Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

KL

är både förundrad och beklämd över folks inställning.
så det är ok att rycka så länge man inte rycker den blodig i munnen?

har ni någonsin hållt i andra änden av en tygel och låtit ngn ta en förhållning i tygeln? Att ni över huvud taget tycks dra en OK gräns vid ryck bara man inte rycker den blodig är ju helt absurt.

jag har många gånger hållt i andra änden av tygeln, just för att se hur det känns (jag har tom försökt stoppa in bett i munnen för att se hur det känns :o ). och jag ser inga fel på dom lätta rycken. det är för mig inte ett hårdare tygeltag än andra man använder sig av, bara kvickare.

och jag menar INTE att det är ok så länge hästen inte blir blodig, skalan dit från det lätta rycket är lång, och i vanlig ridning så anser jag bara att det lätta rycket är befogat.

hade det varit OK om man skrev att man tog ett kvickt tygeltag för att väcka hästen?

KL

är både förundrad och beklämd över folks inställning.
så det är ok att rycka så länge man inte rycker den blodig i munnen?

har ni någonsin hållt i andra änden av en tygel och låtit ngn ta en förhållning i tygeln? Att ni över huvud taget tycks dra en OK gräns vid ryck bara man inte rycker den blodig är ju helt absurt.

Det var inte till mig va? :confused:

hade det varit OK om man skrev att man tog ett kvickt tygeltag för att väcka hästen?

Nej tycker inte något korrigering i munnen är OK!
det sitter inte i munnen på hästen sitter oftast i bakkärran att dom är spända någonstans och inte är lösgjorda och det kan man INTE korrigera i munnen på hästen! Då blir det bara värre!

kl

Jag tycker inte det är okej att korrigera via ryck i munnen

Hade jag gjort det på min häst så hade jag bara haft en häst som inte tog stöd på bettet igen.

Hängande hästar korrigeras bakifrån, däremot kan ett uppresande tygeltag vara på sin plats med hästar som går för djupt, men då rycker man ju inte!

nej jag ser ingen större skillnad. men vi kanske har två väldigt olika definitioner på vad ett ryck är.

en hård förhållning är för mig att man drar tag där fram.
ett ryck är ungefär det samma men lite snabbare.

Dock är det en skillnad på en stark förhållning och ett ryck. Ett ryck är en snabb och skarp handrörelse som resulterar i en väldig skarp och smärtande signal för hästen, ungefär som ett hårt hästnyp- när du rycker hästen i munnen är du hård i handen. Dock en starkare förhållning är ett något starkare tygeltag än vad du brukar göra, det är inte ett snabbt ryck utan en förhållning- ett "men hallå hästen".
detta är en något luddig förklaring men så har jag fått det förklarat av en ryttare som är utbildad Medelsvår.

Jag tycker inte det är befogat att rycka en häst i munnen- det är precis som om du skulle nypa någon hårt för att de gjorde något dumt- jag skulle hellre då ta tag i någons arm, krama om, och säga "hallå där".

lätta ryck är inte det minsta smärtsamma, och är inte som att nypa någon hårt.

och vad det har med saken att göra att personen rider medelsvår förstår jag inte?

Senast ändrad:

ja det beror ju på vad man sitter på för häst.

och väcka var nog fel ord. få uppmärksamhet på att det inte är ok att inte lyssna på tygelhjälper hade nog varit mer passande.

KL.

Alltså, jag tror det föreligger smärre kommunikationsproblem här. Jag skulle inte vilja förväxla rena lydnadsproblem med rena ridtekniska problem. Ridningen har jag som ryttare fullt ansvar för. Det enda jag kan begära av hästen är att den ska lyda mina hjälper - om den kan och har möjlighet och förstår vad de betyder. Men om tex hästen tänker kliva rakt över mig om jag leder den på marken, drar jag mig inte för att korrigera den bryskt. Om hästen inte står kvar i halten och bara drar iväg med mig för att den skiter i mig kan jag också korrigera den bryskt. Om ni förstår vad jag menar. Om den blir tung i handen vid ridning är det en helt annan sak. Då är felet troligtvis mitt och det skulle skada förtroendet mellan mig och hästen om jag straffade den. Fast att renodla hjälperna hjälper ju i båda fallen.

ja det beror ju på vad man sitter på för häst.

och väcka var nog fel ord. få uppmärksamhet på att det inte är ok att inte lyssna på tygelhjälper hade nog varit mer passande.

Tycker för den skull inte det är ok att rycka eller straffa via munnen.
du måste ju fråga dig - om "det beror på vad man sitter på för häst" vad människan lärt denna häst? det är ju FOLK som orsakat att hästen är som den är. Om ngn lärt den att gå ifrån hjälper, så anser du att du som ny ryttare då ska ta den ur de olaterna genom att rycka i munnen? Eller att du som ryttare som själv skapat denna ignorans eller olydnad för hjälperna, tar till detta medel som en quick fix för problem du själv skapat?
då får man ju gå tillbaks till basics och ta lydnaden från början. och framför allt använda de hjälper som INTE innebär korrigering via munnen.

förstår helt enkelt inte ditt resonemang. visst - du lär väl få "effekt" kortsiktigt om det är allt du letar efter. dvs hästen reagerar på ryck = smärtan och stannar upp/slutar dra - eller vad det nu är du är ute efter.
den gör det ju dock pga att du skapat obehag för den och framför allt för att du korrigerat framifrån.
hur menar du att du får en avspänd, förtroendefull och framför allt, en häst med förtroende för handen, om du korrigerar på detta sätt? du frångår ju god ridnings ABC från grunden. Över huvud taget frångår ju korrigering via obehag/smärta, det som kallas positiv förstärkning, dvs uppmuntrande av gott beteende snarare än aversiv förstärkning = bestraffning av mindre goda. de flesta djurhanterare är ju efter mycket forskning överrens om att inlärning via bestraffning inte är särskilt effektivt eller rekommenderat ö.h.t.

Senast ändrad:

KL.

Alltså, jag tror det föreligger smärre kommunikationsproblem här. Jag skulle inte vilja förväxla rena lydnadsproblem med rena ridtekniska problem. Ridningen har jag som ryttare fullt ansvar för. Det enda jag kan begära av hästen är att den ska lyda mina hjälper - om den kan och har möjlighet och förstår vad de betyder. Men om tex hästen tänker kliva rakt över mig om jag leder den på marken, drar jag mig inte för att korrigera den bryskt. Om hästen inte står kvar i halten och bara drar iväg med mig för att den skiter i mig kan jag också korrigera den bryskt. Om ni förstår vad jag menar. Om den blir tung i handen vid ridning är det en helt annan sak. Då är felet troligtvis mitt och det skulle skada förtroendet mellan mig och hästen om jag straffade den. Fast att renodla hjälperna hjälper ju i båda fallen.

så om din häst går iväg i halten korigerar du det bryskt = ryck eller? varför inte ta en funderare på varför hästen inte ville stå still du kanske har rört din sits en millimeter och hästen råkar ta det som en framåtdrivande hjälp... eller så blir hästen lite rädd och tar ett eller 2 steg framåt... eller så står hästen i en knasigt ställning och ska korrigera sina ben och då får den ett ryck för den var olydig och itne stod stilla?
Tycker det är hemskt att ens tänka tanken att kunna rycka till en häst i munnen och korrigera något överhuvud taget i munnen! USCH! :confused:

Tycker för den skull inte det är ok att rycka eller straffa via munnen.
du måste ju fråga dig - om "det beror på vad man sitter på för häst" vad människan lärt denna häst? det är ju FOLK som orsakat att hästen är som den är. Om ngn lärt den att gå ifrån hjälper, så anser du att du som ny ryttare då ska ta den ur de olaterna genom att rycka i munnen? Eller att du som ryttare som själv skapat denna ignorans eller olydnad för hjälperna, tar till detta medel som en quick fix för problem du själv skapat?
då får man ju gå tillbaks till basics och ta lydnaden från början. och framför allt använda de hjälper som INTE innebär korrigering via munnen.

förstår helt enkelt inte ditt resonemang. visst - du lär väl få "effekt" kortsiktigt om det är allt du letar efter. dvs hästen reagerar på ryck = smärtan och stannar upp/slutar dra - eller vad det nu är du är ute efter.
den gör det ju dock pga att du skapat obehag för den och framför allt för att du korrigerat framifrån.
hur menar du att du får en avspänd, förtroendefull och framför allt, en häst med förtroende för handen, om du korrigerar på detta sätt? du frångår ju god ridnings ABC från grunden.

Mycket bra sagt! kunde inte sagt det bättre själv :bow::bow:

återigen har jag aldrig sagt att jag gör såhär.

återigen- de ryck jag menar är inte smärtsamma.

men jo, jag vet jättemånga hästar som tillrättavisas med lätta ryck i munnen när det behövs, som är avspända, förtroendefulla och har fullt förtroende för handen också.

lätta ryck är inte det minsta smärtsamma, och är inte som att nypa någon hårt.

och vad det har med saken att göra att personen rider medelsvår förstår jag inte?

Ordbok:
ryck [ryk:] rycket ryck rycken subst.
häftigt kast, knyck

Nu när vi har klart för oss vad ett ryck betyder på svenska..
Ett ryck är fortfarande en skarp och snabb rörelse som gör mycket ondare för hästen, det är precis som att ge en häst en snabb smäll med handflatan- istället för att öka trycket (som du gör när du ger en starkare förhållning) det är skillnaden. Du kan inte rycka mjukt helt enkelt.

så om din häst går iväg i halten korigerar du det bryskt = ryck eller? varför inte ta en funderare på varför hästen inte ville stå still du kanske har rört din sits en millimeter och hästen råkar ta det som en framåtdrivande hjälp... eller så blir hästen lite rädd och tar ett eller 2 steg framåt... eller så står hästen i en knasigt ställning och ska korrigera sina ben och då får den ett ryck för den var olydig och itne stod stilla?

Jag känner min häst. Hon går gärna iväg och äter gräs i halten om hon kan! Och om du kan stoppa henne med en mjuk förhållning heter jag Snövit. Men du får gärna försöka.

Jag tror du måste acceptera att det faktiskt finns olydiga hästar också.

Nej, det är inte OK att rycka sin häst i munnen. Däremot vissa hästar som biter sig fast i bettet, brukar jag plocka lite med innertygeln för att det ska lossna. Sedan göra halt, rida framåt och göra en ny halt, som förhoppningsvis går på mindre hjälper (endast sits). Men sedan måste man tänka på att hästen biter sig fast i bettet är ett symptom på ett problem. Problemet måste lösas inte symptomet, så varför bet sig hästen fast i bettet? För att komma undan bettet/ ryttarens hand eller för att komma undan att jobba?... Jag tror att de ryck och förhållningar som ni beskriver ser ungefär likadana ut. Kan inte se varför en förhållning skulle vara skonsammare för hästens mun än ett lätt "ryck". Vissa säger att dom gör en förhållning när dom drar i tygeln, och vissa gör förhållningar endast genom sitsen. Självklart ska man inte bestraffa hästen i munnen, men det TS beskrev låter inte som en bestraffning tycker jag..
Hanna

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är inte OK att rycka sin häst i munnen. Däremot vissa hästar som biter sig fast i bettet, brukar jag plocka lite med innertygeln för att det ska lossna.

Det var KL hoppas jag. Undertecknad sitter inte och rycker mina hästar i munnen som ett sätt att få dem att jobba.

Det var KL hoppas jag. Undertecknad sitter inte och rycker mina hästar i munnen som ett sätt att få dem att jobba.

Ja självklar var det inte menat till dig :o KL som jag alltig lyckas glömma..

Nej. Du måste lära dig att RIDA hästen istället! Finns inga genvägar till det tyvärr..

Nirak

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar