Berömma vid osäkerhet?

Sv: Berömma vid osäkerhet?

*kl*

Jag resonerar lite olika beroende på vilken häst det handlar om. Mitt sto är rädd för nästan allt, även om hon har sett det tusen gånger. Om vi rider förbi ett vägarbete t.ex. Hon reagerar då på de orangea konerna på långt avstånd, hon spänner sig, tappar framåtbjudningen och börjar tveka. Med henne kan jag vara lite hård och helt enkelt bara kräver att hon fortsätter framåt. Jag har märkt att det inte funkar att gulla med henne, då finns risken att hon bryter ut åt sidan eller stannar. Skulle hon takta förbi eller dansa åt sidan stannar vi, vänder om, går förbi fram och tillbaka tills hon går lugnt förbi... Läskiga saker som koner, ensilagebalar, brevlådor m.m. vill jag gärna att hon nosar på innan vi går förbi om hon visat rädsla inför dem. När vi sedan skrittar därifrån väntar jag tills hon slappnar av - och då kan jag klia henne lite i manen som beröm - när hon förhoppningsvis inte kopplar det till någon som helst "olydnad". Däremot är hon jätteduktig med allt som hon ser som naturligt - kor, hundar, personbilar, saker som prasslar o.s.v. men så fort det är något icke vardagligt så är hon riktigt osäker...

Min unghäst däremot är världens coolaste. Red stoet och hade honom som handhäst häromdagen. Vi närmade oss ett vägarbete och stoet ville genast ta en liten omväg runt en stor kon - men unghästen skulle tvunget fram och nosa och prova om den gick att äta, så hon blev liksom tvungen att gå med fram. Han ska fram till allt och inspektera - även grävmaskiner där motorn är igång... Han behöver inte mycket miljöträning han inte:laugh:

På tal om älgar betedde sig mitt sto ganska kul en gång. Var ute och skrittade en runda i skogen och satt barbacka på långa tyglar... Plötsligt hoppade en älg ut på stigen typ 10 meter framför oss. Pålle stannar, men står helt lugnt och bara tittar på älgen, och älgen stannar och bara tittar tillbaka innan den skuttar vidare ut i skogen. Cool häst tänker jag, skrittar vidare och slappnar av lite till. Då händer det farliga - en ekorre skuttar fram ur skogen några meter framför oss, pålle blir livrädd och kastar sig bakåt:rofl:. Antagligen hade hon känt av älgen innan och visste att den var på G, medan ekorren kom som en överraskning - men jag tyckte nog att jag hade en lite fjantig häst just då:D

KL

Har inte läst hela tråden så ämnet kanske är uttömt. Hursomhelst berömmer jag alltid min pålla när hon övervinner sin rädsla o tex går förbi något hon finner obehagligt. Det jag berömmer är att hon hade tillit till mig som med min röst o m mina hjälper sa "gå". Ingen av mina hästar har blivit räddare med tiden, tvärtom.:bow:

vad jag lärde mig av Polishästträningen var att man skulle hålla i den tyglen som var bort från det hemska och lägga till skänkeln på andra sidan. detta gjorde att hästen kände sig trygg och omhändertagen av dig..att det var du som tog hand om det hemska. den handen som du då inte använder..vill säga den handen som är mot det hemska använder du till att klappa halsen med för att visa hästen att där är inget farligt på den sidan..min häst blir mycket lugnare av detta tillväga gångssätt..de tillfällen då jag bara låtsas som om det regnat har hon känt att det är hon som måste ta på sig rollen att ta hand om det hemska!!

Sitter väldigt intresserat och läser alla inlägg då jag själv handskas med en unghäst som ser "spöken" lite här och var:D

Måste säga att jag nog tycker ditt sätt att handskas med alla dessa spöken är det mest förnuftiga och logiska.

Ska verkligen testa detta (såfort det går att rida normalt på våra ishala vägar igen:()

mvh

Hm, detta va iof oxå ett bra tips...
Ska testa ignorera metoden ett tag först. Om det inte funkar alls så ska jag testa denna metod istället.
Får känna av hästen lite vad som är bäst.
Kanon att läsa inlägg, man får ju jättebra tips:rofl:

*kl*

Min häst är en sån som stannar och fryser fast när hon blir rädd. Vilket är att föredra framför flykt :p Men det kan vara något så irriterande när hon stannar femtioelva gånger på en ridtur, varje gång någon kommer och går till exempel. Hon är ju inte rädd för människor :grin: Men det är som att hon bara måste stanna för att se ordentligt vad det är innan hon kan gå igen. Jag vet inte varför hon börjat med det (inget hon gjorde förr) och jag kan inte komma på att jag skulle förstärkt beteendet på något sätt. Försöker bara få kontakt och få henne framåt igen, berömmer när hon går med ett enkelt "bra" eller "duktigt".

Känner jag att hon är rädd på riktigt så smeker jag lite på halsen. brukar prata med henne och tala om hur fånig hon är med mjuk röst :D

att berömma efter att hästen tagit sig igenom det obehagliga är inte fel.

det som folk gör fel, är att de försöker lugna/berömma hästen IGENOM det den tycker är farligt/reagerar på. då ger man hästen en bekräftelse på att det finns anledning att reagera på det den reagerar på. dvs man befäster att ja! det finns en anledning att vara rädd.

det bästa är att vara lugn och konsekvent och låtsas som det regnar. Hästen får då självförtroende via ryttarens/hanterarens attityd.

jag tycker att det är helt ok att berömma efteråt, när hästen tagit sig igenom det hela utan att göra en stor grej av det. Men berömmet skall vara diskret - inte överdrivet. en bekräftelse på att den uppfört sig bra bara - inte att det var en jättestor bedrift den tagit sig igenom.

De flesta hästar är mindre rädda för älgar än vi ryttare:o dom ser ju många gånger mycket både älgar och rådjur när de går i hagarna tidiga mornar osv, så de vet vad det är för djur:cool:

Jag kan ju säga att min nordsvensk är livrädd för älgar hehe. Jag tror inte jag projicerade nån rädsla på honom, det skötte han så bra själv - under 20 minuter tills vi nådde älgen och upptäckte den. Då sket han på sig - han hann inte ens lyfte svansen :angel: Sen dess är varje föraning om älg en stor grej för honom, en gång skenade han hem med dåvarande medryttaren.

Själv ogillar jag starkt att möta älgar i skogen. Ensamma älgar - okej, de sticker oftast eller står kvar. Familjer eller kossor med kalv - nej tack! Red förbi en älgfamilj, mamma pappa och barn, häromdagen med kanske 20 meter mellan oss. Jag trodde mitt hjärta skulle stanna men lyckades kontrollera mig själv, pålle märkte dem inte alls och älgarna stod snällt stilla och tittade förvånat. Med tanke på hur pålle reagerar på rådjur kändes en älgkonforntation inte lockande... :p

Sitter lugnt, driver och rider förbi. En klapp på halsen och ett Bra! när vi är förbi!!:D

För min häst funkar det (beroende på hur rädd hon är) om jag berömmer när hon går förbi det läskiga. Hon kan vara rädd och osäker men skrittar förbi och då berömmer jag. När hon är riktigt rädd så sticker hon och då berömmer jag inte.

Så jag gör alltså som dig, berömmer när hästen är orolig och spänd men fortfarande skrittar förbi. Galopperar hon eller sticker så har jag fullt sjå med att bromsa och skulle aldrig berömma i det läget ändå.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar