Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

hästen jag rider kan ibland få för sig att springa iväg lite (speciellt på långsidorna), då kan jag ta ett tygeltag på ytter för att sedan lätta o typ göra en volt o driva på lite..
ibland när jag är okoncentrerad så spänner jag mig lätt o drar bara i handbromsen.. :crazy: brukar aldrig bli bra..

3. renodla hjälperna... Så hur gör du då när du ska lära en unghäst stanna för tygeln? rycker i munnen om den inte stannar direkt?

Vad tror du själv?

1. Det handlar om att hästen ska följa mig och respektera mig som en ledare. Jag hade tyckt det varit JÄTTE JOBBIGT om jag måste dra i grimskaftet varje gång jag ska stanna min häst om jag går ut och går en timme.

Ja, men det är konsekvent. Det är jättejobbigt att ta i tygeln varje gång man ska stanna uppsuttet också, men det är ridning. Eller att man måste skänkla varje gång den ska gå framåt. Telepati vore mycket effektivare! ;)

jadu jag vet inte håller inte med dig om att man ska rycka en häst i munnen så jag kan inte komma på hur du skulle göra?

Ja, men det är konsekvent. Det är jättejobbigt att ta i tygeln varje gång man ska stanna uppsuttet också, men det är ridning. Eller att man måste skänkla varje gång den ska gå framåt. Telepati vore mycket effektivare! ;)

Allvarligt? varje gång du ska driva din häst framåt använder du skänklarna? och varje gång du stannar använder du tyglarna?

jadu jag vet inte håller inte med dig om att man ska rycka en häst i munnen så jag kan inte komma på hur du skulle göra?

Man tränar in hjälperna från marken genom visning vid hand/tömkörning/osv.

Allvarligt? varje gång du ska driva din häst framåt använder du skänklarna? och varje gång du stannar använder du tyglarna?

På en unghäst - definitivt! Hur ska den annars lära sig vad hjälperna betyder? Jag tycker du ska läsa Kyras ABC - hon renodlar hjälperna på alla sina hästar, oavsett nivå.

ps. hur gör du halvhalterna? Utan tyglar och skänklar?

På en unghäst - definitivt! Hur ska den annars lära sig vad hjälperna betyder? Jag tycker du ska läsa Kyras ABC - hon renodlar hjälperna på alla sina hästar, oavsett nivå.

ps. hur gör du halvhalterna? Utan tyglar och skänklar?

hm halvhalt... ja inte drar jag i tyglarna oftast med sitsen då det räcker för min häst är så känslig och räcker inte det liten liten kram på tygeln... men nu är vi inne på ett helt annat spår...
tror nog både du och ajg vet hur man gör en halvhalt och rider unghästar osv även om man ahr olika metoder.
MEN
skulle aldrig rycka en häst i munnen och använda det i min ridning! Att rycka en häst i munnen är bestraffning.

MEN
skulle aldrig rycka en häst i munnen och använda det i min ridning! Att rycka en häst i munnen är bestraffning.

Helt riktigt. Men ibland måste man göra det. IBLAND, alltså.

NEJ! inte i min ridning! skulle ALDRIG NEVER rycka min häst i munnen!

Det är helt okej för mig. Och dessutom tror jag man ska ha i åtanke vilken individ man sitter på. Alla är inte hyperkänsliga alls.

Vad vill du uppnå med ett ryck i munnen?
Bara undrar! :)

Nirak

Fast jag har aldrig skrivit att jag rycker hästen i munnen! :idea:

Däremot har jag skrivit att jag tycker att det kan vara befogat.

Sen beror det ju på vad man menar med ryck också.

Jag brukar bara rycka hästen i munnen om det är
1: av misstag (tex hästen snubblar till så att det blir ett ryck)
2: hästen sticker och inte lyssnar på normala tygeltag

ag drar inte mina händer mot magen varje gång jag ska göra min föhållning utan behåller handen där jag har den men kramar lite hårdare om han inte lyssnar.

men jag menade vad du gör om hästen inte lyssnar på det, du kan bara krama så hårt, och lyssnar inte hästen på dina kramningar- vad gör du då?

och om du då drar händerna mot magen och hästen inte lyssnar- vad gör du då- osv.

jag hade ridit igenom hästen istället. Att hästen ligger på i handen är sällan relaterat till bara munnen. Hästen kommer inte att bli lösgjord och lätt i handen för att du ger den ett ryck i munnen.

Om hästen rycker i dig däremot så hade jag låtit den straffa sig själv genom att jag bara hållit fast i tygeln. Hästen förstår då att rycket den får i munnen beror på att den drog i tygeln. Att rycka tillbaka anser jag vara en väldigt dålig lösning öht

Nirak

och det summerade väl i princip hela kontextet med Verklig eftergift och Tryck - vilket är hela grundprincipen runt hur hästen förstår och fungerar runt oss.

:bow:

det är synd att så många inte förstår skillnaden mellan ett förhållande tygeltag och ett bakåtverkande - dragande - bestraffande. mellan förhållande och bakåtdragande är det för många en mycket subtil skillnad - inte ens alla tränare kan särskilja dem vad jag erfarit. det krävs en hel del från ryttarens sida, i fråga om en oberoende hand och framför allt förståelse och insikt om sina egna hjälpgivningar/brister.

primär problemet är nog dessvärre i fråga om att särskilja och inse skillnaden i fråga om signaler som det sänder till hästen i fråga om huruvida man straffar genom munnen eller ej. en skrämmande skara ryttare verkar anse att det är fullständigt okej och normalt att använda den primära hjälpen/korrigeringen via munnen.

fast kan man inte tycka att det ibland är berättigat med ryck i mun (fast jag menar verkligen inga ryck där hästen ens blir i närheten av sönderryckt och blodig i munnen) OCH veta om skillnaden OCH använda sig av andra metoder i första hand?

fast kan man inte tycka att det ibland är berättigat med ryck i mun (fast jag menar verkligen inga ryck där hästen ens blir i närheten av sönderryckt och blodig i munnen) OCH veta om skillnaden OCH använda sig av andra metoder i första hand?

ett ryck är ett ryck... eller vad menar du med ryck?

ett ryck där hästen rycks sönder i munnen är inte samma som ett lätt ryck för att få hästen uppmärksam på tygeln = alla ryck är inte samma nej.

vilket ryck jag menar beror ju på vad jag just då pratar om. graendal skrev ett lätt ryck, det tog jag som att man "tar tag" hårdare än normalt (och vad det är beror ju på ryttare och häst) och att det är ett väldigt snabbt tygeltag.

men det finns ju dom som rycker till så hårt att hästen slits blodig i munnen på ett enda ryck.

sen finns det ju mellanlägen också. men som sagt, graendal skrev lätt ryck, så jag antog att det var det vi pratade om.

samma som jag skrivit 3 gånger eller något. ta en hårdare förhållning! Problemet sitter inte i munnen på hästen utan oftast att den inte jobbar rätt! Därför kan man inte bara rycka sin häst i munnen varje gång den inte lyssnar när du tar i munnen på den.
Ett ryck är att slita tag i tygel, rycka till i munnen. En hårdare förhållning är en hårdare kram i tygeln... Jag drar inte mina händer mot magen varje gång jag ska göra min föhållning utan behåller handen där jag har den men kramar lite hårdare om han inte lyssnar.
Jag vill bara klargöra att vad du skulle kalla en hård förhållning är nog vad jag kallar ett ryck i det här falet.

Det enda jag försökte uppnå var att vara så klar, konsekvent och entydig som möjligt - det jag tror man måste vara när man rider en häst som inte här till hundra procent lydig (och vilken häst är det?). Jag vill inte förvirra min häst, och jag tänker inte acceptera olydnad. Att kräva en enkel reaktion på en enkel hjälp är en bas man behöver, tänker jag, och några steg efter mitt "ryck", kunde jag ju börja jobba med vad som orsakade den negativa reaktionen från början. Det är ju inte antingen eller!

Jag vill bara klargöra att vad du skulle kalla en hård förhållning är nog vad jag kallar ett ryck i det här falet.

Det enda jag försökte uppnå var att vara så klar, konsekvent och entydig som möjligt - det jag tror man måste vara när man rider en häst som inte här till hundra procent lydig (och vilken häst är det?). Jag vill inte förvirra min häst, och jag tänker inte acceptera olydnad. Att kräva en enkel reaktion på en enkel hjälp är en bas man behöver, tänker jag, och några steg efter mitt "ryck", kunde jag ju börja jobba med vad som orsakade den negativa reaktionen från början. Det är ju inte antingen eller!

en hård förhållning är inte ett ryck... hård förhållning = hårdare kram om tygeln.
Ett ryck spelar ingen roll om det är mjukt eller hårt, ett ryck är ett ryck. Däremot så trodde jag självklart inte att man rycker så hårt så man sliter sönder munnen.
Spelar ingen roll vad det är för ryck, använder ändå ALDRIG det i min ridning och tycker inte heller att det ska användas. :smirk:

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar