Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

kl

Jag tycker inte det är okej att korrigera via ryck i munnen

Hade jag gjort det på min häst så hade jag bara haft en häst som inte tog stöd på bettet igen.

Hängande hästar korrigeras bakifrån, däremot kan ett uppresande tygeltag vara på sin plats med hästar som går för djupt, men då rycker man ju inte!

:bow:

Hur ska hästen få förstroende för handen om den straffas i munnen? Utan förtroende för handen kan man heller aldrig rida den i en bra arbetsform. Att straffa i munnen ger bara en häst som går bakom handen.

Sen har jag ju som alla hobbyryttare och glada amatörer straffat hästen omedvetet pga. dålig timing eller dålig balans. Finns ingen ursäkt för det mer än bristande förmåga, och visst är det illa för hästen och kan skada förtroendet för handen osv. Men jag tycker att det är värre rent generellt när ett ryck i munnen används som en medveten metod av rutinerade ryttare

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

jag håller helt med! har också alltid hört att man ska driva in i halten osv...men var på en clinic med peter markne och per sandgaard, där markne visade hur han tränade dressyr ryttare respektive hoppryttare. och pratade just om detta, men började bägge träningspassen med att just sakta av med enbart tygeltag. man skulle trava typ 5 steg och sen bryta av till skritt, skritta några steg, trava 5 steg och bryta av igen.

Kallas även att renodla hjälpen.... har mkt lite med ryck att göra dock.....

Så vad är skillnaden mellan det här och att till exempel dunsa hästen hårt i ryggen eller att köra in en sporre i den? Dunsandet är något alla ryttare sysslar med under nybörjaråren, och sporren används flitigt av de mest professionella ryttare och tränare .. men ett lätt ryck med tyglarna är fullkomligt tabu?

Förtroendet förstördes uppenbarligen, eftersom hästen var tillbaka med stöd på bettet efter några steg (jag gav massa eftergift efter rycket, så de stegen kändes som den naturliga tiden för uppsamling, varesig jag hade ryckt eller inte). Så det tycker jag inte är ett argument. Ett däremot ganska starkt argument är krav på lydnad och alerthet, tycker inte du? Att låta det gå ytterligare tid innan hästen tvingades lyda min hjälp skulle ju vara väldigt inkonsekvent och förvirrande..? Enligt vad jag har lärt mig ska passivitet vara berömmet och inverkan bestraffningen, och förstärker man inte inverkan när hästen inte lyder, utan förblir passiv, belönar man ju hästens olydnad?

Enligt vad jag har lärt mig ska passivitet vara berömmet och inverkan bestraffningen, och förstärker man inte inverkan när hästen inte lyder, utan förblir passiv, belönar man ju hästens olydnad?

beror isåfall på vilken skola du blivit uppfostrad med.
en "modernare" uppfostran går ut på att man principiellt (märk min kursivering - variera givetvis med graden av uppförande och dess bakgrund/historik), ignorerar det negativa beteendet och uppmärksammar det positiva. finns hur mkt studier på detta som helst, det går bra att googla på tex. "betingning" så hittar du. Majoriteten sen många år tillbaks är överrens om att Positiv förstärkning = uppmuntring och belöning av korrekt bettende, är det som bäst befäster och leder vidare till utveckling hos djuret.

sen finns det även sk. Aversiv förstärkning - bestraffning av icke önskvärda beteenden som leder till att beteendet avtar eller upphör.

Negativ förstärkning - förstärkaren avlägsnas och ett nytt beteende lärs in eller uppträder .

Partiell förstärkning - oregelbunden förstärkning som oftast leder till att beteende upprepas.

Bestraffning - har inte mycket effekt leder oftast till ett aggressivt beteende.

Återigen - många gedigna studier och den skola jag växt upp med, fokuserar på positiv förstärkning. Låter som vi grundar oss i skilda skolor.

Hästen hade inte bakbenen med sig. Då uppstår detta scenario- och då måste du korrigera bakifrån- du får ingenting utav att korrigera framifrån. Ett ryck i munnen var totalt obefogat och hjälper dig inte ett dyft utan blir en snabb lösning på ett mycket mer långsiktigt problem.

beror isåfall på vilken skola du blivit uppfostrad med.
en "modernare" uppfostran går ut på att man principiellt (märk min kursivering - variera givetvis med graden av uppförande och dess bakgrund/historik), ignorerar det negativa beteendet och uppmärksammar det positiva. finns hur mkt studier på detta som helst, det går bra att googla på tex. "betingning" så hittar du. Majoriteten sen många år tillbaks är överrens om att Positiv förstärkning = uppmuntring och belöning av korrekt bettende, är det som bäst befäster och leder vidare till utveckling hos djuret.

Jag är med på allt detta och tycker att det var ett välstrukturerat inlägg. Beteenden som behandlas "aversivt" är de som inte kan ignoreras, av olika skäl. Alla lydnadsproblem kan man inte bara lämna därhän. Det kan till och med bli farligt. Då får man göra vad nöden kräver. Det är min hållning.

Jag är med på allt detta och tycker att det var ett välstrukturerat inlägg. Beteenden som behandlas "aversivt" är de som inte kan ignoreras, av olika skäl. Alla lydnadsproblem kan man inte bara lämna därhän. Det kan till och med bli farligt. Då får man göra vad nöden kräver. Det är min hållning.

Tack!
Pratar vi nödsituation i dess verkliga bemärkelse, så håller jag helt med dig. Frågan är väl om ett ryck i munnen i de situationer som illustreras på flera håll i tråden (ej riktat i ngn specifik riktning), är situationer som verkligen det inte finns ett bättre sätt att korrigera på. Tycker det känns som det i flera beskrivna fall, dvs det är ryttarens uppfattning om lämplig/mest effektiv hjälpgivning som styr, inget annat.

Det där var väldigt informativt!

Isåfall, anser jag att mitt ryck vad aversivt. Eftersom "beteendet" slutade direkt, och jag kunde ge eftergift och beröm precis efteråt.

Sen, ja, jag berömmer en hel del, med eftergift, klappar och muntligt beröm. Men trots allt så är ju varje inverkan vi har på hästen en korrigering av hur den arbetar ur hästens synvinkel. Att vi påverkar den är ju att vi hela tiden kräver något nytt och något mer av den, även om bestraffning kanske är ett lite väl negativt ord, så är det ju ungefär det vi sysslar med. Men korrigering eller krav är nog ett bättre ordval.

Humm, känns som att ngt man alltid ska eftersträva är en "god hand". Citerat från Ridinstruktion:

"En god hand ska vara
stadig - bibehållas i önskat läge
mjuk - stegvis öka eller minska bettets inverkan
lätt - känslig, känna även lättaste stöd
följsam - inte störa hästhuvudets naturliga rörelser
fri - kunna ändra plats efter behov"

Här lämnas inte plats för några ryckande tygeltag. Situationen blir ju dock annan om hästen sticker eller om den är i panik. Men det är ju vad jag tycker.

ja tycker inte man ska rycka hästen i munnen,finns ingen som helst anledning till de, rycka och mun går inte ihop oavsett situation

bästa sättet..tycker jag..om hästen är motsträvig och inte vill är ju att rida igenom hästen, mjuka tygeltag/förhållningar och massa beröm när man får hästen dit man vill.

man fixar inte hårda/motsträviga munnar med hårda ryck..snarare tvärtom.

lagom tillrättavisning när hästen går emot hjälpen (när den gör det av lathet eller allmän motsträvighet, alltså
hästar är inte lata eller är motsträviga pga olydnad.
hästen ska tycka de är kul att arbeta och målet med ridningen är ju att hästen ska göra de för att den vill de.

Precis.. Pilotfel gör vi väl lite till mans.. men att medvetet rycka som "bestraffning" skulle ALDRIG funka på min häst iaf..

Det skulle vara mer hjälpsamt om du kunde hitta ett citat om hur man ska reagera när hästen går emot hjälper.

Precis.. Pilotfel gör vi väl lite till mans.. men att medvetet rycka som "bestraffning" skulle ALDRIG funka på min häst iaf..
Så nu är det plötsligt dåligt att ha kontroll på sin kropp och tänka innan man handlar? :confused: Jag förstår inte alls vad du menar, ärligt talat.

Det skulle vara mer hjälpsamt om du kunde hitta ett citat om hur man ska reagera när hästen går emot hjälper.

man måste inte göra någonting.
om hästen hänger sig på bettet så gör ja så iallafall att ja bara håller kvar, ger inte efter någonting om hästen hänger sig så på bettet.
ett jämt stöd och mycke drivning och lösgörande övningar och framförallt en mjuk hand.

Så nu är det plötsligt dåligt att ha kontroll på sin kropp och tänka innan man handlar? :confused: Jag förstår inte alls vad du menar, ärligt talat.

Nybörjare som sitter och rycker hästen i munnen är väl aldrig okej det heller, men det är väl inget man VILL göra!?

Och att medvetet rycka hästen i munnen förstår jag absolut inte.. så vad jag menade är att när man i sin okunskap rycker så har man iaf ngt att skylla på.. men håller på att lära sig. (men det är synd om hästen lik förbaskat)

De "pilotfel" jag själv gör är tex om hästen inte vill gå över ett dike och tvekar.. och när jag minst anar det tar han ett jätteskutt och jag "belönar" med ett ryck i tygeln :crazy: Jag sitter inte och rycker hästen i munnen när jag tränar dressyr

VAR i det jag skriver får du in att det är dåligt med kroppskontroll?

Jag tycker fortfarande att det är förkastligt att medvetet rycka hästen i munnen som bestraffning - när allt dessutom sitter i att ryttaren inte förmår rida hästen rätt.

Senast ändrad:

Spiralblock: Hm, ja, hästen är ju som sagt känslig där. Men det är den väl i skänkelläget också, egentligen, och där dunkar även väldigt professionella ryttare in sporrar då och då? :confused: För trots att munnen är så känslig osv, så tyckte jag det gav önskad effekt. Hon ville inte ta stöd på bettet på några steg, men resten av passet var inga problem alls (varken att hon var nervös i munnen eller att hon gick emot igen). Men jag vet inte, på nåt sätt känns det ju som sagt som tabu ändå..

Jag tycker inte eu gjorde "fel". Min är också sådär ibland.

Det kan vara totalt omöjligt att få någe gjort och så rycker man till och säger på skarpen, *poff* så går det såååå bra... :angel::devil:

Då anser jag det bättre med 1 tillsägning än att sitta och banka och små dra en hel timme! :idea:

L

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar