Sv: Berikning - förstöra/döda.
Vill bara ge ett vänligt råd
Min gamling är likadan, han dödar ALLT som han får ha sönder. Förstör aldrig annat dock, som tur är.
Men jag ville såklart ge honom något att döda ibland, framför allt som yngre kille. Började med vanliga leksaker, gick sen vidare till dessa som ska vara gjorda för extrema hundar och ja - inget höll ju längre än max någon minut.
Hittade sen ett "ägg" som var tillverkat för just min typ av hund, som ska vara oförstörbart pga sin form, då dom inte kan få riktigt grepp för att kunna tugga sönder. Funkade toppen verkligen, ägget hängde med länge! Detta, någon kokosnöt ibland och en jäkla massa däck hade han som leksaker sin första och andra sommar i livet, mellan 6-18 mån ålder ungefär. Vad jag missade att tänka på, eller titta efter ens, var att leksaker som faktiskt håller för hundar av den kalibern förstör tänder..
Så slipper du kanske få samma otrevliga upptäckt längre fram.
Skickar med en bild som illustrerar. Den översta är från hanen, och den undre en jämförelse med min äldsta tik. Hon tuggar sällan, och bara på ben då i princip. Värt att tillägga är att hon är mkt mindre än Benni, så både huvud/mun är av en nättare size.
Hans tänder ska alltså vara mycket större än hennes egentligen, och har varit för många är sedan också för den delen..