Behöver tips!

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en 1årig tik som är 50% Schäfer 25% Jämthund och 25% Kungspudel, det är klart att hon har ''problem'' med båda frambenen men ingenting på bakbenen. Ska däremot extra kolla henne snart.
Jag vill däremot ta valpar på henne när hon blir 2-3år gammal, vad tror ni om det och vilken ras på hanen tycker ni?
Hon är snäll rakt igenom och går ihop med alla hundar, hon är däremot lite stressig och vill att det ska hända saker hela tiden. Hon är svart med vitt bröst och vitt under tre tassar, ser ut som en smalare svart Schäfer.

Nu undrar jag vilken ras på hanen ni tycker, vill gärna ha stabila och säkra valpar som kan bli vakthundar eller polishundar t.ex. Tiken ger sig direkt och tar inga kamper mot någon och har inte det riktiga psyket för att bli en vakthund eller liknande så jag tycker det är rättså viktigt att hanen är säker och beskyddande av sig. Såklart gärna något som ligger i rasen. Jag vill inte blanda i någon ''rynkig'' ras, ''kamphund'' eller mindre ras.
Hade tänkt mig kanske en Jämthund eller en Schäfer som pappan, tycker ni att jag ska ta valpar på henne över huvudtaget då hon har problem med frambenet, inget vi märker av inu kan jag säga.
Tycker även att det är viktigt att hunden går ihop med alla så det inte blir valpar som inte gillar andra hundar.

Men vill gärna ha tips på vilken ras på hanen ni tycker? Och även vad man kan sälja valparna för!? Gav 3000kr för min flicka utan besiktningen men vi fick lämna tillbaka henne om hon hade problem, vi ville såklart inte lämna tillbaka henne när vi väl märkte frambenen.

Sv: Behöver tips!

Jag tycker definitivt inte att du ska avla på din hund. Den har som du själv säger problem i frambenen och att bära valpar i magen ökar belastningen ytterligare på benen. Sen finns det ju en stor risk att valparna kommer att drabbas av samma problem.

Nej du ska inte ta valpar på din hund. Njut av att du har en snäll och trevlig hund och låt det stanna vid det.
Utsätt henne inte för den extra påfrestning det är att bära valpar när hon redan har problem med frambenen. Det är ju dessutom ärftligt och även om din hund inte har några synliga problem än så kan ju valparna få sådana problem att de måste tas bort i förtid.

Blocket svämmar över av blandrasvalpar och risken är väldigt stor att du blir sittande med ett antal oavsett om du har tio valpköpare innan de är födda så drar sig många ur när de väl är leveransklara. Vad gör du då? Det är inte så kul att ha fem-sex unghundar i familjen.

Om din tik är stressig så är risken mycket stor att valparna blir det med. De kan till och med bli värre eftersom man aldrig vet vad som nedärvs. Trots att du väljer en stabil pappa kan valparna kan bli ostabila ändå.

Att en blandras skulle bli polishund har jag faktiskt inte hört talas om. De hundarna väljs ut mycket noga efter linjer som visat sig vara pålitliga och många blir ändå kasserade för att de inte klarar kraven.

De futtiga kronor du eventuellt kan tjäna på att ta valpar är inte värt risken att utsätta din tik för allt vad en dräktighet och valpning för med sig. Det är inte heller värt risken att bli sittande med ett gäng med valpar som du aldrig blir av med. Det kan bli mycket dyrt med uppfödningen om du av någon orsak måsta ta kejsarsnitt på hunden. Om någon av valparna eller tiken blir sjuk eller om du behöver stödmata valparna med ersättning. Det är inte heller gratis att föda kanske tio valpar även om du har tur och det bara blir i åtta veckor. Tiken ska ha mer mat och valparna ska ha mat. De ska ha fått sin första spruta och blivit besiktigade av veterinär innan de flyttar om du är seriös vilket jag tror att du är vilket ju givetvis kostar.

Nä, njut av din hund och slå avelsplanerna ur hågen.

Vill du avla så skaffa dej en renrasig hund ur bra linjer. Bli duktig på rasen, ställ ut, tävla och meritera så kanske du kan avla på den hunden i ett senare skede i livet om den hunden uppfyller alla krav som en riktigt bra hund ska ha. Det är enbart de bästa individerna som ska gå i avel för att slippa alla tragedier med hundar som blir sjuka, som får allergier eller har andra defekter som gör att de inte kan leva ett så bra liv som de är värda. Alla vill vi ju att våra djur ska få leva länge och få vara friska.

Jag har inget emot blandrashundar men jag är emot blandrasaveln för den tillför inte något bra. Det är så tragiskt med hundar som reas ut där ägarna har panik över att bli av med dem och inte bryr sig om vart hunden hamnar :(

Gå in på blocket och sök på blandras och hundar. Det finns 183 stycken annonser ute just nu och bakom flera av dessa döljer sig mer än en hund. Hur många tror du får sålt sina valpar och hur många blir sittande med dem?
Slipp bli en av dem.

Glömde, givetvis ska valparna vara avmaskade, chippade och registrerade i jordbruksverket också innan leverans men det vet du säkert.

Är du seriös eller bara ute efter tjaffs?

Fullständigt idiotiskt att avla på en hund som redan vid ett års ålder har problem med sin kropp!

Du ska para henne med en Ovtjarka natruligtvis....

Om det nu behövs fler problemhundar här i världen, jag är inte säker.

Malle/BC -hane borde bli jättebra.

*ngh*

/Migo
OBS: Inlägget bör inte tas på allvar.

Nej du ska inte ta valpar på din hund. Njut av att du har en snäll och trevlig hund och låt det stanna vid det.
Utsätt henne inte för den extra påfrestning det är att bära valpar när hon redan har problem med frambenen. Det är ju dessutom ärftligt och även om din hund inte har några synliga problem än så kan ju valparna få sådana problem att de måste tas bort i förtid.

Blocket svämmar över av blandrasvalpar och risken är väldigt stor att du blir sittande med ett antal oavsett om du har tio valpköpare innan de är födda så drar sig många ur när de väl är leveransklara. Vad gör du då? Det är inte så kul att ha fem-sex unghundar i familjen.

Om din tik är stressig så är risken mycket stor att valparna blir det med. De kan till och med bli värre eftersom man aldrig vet vad som nedärvs. Trots att du väljer en stabil pappa kan valparna kan bli ostabila ändå.

Att en blandras skulle bli polishund har jag faktiskt inte hört talas om. De hundarna väljs ut mycket noga efter linjer som visat sig vara pålitliga och många blir ändå kasserade för att de inte klarar kraven.

De futtiga kronor du eventuellt kan tjäna på att ta valpar är inte värt risken att utsätta din tik för allt vad en dräktighet och valpning för med sig. Det är inte heller värt risken att bli sittande med ett gäng med valpar som du aldrig blir av med. Det kan bli mycket dyrt med uppfödningen om du av någon orsak måsta ta kejsarsnitt på hunden. Om någon av valparna eller tiken blir sjuk eller om du behöver stödmata valparna med ersättning. Det är inte heller gratis att föda kanske tio valpar även om du har tur och det bara blir i åtta veckor. Tiken ska ha mer mat och valparna ska ha mat. De ska ha fått sin första spruta och blivit besiktigade av veterinär innan de flyttar om du är seriös vilket jag tror att du är vilket ju givetvis kostar.

Nä, njut av din hund och slå avelsplanerna ur hågen.

Vill du avla så skaffa dej en renrasig hund ur bra linjer. Bli duktig på rasen, ställ ut, tävla och meritera så kanske du kan avla på den hunden i ett senare skede i livet om den hunden uppfyller alla krav som en riktigt bra hund ska ha. Det är enbart de bästa individerna som ska gå i avel för att slippa alla tragedier med hundar som blir sjuka, som får allergier eller har andra defekter som gör att de inte kan leva ett så bra liv som de är värda. Alla vill vi ju att våra djur ska få leva länge och få vara friska.

Jag har inget emot blandrashundar men jag är emot blandrasaveln för den tillför inte något bra. Det är så tragiskt med hundar som reas ut där ägarna har panik över att bli av med dem och inte bryr sig om vart hunden hamnar :(

Gå in på blocket och sök på blandras och hundar. Det finns 183 stycken annonser ute just nu och bakom flera av dessa döljer sig mer än en hund. Hur många tror du får sålt sina valpar och hur många blir sittande med dem?
Slipp bli en av dem.

Har flera gånger tidigare haft valpar men som du säger så är det arvtligt med benen, därför ska vi kolla henne före om vi ska para henne.
Jag kan ärligt säga att jag inte vill ha en renrasig hund, har aldrig haft en men personer i min familj och kompisar har haft renrasiga och det har slått runt på flera utav dem och de andra är antingen väldigt ''starka'' i psyket och tar ''kamper'' mot ägaren eller så är de aggresiva fast de uppfostrats rätt. Så en blandras tack. Kan säga att jag inte hade några planer på att ''rea'' ut dem och jag är väldigt mån om vart de kommer.
Skulle aldrig få för mig att sälja en valp till en småbarns familj t.ex just för att barnen gärna lägger sig över hunden osv, inte heller en familj som aldrig tidigare haft hund. Jag hade tänkt mig t.ex en Schäferhane som såklart var 100% frisk. Jag har inga problem med att ha kvar valpar fast de är över 8 veckor och vaccin osv är såklart ett måste :)
Fast jag skulle köpt en renrasig så är jag inte intresserad utav tävling över huvudtaget så ingen av mina hundar kommer att tävla, träna såklart men ingen tävling för vår del. Kanske någon utställning för skojs skull, har ställt ut min tik när hon var 10månader på en utställning för ''alla'' hundar och hon fick faktiskt rättså bra kommentarer :)
Har hon stora problem när vi besöker veterinären med benen så kommer jag såklart inte ta valpar på henne, men hon går med ett BoT täcke under hela natten för att förbättra frambenen och jag kommer inte ta valpar på henne om hon har ont i benen eller har mkt problem.

Hon är ett år och citat: går med ett BoT täcke under hela natten för att förbättra frambenen och du anser att det är normalt? Något som passar för avel?

Som många redan skrivit; Det finns hundratals blandrasvalpar på blocket. Vad är DIN anledning till att öka dessa annonser? Tjäna pengar? VAD kan din hund göra för hundaveln?

Tänker du kolla upp hanen? Så att han är helt frisk, Ua på armbågar och A på höfter? Samt kolla dennes föräldrar? Är din friröntgad? Tänker du göra det innan du avlar? Mh?

Att bara söka upp en oreggad schäferhane och sen para är ... ja, idiotiskt. Det borde du väl förstå själv?

För att inte tala om fruktansvärt egoistiskt. Det är ingen rättighet att ta valpar, endast skyldigheter!

Senast ändrad:

HD/AD röntgen, om hon har fel på ngt av dem så avla för f*n inte!
Tycker inte du borde avla på henne i vilket fall men det kommer du förmodligen göra ändå, vad vi än säger. Eftersom du har din bestämda åsikt och inte är mogen nog att ta åt dig av vad folk säger. Egoism kallas det.
Men HD/AD är ärftligt och vill du verkligen sätta valpar till världen som kan komma att få ha ont hela livet?
Det är INTE ok!
Dessutom är det inte snällt mot tiken att bära valpar om hon har ont.
Vill du ha en blandras till, köp en!

Och förresten, även om föräldrarna är fria från HD/AD så kan valparna få det om det finns längre bak i leden.
Känner du att du vill riskera att ge valparna smärta, fine...

Senast ändrad:

Jag håller med! Det är djurplågeri både på lång och kort sikt att ta valpar på hundar som inte är friska och det gäller oavsett om det är en blandras eller en renras.

Dessutom strider det mot djurskyddslagen.

Även uppfödare av renras skulle behöva ransaka sig själva.
Blir förbannad när uppf. inom vissa raser parar hundar med grova HD/AD fel och tycker det är okej.
Amstaffen tex. är ju tydligen en art för sig och bär upp all tyngd i fram så hd fel gör inget.
J*vla egoism och jag blir så förbannad!
Där avelsbasen är riktigt snäv och man har en väl utarbetad plan så finns det tyvärr inte mkt annat att göra än att ta risken ibland.
Men på raser där det inte behövs är idiotiskt!!!!!!!!

Dessutom strider det mot djurskyddslagen.

TS: jag hoppas att du är ett troll, annars är du en djurplågare som ens TÄNKER på att ta valpar på en sådan tik:cry:! Som Philosophia skriver så strider det mot djurskyddslagen, och om du genomför en sådan parning så HOPPAS jag verkligen att det finns folk i din närhet som har stake nog att anmäla dig!

Jag ser att du är 15 år, vilket gör att jag måste tänka på hur jag formulerar mig. Jag hoppas att du har föräldrar som har lite mer insyn i hundvärlden och avel än vad du har.

Du har massor att lära dig och gör inte misstaget att fatta beslut som du troligtvis (förhoppningsvis) skulle ångra när du lär dig lite mer.
Om du är medlem i någon brukshundklubb, passa på att prata lite med de som har mer erfarenhet än vad du har. Prata med vuxna som har erfarenhet av hundar och avel så kommer du lära dig massor.

Jag hade tänkt mig t.ex en Schäferhane som såklart var 100% frisk.

Och har en ägare som vill låta sin hane betäcka en sjuk blandrastik...

Skulle aldrig få för mig att sälja en valp till en småbarns familj t.ex just för att barnen gärna lägger sig över hunden osv, inte heller en familj som aldrig tidigare haft hund./ snip/. Jag har inga problem med att ha kvar valpar fast de är över 8 veckor och vaccin osv är såklart ett måste

Inga problem med att ha kvar 5-6 eller fler 8-månaders slynglar heller? vad säger dina föräldrar om det scenariot?

Hej tjejen :)
Vad kul att du har en trevlig hund. Hoppas att ni får många fina år tillsammans. Jag har två blandrashundar själv och det kan bli jättetrevliga individer. Men jag skulle aldrig låta mina hundar vara med i aveln. Varför? Jo, för att om det ska bli bra resultat så finns det bara två sätt.

Nr 1: naturen sköter allt själv. De starkaste individerna överlever och de som inte har förmåga att klara sig själva får aldrig tillfälle att föra sina anlag vidare. Så blir det bättre och friskare djur i framtiden.

Nr 2: Människan tar över naturens ansvar och väljer vilka djur som ska para sig. Då finns risk att det uppstår ärftliga sjukdomar och problem och för att de inte ska förstöra rasen i framtiden man man noga kontrollerade avelsprogram. Man röntgar leder och lyser ögon och man bedömer avkomman i flera generationer för att framtidens hundar ska bli så bra och friska som möjligt. Detta behövs för att människan inte är lika hård som naturen och t ex matar även de svaga valparna i en kull.

När man parar bara utifrån en viss individ, alltså "min hund är fin och trevlig och jag vill ha valpar efter den", så vet man inte riktigt vilka andra egenskaper, från andra generationer, som följer med. Och det är därför som det inte är så bra att göra som du föreslår. De raser som finns i din hund är kända för problem med t ex höfter och armbågar och man vet inte vad som slår igenom i framtiden.

Problem med lederna beror på hur själva leden är formad. Det ska vara en skål och en kula som passar ihop perfekt. Prova att knyta ena handen och lägga den andra runt, som en skål. Ungefär så ser höftleden ut. Om du nu rätar ut handen som är som en skål litegrann ser du att det inte passar ihop lika bra. Då finns risk att det blir förslitingar och skador i leden, den sjukdomen som kallas artros och som är vanlig t ex hos schäfer. Den här sjukdomen är inget man kan bota (på människor byter man ut hela leden) och den är ärftlig. Det är därför man röntgar och bara använder djur som är helt friska i aveln.

Det är alltid ett lotteri med valpar, och det finns inga garantier för att det blir bra ens när man kontrollerar allting. Men chansen ökar förstås, om man vet att flera generationer har haft friska leder och kunnat prestera som rasen är tänkt.

Min ena blandrashund är kastrerad. Min andra kommer också kastreras när han blir äldre. Han är resultatet av en tjuvparning mellan två renrasiga, röntgade, meriterade hundar av två olika raser. Så han borde inte ha större risker än renrasiga valpar att drabbas av ledproblem om det inte vore för det att föräldrarna är just av olika ras med lite olika vinklar och proportioner som kan göra att de olika skelettbenen kanske inte passar så väl ihop. Den risken vill jag inte föra vidare.

Förstår du hur jag menar? Det är inte fel att drömma och göra planer men jag tänker att du som verkar ha ett stort hundintresse säkert vill att det ska bli bra i framtiden. Så jag tänker att din fina hund och du kan ha så mycket annat roligt ihop.

Jag hoppas att det går bra för dig och din hund. Häng gärna här på hundforumet och ställ frågor och dra nytta av att det finns många duktiga här som gärna vill dela med sig. Att prata blandras kan få en del att reagera med ett rött skynke, det är inte så konstigt när man har sett hur tokigt det ibland kan bli och vad dessa hundar får lida. Men alla raser har uppstått utifrån att någon person har försökt få fram en hund med vissa egenskaper och valt föräldradjur som passar och så har man i många generationer försökt att få fram individer som liknar idealet. Sett ur det perspektivet är alla våra hundar "blandraser" men det viktiga är att inte avla på okontrollerade individer eftersom det leder till lidande för våra hundar, och det är det ju ingen som vill.

(nu tog jag ledsjukdomar som ett exempel men det finns ju också många andra problem som uppkommer pga korsning av olika typer av hundar t ex mentala problem av olika slag)

Jag kan säga att hon inte har ont i nuläget och det är inte ens säkert att hon har ''problem'' längre då vi inte kollat henne sen hon var 11 veckor vilket är liksom 9 månder sedan och det kan mkt väl vara att hon inte har något alls längre.
Jag skulle inte para min hund med en hund som jag tycker är ''fin'' eller en kompis hund osv utan en finare kanske t.o.m avelshund då jag vill ha valpar som inte bara sitter hemma och gör ingenting.

Och gotlandsrusset, jag har väll aldrig sagt att det är NORMALT att min hund går med ett BoT täcke hela natten, jag har väll inte heller sagt att det ska vara en oreggad hane?
Jag bryr mig faktiskt inte om vad min hund kan göra för avlen och är du emot blandraser från blocket så behöver du inte gå in och kolla på dem. Jag kan säga att ha någon valp längre tror jag inte är några problem för mina föräldrar, vi har somsagt haft valpar tidigare...

Shark : Min hund har inte ont någonstans i nuläget och kanske inte kommer få det heller.. Har OCKSÅ skrivit att har hon STÖRRE problem med armbågarna så kommer jag inte avla på henne. Så läs hela inlägget innan du kommenterar!

Lejonelle: Du var en normal person, såklart tycker jag också det är fel att ta valpar på en tik som har ont och det är därför vi ska kolla henne innan vi isf tar valpar på henne. Jag vet att min hunds mamma är dominant och att flera av min hunds syskon är sådana, hennes pappa är lite annorlunda men varken mamman eller pappan är aggresiva eller så. Jag vet att valpar blir olika och några kanske inte ens liknar mamman eller pappan i psyket och därför vill jag ha en hane som kanske har tävlat lite och sådant så man vet lite om bakrunden också.

Jag vill bara göra det klart för ALLA !! Har min hund STÖRRE problem så hon kommer få ont utav valparna på något sätt så kommer jag SÅKLART inte att avla på henne!!

Du kommer nog inte hitta en "fin avelshund" att para din tik med. Ägare till avelshanar (som avlar inom SKKs regi) är inte särskilt intresserade av att låta sin hane para en blandrastik.

Jag tror du får vara glad över den hunden du har och leta efter en annan blandrashund när din går ur tiden.

Varför skulle det vara så klart hunden har problem med frambenen bara för dessa raser ingår ? Jag har haft en hund med dessa raser + 3 till, minus pudeln. Den hunden fick tas bort pga canser vid 12 års ålder. Men inte hade den minsta tillstymmelse till problem i bena. :confused:

Du kommer nog inte hitta en "fin avelshund" att para din tik med. Ägare till avelshanar (som avlar inom SKKs regi) är inte särskilt intresserade av att låta sin hane para en blandrastik.

Jag tror du får vara glad över den hunden du har och leta efter en annan blandrashund när din går ur tiden.

Och hur vet du det? Jag kanske känner en Schäfer uppfödare? Inte för att jag gör det nu men du vet exakt ingenting om min och min hunds verklighet och du kan därför inte veta om jag kanske redan hittat en eller inte kommer hitta en iheller.
Jag kan faktiskt säga att alla som är emot blandraser är rasister! Det är väll inte rasen du kommenterar hunden efter utan det är personligheten! Du kan inte säga att de inte är speciellt intesserade av avel, för du känner nog inte ens två seriösa uppfödare. Så du borde nog tänka lite innan du knappar på ditt tagentbord!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 067
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Årets matbluff