Bekantas hundar hoppar på mig!!

Sv: Bekantas hundar hoppar på mig!!

Säg till din kompis att du inte gillar det. Skulle en vän till mig göra min hund illa på något sätt (ex. trampa min hund på tassen när han hoppade/sätta upp ett knä/på annat sätt vara dum) skulle det vara finito på den vänskapen, även om min hund nu råkat hoppa. Då får denne säga till mig istället så kopplar jag honom/stänger undan honom när hon eller han kommer och hälsar på - det är väl inte så svårt?

Jag har själv en hund som hoppar (något som jag jobbat mycket med att få bort, ända sedan han var valp men det går liksom inte framåt) och är alltid framme och säger åt/försöker hålla honom på marken när folk kommer. Sen gör mina bekanta det inte bättre när de tjoar och tjimmar och viftar med armarna åt honom. Jag har också bekanta med hundar som är jobbiga på både det ena och andra sättet men jag skulle aldrig få för mig att straffa någon annans hund.

Jag håller med! Skulle någon utav mina vänner knäa eller göra illa mina hundar så hade jag blivit RASANDE :devil:
Du får väl prata med din vän och ignorera hunden om den hoppar : var tråkig.

Numera umgås jag iofs bara med hundfolk och ingen verkar se beteendet som ett problem, men om någon nu gör det så vill jag hellre att dom säger till mig än att börja "uppfostra" mina hundar.

Jag ar inte go o hantera om nan beter sig dumt mot mina jyckar... Stor nagon sig pa nagot, t.ex. Kaisers pussar i forbi farten sa kan de saga nagot till mig sa platslagger jag honom. For det mesta accepterar folk grundregeln att hundarna bor har, det gor inte de pahalsande 2beningarna. Aven om vi har lite "hippie houserules" sa har bla. Kaiser omvant flera fran "jag vill inte ha schafer" till "jag skulle nog faktiskt vilja ha schafer..." :angel:

Varsta jag vet ar folk som prackar pa andras djur/barn sina regler utan att respektera reglerna djurhallaren/foraldern har. Det ar respektlost om nagot!

TS en "snallare" korrigering som -kanske- funkar ar faktiskt att ta tag i den hoppande hundens framtassar och halla kvar. Inte sa du gor illa hunden, utan bara sa det blir obekvamt. Sa vantar du tills hunden bett att fa ga ner en 2-3 ganger innan du slapper ner, nar tassarna ar pa backen berommer du. Det ar ingen garanterad metod, men det ar bra mycket schysstare an att stampa pa tassar och riskera skada hunden.

*Delvis KL*

Varför tror folk att man skadar hunden för att man sätter upp ett knä om den hoppar? :confused:
Samtliga våra hundar har fått lära sig på det sättet, det har räckt med ett par gånger, ingen har någonsin blivit skadad eller rädd och INGEN av våra hundar har hoppat på folk.

Jag VILL-INTE-BLI-HOPPAD-PÅ, av flera olika anledningar, det bore vara tämligen lätt att förstå och respektera. Jag kommer att skydda mig själv, särskilt om det är en större hund som jag inte känner. Och jag kan inte förstå hur det skulle finnas en enda vettig hundägare som vill att deras hundar hoppar utan inbjudan. Jag respekterar absolut om en hundägare säger till mig att denne inte vill att jag uppfostrar deras hund, men då får vederbörande se till att jag inte känner att jag behöver det.

Edit: Jag skulle också bli rasande om någon skadade mina hundar, tex genom att sparka dem. Det är abslout inte det jag pratar om.

Knäa för mig är inte "sätta upp" knäet för att hindra hunden från att kunna hoppa på en. Alltså innan hunden hoppar utan våld. Knäar man sätter man upp knät med våld mot hunden/buken just som hunden hoppar, så man gör illa hunden. Lika som om man sparkar.

och det skulle jag bli galen om någon gjorde på min hund.

Ja, absolut, det skulle jag också, då tycker jag att det handlar om våld! Då tänker iaf du och jag likadant, jag kanske har missuppfattat alltihop...? :)

*KL*

TS, som du förstår av alla svar här är det ofta så att man utlöser hoppandet genom sitt eget beteende utan att veta om det. Vad är det för situation när hunden hoppar? Är det utomhus, eller när du kommer och ringer på, eller när inträffar det? Min unghund blir ofta väldigt till sig när husse kommer hem och husse förstärker det genom att bli arg när hunden skäller och håller på. Jag har försökt instruera honom hur han ska lösa det men eftersom han inte fattar hur han ska läsa av hundens beteende gör jag nu istället så att jag avbryter hunden i hälsandet, han får komma till mig tills husse har fått av sig kläderna och kommit in. Vid det laget har situationen lugnat ned sig och hunden kan hälsa lugnt.

Det beror väl helt på hur man gör. Jag har sett situationer där man faktiskt skadat/skrämt hundar som hoppat genom att sätta upp knäet, och även om det inte skulle göra fysiskt ont på min hund så vill jag inte att man skrämmer honom.

Vill du inte bli hoppad på (och kommer och hälsar på hos mig) så är det väl inte så himla svårt att bara säga det? Nu gör jag ju alltid mitt bästa för att min hund inte ska hoppa då jag själv avskyr det och förstår att få människor vill att han ska hoppa, men vissa har ju inte samma syn på saken och tycker inte det är så allvarligt. Varför kan man inte kommunicera då!? Istället för att vara dum med hunden, det är ju "bara"en hund för guds skull. Varför ska man "ta saken i egna händer" utan att först be ägaren hålla sin hund borta om den inte kan låta bli att hoppa? Jag tycker nödvändigtvis inte om barn som klänger på mig hos bekanta men aldrig att jag skulle få för mig att själv säga ifrån till en liten unge som inte förstår, det får ju mamma eller pappa göra. Tycker faktiskt det är lite samma sak.

Jag har en hund som gärna vill upp i ansiktet då han hälsar. Mina föräldrar gillar inte en hoppade hund, dom böjer/hukar sig och säger "puttinuttt" och när hunden självklart hoppar upp mot ansiktet då säger dom "nej,nej,nej inte hoppa" samtidigt som dom fortsätter klia och snuttigulla och håller ned honom. Bäst hade varit att hälsa "formellt", hoppar han borde dom bara räta på sig och ge honom ryggen. Jag kan hälsa dunderglatt på hunden och han hoppar inte så på mig, utan endast när jag ber honom genom att klappa på min mage.

Det jag ville komma fram till är att min hund hoppar mer på någon som inte vill att han ska hoppa. Därför att den människan beter sig annorlunda och hukar och blockerar med händer. Kommer någon däremot med rak hållning, hälsar "formellt" på honom och sen ignorerar fjäskeriet så hoppar han inte.

Jag håller med! Skulle någon utav mina vänner knäa eller göra illa mina hundar så hade jag blivit RASANDE :devil:
Du får väl prata med din vän och ignorera hunden om den hoppar : var tråkig.

Att hålla ut ett knä utan att knäa till måste väl ändå betraktas som ett bra sätt att freda sig från hoppande hundar?

Delvis knapp.
Sedan tycker jag det låter som om det är de som kommers fel att hunden hoppar?? jag förstår att den som kommer inte ska bli överdriven i sin hälsning men ett vanligt "hejsan vovven, vad roligt att se dig" med trevlig röst ska de väl tåla annars är det väl ändå ägarens ansvar?

Varsta jag vet ar folk som prackar pa andras djur/barn sina regler utan att respektera reglerna djurhallaren/foraldern har. Det ar respektlost om nagot!

Det beror på vad det är, vanlig sketen hyfs ska man väl kunna kräva av de som har hand om hundar och barn, och dit hör då ex med hund att inte hoppa upp på andra.

Det beror på vad det är, vanlig sketen hyfs ska man väl kunna kräva av de som har hand om hundar och barn, och dit hör då ex med hund att inte hoppa upp på andra.

Jag vet inte om det kan raknas som "vanlig sketen" hyfs. Det beror faktiskt pa hunden och situationen. Sen ar det skillnad pa hoppa och hoppa.

Moter man nagon pa koppelpromenad dar man vet att hunden hoppar - och det stor en, ja stanna da pa koppelavstan.

Har man problem med glada hundar som skuttar om de blir upptaggad utav "Heeeeeej lilla huuuundeeeeen", ja da far man val knipa kaft.

Har halsar -ingen- overvaldigande glatt pa mina hundar. Eller ja, JAG gor. Men ingen annan, de kommer in, ignorerar, klappar senare lite snabbt pa pannan.

Jag tycker det hor till vanlig sketen hyfs att inte stissa igang hundar.

En hund som hoppar hysteriiiiskt och ar som en gummiboll ar ofta osaker och fjaskar, det blir inte bra om man da gor nagot som kan paverka osakerheten annu mer. En san hund behover traning, inte i att inte hoppa utan att bli mindre osaker.

En hund som "kramas" (tidigare forklarat) kan man oftast hejda med ett nej utan problem.

En ung hund som hoppar for den ar sa glaaaad, da kan man ta tag i halsbandet och saga sitt. och Sen beromma.

Men i de flesta fall sa ar det besokaren som vander sig till en redan uppspelt hund och halsar GLATT. Ja, da blir man GLATT halsad pa ocksa. Nu vet jag inte hur manga andra gor, men hos oss ar GLADA roster ett berom, lekinviter och "tjoochtjim". Sa pratar man Klart GLATT har sa kan man fa nastan vilken som helst av vara hundar i knaet. Vill man inte ha hundarna, sa far man ge sjutton i att inbjuda dom.

Jag tycker du ska berätta för dina kompisar att du inte vill att hundarna ska hoppa på dig. De kanske kan hjälpa dig med hur du ska bete dig för att inte dra igång hundarna eller så kan de försöka kontrollera sina hundar bättre.

Delvis KL

Jag blir lite irriterad på folk som anser sig ha rätten att knäa och knuffa andras hundar bara för att dom inte beter sig efter vad dom tycker är rätt.
Om jag vill låta min hund hoppa så ska ingen utifrån komma och knäa till henne för det. Punkt. Jag hade utan att blinka knäat tillbaka. Det är helt och hållet min uppgift att avgöra vad som är ok för min hund och inte. Däremot är det helt och hållet deras val att inte komma hem till mig när hunden är hemma helt enkelt.

Nu tillåter inte jag min hund att hoppa/tigga/skälla osv så det problemet är inte särskilt vanligt. Men jag tål inte attityden "vad ska jag gör med hennes hund".

Om min väns ungar skriker, kan jag ryta till/knuffa till på dom då? Torde ju vara samma sak?

Jag vet inte om det kan raknas som "vanlig sketen" hyfs. Det beror faktiskt pa hunden och situationen. Sen ar det skillnad pa hoppa och hoppa.

Moter man nagon pa koppelpromenad dar man vet att hunden hoppar - och det stor en, ja stanna da pa koppelavstan.

Har man problem med glada hundar som skuttar om de blir upptaggad utav "Heeeeeej lilla huuuundeeeeen", ja da far man val knipa kaft.

Har halsar -ingen- overvaldigande glatt pa mina hundar. Eller ja, JAG gor. Men ingen annan, de kommer in, ignorerar, klappar senare lite snabbt pa pannan.

Jag tycker det hor till vanlig sketen hyfs att inte stissa igang hundar.

Håller med här. Det är vi människor som får tänka på hur vi beteér oss så vi inte stissar igång vid hälsande om man inte vill det.

Mina blir otroligt glada bara man kollar på dom om det är en som kommer och hälsar på. Så jag brukar säga till folk att ignorera hundarna tills de är lugna och sen kan de hälsa. Annars får de faktiskt skylla sig själva. Lilla går att muttra lite på så han inte hoppar men stora blir bara mer frustrerad och yvigare om man blir arg. Att sätta upp ett knä eller nypa tag i honom hade inte gjort honom ett skit. Att däremot ta i halsbandet och lugnt säga "ligg" eller "sitt" så går budskapet fram 150 ggr bättre.

Det värsta jag vet är när folk kommer hem och hälsar och stissar upp lilla hunden och sen blir sura/arga när stora också påverkas och vill vara med :grin:

Att hålla ut ett knä utan att knäa till måste väl ändå betraktas som ett bra sätt att freda sig från hoppande hundar?

Delvis knapp.
Sedan tycker jag det låter som om det är de som kommers fel att hunden hoppar?? jag förstår att den som kommer inte ska bli överdriven i sin hälsning men ett vanligt "hejsan vovven, vad roligt att se dig" med trevlig röst ska de väl tåla annars är det väl ändå ägarens ansvar?

Varför är det ägarens ansvar hur hunden hälsar om de blir hälsade på? Snarare besökarens ansvar att hålla käft om den inte vill ha en hund på sig.

Jag har ägnat många timmar på gräsplaner med diverse kursdeltagare som hoppar. Jag avskyr hundar som hoppar, så jag stannar aningens längre än koppellängd ifrån föraren, och tittar på hunden, som inte kommer åt mig. Då behöver man sällan säga nåt, föraren fattar att ska jag komma fram så får man hala in djuret och hålla.

Sen tycker jag det är ett supertillfälle att sätta stimuli-kontroll på "sitt". Vänta ut hunden på lagom avstånd när den slutar skutta säger du "sitt", lättar den på röven så kan du förklara att "på aschlet plats, tills annan order gives!"

kl
Fråga vännen vad du kan göra för att hjälpa till.

Att vända sig om och ignorera kan funka.
Att helt enkelt säga sitt funkar väldigt bra här hemma. Min hund hoppar inte hysteriskt mycket, men är han överexalterad kan tassarna flyga upp. I det läget biter inte nej etc (som annars funkar bra, i andra sammanhang) men när han får en konkret uppgift (tex sitt) sitter han ner och väntar på att bli hälsad på istället.

Och när hunden inte hoppar- hälsa på den.

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 695
Senast: Nota
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård