Småfel vi gör när vi rider

Sv: Småfel vi gör när vi rider

* Jag lutar mig också inåt när jag rider i volt, grrrr så irriterande det är att alltid få höra det! ;)
* Mina axlar faller framåt då jag sitter ner i traven
*När jag hoppar stoet blir på något sätt alltid min ridning mer framåtlutad än då jag rider valacken :confused: irriterande som tusan!

Kan ju dra några av mina:

*händerna för långt bak
*roterar axeln inåt i avsaktningar (den inre axeln alltså) och blir därmed inte rak i avsaktningarna
*känner inte riktigt var jag sitter exakt rakt över hästen, sitter oftast för lite för mycket bakåtlutad då det känns som att jag sitter rakt där
*tittar ner för mycket *hästens öron faller inte av om du tar blicken ifrån dem en stund* sa en ridlärare åt mig en gång
* blir ofta lite för stum i handen särskilt om jag har långa uppehåll i ridningen, rider jag mycket så jobbar jag bort det

ja det är några saker som jag gör finns säkert fler, hinner inte skriva mer nu ska jag iväg till Göteborg horse show och mässan och titta på några som kan rida och köpa lite böcker som jag kan lära mig mer av:D

Ja, jag gör också massa fel..

*Har en tendens att falla inåt med händerna.
*Sjunker lätt ihop när jag ska sitta ner i traven, vilket egentligen bara gör det mer skumpigt
*Har svårt att hålla koll på allt i snabbare gångarter, glömmer ofta vissa saker (t.ex att trampa ner hälarna) och det gör att allting fallerar, formen och allting.
*Faller ganska lätt framåt eftersom jag tittar ned väldigt mycket, när jag ska arbeta hästen i form.
*Har händerna för långt ner och för brett oftast.

Och mycket mer ... xD

-jag tittar allför ofta ner istället för dit jag ska.
-mina skänklar hamnar lätt för långt bak om jag inte är uppmärksam.
-sluter inte handen ordentligt om tygeln.

Ja, det finns nog mycket...

*Tittar ner aldelles för mycket.
*Har ofta en för dålig kontakt med tygeln.
*Sitter för tungt( i alla fall för min häst) kan det vara ett resultat av att flera år ridit väldigt pigga hästar, tro?
* Spänner mig lätt
* Har händerna för långt ner

kan säkert komma på mer...

kl,

Det finns en nackdel med att läsa den här tråden, man blir så jäkla sugen på att rida lektion oftare så att man verkligen kan jobba med alla dessa småfel.

Själv ska jag:

- höja blicken (men hästen har ju så söta öron...:o)
- höja och bredda händerna, vill gärna sätta ihop handflatorna.
- vrida ut tårna så att underskänkeln kommer mer intill hästen
- i hoppningen ska jag räta lite mer på mig vid anridningen mot hindret (annars kan jag nog bli rätt bra på tidshoppning...:angel:)

+ lite mer

Men balansen verkar vara klockren. Har inte trillat av sen jag senast själv valde det.

kl

detta kämpar jag med:

Skänklarna för långt fram, och drar tidvis upp knäna, något ostabila spec i lättridning.
Svag i överlivet,skjuter fram axlarna , kurar ihop mig
tittar ner på hästen
ibland när jag rätar på mig lutar jag mig bara bakåt istället för att faktiskt räta upp mig
tidvis ostabil nersittning i trav
lutar mig in i volterna

började rida för instruktör för första gången i mitt liv i Juli förra året men har ridit många år innan det på div halvinridna travare och har således lagt till mig MÅNGA fel. Men jag är tusen gånger bättre nu än vad jag var i sommras.

har en film på eländet från idag faktiskt:
http://www.youtube.com/watch?v=SGkxxMsJKx0

Senast ändrad:

Skönt att höra att jag inte är ensam om att luta mig innåt i en volt! :)

Jag kom på att jag lägger vänsterhanden mer än höger.
Jag tittar dessutom ner mot höger (varför just höger) oavsett hur jag rider!
Jag spänner mig också väldigt lätt, får påminna mig om att inte dra upp axlarna eller benen tex :D

Jadu, lång lista :D

- Tjuvhåller i hästen, slappnar inte av och låter inte hästen slappna av
- Kollar ner
- Håller inte i tyglarna riktigt med sluten hand, utan halvsluten
- Rör inte så mkt på fingrarna, blir stum i handen
- Kan förvirra hästen genom att ibland ha samma stöd på innertygeln som på yttertygel (skitknepigt)
- När jag rider på volt lutar jag mig innåt men vikten läggs på något vänster i ytterskänkeln :angel:

Men iaf, är medveten och jobbar på det, det är första steget ;)
Bra tråd :)

Har kommit på att jag har väldigt lätt för att cykla istället för att rida, alltså vrida tummarna mot varandra, handryggen uppåt. :o Och händerna åker gärna isär och blicken ner i manen...
Att tyglarna glider i handen och att det kan bli lite stolsits ibland skyller jag på gamla, dåliga vantar och hoppsadel. ;)

Det som känns värst för mig är nog när jag inte är själv i ridhuset, då blir jag lätt stressad och vill börja plocka onödigt mycket med tyglarna istället för att verkligen rida igenom henne bakifrån. Absolut inget slit i tyglarna men det känns ändå inte helt okej... :o

Senast ändrad av en moderator:

Mina skänklar har en tendens att på något mystiskt sätt titta fram liiite får långt i hästens näsas riktning.

*Lyckas aldrig riktigt få ner hälarna, kan bero på att jag har korta hälsenor ;)
*Eftersom jag inte får ner hälarna, får jag inte riktigt stöd i stigbygeln, vilket leder till att jag lätt tappar stigbyglarana, främst i galoppen och det medför hemska galoppfattninga (j*vla stigbyglar :P)
*Tittar på hästen och inte framåt

Finns tusen andra fel också, men det här är det jag stör mig mest på ;)

Jag har jättejättesvårt för att trampa ner hälarna och "hålla ner" skänklarna när jag rider med sadel. Drar bara upp knäna hela tiden och tappar stigbyglarna. Har inte ridit regelbundet för tränare på några år och har under dessa år ridit mest barbacka, så det har väl sina skäl :p När jag rider barbacka försvinner dock nästan dessa problem helt :o

Sen lutar jag mig framåt när jag ska fatta galopp. Hemskt fult!

Händerna har jag för lågt också. Det har jag alltid haft. Dock är det nog lite bättre nu.

Hade skänklarna fruktansvärt utåt förr också. Vet inte riktigt hur det är nu. Tror det har bättrat sig lite, hoppas jag. Har inte hört något om det i alla fall, haha. :angel:

KL

De hästarna jag rider på är ganska stora (170-180 i mkh) och då åker skänklarna lite bak om jag inte tänker på att trycka fram dom. På mindre hästar är det inget problem

Tittar ner = det största problemet

Blir ibland lite kutryggig i hoppsadel

Och sen att jag ibland låser innerhanden men det är så gott som bortarbetat nu :)

"Om man inte vet om sina brister kan man aldrig jobba bort dom och därmed bli en bättre ryttare" :p

För ett par år sen var vi en grupp som red för en ridlärare, rätt vad det var så sa hon "jag tappade min klocka härinne i ridhuset igår, ni kan väl säga till om ni hittar den!" Kan lova att vi allihop lyfte upp hakan!
Annars får jag ofta höra att jag ska sträcka på mig och vrida om händerna.

Mitt största fel är nog att jag är för passiv. Jag bara sitter där och inverkar inte alls på hästen. Ungefär som om den skulle börja dansa passage bara för sig själv liksom... :p

kl

Spänner insidan av låren och kommer därför inte riktigt ner i sadeln.
Glömmer använda magmusklerna och trillar därför framåt vid förhållningar/om min häst blir stark.
Är över lag lite för lätt i sadeln och sitter inte ordentligt - priset man får betala efter många års unghästridning.

Har dock en grym tränare 2-3 ggr/vecka som inte låter mig sitta fel, så jag börjar komma i ordning med problemen.

Mitt största fel är nog att jag är för passiv. Jag bara sitter där och inverkar inte alls på hästen. Ungefär som om den skulle börja dansa passage bara för sig själv liksom... :p

Ja jag blir väääldigt lätt sådan, när jag inte vet hur jag ska göra eller när tankarna vandrar bort. Åka häst är bekvämt, inget snack om saken ;)

kl

I dag tänkte jag på att jag hellre säger "skritta" åt Akima än använder skänklarna.... Visst, inte fel att prata med sin häst, men SKÄNKLARNA för tusan, är till för att användas!:devil: :angel:

Jag dras också fram när Akima drar i tyglarna.
Och jag drar upp armarna/händerna lite grann när jag blir stressad!

Knyt fast ett balsnöre i hjälmen och sedan fäst det i ridbyxorna, det är dock viktigt att det är lätt för snöret att gå sönder.
Varje gång du tittar ner så kommer du få ett ryck i hjälmen. :idea: Det körde jag med, när jag inte hade en tränare som kunde
stå och ropa på mig hela tiden.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 424
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama