Behöver tips!

Sv: Behöver tips!

Och gotlandsrusset, jag har väll aldrig sagt att det är NORMALT att min hund går med ett BoT täcke hela natten, jag har väll inte heller sagt att det ska vara en oreggad hane?
Jag bryr mig faktiskt inte om vad min hund kan göra för avlen och är du emot blandraser från blocket så behöver du inte gå in och kolla på dem. Jag kan säga att ha någon valp längre tror jag inte är några problem för mina föräldrar, vi har somsagt haft valpar förut.

Alltså tar du valpar av andra skäl än att tillföra hundaveln något, du svarar dock inte av vilka andra skäl. Tjäna pengar? Är dina föräldrar med på detta? Att det eventuellt kan bli så illa att bara 5 av 10 valpar blir sålda och resten får ni ha hemma? Betala foder, försäkringar med mera för sex stora hundar. Du svarar heller inte på om du ska röntga din hund innan du parar. Jag har mycket emot blandrasaveln inte de blandraser som redan finns. Tycker det är onödigt att tillverka ännu fler av dem och speciellt om man är 15 år och det bara för att. Tror du för svårt att få en seriös ägare till en renrasig hund att gå med på att para din hund, jag hoppas de iaf.

En SKK-reggad uppfödare blir utesluten om denne använder någon av sina hundar till blandrasavel.

Ang ditt skitsnack om att folk är rasister om de inte gillar blandraser så finns det en alldeles färsk tråd i ämnet.

/Migo

Och hur vet du det? Jag kanske känner en Schäfer uppfödare? Inte för att jag gör det nu men du vet exakt ingenting om min och min hunds verklighet och du kan därför inte veta om jag kanske redan hittat en eller inte kommer hitta en iheller.
Jag kan faktiskt säga att alla som är emot blandraser är rasister! Det är väll inte rasen du kommenterar hunden efter utan det är personligheten! Du kan inte säga att de inte är speciellt intesserade av avel, för du känner nog inte ens två seriösa uppfödare. Så du borde nog tänka lite innan du knappar på ditt tagentbord!

Precis som Migo säger så blir uppfödare inom SKK uteslutna om de använder någon av sina hundar i blandrasavel.

Jag har inget emot blandraser, jag är emot oseriös blandrasavel. Jag är inte hundrasist på något vis.

Intressant att du i första meningen säger att jag inte ska uttala mig om att du inte kommer hitta en avelshane eftersom jag inte vet något om din verklighet, när du i nästa sekund gör EXAKT samma sak och uttalar dig om min verklighet. Det kanske är någon mer som borde tänka till innan man knappar på sitt tangentbord ;)

Jag hade tänkt mig t.ex en Schäferhane som såklart var 100% frisk. Jag har inga problem med att ha kvar valpar fast de är över 8 veckor och vaccin osv är såklart ett måste :)

Tror du det hjälper om den ena föräldern är frisk? (och du kommer inte att få en godkänd hane) Vet du hur din hunds släktingar mår idag? Vilka sjukdomar har de?

Vad händer om alla valparna är sjuka? Hälften av dem?

Du har fortfarande inte svarat på frågan varför du vill ha valpar? Bara för att? För att chansa och se ifall hundarna råkar bli friska?

Hur tror du din hund mår om den bär omkring på 10 valpar i magen om den redan nu har problem

Gå en kurs och läs på lite. Djurplågeri

himmel o pnnkaka.....har väl inte sett ett sånt idiotiskt förslag på länge!!!!!!!!!!!!!!!
ska inte ens kommentera liksom.......................

*kl*

Jag har varit i din ålder. Fick min första egna hund, en omplacering på 4-5 raser. Man älskar alltid sin hund. Sin egen hund är finare än alla andras och hade lääääämnat så fina valpar. Man ser framåt i framtiden och vill ha flera lika underbara kopior av den man har nu.

Jag är glad att jag inte gjorde det, för mina kusiner avlade på hans mammas systers avkomma. Och dessa hundar har EXAKT samma problem som min. Dominant mot andra hundar, förhöga höfter i förhållande till framben, hudproblem och svårt att läsa hundar. Tre (!!!!!) parningar framåt (alltså, första hundens avkommas avkommas avkomma!) har fortfarande samma problem.

Och nu är jag väldigt tacksam att jag inte parade min gatukorsning, trots jag blev erbjuden en renrasig cocker spanieltik att para med. Alltså, jag kan nästan garantera dig att nån av dina valpar kommer få din hunds problem. Så varför para!

Vi kollar på blocket. Jag söker blandras. Hur många annonser får jag upp 200st +. Så räknar vi på genomsnittet av den kull brukar vara på (5st). Alltså 200 * 5 = Alltså, då finns det ungefär 1000 + valpar. Och då har vi inte räknat med alla annonser där ordet "blandras" inte nämns. Så vi kan nog räkna på det två dubbla det. Alltså det finns ca 3000st valpar på blocket. Varför skall du producera fram ev. 5 st till.

Låt säga att du har 10 personer som kan tänka sig en valp av dig, du parar om får 10 st. Där kommer vara max 2 personer som kommer köpa valp. För när det gäller människor, så vill alla ha en valp här och nu, men när det väl kommer till kritan att betala och fixa, så VILL OCH ORKAR INGEN! För man vill både äta och spara kakan. Så du kommer garanterat sitta där med din annons på blocket ändå. Alt. på Ica's annonsplats.

Njut av din hund, sök till ett roligt hundgymnasium, lär dig mer! (som jag gjorde!) Och jag ångrar inte en sekund av det. Idag är min grabb snart 9 år och jag är evigt tacksam att han finns i mitt liv. Jag kommer aldrig få en sån fantastisk hund som är just som han igen. Men jag är glad för tiden jag fick av han.

Och visst är valpar och valpning något helt fantastiskt. Och känner du känner ju seriösa uppfödare , så när de har valpar. Så besök dem, se hur mycket jobb det är och fråga hur mycket det kostar. Se och lär, av någon som vet hur allt går till och gjort det förr.

Och har du verkligen råd som 15åring att ev. behöva pressa från tusentals kronor ifall din tik behöver ett kejsarsnitt? Eller något ännu värre? Har du tid med skolan att stanna hemma för din hunds valpar (8 långa veckor, dygnet runt). Vill du föra vidare gener som kan orsaka lidande för x st valpar? Är du bered på att din tik kanske förlorar alla valpar och mår dåligt? Är du bered på att ha massa unghundar för du får inte sålt dina valpar? Är du bered på att offra din tiks liv för ett gäng valpar?

Du nog svara nej på någon av dessa frågor, låt då bli. Din hund är säkert underbar, fantastisk, fin och underbar. Njut av all tid du får med din fina tös. Du lär aldrig få en sån hund igen. Njut. Och offra inte din bästa vän på en dröm med några valpar. Offra inte att dessa valparna liv i heller.

Senast ändrad:

Exakt.

KL
Ts, såna som tänker som du är orsaken till att folk ogillar/hatar/avskyr blandrasavel. Ingen har sagt något ont om blandrashundarna, utan just uppfödarna, dvs eventuellt just du ts.

MadicDomino: Önskar att alla kunde svara lika genomtänkt och vänligt som du! Man kommer ingenstans med att vara otrevlig och kalla TS och hens idéer för diverse negativa saker. Sådant tar man inte till sig ändå, när man frågar efter råd.

Håller med MadicDomino i det mesta. Det är ingen bra idé att avla på en blandras med dessa raser, som är väldigt olika i temperament och hälsoproblem, speciellt inte eftersom tiken du har, har haft ont i sina ben redan när hon var liten valp.

Ska du verkligen föra de generna vidare? Hur ser hälsan ut på tikens föräldrar och deras föräldrar? Så du kan få en uppfattning om vilka eventuella problem som kan nedärvas till eventuell valpkull.

Vill bara tillägga . Ta dig till närmsta brukshundsklubb, fråga andra i klubben vad de tycker . Du kommer få höra samma sak där som här . Visst vi kanske blir lite hetsiga här , men många av oss är rätt trötta på just sånt här dyker då och då. Men det handlar bara om att vi värnar om dig och din hund.

Och nej, jag kan garantera dig att ingen på gatan eller detta forum dömmer dig för att du har en blandras. Ingen har skrattat eller pekat åt min bredbenta hund!

Alla hundar är fantastiska individer, vi måste därför vara rädda om dom och inte utsätta dem för något som inte är menat för dem. En skadad hund skall inte tävla ! En sjuk hund skall inte glömma att vårdas . En hund med dåliga gener skall inte avlas på. Allt för djurets bästa ! Vi djurägare ska göra allt för våra ögonstenar mår , inte tvärtom !

Sköt om dig . Fundera om det verkligen är rätt för din bästa vän. För både du och jag vet att vi älskar inget annat mer än vår fina vän på fyra ben! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 067
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv