Sv: Berömma vid osäkerhet?
Min vanligaste fras när hästen blir rädd är. "Akta dig så den inte hoppar upp och biter dig i magen" Oftast stannar de, frustar och stenglor på det farliga och trippar sen förbi lite kaxigt, precis som om de säger "mig skrämmer du inte"
Jag brukar helt okänslig skratta åt min häst och kalla honom för liten tönt om han blir lite skraj. Men han är alltid "positivt rädd", dvs helt inriktad på faran men totalt lydig för vad jag ber honom om. Det har lett till att han klampar på glad i hågen samtidigt som kroppen försöker försvinna undan (han är en jäkel på att slingra sig utan att tappa kursen) och öronen är toppade åt "det hemska" och han är alltid väldigt väldigt nöjd med sig själv efteråt
Som ung lärde jag honom att aldrig fly från faror likt MorvanMorr så han ha "face the fear" mer eller mindre i sig nu och då är det bara att låta honom fortsätta förbi, han håller den gångart vi hade från början och har inga paniska metoder han tar till om utifall att.
Min vanligaste fras när hästen blir rädd är. "Akta dig så den inte hoppar upp och biter dig i magen" Oftast stannar de, frustar och stenglor på det farliga och trippar sen förbi lite kaxigt, precis som om de säger "mig skrämmer du inte"