Behöver råd ang aggressiv hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ponygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 10 314
P

ponygirl

Vi har 2 st rottweiler, varav en är en hane på snart 2 år. Ungefär när han började bli könsmogen (tidigt i våras) började han oxå bli aggressiv mot andra hundar.
Min fråga är egentligen vad för sorts träning ni tror hjälper? Nu tränar jag mycket med klicker och kontaktövningar. Men inget funkar när där kommer andra hundar. Och jag känner att det kommer nog inte att fungera heller eftersom han verkligen inte är kontaktbar.
Så fort han ser en annan hund blir han som förbytt, försöker spänna ögonen i den, går upp på bakbenen, morrar (skäller aldrig) och försöker ta sig till den andra hunden. Vad som skulle hända om han kom fram vågar jag inte tänka på:crazy:
Även i bilen håller han på att riva hela inredningen för att komma åt andra hundar.
Så har ni ngr bra råd eller egna erfarenheter av detta tar jag tacksamt emot dom.

Sv: Behöver råd ang aggressiv hund

Är hunden bara på det viset, när han är kopplad, eller beter han sig likt när han är lös ??

Det är samma när han är lös. Jag vågar oftast inte ha han lös där jag vet att det kan komma andra hundar. Men när jag har det fungerar inkallning mm jättebra, men bara om jag hinner innan han har fått syn på den andra hunden. Jag är väldigt försiktig, hemskt om han skulle komma åt och bita ngn. Svårt att förklara hur han uppför sig, han blir som ett monster.

ponygirl skrev:
Det är samma när han är lös. Jag vågar oftast inte ha han lös där jag vet att det kan komma andra hundar. Men när jag har det fungerar inkallning mm jättebra, men bara om jag hinner innan han har fått syn på den andra hunden. Jag är väldigt försiktig, hemskt om han skulle komma åt och bita ngn. Svårt att förklara hur han uppför sig, han blir som ett monster.

Rottweiler är lite roliga ärligt talat.
Man får in ett problem o föraren själv inte lyckas o få bort det, speciellt när det gäller aggression då tar man dit en hunddressör som får slita fan för o då bort problemen o lyckas sällan helt o hållet.
Sen kommer personen hem o hunden funkar nån vecka men sen börjar bitarna ramla tillbax igen o hunden kommer in i samma gammla bettenden igen.
Har flera såna ex i örebro som är en tätt bebodd Rottweiler stad.
Men nu finns det givetvis undantag i dessa fall också att föraren höjer ribban för hunden också o sitt ledarskap.
För jag anser det är så jäkla många som tittar på bilder me valpar säljes, me sina barn o föräldrar o ser Rottweiler valpar så tjatar man så att man vill ha en sån o föräldrarna smälter för deras tjat, så åker man o tittar o sen man kan man ju inte säga nej till de bedårande valparna som busar. O de kommer hem de ska på valpkurs ja det går ju kanon vilken enkel hund tycker dom. Sen kommer det en tid denne söte Rottweiler blir 16-24månader o blir könsmogen o ska ta övre hemma o det skapas situationer där de får vinna med kamp o så eskalerar det hela tiden så står man där sen med en rabiat hund som inte går o styra.
O detta säger jag inte helt utan erfarenhet tjejen jag hade förrut slogs hur många gånger som helst me min för han gjorde utfall o när hon vart förbannad på han så korrigera hon han o då vände han om o skulle ta henne istället, sen var jag med på promenaderna för o se problemen men inte ett ljud han la ifrån sig.
O då gick jag hem o fundera hur jag skulle lösa det o vi höll på i många månader innan vi löste det för henne, men dock aldrig helt dök det upp situationer som han inte var van vid så kunde det gå snett men hon hade nu styrning på han på ett annat sätt så det gick o få han lugn.

PIRU:
På vilket sätt hjälper du trådskrivaren med denna utläggning? Maken till osammanhängande text får man leta efter. Sedan har du rätt i att folk gör så där - köper en gullig valp. Vi ser det ständigt här på Buke...

Men eftersom du nu har erfarenhet, ge då ponygirl lite handfasta råd.

ponygirl:

Jag har själv erfarenhet av rottweiler och jag skulle tipsa om att gå tillbaka ett par steg. Träna lydnad med hunden och se till att få hjälp från kunniga människor. Kolla med SBK där du bor.

Se till att du är den som har sista ordet. Han skall aldrig få chansen att sätta sig upp mot dig. Du måste vara 100-procentigt konsekvent och du har mycket jobb framför dig. En rottishane med aggressivitet som inte lyder är en mardröm.

Får du inte ordning på hunden så omplacera honom. Rottweiler skall bo i familjer där man mäktar med hunden och har ordning på den.

Sen är det väl inte så i detta fall kanske med att man inte har nån erfarenhet, för det kan jag inte uttala mig om i detta fall. eller är unge som tjatat för du är ju ändå 30. Men det är vanligt att det är så.

Men man läser o ser såna problem daglig dax o med rottweiler.

Jag tycker det är svårt o ge några konkreta råd , första jag skulle gjort innan jag har löst hur jag ska gå tillväga är o inhadla en munkorg så du är 100 på att inget händer för då är det kanske sista turen du gör me hunden.

Vet inte vad jag ska svara på detta. Jag har inga som helst andra problem med honom utom vid möte med andra hundar.
Har även en rottistik på 7år som inte bryr sig det minsta om andra hundar.

"Problemet" är ju att jag har inga problem med honom annars. Han är inte det minsta aggressiv mot mig eller någon annan, tvärtom älskar han allt bara det inte är andra hundar.

Det är ju skitsvårt och veta vad man ska göra o inte ens sett hunden. det tog mig 6 månader o lösa han problem me X:et , och hur många olika metoder som helst o jag känner han innan till o utan till, alla svagheter han har och starka sidor.

Men sen kan det ju vara hur många andra faktorer som helst.
som ett enkelt X:et hade När hon vet att hunden beter sig på detta vis så blir hon mer orolig, så ökar hunden för han känner att hon är rädd så i hans hjärna tror han att han hjälper henne men i själva verket tvärt om.

vore vettigare om hon berätta mer om hunden än hon gjort, ålder och allt sånt. om det är lydnadsproblem, om han reser ragg när han möter hundar ja så mycket som går.

Senast ändrad:

Jag begriper ju oxå att hunden reagerar när jag gör det. När jag samlar in kopplet eller ngt annat. Så fort han får syn på en annan människa så växer hunden, är det bara folk är det lugnt. Är där en hund med börjar det, ibland är det värre ibland bättre, men jag kan inte påstå att jag nånsin får kontakt med honom vid hundmöte. Han reser ragg morrar dovt och vill dit till varje pris dit. Och ja jag vet att han känner att jag förbereder mig. Men vad ska jag göra när han inte lyder eller lyssnar öht. Inte världens lättaste att dra med sig en galen hund på långt koppel. Och nej annars har jag inga lydnadsproblem utan det är endast vid hundmöte han inte lyssnar. Självklart är han lite stressad när vi är ute eftersom han ska ha koll på allt, men det har blivit mycket bättre och vi jobbar på det. Men hur ska jag jobba på det andra när det inte fungerar vid hundmöte ändån?

Försök vända dig till en duktigt hundtränare.
Könsbunden aggrisisivtet ÄR ett vanligt problem med rottisar, i synnerlighet hanar.
Och det är svårt att kunan komma förbi problemet när det väl uppstått utan duktig hjälp.
Ring sbk, även om de inte har kurser så kanske de kan rekommendera en bra tränare.

Det bör man dock kunan bemästra med lydnad. (man kan tex inte förvänta sig att en rottis hane kan leka med andra hanr - men den bör kunan klara en platsliggning)

Då är det ju enkelt om du har lydnad på han, då sätter du han innan det kommer en hund så tar du i ex fot eller va du nu har för kommando för om du har lydnad så är det väl inga problem då heller.
o så efter mötet kan du belöna han för det han gjorde.

hejsan!
du borde vissa hunden att det är du bestämmer och inte han!
ta tag i honom och säg till honom att det får vara nog!
har sj rottisar och dom kan vara lite uppkäftiga iden åldern men dom lägger av när dom vet om att det är inte dom som bestämmer!
lycka till!

jennie_havanna skrev:
hejsan!
har sj rottisar och dom kan vara lite uppkäftiga iden åldern men dom lägger av när dom vet om att det är inte dom som bestämmer!
lycka till!

åh herre jisses lyssna inte på det här , TA absolut inte tag i hunden när den är i sån aggression det kan sluta med förödelese han kommer nästan till 100% garanterat hugga dig om du tar i han, o det resulterar i mer rädsla för han o det är det sista du vill ha.

Ska man ta det på det viset så är det garanterat MUNKORG PÅ!!!

värkar som han inte riktigt har fattat att det är du som bestämmer, säg till honom att sluta och dra honom till dej, och ge honom ögonkontakt me dej, när han varit duktig så belöna honom, han fattar sj sen att det inte är lönt att "hoppa" på andra hundar!
har sj rottisar och dom ignorerar andra hundar, dom ska bara veta att det är du som är ledaren och du bestämmer!

vad är du för någon? kan man inte ta tag i hunden och säga att det är nog så är dom inte friska! en hund ska aldrig behöva munkorg! det är bara fel uppfostran! mina hundar har aldrig bitit någon eller mig,fast att jag har tagit idem! det är bara vissa vem som bestämmer! fånar....

jennie_havanna skrev:
vad är du för någon? kan man inte ta tag i hunden och säga att det är nog så är dom inte friska! en hund ska aldrig behöva munkorg! det är bara fel uppfostran! mina hundar har aldrig bitit någon eller mig,fast att jag har tagit idem! det är bara vissa vem som bestämmer! fånar....

o herregud va är det för leksaksRottweiler du ha haft då???

Ta i en hund o tala om för den vem som bestämmer när den är i full aggression mot en annan hund är nog det dummaste jag har hört!!!
det leder ju bara till att han får 2st som mopsar sig mot han o vad jag kan tippa på är att han ökar ändå mer.
Om Du inte visst det så är inte aggression kontrollerbart bettende hos en hund.
Ja jag kan hålla med om kommer man så här långt så är ledarskapet dåligt men därför större anledning att ge fan i hunden när den gör så här, för hade hon den pondusen hos hunden skulle det räcka med o höja rösten så skulle den visa underkastelse mot sin förare men vilken den inte gör.

Senast ändrad:

tyvärr det var äkta rottis och ingen leksak,
han var med i flygvapnet, och gick lydnadsklass elit,
så jag vet nog hur rottweilers fungerar.
och när en hund tror att han är ledaren är det bara till och sätta han på plats, en hund som biter sin ägare är inte riktigt frisk!

jennie_havanna skrev:
tyvärr det var äkta rottis och ingen leksak,
han var med i flygvapnet, och gick lydnadsklass elit,
så jag vet nog hur rottweilers fungerar.
och när en hund tror att han är ledaren är det bara till och sätta han på plats, en hund som biter sin ägare är inte riktigt frisk!

ja men snälla du det säger ju ingenting om dina hundar för de har varit i flygvapnet eller elitklass de kan ju vara harmlösa ändå.

sen o ta hunden när den är i sina värsta stunder är det väl inte lägga o ta hunden rakt upp o ner o tala om att det är en som bestämmer utan i nån helt annan situation där hunden är kontrollerbar och inte i aggression för det slutar illa.
o en hund som hugger husse va är det för konstigt me det, en starkt individ som visar att han törs det krävs fan ägare till en sån hund inget leksaker det inte, behöver inte alls vara nåt fel på dom.

jennie_havanna skrev:
hejsan!
lycka till!
Det är INTE lämpligt att ta en sådan konflikt om man inte vet EXAKT vad det är man sysslar med.
RIsken är att ägaren hamnar på akuten och hunden blir avlivningsobjekt.
Har man själv inte kunsakapen och erfarenheten (vilket personen i fråga förmodligen inte har) så behöver man HJÄLP av någon duktig hundtränare, inte att exprementera med alfarullningar och liknade på egen hand.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 875
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 395
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 794
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka