Berätta ALLT om bult!

Fibusen

Trådstartare
Min dam kanske behövs tas bort,och jag vet att jag kommer vilja göra det med bult,inte spruta!

Jag vill att ni berättar allt,från när ni bestämt er,tills kroppen är borta!

Är det lantbrukstjänst man kontaktar? Även om hästen inte får andvändas till köttproduktion?
Så är det det med passet,har inget pass pga förra ägaren ej skickade in ägarbyte,och nu gått under jorden (både jag och stc har letat),hon finns registrerad på stc,kommer jag kunna ta bort henne iallafall? Hämtar lantbrukstjänst hästar utan pass? Har hört av vissa att dom gör det ifall hästen endå inte ska gå till kött,och av andra att dom kräver pass. Hur är det?

Sen om man absolut INTE vill hålla i hästen när den bultas,slipper man då? Har dom med sig medhjälp? Om man vill att hästen ska få lite lugnare före (huvudskygg häst),måste man ringa ut en veterinär med? Eller kan dom ge det? Så som jag känner i dag så vill jag dit,borsta henne,och göra henne fin,sen ge över henne till dom bara,sen åka hem (och grina ihjäl mig),jag vill inte se henne när hon bultas,vet inte ens om jag vill se henne när hon är död..:crazy:Är jag hemskt dum nu? :cry:

Smäller det mycket när dom bultar? Vill inte höra skottet..

Om man ändrar sig,och iallafall vill vara med in i sista sekunden (känns inte så nu,men om) Vad händer exakt? Faller dom bara ihop på en sekund? Ser det hemskt ut?

Avblodar dom på gården,eller kan dom göra det när dom åkt till slakteriet?

Tar man av skorna före?

Som sagt så vill jag veta allt..Allt är så snurrigt nu,och måste vara beredd på att fatta en beslut.

Sv: Berätta ALLT om bult!

Lantbrukstjänst eller dess underentreprenörer ja. Eller klinik om kliniken tar bort med bult och du hellre vill göra det där.

Skorna av ja, vissa (av firmorna alltså)drar skorna efteråt om hästen är skodd, andra är kinkiga med att de ska vara av redan innan. Oavsett vilket så är de tacksamma om skorna redan är av.

Du behöver inte hålla hästen om du inte vill, de brukar inte här iaf ha medhjälpare, men är det en normallugn häst kan han som bultar hålla hästen i grimma samtidigt. Men nämn när du ringer att du inte vill hålla i och hör hur de ser på det, om de fixar det eller om de då vill att du har en egen medhjälpare som sköter det.

Och du är INTE hemskt dum som inte vill vara med. Det finns inga rätt eller fel i det fallet! Och för HÄSTEN så det viktigaste är att de som är med vid avlivning är lugna och trygga. Inte att matte/Husse nödvändigtvis är med. Det är bättre för hästen att du inte är med om du inte vill, än att du tvingar dig att vara med fast du inte vill!

De får inte ge lugnande, utan då måste du samköra med veterinär, alternativt ge själv via munnen. Det är en bra ide att prova ut lagom dos och se så medlet 'tar' INNAN det är 'dags'. Så du när den dagen kommer vet att hästen svarar önskvärt på det lugnande medlet och vilken dos du ska använda. Det finns två olika medel man kan ge via munnen, det är samma verksamma substans i den (acepromacin, samma som i pleg), men hästar svarar olika på dem, och vissa svarar på det ena men inte det andra. Det ena är i granulatform och blandas i foder eller slammas i vatten och ges med spruta i munnen (Vetranquil), det andra är i geleform och ges på samma sätt som en avmaskningsspruta (Sedalin).

Känner du din veterinär väl så kan det hända att du kan få plegicik för intramuskulär sprutinjektion, men det är eg inte tillåtet.

Du behöver inte pass om hästen ska gå till destruktion.

Bulten låter inte mycket, det hörs en smäll/knall som är tydlig ja, men det är inte jättehögt.

Hur det går till då. Hästen tas ut till den plats där den ska bultas, och hålls sedan i där. Den som ska avliva brukar prata lite med hästen och klia den lite i pannan (vill du förenkla förresten så knoppa gärna hästens pannlugg, speciellt om den har tjock lugg). Sedan sätta bulten - som ser ut som ett långt rör och absolut inte som en pistol eller något - mot rätt ställe på pannan. Och sen trycks den av. Hästen faller handlöst, och det kan se ganska otäckt ut, det är en stor kropp och många kilo som ramlar i backen.

När hästen fallit, så är det vissa saker man bör veta innan man är med. För det första dör hästar med öppna ögon, och alla bultade hästar jag sett har dragit upp överläppen och blottat tänderna i dödsögonblicket, och då 'fryser' det där. Det kan se ganska otäckt och var det jag reagerade mest på första gången.

För det andra så när hästen fallit så den kan krampa mer eller mindre, de kan galoppera med benen, det kan rygga i kroppen, svansen kan slå. De tömmer ofta tarmen vid avlivning med och kan ligga och 'prutta' lite efter. Man kan se puls på dem om man kollar på jugularvenen på halsen, och det kan komma 'suckar' från hästen.

Kort sagt, de kan se tämligen levande ut rent kroppsrörelsemässigt, men det är muskelryckningar, hästen är 'borta' och känner ingenting och uppfattar ingenting. Det går inte innan att säga hur mycket/lite de kommer att rycka etc. Vissa faller och ligger still, andra faller och har sen en hel massa muskelryckningar och 'sprattlar' rätt vilt.

När hästen fallit, så om du ska vara med, säg farväl, ta av grimman om du vill och GÅ DÄRIFRÅN. Sen ska du INTE vara med, resten finns ingen anledning att du ska se. Gå, och vänd dig inte om.

Det som händer sen är avblodningen. Man sticker/skär i 'halsvenen' så att hästen snabbt förblöder. Efter det så vinschas den upp på bilen eller lyfts upp på bilen med kran. Ingen bild du vill ha kvar på näthinnan, även om man vet att hästen är stendöd.

De avblodar på gården, de måste avbloda snabbt efter bultningen, 60 sekunder egentligen, men de brukar inte stå med tidtagaruret i hand, utan några minuter så djurägaren hinner säga ett snabbt sista farväl är okej. Men sen måste de avbloda, de får INTE vänta med det tills slakeriet.

När en av mina togs bort ville jag inte att de skulle avbloda på gräsmattan, killen tyckte då att han kunde lasta snabbt och avbloda i containern. (Den var tom). Det hans lutligen gjorde var dock att avbloda på gräsmattan, men han skar bort den blodiga biten av gräsmattan och tog med sig :bow:

Men, ställ dig på ett ställe där du kan tänka dig att få blodet. Be någon annan att ta hand om blodet om du tycker det är jobbigt. (Ös spån på det och skotta upp spånet när det sugit åt sig blodet)

Tillägg - varför vill du inte ta bort med spruta förresten? OBS - INGEN kritik, bara en fundering. För om det är för det tar 'för lång tid' och det att de kan kämpa för att hålla sig på benen, så finns det idag ett licenspreparat (somnulose) där de faller lika fort som på bult. Om det skulle vara intressant alltså.

åh, vad jobbigt för dej... :(

jag använde bult på min pålle o är jättenöjd med det..

när jag skulle bestämma mej så var det aldrig några tvivel, hade bara hört bra om bultning...

jag ringde ut nödslakt på en söndag, eftersom han hade så ont..
killen som kom var jättetrevlig o väldigt van...

på morgonen hade Plutten fått gå ute i hagen m kompisarna o bara mysa, jag borstade lite på han, tog massa kort oså...

sen när lastbilen kom så gick jag o hämtade han, vi gick tillsammans ner till en äng där vi bestämt att det skulle hända, han fick massor m morötter o banan..

sen stod vi där en stund... jag höll i o matade m godiset, killen som skulle bulta kliade i pannan o sen bara smal det.. Plutten ramlade omkull... (o jag oxå kommer jag ihåg, jag skrek nej o sen föll jag ihop ), efter det var klart bad killen oss att gå upp till stallet o vänta... jag vände mej om 2ggr för att verkligen kolla att han var borta....

Jag tog inte av några skor på honom, o jag var inte heller nere o kollade efteråt ifall det var mkt blod så jag vet inte....

sen fick jag hans grimma o jag betalade...

satt sedan utanför stallet o kollade när lastbilen körde iväg...

oj, nu rinner tårarna igen, men det känndes ändå ganska bra efteråt.... när man vet att dom inte har ont längre... Det är väldigt jobbigt innan, att bara gå o vänta.....

PM:a om du behöver bolla med ngn.... är bara 6v sen jag tog bort Plutten....

Senast ändrad:

Jag valde att ta bort min med bult för att det var ögonblickligt och jag fick en person rekommenderad av en stallkamrat. Var osäker på om jag skulle klara av att hålla men ville försöka, ville vara med ända in i det sista. Bokade in en tid ca 2 veckor innan.

Tog en sista skrittur strax innan, mötte upp Tommy (som han hette) på gårdsplan. Vi fyllde i nåt formulär han hade med sig, fixade betalning och allt sånt innan. Jag tog hästen i grimma och vi gick ut i det höga gröna gräset där hästen stod och åt. Jag klappade om en sista gång, Tommy nickade åt mig "är du redo?". Jag nickade tillbaka, Tommy bad mig ställa mig så jag stod framför hästen. Jag vände bort huvudet, hörde en liten knall och sen en duns när hästen föll omkull. Det var inte alls så dramatiskt som jag trott. Jag gick därifrån och in i pappas armar. Vände mig om för att se, såg bara rumpan på hästen där han låg i gräset.
Tommy var bra, lugn och förtroendeingivande. Han hälsade på hästen, klappade om honom och var noga med att kolla med mig så jag var helt redo. Jag behövde inte göra några speciella förberedelser med hästen, tog bara ut honom ur boxen.

Min stallkamrat hade lovat att titta på under avblodning och lastning, det kändes bra för mig att veta att det gått respektfullt till (vilket det gjorde) men jag klarade inte av att se den biten själv. Han lastade, sade hej då och åkte. Jag mockade ur boxbädden, lade det sista av grejerna i bakluckan på bilen och åkte därifrån. Bröt ihop efteråt och kan fortfarande gråta när jag tänker på min älskade Rö. Men han var lugn in i det sista och han aldrig förstå vad det var som hände.

Min häst hade inget pass (det var 2 år sen) och gick inte till slakt då han gått på starka mediciner (och jag ville det inte heller) utan till destruktion.

Jag fick visa Patsys pass med noggrann koll fast hon skulle till destruktion.

TS, två av tjejerna i stallet höll min ponny och jag fodrade resten av stallet och sedan red jag ut med några av de andra (hade paniköpt ny ponny). Jag ringde på torsdagen tror jag och de kom på måndagen.

Hon togs bort precis nedanför min stuga men innan jag hann gå hem så började det SPÖregna så det fanns inget blod kvar.

Ridskolans ponnyer bultas också, de som vi använder i Sthlms området är ruskigt proffsiga och bra!

Det räcker om du kan visa någon form av identikationspapper, iaf här. De struntar ju i ev behandling, men vill ju (här iaf som sagt) se någon form av identifikation på hästen. Pass eller regpapper alltså.

Jag fick ingen förfrågan om pass eller några identitetshandlingar alls, hästen gick till destruktion, jag anlitade lantbrukstjänst. Det var läskigt att se när hästen föll ihop och avblodades men jag var tvungen att se med egna ögon när han avlivades. Däremot så sa killen som gjorde det att "det är bäst du går in innan jag lastar för det kan se lite otäckt ut" så då gjorde jag det. Spolade med slang nästa dag så att blodpölen försvann.

Jag har en 18 åring som jag förvisso hoppas ska leva många år till men när dagen väl är här kommer jag ge lugnande för hon är ett litet nervknippe.

Jag är inte rädd för blod/blodfläckar,utan det jag inte vill se är när hon faller och när dom lastar i henne..:cry:
Blodet får man spola bort,eller hoppas på ett störtregn...
Har sett en bultad häst förut,men var inte med från början,utan kom ut när dom precis skjutit,och höll på att avbloda,och slå av skorna,så det vet jag hur det ser ut iallafall,men vill inte ha det som sista bilden på näthinnan av MIN häst..

Tusen miljoner tack för en sån detaljerad beskrivning! Du/ni är guld värda i sånna här situationer! :bow:

Senast ändrad:

Tillägg - varför vill du inte ta bort med spruta förresten? OBS - INGEN kritik, bara en fundering. För om det är för det tar 'för lång tid' och det att de kan kämpa för att hålla sig på benen, så finns det idag ett licenspreparat (somnulose) där de faller lika fort som på bult. Om det skulle vara intressant alltså.

Jag har hört skräckhistorier om sprutor,fasst det var väll mest den gammla vätskan iofs,men hört så mycket possetivt med bult,så det har jämt varit ett självklart val för mig...

Helst av allt så skulle man vilja ha nått som dom vart trötta av.lade sig ner,och somnade in,för gott! Jag tycker att själva fallet är så otäckt!

Vad kostar en bultning? OM man skulle välja sprutan,så lär man väll ringa lantbrukstjänst iallafall för att få bort kroppen?

Jag tycker Alexandra_W har gett en jättebra beskrivning:bow: om bultning.

Har avlivat hästar även med Somulose, och har mycket goda erfarenheter av det. Det har gått blixtsnabbt, hästen har varit död innan den landar på marken, och så slipper man ryckningarna som blir med bult + avblodningen. Så vill man vara med själv, och tycker att det är lite otäckt så rekommenderar jag spruta... Men det är ju en "smaksak".

Kan berätta hur jag gick tillväga...

Hästen hade varit dålig en tid, hostade rejält, jobbigt att andas och slutade till och med att äta sista veckan. Veckan innan hade hon stått på klinik för utredning, hade dock inte fått något svar när jag hämtade hem henne, bara att något var fel med lungorna, men man är ju inte dum... Men man hoppas ju in i det sista.

Veterinären från kliniken ringde tisdag morgon och sa att man utgick från att pållan hade tumörer i lungorna, alltså skulle hon bara bli sämre... I samma ögonblick bestämde jag vad som skulle göras och det skulle göras fortas möjligt.

Hade bestämt sedan tidigare att hon skulle få lugnande och avlivas med bult.

Ringde direkt till min hemmavet (som också var väl insatt i detta) och kollade av när hon hade möjlighet att komma och ge lugnande, kunde dagen efter då hon ändå skulle till vårat stall, oj kände jag, kanske inte så snabbt ändå...

Strax innan lunch tog jag mod till mig och ringde till han som skulle utföra avlivningen, tänkte bara ringa och kolla läget lite men helt plötsligt så var det bestämt att han skulle komma nästa dag, gulp!

Kommande dygn var det värsta jag upplevt.
Åkte till stallet en stund på kvällen och pysslade om min älskling en sista gång, det var jobbigt.

Nästa dag åkte jag och min sambo ut till stallet bara en liten stund innan det var dags, gick ut till pållen i hagen en liten stund, hon ville inte ha varken äpplen eller morötter. Hon var väldigt bufflig, kändes nästan som om hon bad om hjälp.

Vet var redan på plats så vi pratade lite om hur jag ville ha det, ville inte hålla själv så det skulle hon göra.
Sen kom Lars inkörandes på gården med sin bil och fina transport, vet sa till mig att gå in i stallet så skulle hon prata med honom. Efter en stund kom hon in och tog mig om axeln så gick vi ut i hagen och hämtade pållan, gick lite närmre grinden med henne, hon fick sprutan, Lars kom fram och hälsade, jag gav henne en sista kram och gick en bit bort och höll för öronen.
Det small rejält, gick fram lite och tittade efter ett tag, ville se så att det var slut.
Vet kom med hennes grimma och var tvungen att åka vidare, stod kvar ett tag och tittade sen kom Lars fram och sa att nu tycker jag att du ska gå härifrån när jag ska lasta henne. Det gjorde jag.

Betalade och tackade för hjälpen.

Skrev ett mail till vet och tackade för allt på kvällen. Fick tillbaka att vi alltid haft en speciell plats hos henne och att hon alltid gillat Gössan väldigt mycket, "till och med i dag var hon fin, konstigt nog." avslutade hon med. Behöver jag skriva att jag bölade som en gris vid det laget.... tänk om alla hade en sån veterinär.

Har i dag, 7 veckor senare, en ny lite fullblods dam som jag börjat tycka mycket om.

Men ingen kommer någonsin att ta Gössans :love: plats, hon kommer alltid att vara nr ett! Hon var 22 år när hon dog och hade bott hos mig i 13 år.

Saknar dig och älskar dig jättemycket min lilla prinsessa :cry:

tog bort min vän för några veckor sedan , du o jag bor i samma område (samma som kommer) har lite att tillägga om du vill lysna.pm mej så kan vi prata/monica

Jag tog farväl av min gamla häst dagen innan med tårarna rinnandes och massor av morötter och äpplen. Visste från början att jag nog inte skulle fixa och vara med. En i stallet ställde upp och var med vid själva bultningen och gick sedan när kroppen omhändertogs. Det var iaf en väldigt trevlig och lugn man som gav pållen lite godis innan avlivningen.
även fast jag inte var på plats visste jag exakt när pållen gått vidare ,glömmer aldrig den känslan.:cry::cry:
Usch vad jag saknar honom nu....:(
Men fick iaf ha honom i 6 toppenår, han blev 21 år.

Jättebra skrivet. Det är precis så man vill få det beskrivet för att kunna samla sig för en sådan situation. Det är bra att veta vad som väntar.

Hej, jag kan tyvärr inte hjälpa till med information men vill skicka lite tröstkramar. Vi sitter i samma sits. Dotterns älskade ponny skall åka till Trappalanda.

Läser allt jag kan nu för det känns så oerhört viktigt att prinsessan får ett värdigt slut. Det där med skorna hade jag ingen aning om. Känns jättejobbigt tycker jag om man behöver förbereda på det sättet. Inte jobbigt för att man måste ta ut hovslagaren utan för att man måste förbereda dem på det sättet, känns känslomässigt svårt!

Skickar massor med tröstkramar

Skickar tillbaka tröstkramar!

Skorna kommer jag ta bort före,eftersom jag såg på när en häst på ridskolan bultades,och efter så slog han av skorna,och det var inte så försiktigt,utan han SLOG verkligen. Jag vet att dom inte känner något,men tyckte att det såg lite brutalt ut..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar