Benbitar - köpa?

Sv: Benbitar - köpa?

Jag skulle inte köpa!! Eller skulle vara noga med att få med i kontraktet att om i det fall hästen skulle få problem av detta så har du rätt att lämna tillbaka hästen!!!

Skulle hästen senare få problem eller bli halt pga det
så står du där... går inte att lämna tillbaka, häva köp mm.

Kolla också så att det inte finns en reservation!!! Skulle hästen bli halt pga det så får du ingen ersättning av försäkringsbolaget...

Men som flera säger så finns det säkert många bra exempel på
där det har gått alldeles utmärkt.

håller med om att isåfall måste du verkligen skriva riktig papper om det så de inte blir några oklarheter i framtiden... ett mistag och de blir problem i framtiden och du står där och de är FÖRDJ*VLIGT ja lovar, är i den sittsen nu. min häst hade inte reservation men likförbannat har försäkringsb. massa å´säga till om nu när de väl kommer till krita :mad:

va försiktig säger ja bara...

Så man kan alltså skriva in en klausul i köpeavtalet angående att om hästen får komplikationer av något man vetat förelåg vid köpet som ev. kan ge komplikationer ej ger rätt till att köpet återgår, dvs en klausul som är juridiskt hållbar?
Intressant att veta.
Ännu större anleding att inte köpa en sådan häst tycker jag.

Säljarens ansvar gäller enbart DOLDA fel som föreligger vid kontraktets undertecknnde, inte fel som köparen informerats om. Därför är det viktigt att säljaren lägger alla kort på bordet vid en försäljning, samt skriver in eventuella tidigare skador m.m i kontraktet, så finns all information svart på vitt.

Själva lösa benbiten är inte dold, men det är ev. komplikationer som man ej kan förutse.

Å andra sidan är det inte så många komplikationer som man INTE kan förutse.

Lägger till lite på ditt inlägg ;)

Och felet med lösa benbitar var köparen redan upplyst om.
Och komplikationerna lär ha uppstått efter försäljning eftersom hästen gått igenom vetbesiktning vid försäljning.

/Camilla

:eek:

Det blir aldrig reservation på lösa benbitar! Då är det något annat fel och skulle hästen bli halt efter op så är det något annat fel som INTE har med benbiten att göra

Detta du skriver stämmer inte. Jag har nyligen fått backa ur i ett hästköp pga att hästen hade lösa benbitar och det skulle bli reservation i försäkringen. Hästen var kärnfrisk på veterinärbesiktningen men när vi kollade röntgenplåtarna så upptäcktes en liten liten benbit, sk. chipfraktur, som låg på utsidan av kotan, alltså inte ens så den skulle ta skada. Veterinären sade att det är ungefär 2 av 100 som får problem av en sån benbit INNAN operation, och skulle hästen ändå ha den oturen att känna av den så var det bara att ta bort den. Sen är det ju alltid en risk med sövning, infektioner osv.

Men försäkringsbolaget vägrade att ta det utan reservation. Vi kollade om vi kunde ha honom i gamla ägarens försäkringsbolag men pga att hon inte haft hästen fösäkrad där mer än några månader så skulle reservationen även läggas till där, de hade alltså tydligen rätten att lägga till reservationer i efterhand i upp till ett halvår. Tilläggas bör att reservationen även gällde ALL veterinärvård på det benet i kotan och nedåt även om hästen skulle tex vricka sig.

Skulle vi istället satsa på att operera bort biten så skulle reservationen ligga kvar i ett halvår efteråt. Efter ett halvår så skulle nya plåtar tas (kanske även börjprov, är ej säker) och var allt helt borta så skulle reservationen tas bort.

Detta var alltså en helt frisk och superfin häst som jag tyvärr inte kunde köpa därför. Han hade alltså en förhållandevis ofarlig benbit med ytterst liten risk för att få problem med den, men försäkringsbolagen krävde ändå reservation. Så det är visst värt att kolla upp!

Detta du skriver stämmer inte. Jag har nyligen fått backa ur i ett hästköp pga att hästen hade lösa benbitar och det skulle bli reservation i försäkringen. Hästen var kärnfrisk på veterinärbesiktningen men när vi kollade röntgenplåtarna så upptäcktes en liten liten benbit, sk. chipfraktur, som låg på utsidan av kotan, alltså inte ens så den skulle ta skada. Veterinären sade att det är ungefär 2 av 100 som får problem av en sån benbit INNAN operation, och skulle hästen ändå ha den oturen att känna av den så var det bara att ta bort den. Sen är det ju alltid en risk med sövning, infektioner osv.

Men försäkringsbolaget vägrade att ta det utan reservation. Vi kollade om vi kunde ha honom i gamla ägarens försäkringsbolag men pga att hon inte haft hästen fösäkrad där mer än några månader så skulle reservationen även läggas till där, de hade alltså tydligen rätten att lägga till reservationer i efterhand i upp till ett halvår. Tilläggas bör att reservationen även gällde ALL veterinärvård på det benet i kotan och nedåt även om hästen skulle tex vricka sig.

Skulle vi istället satsa på att operera bort biten så skulle reservationen ligga kvar i ett halvår efteråt. Efter ett halvår så skulle nya plåtar tas (kanske även börjprov, är ej säker) och var allt helt borta så skulle reservationen tas bort.

Detta var alltså en helt frisk och superfin häst som jag tyvärr inte kunde köpa därför. Han hade alltså en förhållandevis ofarlig benbit med ytterst liten risk för att få problem med den, men försäkringsbolagen krävde ändå reservation. Så det är visst värt att kolla upp!

Nu skriver du om NYförsäkring!!! Inte samma sak som att den befintliga försäkringen skulle ge reservation!

Dessutom så är chipfraktur inte samma sak som lösa benbitar dvs OCD!

Och dessutom skriver du att reservation bara skulle ligga kvar i ett halvår vilket är ganska vanligt när det gäller enklare saker. Är hästen UA efter dessa 6 månader så finns det ingen reservation!!

Såg inte att du skrev om gammal försäkring. Men man måste endå kolla hur länge hästen varit föräkrad o vad som gäller, "min" hade inte varit föräkrad i mer än några månader i sitt bolag när det upptäcktes så de kunde lägga till en reservation eftersom det inte gått ett halvår.

Det kan även bli problem om man vill höja försäkringsvärdet i befintligt bolag när benbiten finns kvar.

Veterinären som besiktade hästen sade att det var en lös benbit, en sk. chipfraktur.

Jag menar bara att man visst ska vara noga och kolla vad som gäller med föräkringsbolaget en extra gång. Hade inte vi varit observanta och kollat med vårat ombud så hade förmodligen hästen följt med oss hem, då varken vi eller kliniken visste att reservationen kunde läggas till i efterhand.

TS: som många redan sagt så är allt grönt på röntgen o med försäkring osv så skulle jag våga köpa den. Hästar med benbitar funkar ofta utan åtgärd, så är benbiten borta är nog risken större att hästen skadar sig på annat sätt än att det skulle ge problem.

Nä ibland missar man en del när man läser ;)

Men just chipfraktur är inte samma som lösa benbitar!

Chipfraktur:

Förkommer oftast på framsidan av kotlederna i hästens framben, idag anser inte forskarna

att den här skadan ska räknas till osteochondros eftersom den utlösande faktorn

sannolikt är trauma.

* steochondritis dissecans OCD

Här har osteochondros förändringarna gått längre och ostechondrala benbitar har lossnat eller stöts bort från underliggande ben. Om benbiten lossnar helt från sitt fäste så får vi det som brukar kallas för ”lösa benbitar” ett annat namn som används är fri ledmus, OCD brukar vara smärtsamt för hästen.

Osteochondros – lösa benbitar

Osteochondros är en skelettsjukdom som drabbar tillväxtbrosken hos unga växande hästar.

När man hör namnet ”lösa benbitar” så kan man tro att det alltid handlar om lösa

benfragment som simmar omkring, så är det inte. Oftast sitter de här broskfragmenten

fast eller inkapslade.

Vad som är den utlösande orsaken till osteochondros vet man inte riktigt säkert, det har

gjorts en del forskning och skrivits en hel del om det och man har kommit fram till att det finns vissa faktorer som man tror kan påverka sjukdomen. Några av de faktorer som brukar nämnas är ärftlighet, hormonella störningar, våld/trauma, foder och hästens kroppsstorlek.

Källa:http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=470&infogrp_id=9

*KL*
Till er som anser att man inte skulle köpa en fullt frisk häst bara för att en lös benbit är bortplockad i förebyggande syfte.

Vad anser ni man som säljare ska göra om en benbit upptäcks på röntgen?
Slakta den och bjuda hela släkten på tacos?

Dagens hästköpare är många gånger okunniga och stirrar sig blinda på diverse röntgenplåtar i stället för att själva lära sig se om en häst är bra eller inte.

Med bra menar jag:vad får jag för det priset.

Dessutom anser jag att det ALDRIG finns några garantier.
Vilken häst som helst kan skada sig om olyckan är framme och hästar kan tävla svårklass med småskavanker.

Jag kan bara svara av egna, eller rättare sagt en kompis, erfarenhet. Hon hittade en femårig häst med en lös benbit som veterinären ej kunde säga hur eller om den skulle påverka hästen i framtiden. Det bestämdes att säljaren skulle bekosta en operation av hästen innan köpet, vilket gjordes, hästen hade aldrig visat någon reaktion av benbiten - men vet. rådde att ta bort den. Hästen blev aldrig OK på benet igen efter op. Efter 10 månaders konvalescens beslöt man att ta bort hästen har hon fått höra efteråt, hon drog sig ur köpet långt innan dess eftersom hästen blev halt på benet efter op. Det var nära att kompisen gick med på att köpa hästen till ett reducerat pris och själv ta bort benbiten, vilket hon var glad att hon inte gjorde.

Det blev nog inga tacos av den hästen eftersom den fått så mycket mediciner.

Finns ingen vet som kan sia om framtiden. Huvida benbiten kommer ställa till med besvär eller inte.
Däremot kan de säga vad de tror, men ingen absolut sanning.

De veterinärer jag pratat med säger att prognosen oftast är god när det gäller lösa benbitar - dock kan man ju alltid ha otur. Och sen beror det ju på vilken TYP av lösa benbitar det är, vart de sitter osv. Men om den opererats för ett år sedan och är noggrannt undersökt och friskförklarad SAMT IGÅNGSATT = ni ser att den rör sig ordentligt osv, då kanske jag skulle köpt den. Det kan alltid hända saker, oavsett om hästen varit 100% från början eller inte...

Jag kan bara svara av egna, eller rättare sagt en kompis, erfarenhet. Hon hittade en femårig häst med en lös benbit som veterinären ej kunde säga hur eller om den skulle påverka hästen i framtiden. Det bestämdes att säljaren skulle bekosta en operation av hästen innan köpet, vilket gjordes, hästen hade aldrig visat någon reaktion av benbiten - men vet. rådde att ta bort den. Hästen blev aldrig OK på benet igen efter op. Efter 10 månaders konvalescens beslöt man att ta bort hästen har hon fått höra efteråt, hon drog sig ur köpet långt innan dess eftersom hästen blev halt på benet efter op. Det var nära att kompisen gick med på att köpa hästen till ett reducerat pris och själv ta bort benbiten, vilket hon var glad att hon inte gjorde.

Det blev nog inga tacos av den hästen eftersom den fått så mycket mediciner.

Det mest sorgliga i denna historia är ju att hästen kanske hade varit en fantastisk ridhäst och tävlingshäst, MED benbiten.
Nu blev det en operation "utifallatt", och resultatet blev en död häst.

Det finns säkert många högpresterande hästar med lösa benbitar, men jag skulle inte våga chansa efter den här historien som kompisen var med om. Den här hästen kanske skulle kunna vara OK hela livet, men den skulle även kunnat få men av benbiten efter ett par års träning, det var så vet. resonerade när han rekommenderade borttagandet.

Fast jag tror nog att man kanske ska ifrågasätta att man plockar bort minsta benbit.
Som om man skulle operera bort blindtarmen på varenda bäbis, för att de kan få ont senare i livet.

Ja det verkar ju vara skillnad på chipfraktur o lös benbit, konstigt att inte veterinären som för övrigt är mkt kunnig och är klinikchef inte är mer påläst:crazy: Men veterinärerna på försäkringsbolaget behandlade chipfrakturen på samma sätt som om det vore OCD i försäkringssyfte.

Till CK (och alla andra):

Om du kollar exemplet på hästen jag beskriver som är fullt frisk men har en liten chipfraktur med minimal risk att den skulle skada. Veterinären som besiktade tyckte att det vore osunt att ta bort den då det är en risk att göra ett ingrepp och eftersom hästen förmodligen aldrig skulle få problem med den så kunde man istället operera OM det nu skulle vara så att hästen skulle få ont. Men så sa han att som köpare så måste man tänka annorlunda, då försäkringsbolaget inte resonerar lika. Då måste man ta bort biten för att i framtiden kunna ha hästen utan reservation, en häst med reservation kan bli ekonomiskt problematiskt som alla känner till. Mycket riktigt så skulle det bli resevation. Dessutom så skulle det bli reservation på ALL veterinärvård på det benet från kotan och neråt, alltså även på vrickningar, inflamationer, hovbölder etc.

Som köpare så står man då där med kravet på sig att operera en frisk häst, för att ha en försäkriong som täcker. Nu så köpte vi aldrig hästen då vi inte kunde komma överens med säljaren om hästens värdeminskning för operation/konvalecenttid, men hade vi köpt den så hade vi som sagt varit tvugna att operera om vi inte fått hästen så billigt att man skulle våga chansa ändå, men säljaren vill ju såklart inte "skänka" bort en frisk häst.

Jag ser detta snarare som en "konflikt" mellan försäkringsbolag och försäkringstagare, då många friska hästar opereras i onödan. Samtidigt förstår jag försäkringsbolagen då de riskerar att åka på högre kostnader om de tänjer på gränserna och det kommer ju i slutändan drabba oss då premierna blir högre.

Röntgen överhuvudtaget är svårt. De flesta hästar hittar man något skit på som förmodligen hästen aldrig kommer påverkas av. Men hästen måste röntgas för att kunna försäkras för högre belopp och då hittar man även dessa fynd utan betydelse som ger reservation i försäkringen och en kraftig värdeminskning på den stackars säljarens häst.
Själv har jag haft så otur med mina hästar att de haft röntgenfynd som de faktiskt påverkats av så att jag är jättenoga med att röntga vid köp. Och ett flertal gånger har vi åkt ifrån besiktningen utan häst med hem i transporten och ett antal tusenlappar fattigare. Men allra mest synd är det om säljaren som troligtvis förlorar många fler tusenlappar för att sedan lyckas få hästen såld.

Allt som har med röntgen att göra, att röntgen upptäcker för lite, att röntgen upptäcker för mkt, att veterinärer missar och tolkar olika, försäkringsbolag och reservationer, att häva köp för dolt fel mm mm, allt är en enda djungel och det finns egentligen inget rätt eller fel. Däremot så har alla olika erfarenheter och resonerar därför på olika sätt vid köp av häst.

håller helt med dej! varför gå in och plocka bort benbiten om hästen inte har några problem?? :confused: låter för mej ganska knäppt!! :mad: blir för**nnad av folk som tror sig att det är det bästa om man inte vet något om saken i fråga! att operera medför alltid en risk och ev komplikationer som i detta fall verkar vara heelt onödigt! som du skriver, hästen hade säkert funkat bra med benbiten!

Jag har länge ansett att fösäkringar är (kan vara) hästens värste ovän.

Hur ofta läser man inte om hästar som inte avlivas fast de lider, bara för att försäkringsbolaget inte gett klartecken för utbetalning av pengar?
Och om ryttare, som med flit rider sönder sina högt försäkrade tävlingshästar, bara för att de börjar bli småslitna och inte är säljbara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur