Beroende av nässpray, hjälp?

1563

Trådstartare
Jo nu är det så att jag är beroende av nässpray. Säkert många fler som har detta problem.. Började för 2 år sen efter en förkylning. Nu har det gått så långt att jag blir stentäppt så fort jag är utan det för länge. Dvs, inte använder det. Går aldrig utanför huset utan mitt nässpray. Har testat avvänjningsspray. Det funka hyfsat bra tills man ska sova. Jag KAN INTE sova med täppt näsa! Och då tar jag det starka nässprayet igen. Kan även vakna 6 på morgonen av att jag är jättetäppt. Och då har man ingen lust till att ta avvänjningsspray som tar en halvtimme på sig att lösas upp i näsan. Då är det självklart att jag tar det starka som tar några sekunder. Har pratat med Apoteket som säger att man ska sluta helt och efter några veckor släpper det. Jo, men jag kan inte ligga vaken hela natten för att jag är täppt när jag ska upp till jobb klockan 6. Detta är skitjobbigt. Någon av er som haft samma problem, och hur löste ni det? Måste även tillägga att detta pågår dygnet runt hela året. Ingen speciell årstid.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Min sambo var beroende ett tag. Lösningen var, tråkigt och jobbigt men sant, att gå cold turkey. Noll nässpray, abstinensbesvär och nästäppa några veckor. Sen släppte det sakta men säkert.
Tyvärr tror jag det är enda vägen. Snyta rejält och bita ihop.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Skaffa ett nässpray med steroid i t.ex. Becotide Nasal.
Det är receptfritt på Apoteket.
Använd i ca 2 veckor parallellt med din vanliga nässpray, sedan kan du nog sluta med den utan att bli täppt.
Fortsätt med Becotide tills att den inte längre behövs.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag har haft samma problem efter att ha använt alldeles för mycket nässprej (Nezeril) alldeles för länge, och det är ju gaaaaalet jobbigt. Jag fick tipset på apoteket att använda Rinocort Aqua i något slags övergångsskede, och det fungerade faktiskt! Nu är jag avvand. Men om det funkar eller ej kanske beror lite på vad du har använt för sprej...
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Det va ungefär så jag gjorde. Hade ett "farligt" och ett "avvänjningsspray". Sen skulle man försöka utesluta det farliga sakta men men säkert. Men det funka inte för mig :(
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Prova renässans naturell nässpray, det är en koksalt lösning och är inte farligt att använda ofta. Kan också vakna mitt i natten och knappt kan andas men tycker det hjälper med renässansen som rensar näsan!

Hoppas det blir bättre snart! :)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag har också varit långvarigt nässpraysberoende och blir beroende igen varje gång jag har behövt använda det. Det som fungerar för mig är att använda det vanliga nässprayet parallellt med rhinocort aqua. Ganska snabbt efter att ha börjat med rhinocorten tycker jag att man blir täppt mer och mer sällan. Efter några dagars dubbel användning brukar jag fasa ut i ena näsborren och enbart använda rhinocort aqua i den. När den sedan funkar utan det vanliga nässprayet så slutar jag med den andra näsborren också. Efter några dagar med enbart rhinocort aqua så brukar man inte behöva den heller. En läkare sa till mig att slemhinnorna blir förtunnade när man använder vanligt nässpray, men sedan byggs upp igen när man använder rhinocort aqua, varför nässpray tillslut inte behövs längre.

Lycka till! :)

Hälsningar,
Smallgot

Tillägg: såg nu att du redan provat avvänjningsspray, men låter väl mitt inlägg stå kvar iallafall. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag har exakt samma problem. Även för mig startade det med en rejäl förkylning, efter mycket om och men lyckades jag bli av med beroendet för att bara någon vecka senare återigen åka på en förkylning (med tillhörande feber och ont i halsen, så det var nog ingen "bieffekt" av att ha slutat med nässprayet) och därmed var beroendet återigen ett faktum.

Jag testade någon saltvattenspray, Apofri, som inte alls fungerade för mig. Jag blir som du extremt täppt på natten när jag ska sova, eller framåt morgonkanten, och då är det lögn att härda ut. Under dagarna är det oftast hanterbart, och då kunde saltvattensprayet i alla fall fungera hjälpligt, men för att få någon nattsömn fick jag gå tillbaka till det "farliga" nässprayet.

Men efter att ha läst andra inlägg i den här tråden så inser jag att det kanske finns fler sätt att prova, för att komma förbi det här beroendet? Hoppas vi lyckas. ;)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Inte haft nässpraysberoende men rent spontant, har du provat näskanna? Fungerar iaf super för mig när jag är täpt av förkylning.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Tror inte det hjälper, man blir ju täppt av svullnaden, inte av snor s.a.s. (har samma bekymmer som TS) ;)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Tack för tips. Skönt att jag inte är ensam. Måste även tillägga att jag inte kan "fräsa ut". Det sitter alltså som en vägg i näsan och det rinner inte häller. Hade jag kunnat fräsa ut det så hade jag gjort det varje gång jag börja bli täppt, haha. :p
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Prova med en koksaltsspray -som Athenalover skriver om.
Sedan kan du prova att vänja av en näsborre i taget. Då kanske du lyckas få bort "ångesten" som kan bli när man inte kan andas alls när du åtminstone kan andas ut ena. Sedan finns det andra förkylningspreparat att ta till exempelvis Sinova som kan hjälpa till att lösa upp snuvan.

Men i alla fall. Det enda sättet att komma ur ditt beroende är att sluta, på ett eller annat sätt. Och du, det finns en anledning till att det finns en tidsangivelse på produkterna, så för enkelhetens skull kanske du inte bör utmana den igen :)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Avvänj en näsborre i taget, detta funkar!

Bestäm dig för att bara använda nässpray i tex vänster näsborre. Höger näsborre kommer då att bli tjock, men du kan fortfarande andas genom vänster. Efterhand släpper det i höger och då kan du sluta med nässprayen även i vänster.

Det går oftast fortare än man tror!
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag var precis likadan, dock inte fullt i två år men åtminstone ett. Jag gick till läkaren, och fick ett "avgiftningsschema" där vanlig nässprej var bannlyst och jag istället skulle använda kortisonsprej enligt ordination. Det blev bra, och tog inte ens lika lång tid som schemat var skrivet på. Ta kontakt med vården :)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Här har du en till som har varit beroende i år.. Fram till för någon vecka sedan då jag fick fler biverkningar än konstant nästäppa. Jag vaknade en morgon av att hela världen snurrade och jag kände mig illamående. Trodde jag åkt på nåt virus men när jag inte hittade ut från badrummet på grund av yrsel och ett riktigt jäkla sug i huvudet med hörselbortfall som följd uppsökte jag läkare som konstaterade att mitt användande av nässpray påverkat balansnerven.

Ett rejält jävla uppvaknande. Slutade på en gång och mådde skit i ett par dagar, både på grund av nästäppa och sug i huvudet samt yrsel som gjorde att jag inte kunde köra bil= inte kunde ta mig till jobbet. Vill aldrig mer behöva må så...

Har tyvärr inga tips om hur man ska bete sig under avvänjningsperioden men kanske mitt varningens finger hjälper iallafall nån att GE SIG FAN på att klara sig utan nässpray.

Lycka till TS :)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag var beroende. Så pass beroende att det slutade med operation. Operationen heter konkotomi. De skär bort alla slemhinnor i näsgångarna, så växer det ut nya som tar mindre plats, hackar ev bort brosk som gör gångarna för trånga och sedan får det blöda tills det läker av sig själv för det är svårt att sy i näsans slemhinnor. När jag vaknade ur den operationen kändes det som om jag fått en hästspark i nyllet, näsan var ungefär dubbelt så bred som vanligt, blå i ansiktet och näsan fylld med tamponader och vadd så man inte kunde andas alls.
MEN...det var sååå värt det. Efter det har jag inte varit täppt i näsan en enda gång. :) Det är nu 4 år sen snart och jag ångrar att jag började med nässpray, men jag är glad att operationen lyckades. Så gå till Öron Näsa Hals och be om hjälp istället. Man kan nämligen förstöra näsan totalt med tiden. Jag var nära... en "liten" näsoperation och jag förlorade jättemycket blod...FÖR att slemhinnorna var så förstörda och känsliga. Scary!
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Det rätt vanligt faktiskt. Jag är också beroende och har varit i sjukt många år. Säkert typ 10 år eller något, eller kanske ännu mer. Det är nog förresten mer. Jag är som du, får också panik som fan när jag ska sova och är täppt. Jag KAN inte sova med täppt näsa. Samma sak när jag är vaken, men då kan jag oftast hantera paniken iallafall.

Jag har försökt sluta och lyckades en gång men åkte tillbaka efter en dum förkylning. Gjorde ett försök för ett par år sen då jag gick till läkare med problemet. Fick då kortisonspray som jag skulle använda samtidigt som jag trappade ner på Nasin som jag använder annars.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag var beroende i drygt 1 år, var skitjobbigt och kunde inte sluta! Men efter en förkylning i vintras bestämde jag mig för att luta och köpte då nasonex (funkade aldrig för mig innan) använde den under dagarna och endast i nödfall tog jag vanliga nssprayen tex. när jag kulle sova, sen slutade jag med också och ja det var rätt jobbigt ett tag men det var över på max en vecka! nu är jag aldrig täppt i näsan längre :) däremot har nässprayen frätt sönder nåonting i gommen eller i näsan liksom om gör att det har blivit svårt att snyta sig, det är om att det kommer in luft någonannantans förutom näsborrarna :)
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Hade samma problem! Kan inte använda vanligt nässpray, fast det gör jag ändå när jag är riktigt förkyld.
Kan inte heller sova med täppt näsa. Jag andas sällan med munnen så det blir lie svårt då ;)

Men jag brukar använda allergi spray samtidigt som vanligt nässpray. när det verkligen är kris.
Brukar använda det här http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=218038

Då blir jag inte lika täppt i näsan sen efter att förkylningen gått bort. Men måste ändå stå ut någon dag och vara lite halv täppt.
 
Sv: Beroende av nässpray, hjälp?

Jag var beroende. Så pass beroende att det slutade med operation. Operationen heter konkotomi. De skär bort alla slemhinnor i näsgångarna, så växer det ut nya som tar mindre plats, hackar ev bort brosk som gör gångarna för trånga och sedan får det blöda tills det läker av sig själv för det är svårt att sy i näsans slemhinnor. När jag vaknade ur den operationen kändes det som om jag fått en hästspark i nyllet, näsan var ungefär dubbelt så bred som vanligt, blå i ansiktet och näsan fylld med tamponader och vadd så man inte kunde andas alls.
MEN...det var sååå värt det. Efter det har jag inte varit täppt i näsan en enda gång. :) Det är nu 4 år sen snart och jag ångrar att jag började med nässpray, men jag är glad att operationen lyckades. Så gå till Öron Näsa Hals och be om hjälp istället. Man kan nämligen förstöra näsan totalt med tiden. Jag var nära... en "liten" näsoperation och jag förlorade jättemycket blod...FÖR att slemhinnorna var så förstörda och känsliga. Scary!

Vad är det som avgör om det blir operation eller inte, vad hade du för bekymmer och var du täppt under hela dagarna eller bara under natten?

Jag har varit beroende av nässpray i 10 år mer eller mindre :eek:
Jag har provat avvänjnings spray en gång men när man sen skulle sluta med den helt blev jag täppt igen och fick börja med nässpray.
Har ibland runnit var från näsan så man förstår ju att det inte är särskilt bra för slemhinnorna. Nu tänker väl vissa att det är väl bara att sluta och att man kan andas med munnen under natten när det är som värst. Men jag får riktig ångest och det känns som man inte kan andas typ och man drömmer till och med om att man är täppt i näsan i drömmen men man får aldrig tag i nått nässpray sen när man vaknar är man jätte täppt och man får panik och tar massa nässpray :p

Tycker även jag är lite tjock i näsan dagligen men inte så det stör (jag är väl van), men känner aldrig att man är sådär "frisk i näsan" eller vad man kan säga, som när man tagit nässpray.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 503
Senast: Imna
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 371
Senast: Brandgul
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 216
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Är grymt pollenallergisk (och ja jag borde ta mig till husläkaren och få mer meduciner men systemet på vår mottagning är så galet att...
Svar
8
· Visningar
2 839
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp