Sv: Berätta ALLT om bult!
Killarna från lantbrukstjänst är
.
Jag har aldrig behövt visa pass, inte heller har det spelar någon roll om de medicinerats. Några skor har inte heller behövt tas bort, men det är nog ganska individuellt, efter vad jag hört i alla fall.
Jag har haft 3 hästar som avlivats med bult, samt hållt 2 hästar som inte varit mina - dock hade jag starka band med den ena.
Två av gångerna var "beställda" tider, den tredje avlivades akut på inrådan av veterinär. Han var dock "planerad" att tas bort av diverse orsaker, som diskuterats med andra människor (bla. hans förra ägare, som jag bodde hos vid det tillfället) som höll med om att det var det bästa i just den situationen.
De planerade var rätt ok trots allt, men den sista som togs bort akut - det var överjävligt jobbigt rent ut sagt. Hans uppfödare höll honom, tyvärr råkade jag dock vända mig om, vilket jag ångrar enormt nu i efterhand, för just i den sekunden föll han.
Kadaverbilen har alltid stått en bit ifrån platsen där hästarna tagits bort, vilket jag alltid har blivit tillfrågad om innan.
Det
jag tycker är värst, det är att ta beslutet. Sen är allt så definitivt, och
jag har blivit lugnare.
Du behöver inte hålla hästen själv om du inte vill. Dock bör du ha någon annan som kan hjälpa till, för de vill helst inte hålla själva - vilket är fullt förståeligt. De har inte någon med för hjälp, vad jag vet i alla fall..
Jag har inte hållt en häst som är huvudskygg, däremot en som var lite orolig innan. Men vi hade inte bråttom, lät hästen titta, lukta, sen gick jag en runda så han fick äta lite gräs...det gick kanonbra. Dock fick jag hålla lite extra i grimman, men det gick som sagt fint och lugnt till trots att det drog ut lite på tiden.
Det går fort, och är över på en sekund.
Du behöver inte se henne när hon är död, du behöver inte heller se henne när hon bultas. Jag har gjort som så att jag pratat med killarna som kom ut innan, att jag håller, men när han bultat går jag bort. Tackar för hjälpen (som är beundransvärd) och han visar var han lägger grimma och grimskaft så jag kan hämta det när de åkt.
Ja det låter när de bultar, ganska högt.
Avblodningen sker på gården. Tycker man blodet är obehagligt är det inte fel att tänka ut en plats där det försvinner lätt, alternativt en gräsplätt eller liknande.
Du är INTE dum som inte vill vara med, eller se, eller...någonting.
INGET är fel! Jag har faktiskt väldigt svårt för de som säger att de sviker hästen för att de inte är med till slutet. Det gör man väl för tusan inte?? Det man har gjort, tagit beslut, det är det finaste man gjort - det är inget svek.
Jag är full av beundran till de som tar beslutet att få låta sina vänner vandra vidare - för det är INTE något lätt beslut