Berikning - förstöra/döda.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Skulle väldigt gärna vilja ha tips på hur jag kan tillgodose min hund behov och vilja att förstöra/döda/äta saker. Han älskar att leta upp och ha sönder men börjar få slut på fantasi :( toalettrullar är inte att tänka på, det tar en sekund. Hårdare kartonger likaså. Kläder och gosedjur no problem. Spårar med belöning slita sönder.

Finns det något mer man kan göra? Som hunden inte löser på en minut?

Sv: Berikning - förstöra/döda.

PET-flaskor..? Fast det lär ju inte vara så hälsosamt om han sväljer delar... BARF med köttstycken?

Han tuggar sönder toppen och sen kommer det inte ut någonting :( lite rädd att han ska skära sönder sig på plasten. Annars bra idé :)

Ja... Det har jag inte tänkt på. Typ lägga i slutet av spår eller liknande menar du? Eller bara ge?:)

Kan han kanske få utlopp för lite av behovet genom att gräva fram det han ska "döda"? Jag tänker om man kör ett upplet ute där t ex en kycklingvinge i dubbla kartonger ligger begravd.

Jag har också en hund som gillar att förstöra och äta. Och bäst är det när det är förbjudet!

Tror inte man kan simulera det på annat sätt än med rejäla slaktrester som de gärna får hitta på egen hand. Ett riktigt byte liksom.
Jag ska nog försöka få tag på något BARF-aktigt/slaktrester nu, hon brukar alltid rymma iväg annars på vintrarna och leta reda på sina egna byten.. (Läs - grannar som lägger ut en halv älg som "fågelmat" :cool:)

Han gräver inte är det värsta, fast jag har visserligen inte testat att gräva ner mat. Men leksaker gräver han inte upp. Ska absolut testa :D

Ja, men precis! Dock rör han inte sånt han inte får göra sönder men man ser verkligen på honom att han njuter när han väl får tillåtelse att förstöra något. Sambon har en släkting som jagar, kanske skulle höra om han skjutit så kanske vi kan får. Lägga spår och låta honom hitta! Bra ide

Ja! Blodspår har jag funderat på. Har varit lite lat dock och inte orkar söka tillåtelse till att lägga ut blod. Men om man lägger på sina egna marker? Är det ok utan att ha tillstånd?

Ja det är det. Annars är det ok att lägga ut sånt där blodpulver som man använder till blomgödning, utan tillstånd. Viltblod är också ok.

Det kan nog bli lite svårt att hitta älg och rådjursklövar i vanliga mataffärer. Djuraffärer kan ha ibland. Det beror nog lite på vart man bor.

Enklast är nog att fråga någon jägare om de inte kan spara ett par klövar till dig :)

Edit, jag läste nog lite för fort nu, jag såg nu att det var blodet du undrade över, (antar jag iaf?). Jag skyller på sjuka barn och alldeles för många sömnlösa nätter senaste veckan :S

Blomsterhandlare har. Tror det hetrr blodpulver eller blodmjöl. Vanligt blod kan mannköpa i mataffär, men ibland får man beställa :)

Ska man lägga spår ska man ha blodpulver. Blodmjöl innehåller vita blodkroppar och är större risk för smittspridning, därför krävs tillstånd för det. Blodpulver däremot är bara röda blodkroppar, och då anses smittorisken vara mindre så det får man använda utan tillstånd :)
Det som finns i blombutiker är blodmjöl. Blodpulver finns i djurbutiker och så, tror jag.

Ja just det, nu när du säger det så minns jag att det är som du säger :) och ja, blodpulver anväder ju vissa för att få lite godare smak på fodret, så det brukar de sälja i djurbutiker.

Ge honom en egen kokosnöt. Det brukar ta ett tag för dem att komma in till det gotta i mitten... Går även bra med ex mango även om det är lättare. Man måste inte ge kött/djurdelar nödvändigtvis. Bildäck går också att massakrera till oigenkännlighet, om hunden har lite jävlar anamma.

Hel höna/kyckling går fort att riva upp - däremot får den plocka fjädrar med framtänderna en bra stund. En liten labbe jag hade plockade gärna lösa snörstumpar från mattor etc. hon älskade att plocka höna!

Har du trädgård/hundgård så kan du ge ett råddjurshuvud med päls, ögon, etc kvar. Det brukar ta dem ett tag att räkna ut hur man ska göra med.

Liknande trådar

Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 067
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 574
Senast: stintans
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka