Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?
Leder jag min häst och jag stannar, stannar min häst utan att jag tar den i munnen självklart! Kan ju inte ha en som bara traskar på utan att vara uppmärksam på sin ledare! De e ju farligt!
min häst svarar för tygelhjälpen och skulle han inte göra det så skulle verkligen inte det första jag gör vara att rycka honom i munnen!
Varför ska man rycka en häst i munnen för mig helt jäkla obegripligt!
Enligt våra främsta dressyrtränare är det liksom grunden i ridningen att hästen ska kunna svara för enbart tygelhjälpen - oavsett var bakbenen befinner sig. :smirk: Jag kan se det framför mig när du leder hästen och vill få den att stanna - oj, måste korrigera bakbenen först innan jag kan få stopp på den... och för någon annan hjälp än tygeln förstås, rösten kanske?
Leder jag min häst och jag stannar, stannar min häst utan att jag tar den i munnen självklart! Kan ju inte ha en som bara traskar på utan att vara uppmärksam på sin ledare! De e ju farligt!
min häst svarar för tygelhjälpen och skulle han inte göra det så skulle verkligen inte det första jag gör vara att rycka honom i munnen!
Varför ska man rycka en häst i munnen för mig helt jäkla obegripligt!