Benlindor :)

M

mejja-ejja

Hej ja tänkte fråga er lite varför ni rider med benlindor?:)
tror nu inte att ja inte vet nåt ^^ men ja undrade bara varför ni har det:D
:rofl:

Sv: Benlindor :)

Det finns nog x-antal trådar med detta.. kolla där.

*trött på att folk aldrig kan släppa saker*

Jag lindar frambenen på aktuell häst för värmens skull, och för att det skyddar mot påslagningar/strykningar. Det där med stöd tror jag inte riktigt på, bortsett från då man lindar över en led och det gör man inte som arbetsbandage.

Så, vad menar ni exakt då ni menar att lindor ger stöd? Och vad är det ni stadgar upp?

Jag gör så ang lindor att jag först borstar av benen, sedan lindar jag och sedan gör jag allt annat dvs borsta, rykta, kratsa hovarna, borsta svans, man, huvud osv. Det är för att jag inbillar mig att linorna då hinner värma åtminstone 20 min innan jag tar ut hästen i ridhuset.

Hah !^^ Vet faktiskt inte egentligen men har typ alltid lindor på hästen när vi tränar dressyr :P Det är ju snyggt också, speciellt om man matchar (: (:

Det finns nog x-antal trådar med detta.. kolla där.

*trött på att folk aldrig kan släppa saker*

Du får jättegärna länka till de trådarna, för jag hittar dem inte.

bortkommen skrev:
Jag lindar frambenen på aktuell häst för värmens skull, och för att det skyddar mot påslagningar/strykningar. Det där med stöd tror jag inte riktigt på, bortsett från då man lindar över en led och det gör man inte som arbetsbandage.

Så, vad menar ni exakt då ni menar att lindor ger stöd? Och vad är det ni stadgar upp?

Varför vill man att benen ska vara varma när man rider?

Jag lindar ibland av ren fåfänga helt enkelt. Inbillar mig att det ger visst stöd också och just av den anledningen vill jag inte att hästen ska gå med lindor jämt. Har nån paranoid idé om att benen försvagas om de alltid får stöd från ex. lindor. :grin::D

Varför vill man att benen ska vara varma när man rider?

Jag lindar ibland av ren fåfänga helt enkelt. Inbillar mig att det ger visst stöd också och just av den anledningen vill jag inte att hästen ska gå med lindor jämt. Har nån paranoid idé om att benen försvagas om de alltid får stöd från ex. lindor. :grin::D

För att hästen det gäller snubblar mindre då jag lindat frambenen och jag tolkar det som att värmen gör sitt för leden inte minst. Sen är det ju känt att värme är bra för att minska risken för skador. Det är dessutom en gammal häst som är stel i sig.

Den paranoida iden hade jag också innan jag insåg vad en häst väger och vad den väger tex då den galopperar. Ska detta stadgas upp och kompenseras med lindor så ska man linda så pass hårt att man redan förstört benet pga stasning...
Men det är min erferenhet och åsikt, och de som tror på detta med stödeffekten får gärna övertyga mig om den, jag lovar att jag blir glad om jag verkligen kan tro att det ger stöd.

Förklara gärna VAD som stadgas? Skenbenet? Kotleden?

Däremot är jag övertygad om att hästar som alltid går med skydd/lindor kan bli klumpigare/slarvigare och börja slå på sig då de inte känner av det på samma sätt. Det har jag fått bekräftat från bra tränare också. Jag tror faktiskt att det är därifrån man menar att hästar skulle få svagare ben av att gå lindat/skyddat, de kanske slår på sig då de går olindat och därför blir varma/svullna och ryttaren tolkar detta som att benet försvagats?

Den paranoida iden hade jag också innan jag insåg vad en häst väger och vad den väger tex då den galopperar. Ska detta stadgas upp och kompenseras med lindor så ska man linda så pass hårt att man redan förstört benet pga stasning...
Men det är min erferenhet och åsikt, och de som tror på detta med stödeffekten får gärna övertyga mig om den, jag lovar att jag blir glad om jag verkligen kan tro att det ger stöd.

Förklara gärna VAD som stadgas? Skenbenet? Kotleden?

Däremot är jag övertygad om att hästar som alltid går med skydd/lindor kan bli klumpigare/slarvigare och börja slå på sig då de inte känner av det på samma sätt. Det har jag fått bekräftat från bra tränare också. Jag tror faktiskt att det är därifrån man menar att hästar skulle få svagare ben av att gå lindat/skyddat, de kanske slår på sig då de går olindat och därför blir varma/svullna och ryttaren tolkar detta som att benet försvagats?

Det är väl just för att den belastningen blir som folk vill stadga upp antar jag. Men jag vet int6e hur det funkar, funderade på det nån gång oh kom väl mest fram till att jag inte fattar nånting. :rofl: Men jag vet inte, det kanske fångar upp en del av stöten när benet "pressas samman" eller så? Haha, lågsökt hej. Men man kanske skulle testa att linda sitt eget ben mellan lederna och se om det stadgar eller ej? :D

Tror säkert det ligger nåt i det med skydden, och av den anledningen rider jag bara med skydd på hästar som verkligen stryker sig. I hoppning kan jag ha skydd på min häst, det känns som en säkerhet när man kräver att hästen ska hoppa över bommar som kan petas och landa på senor etc. Arbetet är ju lita annorlunda där. Men jag vet inte....min paranoida idé kommer nog från att om man alltid går med stöd så klarar man sig tillslut inte utan det. Inbillar jag mig iaf. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 414
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar