Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Även om du gör allt detta så räcker det inte enligt klimatforskarna. Vi måste göra mer om vi inte ska gå under. Skulle glaciärerna försvinna så drabbar det ca 1/6 del av jordens befolkning för då har dom inget färskvatten dessutom stiger havsnivån och mycket land går under vatten vilket dödar en massa människor

Säg det till de som faktiskt har möjlighet att ställa bilen. Somliga av oss har inget val om vi ska kunna ta oss till jobbet. Som sagt: jag kör bil för att det inte finns något alternativ för min del. Detsamma gäller för väldigt många människor som bor på landsbygden. För att inte tala om lantbrukarna, som måste köra sina traktorer etc för att kunna producera mat.

Säg åt de som både bor och jobbar mitt i stan att gå, cykla eller ta bussen istället.

Alla kan inte göra precis allt. Och alla kan inte bo i stan.

Over and out för min del.
 
Säg det till de som faktiskt har möjlighet att ställa bilen. Somliga av oss har inget val om vi ska kunna ta oss till jobbet. Som sagt: jag kör bil för att det inte finns något alternativ för min del. Detsamma gäller för väldigt många människor som bor på landsbygden. För att inte tala om lantbrukarna, som måste köra sina traktorer etc för att kunna producera mat.

Säg åt de som både bor och jobbar mitt i stan att gå, cykla eller ta bussen istället.

Alla kan inte göra precis allt. Och alla kan inte bo i stan.

Over and out för min del.
Det är ju därför miljöpartiet driver igenom sina incitament som går ut på att om man inte frivilligt går med på att rädda världens miljö åt våra barn så får man istället betala dyrt för det. Det ska kosta att skita ner miljön enligt miljöpartiet
 
Det är ju därför miljöpartiet driver igenom sina incitament som går ut på att om man inte frivilligt går med på att rädda världens miljö åt våra barn så får man istället betala dyrt för det. Det ska kosta att skita ner miljön enligt miljöpartiet

Hur gör vi då när det inte längre finns någon mat till oss eftersom de som producerar mat har flyttat in till stan och skaffat sig andra jobb?

Iofs så är ju det en lösning med. Sväljer man ihjäl så påverkar man ju inte miljön heller. Men snarare så blir det så att vi importerar maten = mer utsläpp än innan.
 
Ok, förstod att någon skulle ta ”aldrig” väldigt bokstavligt. De senaste åren då. År 2000 kostade inte bränslet mer än runt 10kr/l heller medans det 2012 var (då) rekorddyrt med typ 15kr/l. Då berodde det på höga priser på råolja. Det gör det inte idag.

Titta på den här grafen över oljepriset sen 1987:

En jämförelse med 2012 och en beskrivning av oljepriset idag som rekordlågt är en rätt rejäl historieförvsnskning och knappast något konstigt att reagera på.

Personligen tycker jag att det är helt irrelevant vad bensinen har kostat igår eller för 10 år sen. Vad bensinen ska kosta bör stå i relation till en hållbar samhällsutveckling. Inte hur billigt det var för någon att köra bil förut.
 

Bifogade filer

  • IMG_5076.webp
    IMG_5076.webp
    34 KB · Visningar: 28
Jävlar vad dyrt! Klart det är bra för miljön om folk kör mindre bil men då måste det ju också finnas rimliga kommunikationer!
Hur mkt kostar det er i månaden att pendla tex till jobbet, endast i bensinkostnad?
Jag tycker SL-kortet är dyrt på 830 kr men får nog omvärdera det...
På riktigt! Det där är nästan ett hån. Ni har en fungerande kollektivtrafik och betalar en struntsumma. Ett månadskort här går på 1570:-. Jag skulle pendla kollektivt billigare med enkelbiljett köpt med accesskort i Stockholm. Till det kommer att det är halvt omöjligt att pendla här.
Ska jag komma ner i 1 timme restid + 30 minuter cykel (jag bor i tätorten i min kommun och ska till ett stort industriområde i länets största) så måste jag krångla som f*n med arbetstider och åka hem 15 varannan dag och 17 varannan. Ska jag slippa 20 minuter av cyklandet och åka till industriområdet blir det 3 byten och 1h40min enkel väg men då kan jag jobba normala tider. Bilen tar 50 min från dörr till dörr.
Jag undrar vad i denna politik som är bra för miljön? Det enda är att folk blir fattigare. Alternativ saknas ju i en mycket stor del av landet. Den där gröna skatteväxlingen det skryts så om är ju inget som en normal människa kan utnyttja.
För mig har Miljöpartiet börjat betyda
"Vi pratar om miljön men är egentligen bara intresserade av att dra in pengar till statskassan."
 
Personligen tycker jag att det är helt irrelevant vad bensinen har kostat igår eller för 10 år sen. Vad bensinen ska kosta bör stå i relation till en hållbar samhällsutveckling. Inte hur billigt det var för någon att köra bil förut.
Jag kan på sätt och vis hålla med men då måste det finnas alternativ för andra än Stockholmarna och invånarna i några andra större städer. Som vanligt börjar man i fel ända och sitter och slår sig stolt för bröstet utan att ha gjort ett skit för att förbättra situationen.
 
Jag kan på sätt och vis hålla med men då måste det finnas alternativ för andra än Stockholmarna och invånarna i några andra större städer. Som vanligt börjar man i fel ända och sitter och slår sig stolt för bröstet utan att ha gjort ett skit för att förbättra situationen.

Ja alltså jag har inte argumenterat för att bränslepriset ska vara skyhögt för klimatets skull. Jag bara beskrev vilka faktorer jag tycker ska vara med i prissättningen. I en hållbar samhällsutveckling ingår även ekonomiskt hållbar och socialt hållbar :)
 
Håller helt klar med om att åka kollektivt är ett stort skämt när det kommer till annat än inne i större centrala städer.

Inte ens jag som bor i utkanen i grannkommun till Göteborg har möjligt att åka kollektivt till jobbet, om jag inte tar sista tåget in till Göteborg kvällen innan.
Så hur det ser ut på andra ställen vill jag inte ens tänka på.
 
Ja alltså jag har inte argumenterat för att bränslepriset ska vara skyhögt för klimatets skull. Jag bara beskrev vilka faktorer jag tycker ska vara med i prissättningen. I en hållbar samhällsutveckling ingår även ekonomiskt hållbar och socialt hållbar :)
Sant men där tittar man ju aldrig och gör inget för att det ska fungera. Det enda man bryr sig om är ju att höja priset, som man säger, för klimatets skull utan någon tanke på konsekvenserna för en mycket stor del av befolkningen.
 
Håller helt klar med om att åka kollektivt är ett stort skämt när det kommer till annat än inne i större centrala städer.

Inte ens jag som bor i utkanen i grannkommun till Göteborg har möjligt att åka kollektivt till jobbet, om jag inte tar sista tåget in till Göteborg kvällen innan.
Jag var på en träff med Värmlandstrafik och tog upp just att många som arbetar skift faktiskt inte kan ta bussen till jobbet där jag bor och fick till svar att.
Arbetsgivarna måste vara mer flexibla med arbetstiderna.
Ska då vissa skiftarbetare byta av kl 6 när bussen kommer från ett håll medan andra byter av kl 7.30 när den kommer från ett annat? :banghead:
 
På riktigt! Det där är nästan ett hån. Ni har en fungerande kollektivtrafik och betalar en struntsumma. Ett månadskort här går på 1570:-. Jag skulle pendla kollektivt billigare med enkelbiljett köpt med accesskort i Stockholm. Till det kommer att det är halvt omöjligt att pendla här.
Ska jag komma ner i 1 timme restid + 30 minuter cykel (jag bor i tätorten i min kommun och ska till ett stort industriområde i länets största) så måste jag krångla som f*n med arbetstider och åka hem 15 varannan dag och 17 varannan. Ska jag slippa 20 minuter av cyklandet och åka till industriområdet blir det 3 byten och 1h40min enkel väg men då kan jag jobba normala tider. Bilen tar 50 min från dörr till dörr.
Jag undrar vad i denna politik som är bra för miljön? Det enda är att folk blir fattigare. Alternativ saknas ju i en mycket stor del av landet. Den där gröna skatteväxlingen det skryts så om är ju inget som en normal människa kan utnyttja.
För mig har Miljöpartiet börjat betyda
"Vi pratar om miljön men är egentligen bara intresserade av att dra in pengar till statskassan."

Fast som sagt, att bara jämföra kollektivtrafikpriser eller transportpriser rakt av säger ju noll och ingenting. Men vad gäller miljöpartiet håller jag med dig.
 
Tja, jag kör sju mil om dagen, fem dagar per vecka.
Diesel så lite lägre bränsleförbrukning (ligger nog på 0.6 liter per mil när jag snålkör så gott jag kan).
Men 0.6X7X5X20 (ungefär) X15.40 (senast jag tankade) blir väl alltså ca 1300kr/månad. I bränslekostnader till och från jobbet.
Usch, det önskar jag just att jag inte hade räknat ut.
0.6 x 7 x 20 x 15,40 - 18,5 x 7 x 20 = -1296 kr efter skatteavdrag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp