Jag vet inte om jag alltid varit så konsekvent, det är svårt att gå mot strömmen och livet i sig är ju också föränderligt vare sig man vill eller inte.
Och även om jag förstår din vilja att ifrågasätta hans beteende tänker jag att tråden lätt kan slå över i att människor som fungerar så som du beskriver honom har något fel och måste ändra på sig. Något jag tänkt på är till exempel att du och flera andra återkommande skrivit att du försöker och försöker men inte han. Du försöker ja, alldeles för mycket och det lider du av. Han kanske också försöker men till den gräns han klarar av, och det räcker inte alls för dig. Eftersom han haft konflikter i sina tidigare förhållanden och sedan valt bort relationer helt och hållet kan det ju också vara så att han av erfarenhet vaktar gränser som han vet att han behöver. Han kanske vägrar gå igenom samma sak för 111:e gången och därför backar snabbt vid tecken på liknande krav och förväntningar. Men vilka motiv han har spelar ju egentligen ingen roll för du mår fortfarande inte bra av det här. Du måste börja respektera dina egna gränser lika mycket som han nu respekterar sina.