Bekant/kompis/vän/god vän

Då är vi väldigt olika.

Jag gör stor skillnad. Mest för att jag är försiktig med att släppa ner garden och öppna dörrar in till mitt liv. Det finns saker i mitt liv jag bara berättat för en enda person tex. Han är min vän. Han är definitivt ingen kompis. Kompis låter dessutom väldigt pubertalt...

Jag har nog vänner och bekanta.
Jag förstår inte hur det hänger ihop med benämningarna? Hur skulle det påverka din garde om du betraktade kompis och vän som synonymer?

Jag betraktar det som Petruska, vän är ett lite mer formellt ord för kompis/kamrat/polare. Alla mina vänner är mina kompisar och mina polare. Polare och kompis är nog de ord jag oftast använder.

Fast oftast när jag beskriver en relation till någon för en tredje part så säger jag "en jag känner", oavsett om det är en polare eller en bekant.

Jag har också haft anledning att fundera en hel del på det där vad som krävs för att man ska kunna förvänta sig vissa saker. En del man pratar med menar att man aldrig kan eller ska förvänta sig något av vänner men jag håller inte riktigt med om det, jag tycker att det finns en miniminivå av omsorg som man bör visa för varandra om man vill vara vän. Jag tycker att det blir en tråkig vänskap (även om man för all del kan ha trevligt för stunden) om man inte kan förvänta sig något överhuvudtaget, sen är jag inte helt på det klara med vilken typ av omsorg jag exakt tänker mig krävs. Men det är nog saker i stil med att säga grattis vid större tilldragelser och att återkomma när den andra har hört av sig och sånt. För omfattande nonchalans är tråkig, tycker jag. Då är man nåt annat, inte vänner utan kanske bekanta eller kollegor eller vad det nu kan vara.

Men egentligen är orden och nivån inte alls det viktiga, utan det handlar mer om att man är överens om vilken närhetsnivån ska vara. När man är i din situation och vill öka närheten, det är då man har anledning till att fundera över hur mycket man "får" ta för sig och hur man ska bete sig för att bli mer vän. Det blir jobbigt när man inte hittar en gemensam bekväm nivå. Eller, vilket nästan kan bli värre, att man inte uppfattar att det som händer i relationen har samma betydelse som den andra personen anser.

Jag förstår inte hur det hänger ihop med benämningarna? Hur skulle det påverka din garde om du betraktade kompis och vän som synonymer?
.
?
För att jag har olika grader i hur nära jag står andra människor? Och nära jag vill vara. Det finns ett antal "kompisar" vars liv jag inte är så intresserad av att komma djupare in i.

Om vän och kompis var synonymer skulle jag behöva ytterligare ett ord för stadiet mellan kompis och bekant.

?
För att jag har olika grader i hur nära jag står andra människor? Och nära jag vill vara. Det finns ett antal "kompisar" vars liv jag inte är så intresserad av att komma djupare in i.

Om vän och kompis var synonymer skulle jag behöva ytterligare ett ord för stadiet mellan kompis och bekant.
Alla som man känner har olika rang om man nu tänker på hur nära de står en, möjligen kan eller annan hamna på samma nivå men det är mest individuellt. Det känns främmande att kategorisera och rangordna och att ha ett ord för varje nivå av vänskap är för mig absurt eller ens dra raka sträck mellan olika kategorier, det är så flytande.

Mina relationer är också olika nära, givetvis. Alla mina kompisrelationer är inte likadana. Men jag känner inte behov av så nyanserade termer för att beskriva dem. Det fungerar uppenbarligen ändå inte eftersom vi betraktar det olika. ;) Skulle du och jag diskutera våra vänskap-/kompis-/whatever-relationer så skulle dina betydelseskillnader gå mig helt förbi.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 687
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar