Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!

Gratis kollektivtrafik, då tror jag att folk lämnar bilen hemma som kan göra det. Då skulle vi kunna göra riktiga vinster. Jösses vad mkt mer tåg jag skulle åka! Så fort jag skulle åka långt så skulle jag ta tåget. Men idag är det bra mkt billigare att ta bilen, framförallt om man åker flera.

" bilen hemma som kan göra det. " Ja, det är just där pudelns kärna är.
Vi som inte kan för att det inte finns någon möjlighet att använda allmänna kommunikationer, vi är hänvisade till bilen och för det ska vi straffas.
Här går det 2 bussar om dagen en in till tätorten på morgonen (skolbussen) och en hem på eftermiddagen (skolbussen).
That's it.
Hur många platser i vårt avlånga land har det inte som jag?
 
Och hur ihelvete kan det vara billigare att en person kör i egen bil? Och nästan lika billigt som att flyga? Det är ju helt sjukt.
Skulle ner till Sthlm en gång, insåg att tågen just då var jättedyra och att jag inte hade råd med det. Men att flygen kostade typ en tredjedel. Så jag skulle få ta flyget för att jag inte hade råd att åka tåg. Det är ju helknäppt. (Struntade i att åka alls då.)
 
Jag tycker det är helt sjukt att man försöker slå sig på bröstet och låtsas vara miljövänlig när man höjer skatten på diesel och bensin, samtidigt som man i andra änden subventionerar flyg och flygplatser.
Jag gjorde ett test på nätet för något år sedan som visade på olika ressätts utsläpp. Då motsvarade utsläppen av 3000 mils körning med min dieselbil ungefär som en flygstol till Thailand t o r.
3000 mils körning med ett dieselpris på 16kr är 48000kr, en flygstol t o r till Thailand kan man hitta för typ 12000.
Sjukt.
Och nu vill man dessutom bygga ut Arlanda med målet att kunna ha ytterligare drygt 40 miljoner resenärer om året.
 
Jag tror nog att 'alla' vet att tåg är det miljövänligaste alternativet för att transportera människor och varor - möjligen undantagen timmerflottning. Syftet med bensinskatten är inte att utplåna landsorten, bönder eller människor som bor i glesbygd utan att genom 'käppen' få fler att använda miljövänligare sätt att förflytta sig. Problematiken är att man inte har en tillräckligt saftig 'morot' i form av billig och väl utbyggd kollektivtrafik som alternativ.

Järnvägarna i Sverige är gamla och behöver inte bara underhållas utan även byggas ut och det kostar - mycket. Det är en ständig diskussion om vem som ska ta ekonomiskt ansvar, Banverket, Trafikverket eller operatörerna som tex SJ. Tittar man tillbaka historiskt så fanns det tidigare betydligt mera järnvägar. Iom riksdagsbeslut 1963 att alla trafikslag måste bekosta sig själva las en stor del av de järnvägar som då var i bruk ner och samtidigt krympte och ibland försvann de orter som byggts upp runt järnvägsstationen och som fungerade som naturliga centralorter för ett större område. Intressant är att det här är på den tiden när bensinen aldrig varit så låg, konjunkturen pekade rakt upp, oljekriser fanns inte i fantasin och miljömedvetenheten var lika med noll.

Trafikeringen av Sveriges vägar idag ökar stadigt. Utsläpp från bilar är miljöförstörande. En del av Sveriges befolkning har inte tillgång till en lokaltrafik som passar deras arbets- och livsförhållande. Så långt är vi alla överens.

Frågan blir då, hur ska vi lösa det? Vi kan sänka bensinskatten. Det kommer att innebära en ökad trafikering och utsläpp. Men det kommer att gagna enskilda individer och även vissa företag i Sverige som minskar sina utgifter. Vi kan öka bensinskatten tills det tvingar människor att förändra sina liv genom flytt, arbetsbyte osv. Vi kan återigen bygga ut järnvägen och öppna upp linjer igen och sänka priserna på tåg. Men det här kräver att järnvägen aldrig kommer att bära sig ekonomiskt eftersom subventionerade biljettpriser aldrig kommer att täcka upp kostnader för underhåll, utbyggnad osv. Det innebär i sin tur att privata aktörer kommer att försvinna om inte dessa subsidieras av staten. Det kommer att bli en stor minuspost i statsbudgeten. Jämfört med det ekonomiska plus om man bara höjer skatten så att det blir dyrare att köra bil än att ta tåget med nuvarande biljettpriser.

Ett annat alternativ som kan diskuteras är om större (geografiskt) kommuner med mindre antal invånare och skatteunderlag skulle kunna beviljas statliga medel för en (icke lönsam) kollektivtrafik som komplement.

Det här är en mer komplex fråga än: "Bensinpriset nu historiskt rekordhögt!" och medföljande reaktioner. Frågan är snarare, hur ska vi balansera dagens behov med morgondagens behov?
 
0.6 x 7 x 20 x 15,40 - 18,5 x 7 x 20 = -1296 kr efter skatteavdrag :)

Ja, och 15.40 var ju lågt räknat i bränslepris. Men din matematik - där du försöker påvisa att jag har en vinst av att köra bil till och från jobbet är ju rätt skruvad. Dels eftersom reseavdraget också tänker på övriga kostnader kring bilen (skatt, slitage et c), dels eftersom det är de kostnader som överstiger 10.000kr/år som man får äska avdrag för.

Hur som helst, en prisstegring om en krona per liter innebär i mitt fall en fördyring om någon dryg tusenlapp eller så per år, väldigt ungefärligt räknat. Vilket inte är så mycket sett i ett större perspektiv. Om vi ska vara petiga.

Och nej, som du ser bryr jag mig inte om att räkna särskilt noggrant. Men en krona per liter, 0.6 liter per mil (och jo, jag räknade snålt för att få summan så låg som möjligt, faktiskt), sju mil, tjugo dagar per månad: 84 kr per månad. 12 månader per år. Ca en tusenlapp, lågt räknat.
 
Jag kan ju säga att höjs bensinpriset för mycket kommer det inte att gå några tåg. För att tågen ska gå måste vi tågklarerare komma till jobbet. Vi kan bara komma till jobbet med bil då vi ska vara på plats för att tågen överhuvudtaget ska få röra sig mellan stationerna.

Alternativ är inte möjliga när vi har 8 timmar mellan passen och oftast minst ett par timmars restid under den vilotiden. Sova i fyra timmar är ett måste för att klara av en säkerhetstjänst.

Tillägg: Banverket existerar inte längre. Banverket och Vägverket gick för massor år sen ihop och bildade Trafikverket. Saknar dock Banverket då vi hade mycket bättre villkor arbetsmässigt då..
 
Gratis kollektivtrafik, då tror jag att folk lämnar bilen hemma som kan göra det. Då skulle vi kunna göra riktiga vinster. Jösses vad mkt mer tåg jag skulle åka! Så fort jag skulle åka långt så skulle jag ta tåget. Men idag är det bra mkt billigare att ta bilen, framförallt om man åker flera.

Om det funnes fungerande kollektivtrafik, ja.
Annars inte.
Där jag (och många fler än jag har det likadant) bor finns det visserligen en busshållplats ganska nära. Ca en kilometer och det tycker jag är ganska nära.
Men det går en buss i timmen i vardera riktning.
För att ta mig till arbetsplatsen behövs ett par byten, som inte riktigt går smidigt i tid. Så för att hålla arbetstiderna skulle jag behöva lägga ytterligare ett par timmar om dagen, sannolikt lågt räknat, i resor. Då hjälper det inte med gratis kollektivtrafik, det skulle fortfarande inte vara ett rimligt rese-sätt för mig.
Och det finns ju ganska många människor som har betydligt längre sträcka än jag till närmsta busshållplats. Mina föräldrar, till exempel, och deras by-grannar har tre kilometer till busshållplats.
Och mina grannar här runt omkring. Ett par av dem har väl 500 meter till "min" busshållplats. De som bor lite längre in längs vägen här, har ju längre. Upp till en halvmil säkert till närmsta hållplats. Då blir det inte självklart rimligt med kollektivtrafik.

Japp, jag och mina grannar har själva valt att bo där vi bor, förstås.
Så det är klart att vi får skylla oss lika mycket själva som de människor som bor i Stockholm och har jättelång pendlingstid trots riklig kollektivtrafik (jo, jag vet nämligen att det kan ta ett par timmar till och från jobbet trots att det finns massor av avgångar för både tunnelbana och buss),
 
Ja, och 15.40 var ju lågt räknat i bränslepris. Men din matematik - där du försöker påvisa att jag har en vinst av att köra bil till och från jobbet är ju rätt skruvad. Dels eftersom reseavdraget också tänker på övriga kostnader kring bilen (skatt, slitage et c), dels eftersom det är de kostnader som överstiger 10.000kr/år som man får äska avdrag för.

Hur som helst, en prisstegring om en krona per liter innebär i mitt fall en fördyring om någon dryg tusenlapp eller så per år, väldigt ungefärligt räknat. Vilket inte är så mycket sett i ett större perspektiv. Om vi ska vara petiga.

Och nej, som du ser bryr jag mig inte om att räkna särskilt noggrant. Men en krona per liter, 0.6 liter per mil (och jo, jag räknade snålt för att få summan så låg som möjligt, faktiskt), sju mil, tjugo dagar per månad: 84 kr per månad. 12 månader per år. Ca en tusenlapp, lågt räknat.
Med 226 arbetsdagar och 7 mil t.o.r. blir minskningen av skatten ungefär 10000 kr per år, med en lite snålare bil är det lika med bränslekostnaden. Visst, något mer bli det med service och förslitning men det inte särskilt dyrt att köra bil till arbetet.
 
Man måste göra något åt tågtrafiken.

Jag är kanske extremt otursförföljd men sådär 8 av 10 av mina tågresor de senaste åren har strulat. Och nej jag överdriver inte. Och inte sällan har det varit dyrare än att jag kör. I min 30åriga bil som inte ens med bästa viljan kan kallas bensinsnål...

Jag bokade en resa förra veckan. Jag hade kommit nästan 1000kr billigare undan om jag hade tagit ett tåg till stockholm och flugit därifrån. Men jag pallar fan inte.

Inte när jag har tider att passa. Inte efter sista tågresan i november när vi blev flera timmar sena. Igen. Jag lär mig liksom inte.

Min ressällskap kommer att flyga från Göteborg till Stockholm på utresan. Vi möts i Istanbul för vidare färd.

Helt rubbat. Jag tycker om att åka tåg och gör hellre det än kör. Men jag vet inte hur ofta jag de senaste 10-15 åren svurit att aldrig åka tåg.
Skräms inte så:nailbiting:, har ingen tid att passa nu när jag ska ner (hade absolut blivit bilen i så fall) men vill ju inte bara åka dit och hem igen.
Är ju inte vinter iallafall så hoppas inte på mer än en timme sent.
 
Om det funnes fungerande kollektivtrafik, ja.
Annars inte.
Där jag (och många fler än jag har det likadant) bor finns det visserligen en busshållplats ganska nära. Ca en kilometer och det tycker jag är ganska nära.
Men det går en buss i timmen i vardera riktning.
För att ta mig till arbetsplatsen behövs ett par byten, som inte riktigt går smidigt i tid. Så för att hålla arbetstiderna skulle jag behöva lägga ytterligare ett par timmar om dagen, sannolikt lågt räknat, i resor. Då hjälper det inte med gratis kollektivtrafik, det skulle fortfarande inte vara ett rimligt rese-sätt för mig.
Och det finns ju ganska många människor som har betydligt längre sträcka än jag till närmsta busshållplats. Mina föräldrar, till exempel, och deras by-grannar har tre kilometer till busshållplats.
Och mina grannar här runt omkring. Ett par av dem har väl 500 meter till "min" busshållplats. De som bor lite längre in längs vägen här, har ju längre. Upp till en halvmil säkert till närmsta hållplats. Då blir det inte självklart rimligt med kollektivtrafik.

Japp, jag och mina grannar har själva valt att bo där vi bor, förstås.
Så det är klart att vi får skylla oss lika mycket själva som de människor som bor i Stockholm och har jättelång pendlingstid trots riklig kollektivtrafik (jo, jag vet nämligen att det kan ta ett par timmar till och från jobbet trots att det finns massor av avgångar för både tunnelbana och buss),
Skolbarn anses kunna traska 4 km till bussen i årskurs 7-9
  • Förskoleklass: 1,5 km
  • Årskurs 1-3: 2 km
  • Årskurs 4-6: 3 km
  • Årskurs 7-9: 4 km
 
Jag kan ju säga att höjs bensinpriset för mycket kommer det inte att gå några tåg. För att tågen ska gå måste vi tågklarerare komma till jobbet. Vi kan bara komma till jobbet med bil då vi ska vara på plats för att tågen överhuvudtaget ska få röra sig mellan stationerna.

Alternativ är inte möjliga när vi har 8 timmar mellan passen och oftast minst ett par timmars restid under den vilotiden. Sova i fyra timmar är ett måste för att klara av en säkerhetstjänst.

Tillägg: Banverket existerar inte längre. Banverket och Vägverket gick för massor år sen ihop och bildade Trafikverket. Saknar dock Banverket då vi hade mycket bättre villkor arbetsmässigt då..

Samma med bussar. Majoriteten av våra förare (ca 750 st) har åtminstone 2 mil till jobbet enkel resa, jag har 1,7 lite drygt. Sen får man ju ta i beräknande att även bussar går på detta bränsle som regeringen höjer priserna på. Så genom att höja skatten, straffar man också busstrafiken. Och det handlar om stora pengar för dom. Så ska man ha billigare kollektivtrafik i form av buss, så ska man inte höja skatterna på det bränslet bussarna går på.
 
Senast ändrad:
Föräldrarna kör. Finns barn i mellanstadiet som har mindre än 1000 meter bilfri väg till skolan här och ändå skjutsas.

Vi har ca 800m visserligen inte särskilt bilfri väg men det är samma väg vi kör till uni/jobb så mitt barn lär få skjuts tills han börjar högstadiet eller nåt.

Men jo föräldrar runt skolor är dessutom en trafikfara :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp