Nja, jag sitter inte och sliter. Jag har försökt förklara detta tidigare också, tror att jag skrev något i stil med att det bara ger motsatt effekt att slita och dra eller hänga i munnen. Om jag är obalanserad eller ej vettefan, men jag har ridit hela mitt liv och för tränare regelbundet större delen. Har ridit ett stort antal olika hästar också. Den negativa kritik som jag har fått genom åren är att jag är för försiktig, att jag inte tar nog i tygeln och att jag "ska sluta smeka hästen med skänkeln, hästen får inte ont". Kanske det beror på att min första häst var otroligt lyhörd och känslig.
Men, en häst som inte vill lyssna, lyssnar inte oavsett vilken typ av hjälper man ger. Min teori är att han har överskottsenergi och inte känner sig bekväm med bettet i munnen.
Skrev också tidigare att det kan bli aktuellt med tränare längre fram när underlaget och temperaturen är bättre. Hade jag inte haft några ambitioner så hade jag skitit i hur hästen funkar och åkthästraktframiskogen. Men jag är mån om att det fungerar, så det här tipset ska jag verkligen ta med mig.
Angående sadel och utrustning samt. foderstat så har jag inget inflytande över detta, men jag kan säga att sadeln inte ligger bra. Jag tar hand om hästen på fulltid men betalar inte allt. Det är lite känsligt att börja styra och ställa, det blir ju som att jag ifrågasätter ägarens hästhållning. Men samtidigt, om jag inte får det att fungera så kommer ju inte detta bli speciellt långvarigt.
Enligt ägaren är han (även tänderna) kollad av veterinär men vad vet jag, det kan ju ha förändrats sedan det hände.
Jag tycker att du ska fundera på om du vill ha häst på premisserna. Du är osäker på om sadeln passar, du vill ändra i foderstaten för att se om hästen blir lugnare men får inte och du får inte ens prova annat bett eller bettlöst när du upplever att det som används nu inte fungerar? Varför får du inte prova bettlöst?