta min försäkring av hästen.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Sådan kan jag tänka mig händer ganska ofta när en köpare ska komma och prov rida.. Har en kompis som åkte för att kolla på en häst (inte så jäkla långt som du åkte som tur var) och när hon kom var hästen ny duschad, hon frågade lite fin varför, ägaren sa att hon precis hade rullat sig innan dom skulle ta in henne.. Dock hade dom glömt att tvätta bort svetten bakom öronen där tränset lämnat märken..:cool: Nu visade det sig att hästen inte var det hon sökte ändå..

Man får nog passa sig, jag har väldigt svårt att förstå att folk kan vara så oärliga.. Jag skulle aldrig kunna lura någon och det är ju faktiskt levande varelser det handlar om. Det är riktigt tråkigt:(
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

"kl"
Har just haft en häst på till salu. Fick många frågor om prövotid. Men det känns inte ok då jag vill få tillbaka en trasig häst och sedan stå med kostnader tills hästen är säljbar igen. Visst kan det gå utan problem men jag ville inte testa. Hästen är nu såld o köparen får stå för besiktningen. H*n har valt att genomföra köpet och besiktiga efteråt. Ett val köparen gjort själv. Jag tror nu inte att det ska bli något problem då hästen är ganska ung o har varit frisk i hela sitt liv. Köparen fick även överta min försäkring av hästen.

Så om nu inte hästen går igenom besiktningen så går köpet inte tbx om jag fattar rätt? låter lite konstigt tycker jag, varför inte göra besiktningen innan?
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag hade nog ansett att hästen inte var i besiktningsbart skick och avbokat tiden när jag stod på kliniken. Just för att inte kasta bort pengarna på en häst som ändå inte kan tänkas gå igenom.

Usch för så oseriösa säljare. Jag tror du kan vara glad att slippa ha affärer med personen ifråga.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jo skulle jag varit smart hade jag ju gjort det, men så långt tänkte inte jag tyvärr.. men lär ju inte göra om det misstaget igen;)

Det var nog tur att det blev som det blev.. för man kan ju undra lite hur dom behandlat hästen tidigare när dom gör en sån här sak dagen innan besiktning.

Ska nog aldrig heller göra affärer med någon som man "känner" eller vet vem det är igen.. Undrar om dom kommer hälsa när man möter dom i affären tex? mig gör det väll inget jag har ju inte gjort något fel, men det är ju tråkigt ändå..
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Köparen ville ha hem hästen snabbare än vad jag kunde fixa ut en veterinär. Köpet är genomfört o klart. Jag skulle bli mycket förvånad om hästen inte gick igenom.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag hade säkerligen gjord precis som dig! Jag är dum nog att förutsätta att mina "medhästmänniskor" är som mig och är noggranna med skoning, motionerar hästen lämpligt med tanke på morgondagen osv.
Och jag hade precis som dig backat ur köpet också, för jag hade inte velat ha en häst som så uppenbarligen sköts och rids på ett sätt jag aldrig skulle göra, jag skulle anse att hästen kan ha fått för stora påfrestningar, alltså för stor chans att den inte håller.

Vilken tomte rider järnet med tappskor och åker på försäljningsbesiktning med tappskor dagen efter??!! :confused:
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Har en liten fråga som jag tänkte smyga in i tråden lite diskret.. :angel:

Jag har en seriös köpare på min 2 år gamla halvblodsvalack nu och jag undrar om jag bör låta honom veterinärbesiktigas innan köp eller om det är upp till dom att begära det om dom vill? Funderar på det här med böjprov också. Är det så bra och göra på så pass unga hästar? Har hört att det inte så så nyttigt.

Tacksam för svar! :bump:
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag hade nog ansett att hästen inte var i besiktningsbart skick och avbokat tiden när jag stod på kliniken. Just för att inte kasta bort pengarna på en häst som ändå inte kan tänkas gå igenom.

Usch för så oseriösa säljare. Jag tror du kan vara glad att slippa ha affärer med personen ifråga.

Japp, så hade jag också gjort.. :cool:
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Det är upp till köparen att begära besiktning vid köp. Skriv bara i kontraktet att besiktning inte har blivit gjort och att hästen säljes i befintligt skick.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Ingar problem vet du:) Dom var verkligen riktiga nötter..
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Okej, tack för svaret.

Någon som vet om man brukar göra böjprov på 2 åriga halvblod? Min pålle är jättestor (cirka 170 cm hög) och väldigt vinglig.. :rofl:
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag har aldrig behövt lämna tillbaka en häst jag köpt eller "lånat" däremot har jag haft problem med köpare tyvär.
Hade ett fullblod som lånades ut på foder i tre månader, hon var intresserad av att köpa honom men hon behövde fixa ny stallplats och jobb mm innan hon vågade genomföra köpet. Vi kom överrens om att hästen skulle gå "hemma" över sommaren på bete och hon fick komma och rida och sköta så mycket hon ville. Det slutade med att hon bodde hos oss och hjälpte till med olika saker med lön så klart. Hon åkte hem ett par veckor och kom tillbaks med beskedet att hon nu hade fått jobb och planerat allt möjligt, det lät ok tyckte jag så hon fick köpa hästen, hämtade den "köpte till lite foder och grejor att starta med och allt var frid och fröjd. Hon skulle få betala av hästen, först handpenning och sedan betala av resten av häst foder mm som jag gick med på av förståelse för att det kan ta ett tag att bygga kapital när man bytt jobb mm. Efter 2 månader (när det var dags för betalning)fick jag ett sms där det stod att hon inte tänkte betala för hästen och att jag skulle betala tillbaka handpenningen och hämta hästen. :O jag blev rätt upprörd och ville ha en förklaring men hon vägrade prata med mig, skickade bara en massa krav sms. Jag sa att hon hade skrivit på ett köpekontrakt men hon hänvisade till en paragraf där det stod att hästen var säljarens egendom tills den var till fullo betald. Jag kan nog erkänna att jag blev rätt förbannad, kännde mig fulkomligt grundlurad. Blev sen uppringd av en som delade stall med tjejen i fråga som förklarade att hästen var farlig och JAG var oansvarig och oseriös mm. Suck Jag rådfrågade en jurist som sa att jag inte fick ta tillbaka hästen utan att ett nytt återköpskontrakt gjordes pga hur köpekontraktet såg ut. Så jag gav upp, åkte dit och hämtade hem hästen som från att ha varit blank och sommarrund var alldeles raggig och mager. Hon sa att hon hade dragit ner på maten för att han var tjock :O Ett fullblodd som man såg revbenen på..... Det slutade med att jag fick ta bort honom pga av skador i frambenen ca 10 mån senare. Istället för att ge honom vad jag trodde var ett gott hem så skickade jag honom mot en säker död.

Jag sålde en unghäst till en tjej som jag hade kontakt med länge och som var och hälsade på och hade planer och verkade väldigt vettig. Hon hämtade hästen och allt var så bra så, hon var så välhanterad och så fin mm i en månad, då hade hon brallat när hon var ute och ledde henne, gort ett kast och dragit till så tjejen åkte omkull. Då blev hon rädd och gav upp och ville lämna tillbaka hästen.

En häst jag hade på foder lämnades vidare pga flytt. jag var bekant med den "nya" tjejen som var rätt kraftig och bara skulle ha henne till körning men efter att hon hade fått hem henne så red hon på henne i allafall. Efter två månader blev hästen halt men hon tog inte ut veterinären förräns hästen varit halt i flera veckor. Veterinären konstaterade att det var en gammal skada och då skulle hon ha det till att hästen varit halt redan hos mig trots att flera kan intyga att hästen aldrig varit hallt eller markerat under tiden den stod hos mig :( Så jag har fått nog av köpare.

Sålde en ponny som dom ett år senare ringde och sa att de skulle avliva pga kroniska knäledsinflamationer men sen såg jag samma ponny annonseras ut så jag vet inte om hon är död eller lever.

Jag tycker bara att det är lite konstigt att hästarna kan vara hos mig i år utan att visa några tecken men sen när de byter hem så råkar de ut för både det ena och det andra, stackarna. Många gånger tror jag hästarna skulle ha det bättre på de "sälla ängarna" än att byta ägare speciellt "billiga" hästar eller de som åker runt som "sällskapshästar"
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

När vi kommer dit och blir visade denna stackars krake som var genomblöt av svett (och hon såg hemsk ut annars också). (

Liknande har hänt mig, fast hästen var i och för sig i mycket bra skick. Vi råkade komma lite tidigt, eftersom vi missbedömde hur långt det var, och då hade hästen ridits svettig innan jag kom... Jag har ett par teorier om varför, men det spelade egentligen ingen roll, eftersom det var rätt uppenbart att det inte var meningen att jag skulle se det. :cool: Det bidde inget köp.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Jag personligen brukar inte vilja böja en unghäst som inte gjort något. Då hade jag hellre röntgat om jag oroade mig. Över två och ett halvt-tre år kan jag böja. Helst tre år.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Böjprov överhuvudtaget är ju den vanligaste orsaken till att hästar inte går igenom en besiktning. En 2-åring som inte är inriden lär ju inte ha några förslitningsskador iaf. Om den haft några större skador skulle jag som köpare vilja göra en hel besiktning med böjprov men om den haft en normal uppväxt utan större grejor skulle jag bara ta över din försäkring och sen höja den i takt med att hästen utbildas.

Sen vill jag återknyta till frågan om vem som ska stå för besiktning då flera här anser att köparen ska göra det. Jag kan bara svara för mig själv o jag skulle aldrig nånsin stå för en besiktning med tanke på hur ofta det är att hästen inte går igenom. Det skulle bli fruktansvärt dyrt för mig som köpare att besikta en massa hästar som inte klarar det. O undersökningsplikten är ju uppfylld i o med att jag krävt en besiktning o den genomförts. Har ju ingen betydelse vem som beställer den.

Det är ju inte alltid möjligt att medverka på en besiktning om man som köpare bor 100 mil bort och en sån besiktning gäller ju likaväl i vilken domstol som helst.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Som köpare har jag undersökningsplikt enligt lagen. Hur långtgående den är beror på vilken lagstiftning köpet hamnar under. Är man rädd för kostnaden avtalar man att säljaren betalar om hästen inte går igenom. Men jag hade aldrig varken velat eller vågat låta säljaren ha hand om besiktningsförfarandet.

Som beställare är det mig veterinären har uppdrag av, vilket kan göra en milsvidd skillnad vid en senare tvist.
 
Sv: Besiktning som inte riktigt gick som väntat (besviken på ägaren)

Vad har du för underlag för att det skulle vara så? I lagen står ju bara att man ska uppfylla sin undersökningsplikt. Finns det prejudikat på att det är som du säger?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp