Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Enligt våra främsta dressyrtränare är det liksom grunden i ridningen att hästen ska kunna svara för enbart tygelhjälpen - oavsett var bakbenen befinner sig. :smirk: Jag kan se det framför mig när du leder hästen och vill få den att stanna - oj, måste korrigera bakbenen först innan jag kan få stopp på den... och för någon annan hjälp än tygeln förstås, rösten kanske?

Leder jag min häst och jag stannar, stannar min häst utan att jag tar den i munnen självklart! Kan ju inte ha en som bara traskar på utan att vara uppmärksam på sin ledare! De e ju farligt!
min häst svarar för tygelhjälpen och skulle han inte göra det så skulle verkligen inte det första jag gör vara att rycka honom i munnen!
Varför ska man rycka en häst i munnen för mig helt jäkla obegripligt!

Enligt våra främsta dressyrtränare är det liksom grunden i ridningen att hästen ska kunna svara för enbart tygelhjälpen - oavsett var bakbenen befinner sig.
vem är denna dressyrtränare? och förespråkar han/hon att rycka i munnen på hästen om den inte lyssnar när du tar en förhållning? om han/hon gör det skulle jag verkligen inte tycka det var en av våra främsta dressyrtränare!

jag har heller inte skrivit att en häst inte ska lyssna på tygeln bara för den inte har baken med sig.

jag hade ridit igenom hästen istället. Att hästen ligger på i handen är sällan relaterat till bara munnen. Hästen kommer inte att bli lösgjord och lätt i handen för att du ger den ett ryck i munnen.

Om hästen rycker i dig däremot så hade jag låtit den straffa sig själv genom att jag bara hållit fast i tygeln. Hästen förstår då att rycket den får i munnen beror på att den drog i tygeln. Att rycka tillbaka anser jag vara en väldigt dålig lösning öht

Nirak

nej jag ser ingen större skillnad. men vi kanske har två väldigt olika definitioner på vad ett ryck är.

en hård förhållning är för mig att man drar tag där fram.
ett ryck är ungefär det samma men lite snabbare.

min häst svarar för tygelhjälpen och skulle han inte göra det så skulle verkligen inte det första jag gör vara att rycka honom i munnen!
vad skulle du göra då?

Vad vill du uppnå med ett ryck i munnen?
Bara undrar! :)

Nirak

jag hade ridit igenom hästen istället. Att hästen ligger på i handen är sällan relaterat till bara munnen. Hästen kommer inte att bli lösgjord och lätt i handen för att du ger den ett ryck i munnen.

Om hästen rycker i dig däremot så hade jag låtit den straffa sig själv genom att jag bara hållit fast i tygeln. Hästen förstår då att rycket den får i munnen beror på att den drog i tygeln. Att rycka tillbaka anser jag vara en väldigt dålig lösning öht

Nirak

:bow::bow:

Leder jag min häst och jag stannar, stannar min häst utan att jag tar den i munnen självklart! Kan ju inte ha en som bara traskar på utan att vara uppmärksam på sin ledare! De e ju farligt!
Varför ska man rycka en häst i munnen för mig helt jäkla obegripligt!

Jo, därför att hästen förstår budskapet och det är konsekvent. Det är helt enkelt inlärning. Hästen ska inte stanna för att du stannar. Den ska stanna för att du tar i tygeln. Tygeln betyder alltid stopp. Till den skaran som renodlar lydnad för tygeln hör till exempel Kyra och Anky van Grunsven. Men jag tror samtliga är rätt tydliga på den punkten. Tygel = stopp, skänkel = fram. Anky och Kyra kombinerar aldrig skänkel och tygel i avsaktningarna.

nej jag ser ingen större skillnad. men vi kanske har två väldigt olika definitioner på vad ett ryck är.

en hård förhållning är för mig att man drar tag där fram.
ett ryck är ungefär det samma men lite snabbare.

vad skulle du göra då?

samma som jag skrivit 3 gånger eller något. ta en hårdare förhållning! Problemet sitter inte i munnen på hästen utan oftast att den inte jobbar rätt! Därför kan man inte bara rycka sin häst i munnen varje gång den inte lyssnar när du tar i munnen på den.
Ett ryck är att slita tag i tygel, rycka till i munnen. En hårdare förhållning är en hårdare kram i tygeln... Jag drar inte mina händer mot magen varje gång jag ska göra min föhållning utan behåller handen där jag har den men kramar lite hårdare om han inte lyssnar.

Vad vill du uppnå med ett ryck i munnen?
Bara undrar! :)

Nirak

Om hästen springer ifrån sin ryttare får man renodla tygeltaget så att hästen lyssnar på det. Om det krävs tio kilo för att hästen ska lyssna måste man använda tio kilo. Precis som man ibland måste kicka till med skänkeln eller använda spöet för att renodla framåtlydande hjälper. Så enkelt.

men du pratade ju om att leda hästen... hur ska jag då göra om jag leder min häst utan grimma eller något hur ska jag kunna få stopp på den om den inte har respekt för mig och stannar när jag stannar och följer mig som ledare???
sen till ridningen självklart betyder tygeln att man stannar hästen och skänkel betyder framåt säg någon som inte vet om det?
däremot så handlar ju den här tråden om att RYCKA en häst i munnen när den inte lyder tygeltaget... Och det tycker jag är helt fel! Tror inte Anky sitter och rycker sin häst i munnen om den inte lyssnar när hon tar i tygeln...
Gör du så på en unghäst också? rycker den i munnen menar jag när den inte stannar när du drar i tygeln?

Om hästen springer ifrån sin ryttare får man renodla tygeltaget så att hästen lyssnar på det. Om det krävs tio kilo för att hästen ska lyssna måste man använda tio kilo. Precis som man ibland måste kicka till med skänkeln eller använda spöet för att renodla framåtlydande hjälper. Så enkelt.

Jo, eller så tar du reda på varför hästen springer från dina hjälper innan du rycker den i munnen och sparkar den i sidorna :smirk:

Jag förstår inte vad man får ut av att använda ett ryck i munnen som en "ridteknisk" åtgärd.

Om hästen inte stannar vid hjälpgivning tex. vid halt så hade jag tänkt över ridningen in i halten. Sitter jag i bakvikt i påskutande läge och drar i tygeln? Ja då kan jag inte förvänta mig att hästen ska förstå vad jag menar och kunna utföra en korrekt halt.
Har jag fastnat i ett tygeltag? Hur förberedde jag halten? Var hästen uppmärksam och lösgjord?

Var den det men ändå valde att ignorera mina hjälper så sitter jag av och går igenom grunderna från marken. Checkar av att hästen stannar när jag stannar. Följer mig när jag vänder osv.
Sen sitter jag upp och försöker på nytt

Nirak

Jo, eller så tar du reda på varför hästen springer från dina hjälper innan du rycker den i munnen och sparkar den i sidorna :smirk:

Vanligtvis av samma anledning som att den inte svarar framåt. Men omvänt. Om hästen är het lägger jag mig hellre på en volt. Detta är givetvis en engångsåtgärd, och ska inte behöva upprepas.

Vanligtvis av samma anledning som att den inte svarar framåt. Men omvänt. Om hästen är het lägger jag mig hellre på en volt. Detta är givetvis en engångsåtgärd, och ska inte behöva upprepas.

så för att sammanfatta din ridstil så när din häst inte lyssnar framåt sparkar du den i sidorna och när den inte lyssnar på tygeltagen rycker du den i munnen? :confused:

men du pratade ju om att leda hästen... hur ska jag då göra om jag leder min häst utan grimma eller något hur ska jag kunna få stopp på den om den inte har respekt för mig och stannar när jag stannar och följer mig som ledare???
sen till ridningen självklart betyder tygeln att man stannar hästen och skänkel betyder framåt säg någon som inte vet om det?
däremot så handlar ju den här tråden om att RYCKA en häst i munnen när den inte lyder tygeltaget... Och det tycker jag är helt fel! Tror inte Anky sitter och rycker sin häst i munnen om den inte lyssnar när hon tar i tygeln...
Gör du så på en unghäst också? rycker den i munnen menar jag när den inte stannar när du drar i tygeln?

1. Om du inte använder tygel/grimskaft/grimma när du stannar hästen, vänjer den sig vid att det räcker med att göra som du gör, så behöver den inte lyssna på tygeln. Problemet är ju de gånger du inte vill att hästen ska gå efter dig. Detta är ett vanligt misstag enligt en australiensk hästpsykolog som jag just nu glömt namnet på.

2. Jag tror absolut att Anky rycker till om nöden kräver - segdrar gör hon däremot säkert inte, för det är fullständigt verkningslöst.

3. En unghäst som inte lyder tygeltaget vet inte vad det betyder. Det är en annan sak. Även där måste man renodla hjälperna, i skritt, så att hästen förstår vad tygeln betyder. Där är man hjälpt av att vid ledning lära hästen just att stanna för tygeln och inte för att man själv slutar att gå.

om jag rider en häst som är het använder jag mig av hundratals halvhalter men får självklart driva framåt också! och är den en häst som springer ifrån arbetet börjar jag fundera på varför om den har ont osv...

Det finns alltid knepiga situationer. Problemet är att hästen är starkare än dig. Om hästen faller i sken tex. i skogen eller efter en motorväg räcker det inte med att du drar för allt vad tygeln håller. Jag hade svängt istället, det enda sättet. Att bromsa fungerar inte oavsett hur stark du är. Man måste vara smart ;)

Men om vi återgår till dressyren då. Jag tänker på samma sätt. Visst man vill renodla hjälperna. Men jag vill att alla hjälper ska komma bakifrån och fram. Vill inte straffa hästen i käften. Jag tror inte att det kommer nåt konstruktivt ur det.
Kan gå på med sporre eller spö om jag bett hästen att gå fram för säte men den inte lyssnat.
Men när det gäller att straffa i munnen så finns det mer raffinerade metoder. Helst eftersom inget problem sitter i munnen i stort sett.
En häst som ignorerar handen, ligger på, rycker ocv. måste ridas igeom. Det finns inga genvägar. Vill den älga på rakt fram så sätt den i en sluta eller öppna, sväng (precis som i sken så är svängningen perfekt på en häst som forcherar framåt/framstupa).
Ett ryck i munnen är ingen renodlande hjälp och inget som gör hästen mer lösgjord eller genomriden.
Ett ryck i munnen är bara en bestraffning och bör enligt mig inte användas som en ridteknisk åtgärd.

Nirak

så för att sammanfatta din ridstil så när din häst inte lyssnar framåt sparkar du den i sidorna och när den inte lyssnar på tygeltagen rycker du den i munnen? :confused:

Nej. Det är en grav missuppfattning. Men jag räknar inte med att du ska förstå.

En häst som ignorerar handen, ligger på, rycker ocv. måste ridas igeom. Det finns inga genvägar. Vill den älga på rakt fram så sätt den i en sluta eller öppna, sväng (precis som i sken så är svängningen perfekt på en häst som forcherar framåt/framstupa).
Ett ryck i munnen är ingen renodlande hjälp och inget som gör hästen mer lösgjord eller genomriden.
Ett ryck i munnen är bara en bestraffning och bör enligt mig inte användas som en ridteknisk åtgärd.

Nirak

Så här tänker jag: jag renodlar tygelhjälpen i skritt. Då har man inte tyngdlagen emot sig OCH hästen. När hästen svarar lydigt på förhållningar i skritt - omedelbart - är det lättare att fortsätta i trav. Ryggningar hjälper för att få hästen att acceptera bettet och stärker avsaktningsmusklerna. Det man inte kan göra långsamt kan man inte heller göra fort, som kyra säger.

1. Om du inte använder tygel/grimskaft/grimma när du stannar hästen, vänjer den sig vid att det räcker med att göra som du gör, så behöver den inte lyssna på tygeln. Problemet är ju de gånger du inte vill att hästen ska gå efter dig. Detta är ett vanligt misstag enligt en australiensk hästpsykolog som jag just nu glömt namnet på.

2. Jag tror absolut att Anky rycker till om nöden kräver - segdrar gör hon däremot säkert inte, för det är fullständigt verkningslöst.

3. En unghäst som inte lyder tygeltaget vet inte vad det betyder. Det är en annan sak. Även där måste man renodla hjälperna, i skritt, så att hästen förstår vad tygeln betyder. Där är man hjälpt av att vid ledning lära hästen just att stanna för tygeln och inte för att man själv slutar att gå.

1. Det handlar om att hästen ska följa mig och respektera mig som en ledare. Jag hade tyckt det varit JÄTTE JOBBIGT om jag måste dra i grimskaftet varje gång jag ska stanna min häst om jag går ut och går en timme.

2. Om Anky rycker sina hästar i munnen så får hon göra det. Men jag skulle aldrig respektera en ryttare som rycker sin häst i munnen!

3. renodla hjälperna... Så hur gör du då när du ska lära en unghäst stanna för tygeln? rycker i munnen om den inte stannar direkt?

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?