Småfel vi gör när vi rider

Sv: Småfel vi gör när vi rider

Sen jag börjat rida för tränare privat så har ja fått reda på väldigt mycket :angel:

* Jag sitter hela tiden och klämmer med skänklarna, speciellt innerskänkeln på volter.

* Jag säckar ihop och tittar ner, speciellt i galoppen

* Jag sätter spöt på höften, så att min hand vrids fel

Ja tror ja får stanna där :o

Det här var en bra tråd!
Nu vet vi att vi inte är ensamma om våra små ovanor.

Jag lutar mig allt för ofta framåt vilket gör att jag får ont i ryggen samt att jag mycket lättare trillar av när hästen bockar.
Det roliga är att det är just hans beteende att snabbt rusa framåt och sen bocka som gjort att jag fastnat i detta underliga försök att liksom "hinna med" honom i rörelsen framåt.
Min nervösa läggning gör också att jag spänner mig och kniper med knäna :grin:

Som tur är har jag gjort stora framsteg på sista tiden (kanske för att både tränare och stallägare tjatar på mig :angel:)

* Har händerna för lågt
* Lutar mig åt sidan istället för att vrida om överkroppen/axlarna när jag ska svänga (och undrar lika förvånat varje gång varför hästen inte svänger, utan glider iväg utåt :angel: )
* Tårna pekar utåt
* Rider med för korta läder
* Har svårt att hålla jämn kontakt med hästens mun

JA det har jagi nte tänkt på, hur har jag tårna egentligen? Det måste jag spana in på torsdag! Läderna har jag inte direkt koll på heller, ingen har sagt något i alla fall! :rofl:

JAg har funderat på hur man får ut fötterna så? Nu vet jag inte hur jag har mina dock, men jag tror inte de är så. Gör deti nte ont att vrida dem på det viset?:o

*Brukade ha händerna alldeles för lågt men har nu tydligen bytt det mot att gärna vinkla högerhanden 90 grader inåt, fråga mig inte varför?
*Spänner mig alldeles för mycket
*Tittar ner i min hästs, oftast alltför oborstade, man
*Tappar tyglarna cm för cm hela hela tiden..

Överlag så tror jag att jag inte direkt har några ovanor som är huggna i sten. Jag lyssnar på tränaren, tänker på det väldigt mycket och byter snabbt ut ovanan mot något annat. Exempelvis har alltför slappa skänklar övergått till att jag överanvänder innerskänkeln :(

Usch ja! Det känner jag igen! Man får höra kommentarer om vad man ska göra/vad som är fel- man försöker rätta till dem och så har man plötsligt tappat andra saker. Sist var det som at få 300 instruktioner och när jag försökte göra rätt blev det ordentlig kaos i hjärnan! Gången efter och sedan dess nu har det faktiskt börjat falla på plats:D Jag blev bara överhettad en stund :rofl: Men garanterat finns det 300 nya instruktioner att följa nästa gång :)

Mitt största fel är att jag tittar ner, därigenom blir jag också lite kutryggig. Försöker att bättra mig, men det är så j-ä svårt att enbart rida på känsla och inte kunna se vad man gör.

Det försökte jag förklara. Man ska rida på känsla fick jag höra, man behöveri nte titta på hästen. Men... det känns dökonstigt att inte titta på vad man gör liksom. Det är som om jag vill ha koll på hästens sätt att röra sig så jag är beredd ifall den skuttar åt sidan! När man väl känner det, är det inte för sent då?

Håller fast tyglarna mellan ring och lillfinger istället för mellan tummer och pekfinger. Viker mig i min vänstersida. Glappande skänklar.

Hälsning Maja

Det där vill jag ha bild på :D Hur håller du tyglarna?

*rider med för långa tyglar
*lutar mig framåt i traven när jag rider lätt
* Flaxar med armbågarna över hinderna. Detta får jag mycket kommentarer från min tränare om och jag vet såväl att jag gör det och ibland lyckas jag att få armarna hyffsat stilla men oftast inte!

Jag gör nog en massa småfel när jag rider men dom tänker jag inte dra här för då blir jag så deppad.:angel:

I stället kommer det en vers som jag knyckt från en hästbok:

* Händerna ner och huvudet opp
hälarna ner och humöret i topp.
Knäna tätt intill hästen sida
armbågarna intill din egen midja.*

Väldigt söt vers! Och praktiskt att lära sig :)

Jag titta oxå ner för mkt men har börjat att titta på sambons häst istället som alltid går en bit före. Han är mer stressad och så länge han är lugn är min det oxå.

Sen lutar jag mej fram så fort jag tror att hästen ska sticka och kortar tyglarna, så fast hon inte tänkt göra det, så gör hon garanterat det :angel:
Måste oxå komma på en ramsa och luta mej bakåt.

Det värsta var när hon fick för sig att trava i alla nerförsbackar, och jag då skulle luta mej tillbaka, fast allt jag bara ville var att lägga mej i fosterställning över hennes hals. Vi hade ca 5 stora nerförsbackar hem och jag trodde jag skulle grina till slut :)

Sen gör jag nog 100 fel till som jag inte ens vet om.

Det där känner jag absolut igen!!! Det känns bättre att luta sig fram än att resa på sig så där som man ska. *rrryyyysssss* tänk om man trillar av när man sitter så upprätt!! Men det är ju tvärtom har jag förstått, lutar man sig fram kan man klamra sig fast men ack så dålig balans man får :rofl:

Med ramsan märkte jag att jag inte hann bli så rädd innan hon faktiskt lyssnade på mig. Tidigare har jag lutat mig fram när hon börjat rusa och paniken har liksom inte varit långt borta alls. Jag avskyr när det blir så för jag blir verkligen rädd. Skritt känns som den säkraste gångarten och är vid de tillfällena en alldeles utmärkt gångart att använda för skitskraja mig :rofl:

Det här var en bra tråd!
Nu vet vi att vi inte är ensamma om våra små ovanor.

Jag lutar mig allt för ofta framåt vilket gör att jag får ont i ryggen samt att jag mycket lättare trillar av när hästen bockar.
Det roliga är att det är just hans beteende att snabbt rusa framåt och sen bocka som gjort att jag fastnat i detta underliga försök att liksom "hinna med" honom i rörelsen framåt.
Min nervösa läggning gör också att jag spänner mig och kniper med knäna :grin:

Som tur är har jag gjort stora framsteg på sista tiden (kanske för att både tränare och stallägare tjatar på mig :angel:)

Ja jag tycker också att det är trevligt att så många skrivit i tråden! Skönt att inte vara ensam om sina fel och bara omringad av perfekta ryttare! Det ger en hopp om att det finns en framtid även för mig kanske :D

Tjat tjat tjat funkar ju fint har jag märkt :D

Det där känner jag absolut igen!!! Det känns bättre att luta sig fram än att resa på sig så där som man ska. *rrryyyysssss* tänk om man trillar av när man sitter så upprätt!! Men det är ju tvärtom har jag förstått, lutar man sig fram kan man klamra sig fast men ack så dålig balans man får :rofl:

Med ramsan märkte jag att jag inte hann bli så rädd innan hon faktiskt lyssnade på mig. Tidigare har jag lutat mig fram när hon börjat rusa och paniken har liksom inte varit långt borta alls. Jag avskyr när det blir så för jag blir verkligen rädd. Skritt känns som den säkraste gångarten och är vid de tillfällena en alldeles utmärkt gångart att använda för skitskraja mig :rofl:

jag har ridit med stocksadel ett tag nu, och vant mej vid att man bara behöver spjärna emot lite för man kan inte ramla över sadeln med de stora stöden. Sen skulle jag testa med westernsadel istället och där finns ju noll benstöd. Jag tror att jag på nåt sätt använde kroppen fel och sa till henne att nu sätter vi lite fart utan att vara medveten om det.
När så hästen börjar trava i backarna så blev det ju lite panik då jag antagligen knep åt med benen och hon då uppfattade det som att jag ville att hon skulle springa. Allt blev väldigt bakvänt den turen.

Jag kan erkänna att jag blir rädd när hästarna sticker iväg och har bara lust att skrika som en dåre :o
Har man sen långt hem så spänner jag mej och tror att hästen ska rusa iväg bara för att skrämma mej.
Jag har varit feg sen jag fick sladdbarn, och inte kommit på varför jag är rädd, men en dag slog det mej att jag fått för mej att hästen inte vill att vi ska rida och att den vill bli av med mej så den kan springa hem istället.
Jätteskumt tänkt då våra hästar frustar och är väldigt glada åt våra skogsturer.

Jag ska ta tag i det nu i vår, att lära mej lita på hästen.

Det försökte jag förklara. Man ska rida på känsla fick jag höra, man behöveri nte titta på hästen. Men... det känns dökonstigt att inte titta på vad man gör liksom. Det är som om jag vill ha koll på hästens sätt att röra sig så jag är beredd ifall den skuttar åt sidan! När man väl känner det, är det inte för sent då?

Fast det känner man, tycker jag, hästen brukar spänna sig lite innan den skuttar iväg. Däremot att känna exakt hur mycket hästen är ställd eller böjd...:angel:

Fick prova att rida med ögonbindel en gång (på lina så klart), och då gick det verkligen inte att rida ordentligt alls, hela finliret försvann. Så åtminstone jag använder synen rätt mycket när jag rider.

Måste bara säga: Vilken härlig och prestigelös tråd, så glad jag blir. Om sanningen ska fram finns en hel del igenkänningsfaktorer.:)

Tänk om vi alla kunde bjuda mer på oss själva.

Ha det gott/Gg (som också tycker att fosterställning är en sits så god som någon) :rofl:

Fast det känner man, tycker jag, hästen brukar spänna sig lite innan den skuttar iväg. Däremot att känna exakt hur mycket hästen är ställd eller böjd...:angel:

Fick prova att rida med ögonbindel en gång (på lina så klart), och då gick det verkligen inte att rida ordentligt alls, hela finliret försvann. Så åtminstone jag använder synen rätt mycket när jag rider.

Var det i annan gångart än skritt? Jag har testat att blunda i srkitt, typ när jag ändå skrittar av henne. Det är häftigt, har märkt att när jag blundar så lyfter jag blicken, slappnar av och kan till och med andas ut äntligen :rofl: Testade det här med vikthjälper att bara styra henne så och det funkar fint, riktigt AHA-upplevelse var det, för det är så svårt ibland när hon bara stressar på, att kunna göra som man ska göra. Visst är balansen inte alltid som den borde vara :angel: men den blir bättre för jag KÄNNER rörelserna! Men när jag kikar så är det superduperskitjättesvårt att titta vart jag ska! Förstår inte skillnaden!

Jag har de senaste gångerna jag ridit funderat just på det här med att titta vart jag ska och hur pass böjd pålla är. Hur ska jag veta om jag inte får glo på henne? Visst visst, man kan ju kasta några getögon på henne då och då för att kolla, men tänk om hon mellan getögonen går... ickeböjd?

Det här med att titta vart jag ska, fästa blicken nånstans längre fram så att säga, det gör ridningen lite svårare kan jag känna. I alla fall ibland. Inte nog med att jag ska sitta på pålla vettigt, jag ska ha koll så att hon är böjd som hon ska, styra henne så vi inte rider... eh, vilse:angel:,eller på någon :o, ha koll på händerna, försöka samla tyglarna som glider stup i kvarten, inte hålla för hårt, inte bli stum i handen osv osv, och OVANPÅ allt det ska jag ha koll på vart jag rider liksom, jag måste nästan med våld tvinga mig att lyfta blicken. :D Och när jag gör det så går så mycket energi och koncentration till det att jag så lätt tappar allt annat.:(

Nej det här får trääääänas några 100 gånger till :D

Får överlag höra att jag har en bra sits, men har några saker jag behöver slipa på så som:

• Tittar ner, framför allt i hoppningen mitt över hindret...
  • Spänner mig i axlarna & låser där med händerna
  • Svankar för mycket med ryggen i hoppningen

Men det är tur att man har några saker att kunna jobba med i sin sits, det är superkul att utvecklas. Brukar försöka bli filmad lite då och då, sitter sen och granskar mig själv.

Måste bara säga: Vilken härlig och prestigelös tråd, så glad jag blir. Om sanningen ska fram finns en hel del igenkänningsfaktorer.:)

Tänk om vi alla kunde bjuda mer på oss själva.

Ha det gott/Gg (som också tycker att fosterställning är en sits så god som någon) :rofl:

Så kul att du gillar den! :laugh:

Jag var bara tvungen att starta en sån här tråd, för det känns ibland lite som om jag är ensammast i världen på att inte vara så värst slipad på det här! Skönt att höra att folk känner igen sig och verkligen känenr som jag också :)

Jag vet inte om jag har skrivit det, men jag fick en förklaring på det här med fosterställning. Tror att alla, då även jag givetvis, vet att hästen ökar om man lutar sig fram? Det visste jag ju, men ÄNDÅ gör jag så! Så fick jag det visat/förklarat vad som händer och plötsligt kan jag tänka på det när jag känner att jag vill luta mig fram eller faktiskt gör det, som en bildlig ( eller det heter nog virtuell??) påminnelse och då blir det lättare att ge fasiken i att luta mig så fram! Jag testade också just det där, inte så att jag inte trodde på honom, men man måste ju testa själv liksom :angel: Och hästen ökar när jag lutar mig fram och saktar in lite när jag lutar mig bak, vänder bak öronen och frågar, jahadu, och jag ska göra vad nu? :rofl:

Så jag har inga vettiga argument för fosterställningsridning- kanske bra att ha på racerhästar, men min bör inte vara sån då jag inte gillar att raca :)

Jag har också svårt att känna var bakdelen är. Speciellt när jag rider i vänster varv tycker jag alltid att det känns som att min häst går på tre spår. Men jag har sett i ridhusspegeln att han inte gör det, så det måste bero på att jag är sned eller något?

Ibland fastnar jag i vänstertygeln och när jag ska göra t ex en bakdelsvändning hamnar oftast min ytterskänkel för långt bak.

ha, jag gör precis samma fel som du, och sen så är ja jätte slarvig med halvhalterna...

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama