Bekant/kompis/vän/god vän

Rie

Trådstartare
Ja, var drar ni gränser på vad en person är för er?
Jag började fundera på det idag när jag träffat en person som jag har regelbunden kontakt med inom ett visst område. Vi kommer bra överens så nu har vi lunchat ett par gånger och pratat om att träffas mer.
Så bekant känns lite väl lite nu, så jag antar att vi har kommit in på kompisstadiet.
Vad är då en vän?
Jag har en annan person jag skulle säga är min vän men som jag inte träffat i annat än ett visst sammanhang så jag känner heller inte personen mer, men skulle gärna vilja.
Luddigt värre det här....

Det är ingenting jag sitter och funderar över för mig själv. Att kategorisera relationer så är bara aktuellt när jag ska beskriva relationen för en tredje person: "en [beskrivning] till mig [blabla]".

Jag tänker nog att en kompis/vän/polare är någon som jag har träffat några gånger, känner att jag gillar, och kanske har telefonnumret till. Medan en bekant är någon som jag har träffat en gång eller ett par men inte fått någon närmre kontakt med än lite ytlig interaktion. T ex en kompis kompis som jag träffat på fest vid enstaka tillfällen.

För mig är det ungefär såhär

Bekant är en person jag känner till, träffar lite då och då ( kanske på en gemensam fest eller liknande), men inte har någon närmre kontakt med i vardagen.

Kompis/polare är personer jag umgås med, men det behöver inte vara ofta. Vi gillar varandra, kan alltid ringa och småprata eller göra något ihop, men både kompisen och jag har kanske närmre vänner än just varandra, så vi tar det mer när det passar och trivs med varandra just då. Här har jag många personer som jag kanske gör vissa saker med. Det kan vara tex en som man tar med på promenader, en man plockar svamp med, en som man åker och solar och badar med, en som man gillar att gå på bio med tex, tex...

Vänner är för mig dem som står närmast. De man berättar så gott som allt för, den man ringer i kris och som man vet alltid finns där i ur och skur ( och man är likadan tillbaka). Den man kanske planerar lite mer med i vardagen för man bara älskar varandras sällskap och vill göra saker tillsammans. Sen kan man ha vänner som man vet alltid finns där, men som kan bo lite längre bort eller ha fullt upp med annat i perioder. De är ändå alltid där och det känns aldrig dumt att ringa när det har gått en tid eller att man skulle störa. Man vet var de finns :-)

Bekant: Någon jag hälsar på på stan men inte umgås med, vi vet inte så mycket om varandras privatliv och är alltid artiga mot varandra på ett ganska ytligt plan. Tex grannar, arbetskamrater, vänner till mina vänner osv.

Kompis: Någon jag umgås med sporadiskt eller i större gäng, som är del i en större vänkrets eller festkompisar. Jag kan ringa eller smsa utan att det känns konstigt och vi pratar lite mer privat med varandra även om det inte är personer jag vänder mig till med mitt innersta.

Vän/god vän: En person jag känner väl och som känner mig väl som jag känner mig bekväm med i många olika situationer. Som jag kan berätta privata saker och öppna upp mig och som jag litar på, och vice versa. En person som det inte är några problem att vara tyst tillsammans med utan att det blir konstig stämning. En person jag kan vara så gott som mig själv med. Någon jag skulle sakna väldigt mycket om denne försvann ur mitt liv.

En bekant för mig är typ om jag stöter på någon på stan som jag känner men inte umgås med. Typ om jag springer på min psykolog. Frågar någon vem det var så svarar jag en bekant. Vi säger hej till varandra men inte mer än så.

En kompis är dom jag tex pratar med i stallet. Vi umgås inte privat så att säga utan bara i stallet.

En vän är någon jag känner att jag kan anförtro mig till. Någon som finns där för mig och vise versa. Någon jag kan lita på. Min man är min allra bästa vän.

Överraskande att en del gör skillnad mellan kompis och vän. För mig är de synonymer.

Tycker du? :)

I mitt fall så ser inte jag dom i stallet som mina vänner, men dom är ju mer än bekanta. Så då kallar jag dom kompisar. Känns som ett mellanting.

Överraskande att en del gör skillnad mellan kompis och vän. För mig är de synonymer.

Som jag tänker är vänner lite mer närmre än kompisar. Jag umgås med kompisar så gott som dagligen , och kan kalla dem vänner, men det är mina " riktiga" vänner som står mig närmst. De som jag vet finns där i ur och skur, de som jag vet ställer upp vad som än händer i mitt liv ( och jag för dem). Mina kompisar står mig nästan lika närma, men skillnaden är att just att de där vännerna ( i mitt fall 3 st) är något extra som man går genom eld och vatten för.

Hade självklart ställt upp mycket för mina kanske ca 30 kompisar om det behövs, men att ställa upp i ur och skur och med mitt eget liv som insats dagligen ( för kanske 30 personer) är en omöjlighet i livet. Det är alltid någon som har problem/behöver hjälp och för min egen skull kan jag då vara en bra kompis och göra något för att hjälpa och vara stöd om de ber om det, men jag gör inte ALLT för denne, utan "bara" det mest nödvändiga för att vara en bra kompis och ställa upp på rimliga nivåer som inte inkräktar på mitt eget mående. Som kräver att jag ska vara tillhands för så många personer alltid.

Kalla mig egoistisk, men mitt liv är minst lika viktigt för mig för att kunna vara en bra kompis och vän när det behövs. Där ligger skillnaden för mig. Älskar mina kompisar, men att finnas till för andra hela tiden hjälper ingen.

Jag föredrar att vara 100% nära några få som finns där, alltid, och ha många kompisar brevid som jag delar så mycket kul med, som jag hjälper, och de hjälper tillbaka. Men med distansen att vi inte går under för varandra :-)

Verkligen inte!!

En vän är någon jag kan ringa till när som helst och i en kris. Och som kan ringa mig. Någon jag släppt inpå livet. Och som släppt in mig. Någon som jag vet mycket om och som jag sympatiserar med. Jag har kanske 2-3 sådana personer i mitt liv.

En kompis är i mina ögon typ som en jobbarkompis, en stallkompis etc. Någon man umgås med på regelbunden basis och har trevligt med men nog inte skulle vilja leva tätare med. Ingen jag skulle lämna ut mitt liv till. Någon som finns i min närhet men som jag inte nödvändigtvis klickar och sympatiserar med, men har en relation med för att vi finns i samma kretsar, samma sfärer. Vi har trevligt tillsammans men det är itne på ett djupare plan.

En bekant är en person man hejar på, vet namnet på men inte nödvändigtvis umgås med privat.

@tanten Fast jag skulle lika gärna kunna säga En av mina bästa kompisar som En av mina bästa vänner om några av människorna omkring mig. Det innebär absolut ingen rangordning om jag säger bästa vän eller bästa kompis.

@tanten Fast jag skulle lika gärna kunna säga En av mina bästa kompisar som En av mina bästa vänner om några av människorna omkring mig. Det innebär absolut ingen rangordning om jag säger bästa vän eller bästa kompis.
Då är vi väldigt olika.

Jag gör stor skillnad. Mest för att jag är försiktig med att släppa ner garden och öppna dörrar in till mitt liv. Det finns saker i mitt liv jag bara berättat för en enda person tex. Han är min vän. Han är definitivt ingen kompis. Kompis låter dessutom väldigt pubertalt...

Jag har nog vänner och bekanta.

Kompis låter dessutom väldigt pubertalt...

Tycker du!

Jag har nästan som en liten mission i livet att använda ordet kompis också om kompisrelationer mellan medelålders och gamla människor, och att använda ordet även när jag pratar om viktiga relationer.

Främst därför att jag tycker att kompisrelationer/vänskapsrelationer har alldeles för låg status och ges alldeles för liten plats på många sätt (jämfört med familje- och släktrelationer), men också för att många med ordet vän verkar avse relationer som i mina ögon framstår som artigare/formellare än den rakt på sak-vardaglighet som kompisskap ofta innebär.

själv tycker jag det är svårt att veta benämmningen på de man har haft som mycket nära vänner men "växt" ifrån med åren. Som kanske skulle hamna i kompis facken men borde kanske mer vara i bekant facket...

Tycker du!

Jag har nästan som en liten mission i livet att använda ordet kompis också om kompisrelationer mellan medelålders och gamla människor, och att använda ordet även när jag pratar om viktiga relationer.

Främst därför att jag tycker att kompisrelationer/vänskapsrelationer har alldeles för låg status och ges alldeles för liten plats på många sätt (jämfört med familje- och släktrelationer), men också för att många med ordet vän verkar avse relationer som i mina ögon framstår som artigare/formellare än den rakt på sak-vardaglighet som kompisskap ofta innebär.
Hahaha
Då har du en mission som verkligen inte nått hit till mina trakter.

Nej nog finns det en klar distinktion mellan den nära riktiga vännen och den ytligare kompisen. Relationen till en vän är verkligen inte artig och formell. En sådan relation är en bekantskap.

Jag vet en del vinddrivna existenser som har suparkompisar, själv har jag jobbarkompisar. Barnet har gott om kompisar som hon umgås med. Men de hon står nära är hennes riktiga vänner.

Det är några mil mellan oss. Och orden används inte lika.

Kan vi enas om bekant?

Ja, var drar ni gränser på vad en person är för er?
Det är intressant med så många olika uppfattningar.
Bekant är för mig någon jag känner ytligt och som jag träffar ibland, men inte har någon större insikt i deras liv.
Kanske jag nöjer mig med det.
Kompis är för mig lite mer, till exempel om jag hade stallkompisar. (Har eget stall och inga inhysningar)
En vän är någon som jag tycker om, gärna umgås med och som (åtminstone så småningom) känner mig väl.

Sedan vill jag lägga till god vän. Några få.
En som jag kan berätta privata saker och öppna upp mig och som jag litar på. Någon som jag släppt, eller kan tänka mig att släppa in, i mitt innersta. Som jag kan tänka mig kontakta i kris eller få dess uppfattning i svåra frågor.

Hahaha
Då har du en mission som verkligen inte nått hit till mina trakter.

Nej nog finns det en klar distinktion mellan den nära riktiga vännen och den ytligare kompisen. Relationen till en vän är verkligen inte artig och formell. En sådan relation är en bekantskap.

Jag vet en del vinddrivna existenser som har suparkompisar, själv har jag jobbarkompisar. Barnet har gott om kompisar som hon umgås med. Men de hon står nära är hennes riktiga vänner.

Det är några mil mellan oss. Och orden används inte lika.

Kan vi enas om bekant?

Det jag helst vill enas om är nog att det finns något problematiskt i att etikettera och rangordna relationer. Varför gör vi det öht?

Bekant - ja, det är väl lite vem som helst som man vet vem det är, ungefär. Fast man kan gilla dem väldigt olika mycket.

Jobbarkompisar - är det samma sak som arbetskamrat, eller är det de på jobbet som man gillar? En del av mina kollegor står mig mycket nära, tex. Och så tycker jag ofta att den gemensamma intresseinriktningen som likartad utbildning innebär, skapar en speciell nivå av förståelse som jag trivs väldigt bra med.

Kort sagt, svårt att rangordna och jag tror att jag i stort sett tycker att det är lite bekymmersamt att vi så gärna vill rangordna.

Det jag helst vill enas om är nog att det finns något problematiskt i att etikettera och rangordna relationer. Varför gör vi det öht?

Bekant - ja, det är väl lite vem som helst som man vet vem det är, ungefär. Fast man kan gilla dem väldigt olika mycket.

Jobbarkompisar - är det samma sak som arbetskamrat, eller är det de på jobbet som man gillar? En del av mina kollegor står mig mycket nära, tex. Och så tycker jag ofta att den gemensamma intresseinriktningen som likartad utbildning innebär, skapar en speciell nivå av förståelse som jag trivs väldigt bra med.

Kort sagt, svårt att rangordna och jag tror att jag i stort sett tycker att det är lite bekymmersamt att vi så gärna vill rangordna.

Varför vi vill rangordna?
Ibland för att man vill berätta om en händelse för någon.

Exempel: jag var på ridtävling i helgen.
I publiken fanns ett gäng jag känner (en del rätt oväntade).
Sedan berättar jag för min närmsta vän att "Maria, en western-bekant, dök upp som publik på dressyrtävlingen". Min bästa vän känner inte Maria och då kan jag vilja beskriva i korta ordalag vem Maria är.

Eller min kompis Linda, som var med som hästskötare och såg mig heja på en massa folk som inte hon känner. Då kan man vilja sätta en "titel" på Maria. Och genom att välja "rätt" ord kan man visa för Linda hur pass bekant man är med Maria eller inte.

Jag kan också se något slags nytta med kategorisering.
Jag håller med flera andra: bekant är mer på avstånd. Man är just bekant, pratar lite när man träffas men umgås inte "självmant". Man kanske träffas på fester hos gemensamma vänner, eller på ridtävlingar eller andra hobby-sammanhang/grupper.

Kompis: man umgås till viss del men kanske inte lämnar ut sina fel och brister eller alla sina tankar.

Vän: lite närmre än kompis. Man ställer upp för varandra för det mesta men inte till varje pris.

Nära vän: den som får veta alla ens svagheter, får veta även sådan tankegångar som kan vara kontroversiella. Man gör ganska stora ansträngningar för att hjälpa varandra när det behövs.

Det var min skala, det;)

@Rie; Jag delar upp personer efter hur jag beter mig när jag ringer till dem
Samtal till en vän: inleds med ett "Hej, det är jag" eller "Hej, jag är så glad/förbannad/ledsen/less"
Samtal till kompis: "Hej, det är Maqurell"
Samtal till bekant: "Hej, det är Maqurell som är gift med X/som har hästen X/som bor i X"

Jag kan summera mina kretsar med: 3 st vänner, ett tiotal kompisar och en enorm mängd med bekant då jag är helt makalös med att stå och hänga på staket och prata med folk!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 687
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar