Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Intressant statistik. https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/ Sverige har bland de dyraste bensin/dieselpriserna i Europa och världen men inte den dyraste. Det man kan utläsa är att de länder med högre priser är relativt små geografiskt och välbärgade medan de med lägst priser är de oljeproducerande länderna, några av deras grannar och fattiga länder som jag antar har låg eller ingen bensinskatt.

Jag visste dessutom inte ens om att det fanns territorier som heter Wallis and Futuna Islands eller Mayotte och som är fristående delar av Frankrike. Fascinerande.
 
Valfläsk ska man inte tro så mycket på. Tänk på det i september. !

bensin.webp
 
En faktor gällande bensinpriset, som inte tagits upp, eftersom det ju inte är i TS politiska agenda, är att även om oljan är relativt billig i USD just nu, så är svenska kronan mycket svag också, så det blir dyrt av den anledning också.
 
Mjae i reda pengar blir det ca 30% av avdraget minus de första 11.000 kronorna.

Och så kostar bilen slitage, service, skatt och försäkring.
50 procent blir det väl? Men gör de avdrag på de första 11000 är det inte så mycket kvar förstås.
 
Började undra om jag hade hamnat på Slaskback; där det räcker att SD-trollen kastar in en dramatisk rubrik och sen piskar upp stämningen för att få alla att springa åt samma håll.

Det gläder mig att notera att det ff existerar kritiskt tänkande på forumet.
 
Jag tycker det säger ganska mycket när man betalar nästan dubbelt så mycket och får mycket mindre.

Det tycker jag inte.

På samhällsnivå är det ju väldigt enkel matematik. Det är klart att det med ett större antal brukare så blir det kostnadseffektivare per användare. Och inte att förglömma hur stor del av avgiften som subventioneras. Det bestäms på landstingsnivå och inte av "dom där i Stockholm".

Men på individnivå kan man ju inte bara säga att det ena är billigare. Att busskortet blev 800:- billigare är kanske sak samma om huset blev 5 miljoner dyrare. Å andra sidan kanske man slapp köpa en andra bil. Å tredje sidan blev alla barnens aktiviteter dubbelt så dyra. Å fjärde sidan fick man kanske högre lön. Osv. osv. Och då har vi inte ens gått in på alla mjuka parametrar.
 
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...
Runt 1100-1200 per månad i drivmedel med nya priset.

Hos mig fins inga bussar, kan åka till "min tågstation men jobbets station ligger för långt från jobbet för att jag ska kunna gå. Det får bli bil.

Men å andra sidan har bensin och diesel kostat ungefär lika mycket under ganska många år medan min lön krupit upp så sakteliga.

Räknar jag rätt blir det runt 5 spänn dyrare per dag...... Rätt försumbart i det stora hela.
 
Men hur ska man få folk att sluta köra bil i onödan? Alla i städer som utan problem kan åka kollektivt men tar bilen ändå.

Sen blir ju inte folk så motiverade att ta tåget när det är billigare att ta bilen. Inte billigare om man jämför med att inte ha bil alls, men om man jämför för en person som har en bil.
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!

Det är ju resten av Sverige som röstat fram en rödgrön regering, och när de/ni får som de/ni vill så är det Stockholmarnas fel? Hur vore det om resten av landet tog ansvar för sina handlingar istället för att skylla ifrån sig när det inte blir som man trott?
 
En faktor gällande bensinpriset, som inte tagits upp, eftersom det ju inte är i TS politiska agenda, är att även om oljan är relativt billig i USD just nu, så är svenska kronan mycket svag också, så det blir dyrt av den anledning också.
2012 hade vi höga bensinpriser också ca 15 kronor litern.
Då låg oljepriset på $120 /per fat.
Nu ligger oljepriset på $80 /per fat och vi betalar 16 kronor litern.
Hur man får ihop det är obegripligt. Skatt sen lite mer skatt också moms på hela skiten =16.16.
Toppen MP+S+V. Vi gör vårt bästa för att bestraffa människor som bor på landsbygden.
Tack för det. Röstar ni på någon av ovanstående och bor på landet har ni hål i huvudet.
 
Men hur ska man få folk att sluta köra bil i onödan? Alla i städer som utan problem kan åka kollektivt men tar bilen ändå.

Sen blir ju inte folk så motiverade att ta tåget när det är billigare att ta bilen. Inte billigare om man jämför med att inte ha bil alls, men om man jämför för en person som har en bil.

Priset på mycket av kollektivtrafiken bestäms länsvis. Det är därför det skiljer så väldigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp