Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Det har jag inte argumenterat mot? Läs mitt inlägg igen för just nu känns det svårt att förstå varför du citerar mig.

Eftersom du skrev om priserna på kollektivtrafik som bestäms länsvis i en tråd som handlar om nått som bestäms av regeringen så antog jag att du tyckte dessa hängde ihop. Fel av mig tydligen.
 
Gratis kollektivtrafik, då tror jag att folk lämnar bilen hemma som kan göra det. Då skulle vi kunna göra riktiga vinster. Jösses vad mkt mer tåg jag skulle åka! Så fort jag skulle åka långt så skulle jag ta tåget. Men idag är det bra mkt billigare att ta bilen, framförallt om man åker flera.
 
Gratis kollektivtrafik, då tror jag att folk lämnar bilen hemma som kan göra det. Då skulle vi kunna göra riktiga vinster. Jösses vad mkt mer tåg jag skulle åka! Så fort jag skulle åka långt så skulle jag ta tåget. Men idag är det bra mkt billigare att ta bilen, framförallt om man åker flera.
Precis! Jag och sambon skulle föra helgen åka 30mil, kollade upp tåget, vilket skulle kosta 1500 för två personer och bil 500.
 
En faktor gällande bensinpriset, som inte tagits upp, eftersom det ju inte är i TS politiska agenda, är att även om oljan är relativt billig i USD just nu, så är svenska kronan mycket svag också, så det blir dyrt av den anledning också.

Vilken är min politiska agenda menar du?

Självklart spelar det roll att kronan är svag just nu, vilket även stod i länken jag postade. Däremot har det inget med kronans svaghet att göra att skatten på drivmedel är lite drygt 60% av helhetspriset.
 
Började undra om jag hade hamnat på Slaskback; där det räcker att SD-trollen kastar in en dramatisk rubrik och sen piskar upp stämningen för att få alla att springa åt samma håll.

Det gläder mig att notera att det ff existerar kritiskt tänkande på forumet.

Jag skulle väldigt gärna vilja att du förklarar vad du menar med detta. Påstar du på fullt allvar att jag skulle vara ett s.k "SD-troll" eller missförstår jag dig?
 
Jag blir så provocerad av att det alltid är den enskilda individen som ska bestraffas. Jag blir alltid så fundersam när människor i Stockholm ska bestämma över saker de inte har en aning om. Vad tror de liksom att människor som producerar deras mat behöver för fordon för att lyckas bo på landet? Vad tror de att en skördetröska eller traktor går på för bränsle egentligen? Är de verkligen medvetna om att varje öre mer i bränslekostnad känns för bönderna som producerar deras mat?

Stockholm har i många år haft vägtullar, men någonstans tycker jag att Stockholm och Rosenbad borde ha en egen tullgräns. Inför skatt och tull på all mat som ska skickas till Stockholm!
I Sverige finns det enligt Jordbruksverket 171 400 personer som håller på med jordbruk på hel- eller deltid (jag räknas dit, men producerar inte någon mat men jag är generös i mitt resonemang).

Enligt SCB bor det ca 300 000 människor i glesbygd och knappt 3 000 000 människor på landsbygden.

Det ger att av totala antalet människor på landet så är det ca 5 % som är lantbrukare. Ganska tröttsamt att argumentet "hur ska vi producera vår mat???" kommer upp gång på gång i den här typen av diskussioner.

För min del skulle lantbrukare kunna få köpa subventionerad HVO så är det problemet löst!
 
Eftersom du skrev om priserna på kollektivtrafik som bestäms länsvis i en tråd som handlar om nått som bestäms av regeringen så antog jag att du tyckte dessa hängde ihop. Fel av mig tydligen.
Ja, du verkar ha missförstått. Jag undrade allmänt hur man ska få folk att sluta köra bil i onödan? Höjt bensinpris är ju ett sätt men det verkar som det skulle behöva vara extremt mycket högre för att ge vettig effekt, och då finns ju de som inte har nåt annat val än bilen. Min andra kommentar handlade om att jag tycker det är dumt att det ofta är mycket billigare att ta bilen än tåget, och den var generell (dvs både i vissa län och fjärrtåg på längre sträckor även om det inte är så överallt). Ska man få folk att skippa bilen så måste det ju finnas vettiga alternativ. Jo, vet en del som skippar bilen och tar flyget till Sthlm istället, för det är billigare än tåget :down:.
 
Ska ner till Malmö den 2 juni och räknade ut att det kostade 130 kr mer med tåg om jag bara räknade in bensinen i bilkostaden (så slitage på bil och parkeringen är inte med).
Valet blev tåget, mest för det är så tråkigt att ligga på motorvägen i över 20 mil men hade någon mer hängt på så hade det ekonomiska med bilen vunnit.
 
Runt 1100-1200 per månad i drivmedel med nya priset.

Hos mig fins inga bussar, kan åka till "min tågstation men jobbets station ligger för långt från jobbet för att jag ska kunna gå. Det får bli bil.

Men å andra sidan har bensin och diesel kostat ungefär lika mycket under ganska många år medan min lön krupit upp så sakteliga.

Räknar jag rätt blir det runt 5 spänn dyrare per dag...... Rätt försumbart i det stora hela.
En (billig) cykel i staden där du jobbar?
 
Nyfiken vilka bränslen du syftar på?

Tallolja bla. Jag vet att det används idag men ska vi inte kunna ha dieselbilar så försvinner det alternativet... och skatten på nya dieselbilar kommer att strypa tillgången på dieselbilar i framtiden för väldigt få är villiga att betala så mycket i skatt.
 
En (billig) cykel i staden där du jobbar?
Det är min plan att försöka med men eftersom det inte finns något skyddat ställe att parkera cykeln så räknar jag med att få släpa på pump, ventiler och lagningssats varje dag. Förhoppningsvis kommer den ju stå kvar på stationen så ingen stjäl den.
 
Men hur ska man få folk att sluta köra bil i onödan? Alla i städer som utan problem kan åka kollektivt men tar bilen ändå.

Sen blir ju inte folk så motiverade att ta tåget när det är billigare att ta bilen. Inte billigare om man jämför med att inte ha bil alls, men om man jämför för en person som har en bil.
Man måste göra något åt tågtrafiken.

Jag är kanske extremt otursförföljd men sådär 8 av 10 av mina tågresor de senaste åren har strulat. Och nej jag överdriver inte. Och inte sällan har det varit dyrare än att jag kör. I min 30åriga bil som inte ens med bästa viljan kan kallas bensinsnål...

Jag bokade en resa förra veckan. Jag hade kommit nästan 1000kr billigare undan om jag hade tagit ett tåg till stockholm och flugit därifrån. Men jag pallar fan inte.

Inte när jag har tider att passa. Inte efter sista tågresan i november när vi blev flera timmar sena. Igen. Jag lär mig liksom inte.

Min ressällskap kommer att flyga från Göteborg till Stockholm på utresan. Vi möts i Istanbul för vidare färd.

Helt rubbat. Jag tycker om att åka tåg och gör hellre det än kör. Men jag vet inte hur ofta jag de senaste 10-15 åren svurit att aldrig åka tåg.
 
Jag tycker det är bra. Ju billigare det är att åka bil, desto mer åker folk bil. Det funkar varken med tanke på miljö eller trängsel. För att det ska funka ska bara de som måste åka bil åka bil, övriga måste välja andra färdmedel.

Jag blir verkligen förvånad av den här tråden. Jag har levt i tron att folk på landsbygden pendlar superlångt, att det är superdyrt och att de lägger en stor del av sin tid på resor, men jag som bor i Stockholms län har ju ungefär samma förutsättningar som flera av exemplen här i tråden. Jag har ca 3,5 mil till jobbet, tar ca 1 timme enkel resa och åker bil+pendeltåg. Lägger en dryg tusenlapp per månad på jobbresor. Det är en rätt normal situation för att bo i Stockholmsområdet. Dessutom lägger vi en STOR del av inkomsten på boendet.
 
Man måste göra något åt tågtrafiken.

Jag är kanske extremt otursförföljd men sådär 8 av 10 av mina tågresor de senaste åren har strulat. Och nej jag överdriver inte. Och inte sällan har det varit dyrare än att jag kör. I min 30åriga bil som inte ens med bästa viljan kan kallas bensinsnål...

Jag bokade en resa förra veckan. Jag hade kommit nästan 1000kr billigare undan om jag hade tagit ett tåg till stockholm och flugit därifrån. Men jag pallar fan inte.

Inte när jag har tider att passa. Inte efter sista tågresan i november när vi blev flera timmar sena. Igen. Jag lär mig liksom inte.

Min ressällskap kommer att flyga från Göteborg till Stockholm på utresan. Vi möts i Istanbul för vidare färd.

Helt rubbat. Jag tycker om att åka tåg och gör hellre det än kör. Men jag vet inte hur ofta jag de senaste 10-15 åren svurit att aldrig åka tåg.
Ja, det är ju också helt sanslöst. I vinter har det varit värre än vanligt här, nästan varje resa har strulat. Inte typ 10 min försenat tåg, utan tåg som inte går alls (först med besked om att det ska gå, senare, och sen besked om att det inte går alls men att det kanske kommer ersättningsbussar) eller med flera timmars försening. Och det har inte ens varit mitt i snöstormen utan vanligt vinterväder. Brukar vara en del som pendlar till jobb på tåget, men det gäller ju att ha ett jobb där det inte är särskilt viktigt att man dyker upp i tid.

Fattar att folk som har bil tar den hellre än tåget när det både är billigare och troligare att man kommer fram i tid.
 
Ja, det är ju också helt sanslöst. I vinter har det varit värre än vanligt här, nästan varje resa har strulat. Inte typ 10 min försenat tåg, utan tåg som inte går alls (först med besked om att det ska gå, senare, och sen besked om att det inte går alls men att det kanske kommer ersättningsbussar) eller med flera timmars försening. Och det har inte ens varit mitt i snöstormen utan vanligt vinterväder. Brukar vara en del som pendlar till jobb på tåget, men det gäller ju att ha ett jobb där det inte är särskilt viktigt att man dyker upp i tid.

Fattar att folk som har bil tar den hellre än tåget när det både är billigare och troligare att man kommer fram i tid.
Ja jag har nästan funderat på att göra en blogg "Escodobe i väntans tider" för jag tror jag har otur utöver det vanliga med färdmedel. Tex @Silverkedjan, @CillaW Och @Gabbi kan ju intyga hur det gått när jag försökt ta tåget...
 
Ja jag har nästan funderat på att göra en blogg "Escodobe i väntans tider" för jag tror jag har otur utöver det vanliga med färdmedel. Tex @Silverkedjan, @CillaW Och @Gabbi kan ju intyga hur det gått när jag försökt ta tåget...
Och hur ihelvete kan det vara billigare att en person kör i egen bil? Och nästan lika billigt som att flyga? Det är ju helt sjukt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp