Besiktning av hus vid köp.

Shaggy

Trådstartare
När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen?
Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen besiktning men många hus ligger ju idag ute med en besiktning gjord och så finns den där regeln om dolda fel. Om det finns en besiktning ska man då som köpare göra en egen eller kan man gå på säljarens besiktning?
 
När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen?
Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen besiktning men många hus ligger ju idag ute med en besiktning gjord och så finns den där regeln om dolda fel. Om det finns en besiktning ska man då som köpare göra en egen eller kan man gå på säljarens besiktning?
Jag anlitade en egen.
 
Jag har precis sålt ett hus. Gjorde besiktningen i vintras och köparna ville ha en kompletterande besiktning på taket nu i sommar (då det hade snö på sig i vintras). Jag gjorde den besiktningen också. Köparen nöjd!
 
När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen?
Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen besiktning men många hus ligger ju idag ute med en besiktning gjord och så finns den där regeln om dolda fel. Om det finns en besiktning ska man då som köpare göra en egen eller kan man gå på säljarens besiktning?
För länge sedan, men vi anlitade egen till ena fastigheten men för den andra så gjordes ingen besiktning alls, utan vi använde det som förhandlingsargument för att få huset utan att vara i närheten av att vara högstbjudande.

Så varje affär är unik tänker jag.
 
När jag köpte huset gjorde jag en egen. Nu när jag sålt gjorde jag en överlåtelsebesiktning. Köparna har inte gjort någon egen besiktning.
Den besiktning som gjordes nu vid försäljning var inte alls lika ingående som den jag gjorde när jag köpte.
Jag hade helt klart gjort en egen om jag skulle köpa.
Huset är byggt 1964.
 
Vi köpte hus förra året. Säljaren hade gjort en besiktning och vi köpte en besiktningsgenomgång av den besiktningen tillsammans med besiktningsmannen. Vilken mening det blev 😆
 
Vi har precis sålt vårt hus. Innan försäljnngen gjorde vi en besiktning. Nu ska säljarna gå igenom besiktningsprotokollet på plats i huset med besiktningsmannen vi ska inte vara med.
Är det kanske det som heter överlåtelsebesiktning?
Allt ordnat av mäklaren i alla fall.
 
När man säljer ett hus så är det bra att låta göra en överlåtelsebesiktning som kan ligga med i annonsen. Det blir lite tydligare vad som kan behöva åtgärdas på huset när man som spekulant har möjlighet att läsa ett besiktningsprotokoll innan man köper. Samtidigt kan ett besiktningsprotokoll innehålla väldigt många påpekanden utan att det för den sakens skull behöver vara ett dåligt hus, likväl som att ett besiktningsprotokoll kan se jättebra ut men huset ändå ha rätt allvarliga fel, som inte syns i besiktningen. Så som spekulant kan det ändå vara bra att sätta sig in i vad en besiktning visar och inte, och inte bara förlita sig på "ett blankt protokoll".

Oftast väljer man som säljare att gå den enkla vägen och anlita det besiktningsföretag som mäklaren har avtal med, så man anlitar alltså externa oberoende besiktningsfirmor, men utan att jämföra olika firmor mot varandra (förhoppningsvis väljer inte mäklarna att samarbeta med "dåliga" besiktningsfirmor). Sedan erbjuds köparen ofta att efter köpet få en genomgång av besiktningen med besiktningspersonen på plats i huset och få möjlighet att ställa frågor.

Jag vet inte vad det finns för olika sorters besiktningar, men helt klart är att de kan skilja åt. Tex så får man hos vissa försäkringsbolag en gratis besiktning av sitt hus efter ett husköp. Den besiktningen är inte lika omfattande som en överlåtelsebesiktning, utan fokuserar på de områden som är intressanta ur försäkringssynpunkt. En överlåtelsebesiktning, som är det vanliga som brukar göras vid husaffärer, är lite grundligare, men fortfarande inte heltäckande. Vid något tillfälle var jag med om att få ett hus besiktigat av nån annan orsak (minns inte riktigt, men kanske i samband med en värdering eller liknande), och den besiktningen var mycket mer omfattande än överlåtelsebesiktningar brukar vara (och den var även dyrare). Så visst kan det finnas en poäng med att som köpare låta göra en egen besiktning, om man vill betala för någon som är lite grundligare än en överlåtelsebesiktning.

Problemet där är att det oftast är rätt bråttom att skriva ett köpeavtal när man har vunnit en budgivning. Så i så fall behöver man skriva in i avtalet att man ska ha rätt att häva köpet om besiktningen hittar tillräckligt allvarliga fel. Men jag har alltid undrat hur man ska kunna formulera i avtalet vad som ska räknas som "tillräckligt allvarligt fel"? Jag har faktiskt själv låtit bli att anlita en egen besiktning pga att det är såhär det fungerar, utan förlitat mig på säljarens överlåtelsebesiktning (eller t o m köpt ett hus obesiktigat när säljaren inte hade låtit göra nån 🙈).

I alla besiktningar jag har varit med om så har jag alltid sett att besktningspersonen frånsäger sig allt ansvar från eventuella fel som inte upptäcks i besiktningen, så det är fortfarande köparen som har undersökningsplikt. Besiktningen kan väl mer ses som ett par extra hjälpande ögon som har kunskap och erfarenhet om vad som kan vara vanliga fel på den hustypen man vill köpa, men det är ingen garanti för att huset är "felfritt" (vilka hus är ens det?...). De flesta doldafelprocesser jag har erfarenhet av har skett trots att huset har varit besiktigat.
 
Jag gjorde en egen. Men säljaren var med. Dock är det lite speciellt eftersom huset aldrig låg ute till försäljning på öppna marknaden och jag hade redan bott i huset i sex år när jag köpte. Men ändå skönt att se så allt var okej på såna där ställen som man kanske inte kryper omkring på i vanliga fall.
 
Du måste inte som köpare göra en egen besiktning, men din undersökningsplikt innebär att du inte kan komma i efterhand och ifrågasätta eller reklamera något som du skulle ha upptäckt om du faktiskt besiktigat.

Jag köpte mitt senaste hus utan att anlita extern besiktningsman. Jag gick igenom säljarens besiktning och undersökte sen själv de mest kritiska bitarna. Sen gjorde jag en riskbedömning av hur illa det egentligen skulle kunna bli och vad det skulle kunna innebära för kostnader.
 
Skulle jag köpa ett hus (fastighet) skulle jag absolut vilja anlita en egen besiktningsman, särskilt för de områden som säljarens besiktningsman inte har kollat. Säljarbesiktning, eller vad det kallas, är väl relativt nytt - tror det blivit vanligt senaste 10-15 åren. Med all besiktning så är det viktigt att kolla vad besiktningsmannen av en eller annan anledning inte kollade på och sen fundera om dessa områden kan innebära risker eller ej.

Min kompis skrev på för ett hus för ca 3 år sen. Säljarna hade låtit en besiktningsfirma göra en besiktning. Min kompis insisterade dock på att få göra en egen besiktning och om större fel uppdagades skulle dom ha rätt att häva köpet. Dvs. dom skrev på köpeavtalet men hade rätt att frånträda köpet under vissa omständigheter. Detta var tur då det vid deras besiktning upptäcktes att det fanns mögel och vattenskada i huset som gick från källaren till vinden. Detta upptäcktes då dom lyckades öppna en "vindslucka" (ej på vinden men en sådan där lucka i vägen in till kryp in som hus kan ha) som säljarens besiktningsman inte lyckats öppna. Dom hävde köpet efter det. Sen är det väl inte alltid säljarna går med på att lägga in sådan klausul i köpeavtalet och då får man ju ta ställning till det.

Hur viktigt en egen besiktning är antar jag beror på hur genomgående säljarnas besiktning är, åldern på huset, vilka renoveringar som gjorts etc.

Sen är det väl vissa saker som ofta inte besiktigas, vare sig det är säljaren eller köparen som anlitar besiktningsfirman. Tex tak kan vara en sådan sak, särskilt om man köper vintertid. Där kan man mer behöva räkna på vad livslängden är för den typ av tak huset har och utifrån det göra en bedömning när det kan tänkas behöva ersättas. Jag är också osäker om el är något besiktningsmän vid husförsäljning normalt undersöker eller ej.

Man ska dock vara medveten om att man som köpare har ett mycket långgående undersökningsplikt.
 
Jag har nyligen börjat kika efter hus och har fått uppfattningen att man bör göra en egen besiktning oavsett, exakt varför kommer jag inte ihåg (:D) men jag tänker att det är bra med en helt oberoende besiktningsman och att man har möjlighet att jämföra/välja vad som ingår osv. Vi kommer definitivt anlita egen!
 
Jag säger återigen att det beror på objektet och vilka risker man är beredd att acceptera. Att köparen avstår besiktningsklausul kan vara värt många hundratusen för vissa säljare.

Men man ska inte avstå om man inte är beredd att acceptera risken.

Besiktningen av vårt hus var inte så mycket värd, allt var riskkonstruktioner varav de flesta inte gick att bedöma närmare utan stora ingrepp. Men visst, några tips fick man. Nästan allt man gjorde där 1850 verkar vara riskfyllt - samtidigt som huset stått kvar där nu i 175 år sen byggnation.

En sak var bättre förr, man byggde på lokala höjdmaxima och utan källare där fukt inte kommer som ett brev på posten.
 
Vi köpte av ett dödsbo med friskrivningsklausul. Säljarna hade gjort en besiktning innan med besiktningsman och vi gjorde en egen själva där min pappa var med. Hittills har vi inte stött på något som vi inte visste om iaf :)
 
När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen?
Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen besiktning men många hus ligger ju idag ute med en besiktning gjord och så finns den där regeln om dolda fel. Om det finns en besiktning ska man då som köpare göra en egen eller kan man gå på säljarens besiktning?
Vi har nyss sålt ett hus och gjorde en besiktning innan försäljningen. Köparna har inte gjort nån egen besiktning (inte framfört önskemål om det heller), men däremot haft en genomgång av protokollet med besiktningsmannen. Det var tydligen viktigt med den där genomgången för att besiktningsföretaget skulle vara ansvariga gentemot köparna.
 
Vi hade egen besiktning med oberoende besiktningsman. Så mycket som måste kollas. Hus, tomtgränser. Servitut. Godkänt avlopp, utveckling i närområdet, avstånd till kollektivtrafik. Alla parametrar som ligger till grund för prissättning. Sen fick vi protokoll och värdering. Det som anmärktes på var lite fukt runt skorstenen på vinden, något som säljaren åtgärdade innan köp. Skulle inte köpa hus utan besiktning.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
50 999
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 206
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 390
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp