Småfel vi gör när vi rider

Sv: Småfel vi gör när vi rider

- Höjer ytterhanden i volterna. Jämnt...:devil:

- Lutar mej framåt.

- Spänner mej nåt så fruktansvärt när jag sitter ner i traven, vilket resultetar i att jag studsar som en boll....:cool:

//Domino_s

kl

Har massa småfel för mig:

- Vrider om händerna.
- Tittar ner.
- Missar att rama in, framför allt den högra bogen som alltid tycks skjuta ut...
- Falla fram i sitsen.
- Slarvar med övergångar.
osv osv...

Men jag har kommit på att mitt största problem är att jag alltför ofta påbörjar ridpasset utan en riktig plan. Så hädanefter ska jag alltid på förhand ha bestämt mig för vad jag ska fokusera på, vilka övningar jag ska rida mm. Jag är optimistisk och tror att den koncentrationen kan hjälpa till med de andra felen också!
:D

Det här var en bra tråd för mig som egentligen inte riktigt funderar på vad som blir fel!

1: För långa tyglar! Har en stark häst som gärna drar tyglarna jur händerna!

2: Håller händerna som ett cykelstyre :crazy:

3: Tittar ner i manen på hästen

Det är nog dom värsta felen just nu

Kul att alla skriver om vilka problem man gör :p
Jag...

- Tänker för mycket, jag tänker och ska göra men jag misslyckas, sen slappnar jag av och bara försöker halft och då funkar det klockrent :D

-spänner mig nog lite i samband med det över, inte alltid men ibland vi öppna/sluta + skänkelvikningar. inte lika mycket längre dock.

- Kollar ner på hästens hals och bog. Jag har gjort detta i flera år och min syster har hotat med att sätta en tidning i hakbandet på min hjälm för att jag inte ska testa det mer... borde nog testa :rofl:

Gör säker mer men inget jag kommer på nu :P

- Höjer ytterhanden i volterna. Jämnt...:devil:

- Lutar mej framåt.

- Spänner mej nåt så fruktansvärt när jag sitter ner i traven, vilket resultetar i att jag studsar som en boll....:cool:

//Domino_s

Jag tänkte för en kort tid sedan
"Oj, jag kan sitta ner i traven ganska bra nu ju!!"

Och så red jag en annan pålla, 170 hög:
"Oj, jag tror jag ska rida lätt innan jag far av i en studsande fart!!"

Min häst är en travare och det andra är nog ett halvblod.

Så... jag kan nog inte sitta ner i traven alls egentligen!:rofl:

Min sits har varit skitkass något år eftersom jag inte har ridit för instruktör på länge. Dock börjar sitsen reda upp sig nu efter en nystartad omgång med en underbar instruktör :love:

Sen klämmer jag med högerskänkeln hela tiden vilket gör att hästen jag rider blir stressad. Hon är så himla känslig att man inte kan spänna sig öht någonstans i kroppen, då blir det fel hos hela hästen.

Handen är ett kapitel för sig; håller den för högt och vill gärna hänga tag i höger tygel. Måste lära mig att ge ordentlig eftergift!

Har även ridit så många hästar som puttat mig åt olika håll att jag inte känner när jag sitter rakt över hästen. Det håller dock på att bli bättre; rider för instruktör för fullt så jag hoppas det ska gå bort så småning om. (Eller rättare sagt att jag ska lära mig hur det känns att sitta rakt på häststackarn.)

Hästen jag rider just nu är perfekt för att rätta till fel hos ryttaren; hon går nämligen skitdåligt om ryttaren inte sitter rätt :D

Tjäna! Jag har ett småfel som jag är mkt väl medveten om som jag jobbar på som sjutton, jag blir sne, eller rättare sagt så vrider jag mig när jag gör skänkelvikningar tex. skitirriterande! Haha :p

Det här var en bra tråd för mig som egentligen inte riktigt funderar på vad som blir fel!

1: För långa tyglar! Har en stark häst som gärna drar tyglarna jur händerna!

2: Håller händerna som ett cykelstyre :crazy:

3: Tittar ner i manen på hästen

Det är nog dom värsta felen just nu

I augusti fick jag höra av en tjej i stalet att jag alltid har så korta tyglar, det har upprepats några gånger sedan dess. Egentligen har jag tidigare fått höra att tyglarna är för långa och att det glider. När jag sedan red för tränare så fick jag höra " korta tyglarna" flera gånger :o.

I dag när jag red ut insåg jag att jag cyklade.... cykelstyrehållningen i tyglarna, speciellt på lååånga tyglar blir det så. Men i ridhuset blir det inte så alls och inte när jag har korta tyglar och travar ute!

Tittar ner ja.... det HAR blviit bätttre men gud så svårt det ska vara då!!!!!

I dag fick jag veta att över 10 gånger var inte bra.... jag tittade ner 28 gånger tror jag det var!! Men skam den som ger sig, i ridhuset tittar jag ju ner typ 300 gånger så 28 är ju inget alls i jämförelse! :rofl: Träning träning!

Att ha en plan när man rider kan vara bra! Tror jag måste fixa det också, för ibland i ridhuset...ganska ofta.... blir det mest gå fram och tillbaka liksom, medan jag och hästen suckar i kapp av tristess! Nu är det skönt väder ute och en hel del att ta igen där :)

KL

Störst fel har jag i händerna, öppen hand, för låga händer som är för brett isär och tyglarna blir hela tiden för långa.

Och i hoppningen över hinder har jag en förmåga att sitta som en som rider jakt ridning, väldigt lite överliv.

Kram

kl

Spänner insidan av låren och kommer därför inte riktigt ner i sadeln.
Glömmer använda magmusklerna och trillar därför framåt vid förhållningar/om min häst blir stark.
Är över lag lite för lätt i sadeln och sitter inte ordentligt - priset man får betala efter många års unghästridning.

QUOTE]

Samma här- glömmer magmusklerna och hästen drar mig ur sadeln vid förhållning, eller så spänner jag rumpmusklerna (japp) istället och åker upp ur sadeln istället för att sitta emot.

Kan inte ens skylla på unghästridning....

Annars är jag expert på att hamna på fel sittben.

* Spänner benen om det blir lite skumpigt -vilket som INTE är bra när jag rider känsliga hästar.. har varit med om en riktig åktur för inte så länge sen när jag fick rida gårdens "nya" hingst.
* Har ibland lite lång yttertygel
* Märkte igår att jag viker mig en aning åt sidan och är extra stel i höger ben
* Lutar mig ibland lite framåt, - iaf på min unghäst..
* Min tå pekar ibland lite för mycket utåt, -men det har jag tränar massor på och börjar bli bättre.

Men man kan ju inte bara säga alla fel, då blir man ju ledsen.. Så tänkte skriva lite vad jag är duktig på också (bara för att försöka stärka mitt självförtroende)
* Jag har gjort ett kanon jobb med min unghäst! (eller så är det han som är ovanligt duktig?)
* Jag är duktig på att träna upp traven och galopp hos hästarna (rider islandshästar)
* Jag får fart på lite halv sega hästar
* Har fått bättre sits och framför allt skänkel läge och hand ställning

Säckar ihop gör jag allt för ofta. Har noll koll, kommer på det titt som tätt.. Har mina ridlärares röst i huvudet hela tiden, bak med axlarna, ut med bröstet....
När jag rider volter så kommer jag på mig själv att jag sitter ibland snett och tittar bara på hästens nos... Hallå!!! :mad:
Jättebra med snön, då fick jag se hur kass ridvägen var när jag gjort så... Nu funkar det lite bättre.
Funderar på att sambon ska filma, men han har ingen större lust att stå och titta när jag rider runt och runt...

Säckar ihop gör jag allt för ofta. Har noll koll, kommer på det titt som tätt.. Har mina ridlärares röst i huvudet hela tiden, bak med axlarna, ut med bröstet....
När jag rider volter så kommer jag på mig själv att jag sitter ibland snett och tittar bara på hästens nos... Hallå!!! :mad:
Jättebra med snön, då fick jag se hur kass ridvägen var när jag gjort så... Nu funkar det lite bättre.
Funderar på att sambon ska filma, men han har ingen större lust att stå och titta när jag rider runt och runt...

Om du vill och vågar så lägg upp filmen här! Hade varit kul att se, man lär sig mycket av att kika på andra och kunna se andras fel också. Jag vågar inte bli filmad, jag skulle aldrig någonsin rida mer om någon filmade mig. :cry::eek:

Ska rida i morgon och har en fundering på vad jag ska göra. Säger inget ännu utan uppdatering kommer! :) Funderar och funderar vidare i alal fall :

vilken bra tråd..:)

Jag har en hel del bekymmer..hårdvaran (kroppen) verkar inte kompatibel med mjukvaran (hjärnan) Eller ja i mitt fall är det konstaterat att det inte funkar som det ska men men..

*Jag gör som många andra..jag tittar ner som en följd av att jag har en pigg och framåt och framförallt känslig häst som av någon outgrundlig anledning är lugnare om jag blänger i manen. Den här lilla olägenheten gör att jag allt som oftast rider urusla vägar.

* mitt högerben verkar leva ett eget liv.Jag känner det tydligt när jag sitter och rider och får ständigt påminna mig om att vrida om hela benet från höften och ner. vilket naturligt vis ofta resulterar i att jag faktiskt får bättre kontakt med hela hästens yttersida när benet äntligen efter massa bök är där det ska..

*högerhänt är jag.. vilket gör att jag höjer högerhanden.. Hästen tycker dock detta är ytterst trevligt då han då kan bli bärd runt i mattes högerhand.

*Jag är svag i ryggen vilket gör att jag rasar fram med överlivet titt som tätt och jag har dåligt med bålstabilitet i mig själv .

*Jag blir feg och vågar inte inverka. När hästen går trevligt slutar jag rida :eek: Precis som att det inte där kunde utvecklas till nått ännu bättre om jag bara red i stället för att åka med.

*jag litar dåligt på min egen kompitens och oroar mig ständigt för att det ska bli galet vilket gör att jag/hästen inte kommer framåt i utbildningen..jag nöjer mig med halvbra..fast vi skulle kunna bättre.

*Jag rider ur övningar förtidigt så de inte riktigt går igenom..

*Mina händer lever sitt eget liv vilket gör att i bland pekar tummarna tex rakt upp.Det var det där med hårdvaran och mjukvaran.

*Jag tenderar till att backa i handen om hästen ligger på minsta lilla när jag igentligen ska lätta ur och driva på i stället.

*jag och hästen spänner oss tillsammans..vem som börjar spelar ingen roll..den andra följer alltid efter och gör likadant .teamwork eller ;)?? spänningen hos mig kommer ofta av att jag för flera år sedan började bygga upp nått sorts försvar för att min trasiga kropp inte skulle få ta smällar så det gjorde ont.Så jag utvecklade en hemsk "slippa ont sits" som inte på långa vägar hjälper varesig mig eller hästen..ja det gör inte ont då..Men det gör det sannerligen inte heller om man lär sig slappna av..

Jag gör tusen grejer som stör mig .och framförallt hästen..men de ovan är det jag jobbar med dagligen under varenda pass.*suckar djupt*
tänk om det vore lika lätt att rida som att cykla..har man lärt sig en gång så kan man det sen .

På min plussida ligger dock att jag är väldigt kroppsmedveten.problemet blir dock att få hjärna att förstå vad jag vill göra åt eventuella problem och hur mycket. överföringen därimellan är rätt dålig vilket gör att min timing inte infinner sig när den ska. Blir ofta så att jag gör saker för stort eller för fort eller inte kan få kroppen att göra det alls :o

DET kan bli mkt, men det värsta är ändå skänklar son petar rakt ut när ja hoppar, bilden visar:

18246_1268586476.jpg

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama