Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Det är min plan att försöka med men eftersom det inte finns något skyddat ställe att parkera cykeln så räknar jag med att få släpa på pump, ventiler och lagningssats varje dag. Förhoppningsvis kommer den ju stå kvar på stationen så ingen stjäl den.
Förslag: kolla på hopfällbara cyklar/vikcyklar. Jag håller precis på att gå över till billöst liv och har inhandlat en sådan för att ha som komplement till kollektivtrafik. Vikcyklar finns från ca 2300 kr.
 
Om det funnes fungerande kollektivtrafik, ja.
Annars inte.
Där jag (och många fler än jag har det likadant) bor finns det visserligen en busshållplats ganska nära. Ca en kilometer och det tycker jag är ganska nära.
Men det går en buss i timmen i vardera riktning.
För att ta mig till arbetsplatsen behövs ett par byten, som inte riktigt går smidigt i tid. Så för att hålla arbetstiderna skulle jag behöva lägga ytterligare ett par timmar om dagen, sannolikt lågt räknat, i resor. Då hjälper det inte med gratis kollektivtrafik, det skulle fortfarande inte vara ett rimligt rese-sätt för mig.
Och det finns ju ganska många människor som har betydligt längre sträcka än jag till närmsta busshållplats. Mina föräldrar, till exempel, och deras by-grannar har tre kilometer till busshållplats.
Och mina grannar här runt omkring. Ett par av dem har väl 500 meter till "min" busshållplats. De som bor lite längre in längs vägen här, har ju längre. Upp till en halvmil säkert till närmsta hållplats. Då blir det inte självklart rimligt med kollektivtrafik.

Japp, jag och mina grannar har själva valt att bo där vi bor, förstås.
Så det är klart att vi får skylla oss lika mycket själva som de människor som bor i Stockholm och har jättelång pendlingstid trots riklig kollektivtrafik (jo, jag vet nämligen att det kan ta ett par timmar till och från jobbet trots att det finns massor av avgångar för både tunnelbana och buss),
Läs mitt inlägg, jag skrev att de som kan det. Det ska alltså vara tidsmässigt och avståndsmässigt hållbart för att räknas som kan.

Och jag är övertygad om att fler (när jag skriver fler så menar jag inte alla, så du behöver inte känna dig träffad) skulle åka tåg och buss om det var gratis. Tex skulle jag då ta bilen till stationen när jag skulle till stockholm, istället för att köra hela vägen dit, en resa som med bil idag går på typ 200 kr, men med tåg så varierar det mellan 300-600 kr. Åker man flera så är ju idag vinsten rejäl om man tar bilen.

Skulle tåget vara gratis så skulle jag ha valt tåget.
Jag tror att iomed att fler skulle börja åka så skulle de kunna bygga ut nätet för både tåg och bussar, för det skulle vara försvarbart. Det är det inte idag.
 
En kommun införde gratis bussar och resandet ökade med 80 %. Jag antar att om man räknade på samhällsnyttan så är det nog värt pengarna många gånger om.

Problemet - som jag ser det -med kollektivtrafik är att den helt enkelt inte är tillgänglig. För mig är buss inte möjligt trots att jag bor vid en länsväg.

Jag åker tåg om jag kan. De gånger jag pendlat söderut har jag åkt tåg. Med suck och stön. Det är påfrestande med alla förseningar.
För ett gäng år sedan kollade jag noga. Efter en månad var tåget i tid för allra första gången. Det är inte acceptabelt.

För mig är inte bilen bekymret utan drivmedlet. Kunde jag köra min bil på fossilfria bränslen skulle jag gladeligen göra det, men det finns inte tillgängligt.
 
En kommun införde gratis bussar och resandet ökade med 80 %. Jag antar att om man räknade på samhällsnyttan så är det nog värt pengarna många gånger om.

Problemet - som jag ser det -med kollektivtrafik är att den helt enkelt inte är tillgänglig. För mig är buss inte möjligt trots att jag bor vid en länsväg.

Jag åker tåg om jag kan. De gånger jag pendlat söderut har jag åkt tåg. Med suck och stön. Det är påfrestande med alla förseningar.
För ett gäng år sedan kollade jag noga. Efter en månad var tåget i tid för allra första gången. Det är inte acceptabelt.

För mig är inte bilen bekymret utan drivmedlet. Kunde jag köra min bil på fossilfria bränslen skulle jag gladeligen göra det, men det finns inte tillgängligt.

Tyvärr har det i flera fall visat sig att gratis kollektivtrafik även inneburit 80% mer problem på bussen i form av vandalisering, bråk och annat. I Örebro ökade resandet markant. Ungefär lika markant som antalet cyklister och gående minskade. Det korta åkandet (dvs 1-2 hållplatser) ökade väldigt, medan bilarna inte minskade alls. Dock fick man avbryta det försöket efter 3 v eftersom förfesterna flyttade ut på bussarna och det en helg kostade strax över 40.000 att fixa till allt som man förstört i form av sönderslagna och utkastade säten, skurande av nerpinkad buss (ja, faktiskt) och klotter. Folk kan generellt inte sköta sig när det är gratis, så man ska inte tro att "gratis" kollektivtrafik ät svaret på frågan.
 
Tyvärr har det i flera fall visat sig att gratis kollektivtrafik även inneburit 80% mer problem på bussen i form av vandalisering, bråk och annat. I Örebro ökade resandet markant. Ungefär lika markant som antalet cyklister och gående minskade. Det korta åkandet (dvs 1-2 hållplatser) ökade väldigt, medan bilarna inte minskade alls. Dock fick man avbryta det försöket efter 3 v eftersom förfesterna flyttade ut på bussarna och det kostade strax över 40.000 att fixa till allt som man förstört i form av sönderslagna och utkastade säten, skurande av nerpinkad buss (ja, faktiskt) och klotter. Folk kan generellt inte sköta sig när det är gratis, så man ska inte tro att "gratis" kollektivtrafik ät svaret på frågan.
Vad är det för fel på folk :rage:
 
Tyvärr har det i flera fall visat sig att gratis kollektivtrafik även inneburit 80% mer problem på bussen i form av vandalisering, bråk och annat. I Örebro ökade resandet markant. Ungefär lika markant som antalet cyklister och gående minskade. Det korta åkandet (dvs 1-2 hållplatser) ökade väldigt, medan bilarna inte minskade alls. Dock fick man avbryta det försöket efter 3 v eftersom förfesterna flyttade ut på bussarna och det en helg kostade strax över 40.000 att fixa till allt som man förstört i form av sönderslagna och utkastade säten, skurande av nerpinkad buss (ja, faktiskt) och klotter. Folk kan generellt inte sköta sig när det är gratis, så man ska inte tro att "gratis" kollektivtrafik ät svaret på frågan.
Sorgligt!
 
Det där är väl gränserna att få busskort till skolan, inte hur långt det är till busshållplatsen
Nej

Avståndet mellan elevens bostad och påstigningsplatsen ska heller om möjligt inte överstiga:

  • Förskoleklass: 1,5 km
  • Årskurs 1-3: 2 km
  • Årskurs 4-6: 3 km
  • Årskurs 7-9: 4 km
 
För er som påstår att storstäder som Stockholm har fungerande kollektivtrafik... Kolla in det här:
https://mitti.se/nyheter/trafik/stalls-tagen-datum/
(Kan även tillägga att det ser ut att bli likadant varje sommar i ungefär 10 år framöver).

Sedan efter alla avstängningar, då blir det höst och vinter. Det brukar i sin tur resultera i att man har tur(!) om pendeltåget bara är en halvtimme försenat. Det blir regelbundet inställda tåg, totalkaos och inget som fungerar någonstans alls. Så har det varit varje vinter så länge jag kan minnas.

Dessutom är snudd på all kollektivtrafik i Stockholm gjord så att du faktiskt måste in till de centrala delarna av stan. Vill du från nordvästra delen av länet till nordöstra delen, då måste du från nordväst, in till stan och ut igen. En bra dag med så täta avgångar som möjligt så tar resan en timme. Och då räknar jag från en tågstation till en annan. Lägg till ännu mer tid om du ska ta dig från tågstationen en liten bit med buss eller behöver åka buss för att ta dig till tågstationen. Restiden med bil? ca 20-25 minuter. Är det verkligen konstigt att folk då väljer bilen?
 
För er som påstår att storstäder som Stockholm har fungerande kollektivtrafik... Kolla in det här:
https://mitti.se/nyheter/trafik/stalls-tagen-datum/
(Kan även tillägga att det ser ut att bli likadant varje sommar i ungefär 10 år framöver).

Sedan efter alla avstängningar, då blir det höst och vinter. Det brukar i sin tur resultera i att man har tur(!) om pendeltåget bara är en halvtimme försenat. Det blir regelbundet inställda tåg, totalkaos och inget som fungerar någonstans alls. Så har det varit varje vinter så länge jag kan minnas.

Dessutom är snudd på all kollektivtrafik i Stockholm gjord så att du faktiskt måste in till de centrala delarna av stan. Vill du från nordvästra delen av länet till nordöstra delen, då måste du från nordväst, in till stan och ut igen. En bra dag med så täta avgångar som möjligt så tar resan en timme. Och då räknar jag från en tågstation till en annan. Lägg till ännu mer tid om du ska ta dig från tågstationen en liten bit med buss eller behöver åka buss för att ta dig till tågstationen. Restiden med bil? ca 20-25 minuter. Är det verkligen konstigt att folk då väljer bilen?

Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Köp mopedbil?
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Att köra så korta sträckor hela tiden sliter hårt på bilen.

Har själv 3km till stationen och väljer cykel om vädret tillåter.
Jag är bekväm och väjer alltid tåget om jag ska in till Göteborg, avskyr att leta parkering i stan.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Fast är det inte mer än 6km till de olika platserna (gissar att det handlar främst om hemmet, stallet, skolan och mataffär?) så borde det ju gå utmärkt att cykla istället, eller skaffa moppe?

Jag har enligt google maps precis som dig 10 minuter bilfärd till jobbet, men känns meningslöst då jag så lätt kan cykla istället. Faktum är att jag nu tänker sälja bilen och istället hyra bil när jag ska iväg på hundtävlingar och inte kan samåka med någon. Detta trots att jag hatar(!) kollektivtrafiken och älskar att köra bil. Men ja, med cykel blir det så otroligt lätt att ta sig fram att jag inte har någon anledning att äga bil för tillfället.
 
Den här såg jag för 3 år sen, apropå allmänna kommunikationer. Hela Sverige ska visst leva, eller hur det nu var med det.
buss.webp

Inte undra på att folk behöver bilen.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Jag blir faktiskt provocerad av ditt inlägg. En fullt frisk människa som mestadels rör sig inom ett område på 6 km i statsmiljö kan inte vara helt och hållet bilberoende. Ok om man exempelvis har nedsatt rörlighet men inte generellt sett.

Jag köper att du upplever att du är bilberoende men det kan inte stämma. Bryt det tankemönstret! Det stoppar din frigörelse och hindrar dig på din väg till ett självständigt liv! Lär dig cykla (kurser för vuxna finns - ca 300 kr) eller köp en sparkcykel. I Oslo kör massor av folk runt på sparkcykel som komplement till lokaltrafiken.
 
Håller med om att SL är = Segt & Långsamt (och urdåligt i största allmänhet!)
Jag lever typ 95% av mitt liv inom en radie av ca. 6 km, i och omkring en håla 20 min söder om stan, och jag är helt och hållet bilberoende för att klara av min vardag. Trots att jag som mest rör mig mellan min håla och grannorten, och till stor del bara inom min håla, går det knappt om man inte har bil. Bussarna till stallet går varannan timme, och att ta sig till skolan tar inte sällan bort emot 60 min, fast det borde ta 10-15 min egentligen. Samtliga sträckor jag rör mig över tar 5-7 min med bil.
Men herregud, 6km är ju ingenting. Det promenerar du ju på en timme i värsta fall. Med cykel tar det ju bara några minuter. Medan jag var 9-14 år så cyklade jag till och från stallet 7 dagar i veckan. Det var en mil enkel väg. Inga problem alls. Jag blir riktigt upprörd när jag läser vad du skriver. Så otroligt bekväm och bortskämd du är:down:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp