Berätta ALLT om bult!

Sv: Berätta ALLT om bult!

Min mest älskade togs bort med bult.
Hon hade tid kl nio på morgonen. Tiden var bokad en vecka innan hos djurambulansen.
Jag var där sju på morgonen, bara pysslade gosade och gav massor av hennes favoritmat. Hon fick en jättesmarrig meskblandning av lucern, havre, krafft, kammomillte (allt var ljummet).:d hon var barfota vilket hon hade varit länge. Det var inte så mycket förberedelser. Hon behövde inte ha någon identitetshandling heller.
Bilen kom... Han hade inte bråttom. Jag flätade hennes svans och kippte av den under roten precis, för att behålla som minne. Vi tog ut henne till stallplanen. De andra hästarna var i en hage längre bort, vilket inte störde henne. Hon var en riktig människohäst som tydde sig mycket till människor då hon blivit så fruktansvärt mobbad av andra hästar tidigare. Jag hade förberett en ny hink med ännu mer mat. Hon hade fått äta sig proppfull på hur mycket äpplen hon ville, vissa var fyllda med äpplemos.
Innan jag han blinka var bulten vid hennes panna. Hon hade precis bara hunnit börja äta och var väldigt lugn.
Jag hörde ett pang och hennes ben vek sig. Hennes kropp försökte resa sig, sedan vändes hennes huvud mot kroppen och det såg ut som en krampaktig rörelse , där hon verkade försöka bita sig i magen. Hjärnan verkade redan vara borta då hon hade ryckningar i ögonlock och kisade kraftigt. Hennes huvud sjönk sakta till marken och buken svällde upp som av kraftiga andhämtningar. Utpustningarna var väldigt långdragna. Det kom gaser ur hennes ändöppning. Blicken var totalt död och hon var kraftigt svettig över hela kroppen. I ögonblicket hon föll skrek jag NEEEEJ och föll på knä i gruset och pussade hennes svettiga ansikte och hals. Jag kippade kraftigt efter andan och grät otröstligt och kände det som att hela världen gått under. Jag upplevde det som att hon kämpade mot att dö, men alla andra tröstade mig och sa att hon var borta. När jag frågade slaktaren sa han att hon var död, med en lite kall ton. Det var som att han tyckte att jag överdrev eller jag vet inte hur jag ska beskriva det.

Sedan ville slaktaren tömma henne på blod, men jag kunde nte förmå mig att gå därifrån. Jag ville se exakt vad de skulle göra med min lilla flicka. De stack en klniv i hennes bringa och mörkrött kött blottades och blodet sipprade ut, det pumades inte ut så jag förstod att hjärtat var dött. Efterskälvningar fanns dock kvar.

Mina vänner lät mig inte titta när de vinschade in henne i transporten, för de ville inte att jag skulle utsättas för mer. Det tyckte att jag var i för dåligt skick för det.

Nu måste jag säga att min bästa väns häst fick avlivas på strösholm med den nya sprutan. Jag var där och det hela gick smärtfritt och lugnt till. Han dog innan han slog i golvet, det märktes. Inte lika kraftiga ryckningar, bara små skälvningar.
Skulle jag välja idag, skulle det bli nya sprutan, helt klart!!!

När du beskriver det på det sättet så tänker jag om, jag vill inte vara med om att det blir brutalt. Jag tyckte först bara att det lät så "läskigt" att förbereda på det sättet. Men ställt mot alternativet så blir det till att ta ut hovslagaren. Känns så otroligt viktigt att det blir rätt (så rätt det nu kan bli).

Hej, vet precis vad du går igenom, fick ta bort min fina kallblodsmärr sommaren 06, hon hade länge varit dåligt (hovbroskförbening och benpålagringar i kotlederna) och jag visste ju att det skulle sluta med att jag skulle ta bort henne.

Jag har alltid varit inriktad på att avnvända bult den dagen jag skulle bli tvungen att ta bort en häst, för mig var det så viktigt att det skulle gå fort, att hon inte skulle märka nåt..

men för mig kändes det väldigt tungt att skicka henne med kadaverbil, utan istället så ansökte jag om tillstånd att gräva ner henne i utkanten av stan, på en lantbrukares mark. Sen så kontaktade jag djurtransportens avlivare privat och bokade en tid med honom på en kväll några dagar senare.
Hon avlivades i skogen, intill den grop hon skulle begravas i vilket innebar att hon föll direkt ner i gropen, därnere avblodades hon, innan dom täckte över henne med ett traktorlass jord som stog bervid.

Jag orkade inte vara med vid bultningen, utan min sambo åkte ut till stallet och gick med henne och var med hela vägen. Då känndes det som så att jag ville ha henne levandes i minnet inte död. Tänkte att jag inte skulle ha hemska bilder på näthinnan om jag inte var med, men jag ångrar så idag att jag inte var med, för jag hade ändå hemska bilder i skallen, fantasin spelar en spratt och man ser alla möjliga hemskheter ändå så i slutänden hade det nog varit bättre att vara med och sett det verkliga :-( det kändes oxå väldigt konstigt att hon var borta då min sambo kom hem och sa att det var över, det är nog lättare att förstå om man är med..

men summa summarum så gick allt så bra, och hon togs bort exakt på det sätt jag ville, i skogen, i lugnet och det gick snabbt.
För hennes del spelade det nog ingen roll att jag inte var med, snarare kanske det var bättre att min sambo var den som stod vid henne eftersom han säkerligen var mycket lugnare än vad jag skulle ha vart men det är ändå jobbigt att inte ha varit med hela vägen..

Men du ska göra precis som du själv känner det naturligtvis.

Men vad du än gör, se till att spara en tagelfläta som minne, för det glömde jag och jag grämer mig så hemskt över det :cry:

Killarna från lantbrukstjänst är :love:.
Jag har aldrig behövt visa pass, inte heller har det spelar någon roll om de medicinerats. Några skor har inte heller behövt tas bort, men det är nog ganska individuellt, efter vad jag hört i alla fall.

Jag har haft 3 hästar som avlivats med bult, samt hållt 2 hästar som inte varit mina - dock hade jag starka band med den ena.
Två av gångerna var "beställda" tider, den tredje avlivades akut på inrådan av veterinär. Han var dock "planerad" att tas bort av diverse orsaker, som diskuterats med andra människor (bla. hans förra ägare, som jag bodde hos vid det tillfället) som höll med om att det var det bästa i just den situationen.
De planerade var rätt ok trots allt, men den sista som togs bort akut - det var överjävligt jobbigt rent ut sagt. Hans uppfödare höll honom, tyvärr råkade jag dock vända mig om, vilket jag ångrar enormt nu i efterhand, för just i den sekunden föll han.

Kadaverbilen har alltid stått en bit ifrån platsen där hästarna tagits bort, vilket jag alltid har blivit tillfrågad om innan.
Det jag tycker är värst, det är att ta beslutet. Sen är allt så definitivt, och jag har blivit lugnare.

Du behöver inte hålla hästen själv om du inte vill. Dock bör du ha någon annan som kan hjälpa till, för de vill helst inte hålla själva - vilket är fullt förståeligt. De har inte någon med för hjälp, vad jag vet i alla fall..
Jag har inte hållt en häst som är huvudskygg, däremot en som var lite orolig innan. Men vi hade inte bråttom, lät hästen titta, lukta, sen gick jag en runda så han fick äta lite gräs...det gick kanonbra. Dock fick jag hålla lite extra i grimman, men det gick som sagt fint och lugnt till trots att det drog ut lite på tiden.
Det går fort, och är över på en sekund.

Du behöver inte se henne när hon är död, du behöver inte heller se henne när hon bultas. Jag har gjort som så att jag pratat med killarna som kom ut innan, att jag håller, men när han bultat går jag bort. Tackar för hjälpen (som är beundransvärd) och han visar var han lägger grimma och grimskaft så jag kan hämta det när de åkt.

Ja det låter när de bultar, ganska högt.
Avblodningen sker på gården. Tycker man blodet är obehagligt är det inte fel att tänka ut en plats där det försvinner lätt, alternativt en gräsplätt eller liknande.

Du är INTE dum som inte vill vara med, eller se, eller...någonting.
INGET är fel! Jag har faktiskt väldigt svårt för de som säger att de sviker hästen för att de inte är med till slutet. Det gör man väl för tusan inte?? Det man har gjort, tagit beslut, det är det finaste man gjort - det är inget svek.

Jag är full av beundran till de som tar beslutet att få låta sina vänner vandra vidare - för det är INTE något lätt beslut :cry::bow:

Bultade min "Märta".
Tobbe på lantbrukstjäst är en ängel,lugn o trygg.Jag tyckte dock också att det small rejält hade inte trott att det skulle smälla så mycket.Jag for chockad in i famnen på min väninna som stod brevid o stöttade,hon o jag grät nog lika mycket. Faffie stod precis brevid bilen för vi ville inte bloda ner på stallplanen utan han stack henne i containern ist.Hon föll som en fura och darrade bara lite,jag klappade om henne sedan tog jag med mig min dotter som är tolv min väninna och gick bakom stallet så vi slapp att se avblodningen.
Min son däremot stod kvar o kollade att allt gick "rätt" till.
Skulle inte tveka att ringa lantbrukstjänst igen. Det var en akut avlivning då Faffie hade blivit blockhalt,hon gick på behandling för hovledsinflammation.Ringde vet som kom o dömde ut henne på fm sedan kom Lantbtj.tyvärrinte förrän ca 22.30 på kvällen så det blev en lång o sorgsen dag.

En av de sista bilderna på Faffie,hon hade ont och vilade.Min tåliga älskade lilla gumma,vad jag saknar dig!

KL De flesta hästar reagera inget på bultpistolen. om man har en väldigt huvudrädd häst han det vara en fördel me en vet, helst en som är rutinerad att både sedera o bulta.
PL

Min pålle är tyvär rätt så huvudskygg,eller ja,man kan stå och klappa henne i pannan,men rätt som det är så slänger hon bort huvudet,och vill inte att hon ska slänga bort det precis när dom bultar,så att dom bultar fel...:cry:

Min häst var gammal & sjuk & vet hade rådit mig att avliva honom. Jag kontaktade nödslakt, även fast det var en planerad avlivning, de kom ut några dagar senare. Jag fick också en överaskning att de skulle komma så snart men kände att det var lättare att "få det gjort" så snart som möjligt när beslutet ändå var fattat att han inte skulle få leva mer. Jag tyckte nästan tiden innan var värst, då gick man bara & väntade på att det hemska skulle ske:(. Dagen som hästen skulle avlivas på var jag nere i stallet & gjorde honom extra fin & tog farväl av honom. Min pappa var med mig i stallet, sen när slaktbilen kom gick pappa ut & talade med killen som skulle avliva hästen, därefter kom han ner & hämtade min häst & jag väntade kvar i stallet. Jag hörde smällen men den var inte jätte hög. Pappa hade hållt i hästen & killen hade kliat honom i pannan & talat lite med honom sen hade han skutit av & han föll omedelbart död till marken, hästen hade varit helt lugn ända tills han dog det kändes väldigt bra för mig. Självklart var jag jätte ledsen efteråt men det kändes ändå bra att veta att allt skett hemma & varit lugnt & fridfullt. Jag behövde inte visa ngt pass, det är väl isf om man ska skicka in det till rasföreningen.

min häst var också ganska "bufflig" med huvudet men de som bultar har ju rutin... & jag tror aldrig de skulle riskera att skjuta av om de inte kände att hästen var lugn & redo, bulten är så ögonblicks snabb så jag tror inte det är någon större risk. De vill inte heller utsätta hästen för lidande.

Senast ändrad av en moderator:

-kl-

Lite trådkapning kanske, men hör ju till samma ämne.

Jag är i princip säker på att när det är dags för min häst (förhoppningsvis många långa år framåt) så blir det med bult.

Men, ren fundering, han är ju spruträdd. Inte mycket, men efter flera år av sedering vid skoning har han "lärt sig" att sprutor inte är skitroligt direkt och han blir spänd och inte direkt lugn. Han är en väldigt känslig individ när det kommer till nya saker/situationer och främmande människor. För en sådan häst är väl det smartaste valet att bulta, hur snabbt spruta än funkar? Jag vet inte hur det fungerar i praktiken, så jag frågar, för man vill ju inte ha en häst som är orolig och rädd vid sin död.

Och en annan grej, om man tänker begrava hästen på egen mark, hur lång tid i förväg bör man ansöka om tillstånd? På ett ungefär?

Min pålle är tyvär rätt så huvudskygg,eller ja,man kan stå och klappa henne i pannan,men rätt som det är så slänger hon bort huvudet,och vill inte att hon ska slänga bort det precis när dom bultar,så att dom bultar fel...:cry:
Och du vill absolut inte att de bultar fel.... tro mig då de hände bekants häst och ja..jag tänker inte berätta vad som hände den förmiddagen men den va inte rolig.

Så om du nu har en häst som e lite skygg om huvudet så kanske man skulle ta spruta?eller kanske de räcker om man ger lugnande? och sedan bulta?

Bult har annars fungerat lysande tycker jag på ridskolehästarna (jag har inte hållit men dem andra ur personalen har gjort de), men även spruta e bra tycker jag.

Det är ju inget roligt val man har ,men det kommer nog till alla djurägaren nån gång i livet.

Men om du väljer bult, be om den erfarnaste de har på den firman, för det är verkligen skillnad på dem som har gjort de i många år till den som är halv ny.

Min häst avlivades med bultpistol 4e januari iår.. men inne på klinik.
Vi gjorde så att vi åkte in med honom, fick ställa honom i en box på kliniken där han fick en lugnande spruta. Där i den boxen fick jag säga hejdå till honom, fick ta den tid jag behövde och sen åkte jag hem. Stegen ut från kliniken var de tyngsta jag någonsin tagit, men i efterhand är jag glad att jag inte var med.
Precis när jag gått blev min häst inledd till ett rum där de bultade honom, och istället för att avbloda honom gav de honom en spruta precis efteråt, kommer inte ihåg exakt men jag tror det var dubbel dos av det man annars kan avliva med bara.
Sen kremerades han.

För oss var det en bra lösning då man inte behöver fixa med det praktiska så mkt, som att köra iväg hästen, vart man ska köra den osv. Men då var min häst väldigt lugn och lätt att transportera, var inte stressad på nya platser osv. Hade han varit det hade jag nog tänkt annorlunda.

Hoppas du hittar en lösning som passar dig och din häst!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar