Benbitar - köpa?

Sv: Benbitar - köpa?

:mad: blir för**nnad av folk som tror sig att det är det bästa om man inte vet något om saken i fråga! att operera medför alltid en risk och ev komplikationer som i detta fall verkar vara heelt onödigt!

"Folk" är i dessa fall veterinär och försäkringsbolag.
Många hästar kan fungera bra med sin lösa benbit hela livet, men det måste finnas någon anledning till att försäkringsbolaget anser att det finns en viss risk som de ej vill ta, och då hade inte jag heller tagit den risken och fått reservation på hela benet för det som Maria b skriver.

Det finns säkert många högpresterande hästar med lösa benbitar, men jag skulle inte våga chansa efter den här historien som kompisen var med om. Den här hästen kanske skulle kunna vara OK hela livet, men den skulle även kunnat få men av benbiten efter ett par års träning, det var så vet. resonerade när han rekommenderade borttagandet.

Men detta är ett ganska ovanligt förfarande nu för tiden. Vet ingen vet som rek att ta bort en benbit om hästen inte har problem med dem.

Dessutom tar ju inte försäkringsbolaget en sådan operation. De ersätter först när benbiten skapat problem och även då brukar det inte bli några bestående men när man op bort den.

Vad för slags benbit hade din kompis häst? Det varierar ju även där hur prognosen ser ut

Absolut. Jag har inte hört något fall som inte hämtat sig efter operation av lösa benbitar.

Nej, försäkringsbolaget tog inte borttagandet av benbiten, det var därför kompisen ville ha det gjort innan köp eftersom veterinären rekommenderade att den skulle tas bort, den satt i hasen.

Nej, försäkringsbolaget tog inte borttagandet av benbiten, det var därför kompisen ville ha det gjort innan köp eftersom veterinären rekommenderade att den skulle tas bort, den satt i hasen.

Försäkringsbolagen tar bort dem om de orsakar problem aldrig i förebyggande syfte

Om den satt i hasen så är jag mycket fundersam över vad som hände eftersom det är den lättaste att ta bort :confused:

håller helt med dej! varför gå in och plocka bort benbiten om hästen inte har några problem?? :confused: låter för mej ganska knäppt!! :mad: blir för**nnad av folk som tror sig att det är det bästa om man inte vet något om saken i fråga! att operera medför alltid en risk och ev komplikationer som i detta fall verkar vara heelt onödigt! som du skriver, hästen hade säkert funkat bra med benbiten!

Ett enkelt svar på denna fråga som framkommit i flera svar tidigare: Anledningen till att plocka bort den är för att slippa reservation i försäkringen! De flesta (inklusive migsjälv) vågar INTE köpa en häst som får reservation då det vore en ekonomisk katastrof om hästen sedan skulle få problem av benbiten och försäkringsbolaget varken bekostar veterinärvården eller livförsäkringen.

Skulle det inte bero på detta, och försäkringsbolaget istället skulle stå för alla kostnader om problem uppkommer utan reservationer, så skulle garanterat dessa operationer minska i stor grad och bara utföras på de hästar där det verkligen var nödvändigt.

Hästen jag hade som opererades hade inga problem av sina bitar, men försäkringen gick in o ersatte operationen utan att blinka, och ingen reservation blev det heller.

Jag har länge ansett att fösäkringar är (kan vara) hästens värste ovän.

Hur ofta läser man inte om hästar som inte avlivas fast de lider, bara för att försäkringsbolaget inte gett klartecken för utbetalning av pengar?
Och om ryttare, som med flit rider sönder sina högt försäkrade tävlingshästar, bara för att de börjar bli småslitna och inte är säljbara.

Eller ännu värre (enligt mig), de veterinärer som råder hästägarna att rida sönder sina hästar för att garanterat få ut på försäkringen... :eek::crazy::mad:

Nyfiken på vilket bolag du har? Tror det är väldigt ovanligt att bolagen ersätter operation på en häst som inte lider av benbitarna. Vi försökte med ett par bolag, men fick tvärnej, sålänge hästen inte lider av det så betalar de inte reservation = förståerligt tycker jag. Däremot så blir det en dålig sits man hamnar i när hästen inte lider av det och försäkringsbolaget inte betalar operation, men ändå sätter en reservation, för då blir man ju tvungen att operera och dessutom bekosta det själv för att tex kunna sälja hästen.

men visst är det sorglig att det ska vara så! Hästen i fråga behöver ju aldrig få problem med detta, jag kan förstå att man inte vill köpa en häst med reservation i försäkringen, men är det inte sorgligt?? att hästen behövde sätta livet till bara för att ifall den någon gång får problem med benbitarna! Jaja kommer aldrig att förstå mej på försäkringsbolag.. :crazy:

Hade Agria, hästen opererades 1997. Bitarna upptäcktes vid en försäljningsbesiktning, och som sagt, bolaget blinkade inte ens när Skara skickade in en direktregleringsförfrågan, tog inte ens 5 minuter innan de faxade tilbaka att operationen ersattes

ja det tror jag att jag skulle.Om jag visste hela historian om hur op gick och hur omfattande och stor benbiten var och var den satt.
Inte fören här skulle ta ställning hur vida det blir köp eller inte.
Benbiten är ju borta så den ställer ju inte till problem .frågan är ju oxå om benbiten ens ställde till problem när den satt kvar?

Jag har i dagsläget en häst med lös benbit i VB.Han har inga som helst problem med den benbiten. den sitter iof bra till och är under 2 mm. Min häst är född 97 och är travare och har under sin kariär som travhäst inte haft problem av sin lilla benbit heller.

Jag har rådfrågat vet på klinik som tyckte att det var fullständigt onödigt att ta bort benbiten.Lösa benbitar är vanligare än vad många tror. enligt vet jag pratade med finns det lösa benbitar på ca var tionde häst.
Dessutom är alltid en operstion en risk.därför rekomenderade min vet inte att ta bort benbiten min häst. den är en del av honom Och börjar man rota nu så kan han få problem dels för att han är gammal och dels för att han som sagt inte störs av sin lilla benbit som han har. Det är väldigt få hästar som får problem med lösa benbitar.Och som sagt väldigt många hästar i detta avlånga land går runt med lösa benbitar lite här och där utan att de märks av öht.

I mitt fall vad gällande om försäkringen täcker eller inte så täcker den om hästen har problem med sin lösa benbit. Har den inte problem täcker inte försäkringen.Så med andra ord. vill man operera sin häst för lösa benbitar och hästen inte har problem med dessa får man hosta upp 15-20 tusen kr ur egen ficka.
/Q

ja jag skulle ta den om den är kollad, då har du haft seriösa säljare till den hästen mvh tuija

jag måste svara du har fatat vad djur handlar om och ang lösa benbitar, tack mvh tuija:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama