Berömma vid osäkerhet?

Sv: Berömma vid osäkerhet?

Det är en svårt fråga hur man "borde" göra i sådana här fall.
Så här brukar jag göra i alla fall, jag berömmer när hästen lyssnar på mina hjälper och gör det jag ber om. När jag berömmer är det oftast en "bra" eller "rätt så" samt en klapp.
Ska bli intressant och se vad fler svara och vad andra gör:)

Att göra halt kan väl vara helt rätt strategi om hästen riskerar att "flippa ut" och dra iväg. När min häst var ung och ännu flipprigare än idag gjorde jag alltid halt om han blev skrämd. Hellre en häst som lärt sig att vara stilla när den blir rädd, än en som flyr i panik.
Tycker dessutom att de brukar lugna sig när de står still - kan kolla och se att det var ju inte något lejon trots allt.. :D

:bow:

Jag brukar helt okänslig skratta åt min häst och kalla honom för liten tönt om han blir lite skraj. Men han är alltid "positivt rädd", dvs helt inriktad på faran men totalt lydig för vad jag ber honom om. Det har lett till att han klampar på glad i hågen samtidigt som kroppen försöker försvinna undan (han är en jäkel på att slingra sig utan att tappa kursen) och öronen är toppade åt "det hemska" och han är alltid väldigt väldigt nöjd med sig själv efteråt :D

Som ung lärde jag honom att aldrig fly från faror likt MorvanMorr så han ha "face the fear" mer eller mindre i sig nu och då är det bara att låta honom fortsätta förbi, han håller den gångart vi hade från början och har inga paniska metoder han tar till om utifall att.

Min blir kallad "pudel" när han är tramsig... det är det värsta han vet - så då skärper han sig.. :rofl:

Nä, men skämt åsido har jag läst om studier* som visar att hästens hjärtslag (antal slag per minut) minskar om den "tvingas" till stillhet då den blir rädd. Det verkar som att själva flykten förstärker hästens rädsla. Flyktbeteendet är alltså något man ska försöka undvika och kunna kontrollera.

* Andrew McLain skriver om det i sin bok "The truth about horses, a guide to understanding and training your horse". Jag minns dock inte vad forskarna som gjort själva studien heter.

Det tror jag verkligen på, hästar är ju i princip det enda djuret som skrämmer sig själva. ;) Min ungponny är dock lite knepig. Hon är inte alls särskilt rädd för att gå frma till saker som är läskiga, men är det något som låter eller rör sig bakom henne blir hon väldigt väldigt bakskygg. Innan man ens märkt att hon känner sig orolig far hon iväg i 190, kan hända kanske 10 ggr under ett dåligt pass. Inte så lätt alla gånger, men vi jobbar på det.

Ja när man känner hjärtat bulta- då ÄR den rädd.

Jag brukar ofta använda mig av- attack är det bästa försvaret- att förekomma hästen.

Nä, men skämt åsido har jag läst om studier* som visar att hästens hjärtslag (antal slag per minut) minskar om den "tvingas" till stillhet då den blir rädd. Det verkar som att själva flykten förstärker hästens rädsla. Flyktbeteendet är alltså något man ska försöka undvika och kunna kontrollera.

:bow:

Det lever jag efter i all hästhantering.

Det beror nog lite på vilken typ av häst man har. Min stora häst stannar när han tycker att något är otäckt. ÄR det riktigt otäckt backar han (i trav i princip). När han backar är jag hård i tonen att han gör "fel". Meddetsamma han tar ett steg mot faran så få han beröm. Jag tycker då att jag berömmer hans mod och tillit till mig att jag driver honom framåt och han lyssnar till det. Backar han igen sedan (han kan göra det många gånger) morrar jag åt honom så han förstår igen att det är fel. Han föredrar då att ha mitt stöd och gå framåt. Berömmer när han går mot faran. Målet för mig är att han ska lita på mig till 100%. Faror kommer alltid att finnas och det är djur vi har att göra med så att försöka få en häst att aldrig reagera är inget mål för mig.
Hittills har jag bara gett mig en gång och då hade han rätt. Det var sankmark utan botten!
Vi går alltid fram till det otäcka och han får nosa på det. Jag slår lite på det med handen på det otäcka och pratar i normal ton så han förstår att jag tycker att det är en baggis.
Detta funkar kanonbra för oss men jag tycker att det beror på vilken typ av häst man har och huvudsaken är att man förstår sin egen häst.

Senast ändrad:

Min stora har lite konstiga fobier- fux:D

Var rädd för timmerhögar. Det bor Troll där vet ni väl:grin:

Tar ej tygeln utan säger-Det är bara pinnar!- då går hon:bow:

Haussar inte upp ngt själv.

Faror kommer alltid att finnas och det är djur vi har att göra med så att försöka få en häst att aldrig reagera är inget mål för mig.

Det är det inte för mig heller, om du uppfattade det så. Men den ska inte reagera med att fly, det är mitt mål. Säkerhetstänkande för mig.

Den kan få bli hur rädd som helst, MEN ska lita på mig om jag säger att det inte är en verklig fara.

delvis kl

Ofta tycker jag hästarna reagerar på sådant de inte riktigt kan se vad det är. Timmerhögar, stora stenar, gropar, jordhögar som inte legat på ett visst ställe förut...

Min reagerar ofta på stora stenar men har inga problem med att gå under grävmaskiner (som står stilla) eller på andra "konstiga" ställen. Knasigt kan man tycka men det är nog egentligen ganska logiskt sett ur hästens synvinkel.

En annan konstig grej - en av hästarna i stallet (ett äldre fullblod) är jätterädd för islandshästar :o Hon är världens coolaste i alla andra lägen men just isisar får henne att gå i taket (så pass att matte hellre vänder hem än riskerar en "konfrontation"). Nån som har en förklaring??

Den kan få bli hur rädd som helst, MEN ska lita på mig om jag säger att det inte är en verklig fara.

Det OXÅ. Men samtidigt vill jag ha en häst som själv tänker före och inte sticker på studs. Men det kanske var det du menade? Konsultera med matte innan handling?

Nejdå, det var absolut inte riktat mot dig på något sätt! :) Det var bara mitt sätt att tänka. Att man funderar över målet. Vad vill jag uppnå med beröm/ickeberöm. Om man tänker så känns det mera naturligt att veta vad man ska berömma och inte.
Din häst ville fly, min vill backa. Självklart är mål nummer 1 då att hästen inte skall fly. Det kan ju bli farligt om det tex är på en trafikerad väg eller dåligt underlag. Som sagt, alla hästar är olika och det viktiga är ju att man anpassar sitt beteende efter hästens.

Det är det inte för mig heller, om du uppfattade det så. Men den ska inte reagera med att fly, det är mitt mål. Säkerhetstänkande för mig.

Senast ändrad:

Hon kanska haft närkontakt med någon isis någon gång?

Elle så är det bara som med shettisar och skäckar, som hästar ofta blir rädda för när de ser första gångerna. Och människan hon hade med sig vid det första förvirrade mötet gjorde henne rädd genom sitt handlande?

Elle så är det bara som med shettisar och skäckar, som hästar ofta blir rädda för när de ser första gångerna. Och människan hon hade med sig vid det första förvirrade mötet gjorde henne rädd genom sitt handlande?

Ja, jag vet ju inte upprinnelsen till beteendet. Tycker bara att det är lite konstigt. Borde hon inte se att det är en häst..??

delvis kl

Ofta tycker jag hästarna reagerar på sådant de inte riktigt kan se vad det är. Timmerhögar, stora stenar, gropar, jordhögar som inte legat på ett visst ställe förut...

Min reagerar ofta på stora stenar men har inga problem med att gå under grävmaskiner (som står stilla) eller på andra "konstiga" ställen. Knasigt kan man tycka men det är nog egentligen ganska logiskt sett ur hästens synvinkel.

En annan konstig grej - en av hästarna i stallet (ett äldre fullblod) är jätterädd för islandshästar :o Hon är världens coolaste i alla andra lägen men just isisar får henne att gå i taket (så pass att matte hellre vänder hem än riskerar en "konfrontation"). Nån som har en förklaring??

En av mina höll på att dö inför en mycket liten ko :eek: (det var en skäckig shettis av mindre sort:idea:)
Men är det inte bara första reaktionen, har den fått träffa isisar coh se att det är hästar:confused:

När vi ställde en b-ponny en period i ett stall där det bara fanns halvblod hoppade en ung häst av vägen i ren skräck när han mötte ponnyn i början, hade aldrig sett en sån:eek:

Kan hon inte låta hästen få gå på och möta dem och få en chans att sniffa och känna att det är hästar?

Skäckarna (isisar tror jag) i en hage vi går förbi väcker alltid lite extra tittande allra först (ibland ser dom dessutom ut som kåldplmar med sina täcken, inte lätt att se att det är samma hästar:cool:)

Nu skrev vi samma:rofl:

Jag tror att matte har försökt (isisarna bor i ett stall en bit bort från vårt så man möter dem oftast ute i skogen eller på något fält) men hästen vill verkligen inte gå i närheten av dem :crazy:
Vi har ju en ponny i stallet (och har haft andra också), så hästen är ju van att se "småttingar". Är det all manen tro, eller att rörelsemönstret är annorlunda - för inte kan väl fullblodet se att "det där är en islandshäst - hua, men det där är en welsh cob så den är jag inte rädd för"..

Ingen aning, men om vi spinner vidare på att hästar kan ha nån slags känsla för sin egen ras så kan de kanske urskilja öven andra:confused:

Men i första hand kanske rörelsemönstret och/eller att matte visat med sin undvikandereaktion att den rasen är skum:cool:

Jag måste erkänn att jag inte skulle acceptera det utan söka upp "faran" och lösa problemet, genom att tvinga den att vara lugn och kolla vad det är.

Ingen aning, men om vi spinner vidare på att hästar kan ha nån slags känsla för sin egen ras så kan de kanske urskilja öven andra:confused:

Men i första hand kanske rörelsemönstret och/eller att matte visat med sin undvikandereaktion att den rasen är skum:cool:

Jag måste erkänn att jag inte skulle acceptera det utan söka upp "faran" och lösa problemet, genom att tvinga den att vara lugn och kolla vad det är.

Jo, generellt verkar ju hästar gilla sådana som liknar dem själva - så någon slags "raskänsla" har de nog.

Ska fråga matte hur det hela började! :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar