Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Ja det vet jag väl. Men hon skriver ju fortfarande att "Om ...". Stämmer "om ..." så är det ju respektlöst. Annars inte. Man kan inte ta en hypotetisk formulering personligt.

Nä, alltså jag har iaf inte pratat om främmande hundar man möter ute på gatan, tråden handlade ju om bekantas hundar och det har jag utgått ifrån. Jag kan inte påminna mig om att främmande hundar på gatan har hoppat på mig heller. :)

Skitsnack, är hunden så ouppfostrad att det krävs att man håller helt käft för att den inte ska hoppa ska man nog se över sin hundhållning eller ha den i koppel om det kommer folk, du vet KOPPEL.

Varför denna attityd!? Herregud.

Jag tänkte svara samma som du men du hann före ;) Inlägg #38 var inte så himla trevligt det heller.

Därför. *läs inlägg 38*

Det var ju inte jättetrevligt det heller men det var ju i alla fall inte, som jag uppfattar det, rakt personligt mot dig medans ditt var det, sen kan jag inte förstå varför det faktum att hon var otrevlig först gör det OK för dig att vara det också.

Det var ju inte jättetrevligt det heller men det var ju i alla fall inte, som jag uppfattar det, rakt personligt mot dig medans ditt var det, sen kan jag inte förstå varför det faktum att hon var otrevlig först gör det OK för dig att vara det också.

Inlägg 38 var ett svar på mitt inlägg, citat, och inte knapplån.

Ursprungligen postat av ginnies
Att hålla ut ett knä utan att knäa till måste väl ändå betraktas som ett bra sätt att freda sig från hoppande hundar?

Delvis knapp.
Sedan tycker jag det låter som om det är de som kommers fel att hunden hoppar?? jag förstår att den som kommer inte ska bli överdriven i sin hälsning men ett vanligt "hejsan vovven, vad roligt att se dig" med trevlig röst ska de väl tåla annars är det väl ändå ägarens ansvar?

Är inlägget otrevligt??, eller tycker du att jag är otrevlig för jag tycker att man har rätt att freda sig för hoppande hundar??, som att hålla ut ett knä??, det finns faktiskt hundar som hoppar även om man nu skulle "hålla käft", dessutom tror jag att alla är överens att man stissar inte upp, gör som ägaren ber om, men sedan går åsikterna väldigt isär-hoppas det ändå så har man rätt att freda sig medand du, ja riktat direkt till dig, och en del andra menar på att då minsann, ingen skadar era hundar.

Och PS, jag skrev trycka på tassen och det är inte alls samma som att trampa på tassen.

Inlägg 38 var ett svar på mitt inlägg, citat, och inte knapplån.

Är inlägget otrevligt??, eller tycker du att jag är otrevlig för jag tycker att man har rätt att freda sig för hoppande hundar??, som att hålla ut ett knä??, det finns faktiskt hundar som hoppar även om man nu skulle "hålla käft", dessutom tror jag att alla är överens att man stissar inte upp, gör som ägaren ber om, men sedan går åsikterna väldigt isär-hoppas det ändå så har man rätt att freda sig medand du, ja riktat direkt till dig, och en del andra menar på att då minsann, ingen skadar era hundar.

Och PS, jag skrev trycka på tassen och det är inte alls samma som att trampa på tassen.

Men varför vill du sjunka till samma låga nivå? "Det var hon som började" är väl inget försvar för en vuxen människa?

Att det inlägget är otrevligt har jag väl aldrig sagt heller. Det har du fått för dig själv. Jag pratade om det inlägget jag svarade på, och att hon var otrevlig först tycker jag som sagt inte är något försvar.

Jag tycker för det första det är löjligt att man säger sig måsta "freda sig" som om det vore en arg björn som var på väg att hoppa på en. Eller en attackerande hund för den delen. DÅ måste man freda sig. Handlar det om en hund som hoppar av glädje eller likväl ett barn som klänger (vilka somliga i tråden också anser sig måsta få freda sig mot) så handlar det ju sällan om någon fara utan att man helt enkelt inte vill ha hunden på sig. Må hända att ordet "freda" går att använda ändå men många får det att låta som att en glad, hoppande hund vore att förknippa med livsfara och därför måste man ju för guds skull få göra vad som står i sin makt för att få ned besten! Som om det vore ett försvar för att knäa och trampa på en hund som inte förstår bättre.

Att man inte vill ha hoppande hundar på sig har jag full förståelse för, det vill inte jag heller. För den skull skulle jag aldrig få för mig att skada/skrämma (för jo, det går att skada en hund fysiskt genom att knäa den eller trampa den på tassen, och jo, det finns hundar som hoppar av osäkerhet och blir än mer osäkra av en sådan behandling) en hund - när det så himla enkelt går att berätta för hunden ägare att jag inte uppskattar att den hoppar.

Det jag ogillar är helt enkelt att man som människa vill straffa (för jo, jag tror det handlar mer om det än om att man måste "freda sig" mot en hund som hoppar av glädje, och det är det jag tycker är trist) en hund som är helt oskyldig. Det är alltid ägarens ansvar, inte hundens. En hund är en hund, ett barn är ett barn - det går inte att lägga ansvaret på varken eller. En hund som hoppar, och som kanske alltid fått hoppa, förstår inte varför den får ett knä i bröstet eller varför den blir trampad på, än mindre varför man ryter åt den när den inte förstår vad den gör fel. Med tanke på hur enkelt det är att komma åt problemet genom att berätta åt den andra tvåbenta hur man vill ha det tycker jag det är småsint och då förstår jag inte hur man hellre väljer att ge sig på hunden än ägaren. Om ägaren vet om problemet men inte gör nåt åt det förstår jag inte varför man umgås med denne längre, då finns ju ingen respekt whatsoever från dennes sida.

Jag förstår inte varför du likställer uttrycket "freda sig" med att man skulle utöva våld på hunden. Jag har använt orden "freda mig" men jag har aldrig påstått att man ska slå, rycka, slita, prygla hunden för att få den att sluta hoppa, klättra eller klänga på folk som inte vill det. Den tolkningen är bara du och flera andra som läst in i det som skrivits.

Och ja, om hunden är av stor storlek, dvs väger mer än dig själv och dessutom blir längre än dig när den står på bakbenen så handlar det faktiskt om en hund som potentiellt kan skada dig genom att hoppa på dig. Då spelar det ingen roll om det "bara är en glad hund som vill hälsa" det gör fruktansvärt ont i alla fall.

Senast ändrad:

Kan du inte avstyra hoppandet så är väl koppel bra, men nu stängde du väl in dem istället ?? och det funkar säkert precis lika bra- men där är vi olika, jag är glad om besökare hälsar på vovven hemma så han blir sedd o bekräftad, menar du att inte dina hundar kan ta ett vanligt ej uppstissande hej o en klapp utan att hoppa?

Jag stänger in dom om personen har finkläder eller bara ska vara en kort stund då jag vill koncentrera mig på kompisen och inte hundarnas träning.

Ja ärligt, mina hundar blir överlyckliga när någon kommer hem, framförallt om det är en person de känner. Egentligen är väl hoppandet det minsta problemet då stora gärna vill leka när han blir glad och då försöker busa med lilla hunden som blir förbannad, dvs så blir det väldigt stojjigt.

Så därför platsar jag mina hundar och belönar med godis när de lyssnar och sen får de hälsa efter några minuter. Att någon pratar med hundarna betyder för dom att personen hälsar, vilket ger invit för dom att hälsa, vilket just nu inte är okej så därför ber jag personer som kommer hit att ignorera hundarna.

Men bland det värsta jag vet är när folk kommer hit och stojjar upp lilla hunden och sen tror att stora ska ligga kvar :grin: och sen bli sura om han lämnar platsen och det blir stimmigt. Nej, då får man faktiskt skylla sig själv.

Jag tänkte svara samma som du men du hann före ;) Inlägg #38 var inte så himla trevligt det heller.

Det var iofs riktat till de som kommer hem hit och får instruktioner men ignorerar dom och sen blir sura. Inte mot ginnies.

Det har jag inte gjort? Jag ifrågasätter att man säger att man måste freda sig (eftersom det sällan handlar om en farlig situation) som om det vore ett försvar till att trampa en oförstående hund på tassarna t.ex. Jag har inte sagt att freda sig per automatik betyder att man gör det med våld.

Det var du som skrev så.

Jag skulle sätta ut knäet, alternativt foten eller trycka på baktassen, beroende på.

Och om det inte funkar?

Jag är uppriktigt nyfiken. Då jag har en hund som blir ännu värre om man blir arg, ryter osv. Han är dessutom hård fysiskt och bryr sig inte ett skit de gånger jag testat ta honom i nacken eller en bekant testade ta upp knät.

Iofs är det inte säkert att han hoppar. Men han ålar runt överallt och eftersom att han är så stor så vill jag inte det.

Det är likadant när han blir överlycklig och kan ta med tänderna i folks kläder. Börjar dom putta bort honom och flamsa runt och iväg så tror han att det är en invit till lek. Att däremot bestämt säga "nej, loss" är väldigt tydligt och då förstår han. Och jag kan knappast vara den enda som har en hund med stora drifter som gärna vill ta till dom när han blir exalterad. Speciellt om personen i hans ögon ger en invit till beteendet.

Du och jag tolkar nog freda sig på olika sätt verkar det som. Vad jag menar med freda sig är att man värjer sig för hoppande hundar. Avvärja eller avstyra det helt enkelt. För mig har det inget med våld eller straff att göra, det har inte heller något med storleken på hunden eller potentiella hotet om skada att göra. Jag vill varken ha stora eller små skitiga tassavtryck vare sig på byxbenen eller bröstkorgen på mig om jag inte själv valt det.

Nu är jag förmodligen ute på rätt hal is, men din hund låter ganska ouppfostrad. Och du har helt rätt i att det är ägarens fel i att hunden hoppar. Som det låter skulle jag inte ha något som helst intresse av att träffa din hund och skulle nog uppskatta dealen att den blir instängd om jag skulle hälsa på.

Nu är jag förmodligen ute på rätt hal is, men din hund låter ganska ouppfostrad. Och du har helt rätt i att det är ägarens fel i att hunden hoppar. Som det låter skulle jag inte ha något som helst intresse av att träffa din hund och skulle nog uppskatta dealen att den blir instängd om jag skulle hälsa på.

Tja allt är ju relativt. Eftersom att han inte fick vara i övriga huset när jag bodde hemma så fick han aldrig lära sig vett. Vi var så gott som alltid på mitt rum eller i stallet. Visst kunde det komma kompisar ibland men det var inte direkt många tillfällen att träna.

Likadant nu, inte ofta det kommer hem folk och han är van vid att det bara är en människa så visst kan han bli väldigt till sig när det kommer folk. Något som dock blir bättre och jag har nog mött värre hundar som just hoppar och som dessutom fått fler tillfällen till träning eller där ägarna inte bryr sig.

Hunden föds inte väluppfostrad, det är något man får träna på. Även om vissa är lättare än andra förstås.

Om någon tycker det är så otroligt jobbigt att låta bli att prata med mina hundar när de kommer hem så får de faktiskt låta bli att komma. Så jag antar att du är väldigt jobbig att ha på besök eftersom att du inte orkar med dealen att inte prata med hunden tills den lugnat sig?

Jag hade egentligen kunnat uppfostra honom genom en stark korrigering några gånger. Men jag tycker inte riktigt att det är nödvändigt att använda våld när det finns andra vägar att gå.

Senast ändrad:

Jag håller med dig men så får jag inte skriva här.

Och jag tycker din hund låter lite robotifierad, men så kanske man inte får skriva här ;)

Ärligt talat så känner jag inte någon som har en hund utan något som helst problem, framförallt i dom unga åren. Oavsett om det är hundar som blir glada/hoppar på folk de älskar eller gör annat bus. Framförallt när problemen inte kunnat tränats bort. En kompis rottweiler som är 7 år hoppar nästan alltid när jag kommer. Samma med deras aussi, jag brukar inte göra någon affär av det direkt, brukar säga "sitt" och sen klappa som belöning. Och vet rätt många fler hundar som hoppar och blir lyckliga när det kommer folk, speciellt om det är bekanta. Min lilla hund hoppar förövrigt också, men han är mycket mjukare så det går att säga "Nej" med bestämd röst.

Att den stora blev mycket bättre efter bara två gånger tyder ju på att han ändå förstår rätt fort, men det största problemet har nästan varit att de som kommer hem hanterar det fel vilket då gör så att situationen eskalerar.

Men ja, jag erkänner, jag har en hund som har riktigt svårt att kontrollera sig om han får fritt fram att hälsa då han aldrig fått lära sig hur. Det har förvisso lilla också, bara det att det inte blir lika jobbigt då han är just mindre.

Jag tycker alltid det är svårt att trycka på folk som har hundar som inte betér sig som små ljus. Alla har nog problem som de försöker träna bort och just hoppande hundar är kanske irriterande, speciellt om man har finkläder. Men värre än så tycker jag inte att det är, det finns värre saker och just hoppande tycker jag är ett vanligt och rätt svårt problem.

Mötte i veckan uppe i stockholm en tjej med en blandras mellan aussi/bc som hade problem med hundmöten. Hade bara schäfern med mig så frågade om hon ville att jag skulle stanna där tills hennes hund hade lugnat ner sig. Hon förklarade då att hunden hade blivit påhoppad ett antal gånger och därför var så osäker, och var väldigt tacksam att jag stannade då ingen annan hade gjort det innan och det var skönt att kunna träna på problemet. Efter ett par minuter har hunden lugnat sig och då går vi vidare och har gjort någons dag bättre genom att visa lite ödmjukhet mot problem som folk kan ha. Jag tycker det är rätt fult att peka och skrika ouppfostrad såfort man ser något problem som någon har med sin hund utan att veta varken bakgrund eller hur personen gör för att få bukt med problemet. Men alla är vi olika, en del gillar att peka finger och en del föredrar istället att vara ödmjuka.

Och jag tycker din hund låter lite robotifierad, men så kanske man inte får skriva här ;)

Jo, det får man. Om du kallar det robotifierad för man har koll. Annars gör min hund långt mer roliga saker än din/dina.Saker som du aldrig skulle kunna göra.

Han är med mer, har ett friare liv, det händer mer, han är med i ett ständigt pågående arbete på gården, han tar råttor, han har stenkoll på hönsen och han är i högsta grad aktiv under tuppslakten.osv.

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 695
Senast: Nota
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka