Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

H

Hazeel

Hej alla! Jag är ny här på bukefalos och behöver lite hjälp.. Det skulle betyda guld om ni kunde hjälpa mig!

Jag är medryttare på en ponny som jag åker till fyra gånger i veckan. Han är världens snällaste i hanteringen, skulle aldrig göra någonting för att skada någon. I ridningen dock så blir han väldigt osäker. Han spänner sig för minsta lilla ljud och kan skygga ordentligt och försöka springa hem om han ser en läskig buske eller om t.ex. en pinne knäcks. Han är nästan aldrig helt avslappnad. I ridhus går det dock bättre. Men ute blir han rädd för minsta lilla sak. Jag själv försöker sitta avslappnad och visa att det inte är farligt, men det bryr han sig inte om. Han lyssnar inte alls på mig när han ser någonting "farligt". Han stänger av då kan man säga.

Så jag skulle behöva lite tips då det inte blir lika kul att rida när han hela tiden går på helspänn och "letar" faror :(
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Sådana hästar brukar jag försöka aktivera hjärnan på. Nu vet inte jag hur mycket du kan men såhär göra jag. Skritt-halt-skritt, flytta i skänkelvikning något steg, rida några steg öppna och några steg sluta osv. Detta brukar göra att de flesta slappnar av efter en stund. Att göra övergångar mellan skritt-trav och trav-galopp kan fungera men kan också stressa upp hästen mer.

Lycka till!
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Hej alla! Jag är ny här på bukefalos och behöver lite hjälp.. Det skulle betyda guld om ni kunde hjälpa mig!

Jag är medryttare på en ponny som jag åker till fyra gånger i veckan. Han är världens snällaste i hanteringen, skulle aldrig göra någonting för att skada någon. I ridningen dock så blir han väldigt osäker. Han spänner sig för minsta lilla ljud och kan skygga ordentligt och försöka springa hem om han ser en läskig buske eller om t.ex. en pinne knäcks. Han är nästan aldrig helt avslappnad. I ridhus går det dock bättre. Men ute blir han rädd för minsta lilla sak. Jag själv försöker sitta avslappnad och visa att det inte är farligt, men det bryr han sig inte om. Han lyssnar inte alls på mig när han ser någonting "farligt". Han stänger av då kan man säga.

Så jag skulle behöva lite tips då det inte blir lika kul att rida när han hela tiden går på helspänn och "letar" faror :(

Är man medryttare och har problem med sin medryttarhäst, så är det HÄSTENS ÄGARE man ska be om tips och råd i första hand.

Jag skulle bli väldigt besviken om min medryttare, bad andra som inte känner min häst eller har sett den IRL om tips och ideer.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Är man medryttare och har problem med sin medryttarhäst, så är det HÄSTENS ÄGARE man ska be om tips och råd i första hand.

Jag skulle bli väldigt besviken om min medryttare, bad andra som inte känner min häst eller har sett den IRL om tips och ideer.

Mvh

IngelaH

Jag har pratat med såklart hästens ägare också, och jag ska få hjälp av henne så snart hon kan. Jag vände mig hitåt för att få lite andra råd än ägaren kanske kan ge, om ni har några tips. Det är självklart att jag tar hjälp av hästägaren. Vill bara se vad ni gör med hästar som känns osäkra m.m. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Jag har försökt med övningar, och det funkar tills han ser någonting "farligt". Han letar hela tiden känns det som och det är väldigt svårt att få honom att sluta leta fel och HELT koncentrera sig på mig. :/
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Jag brukar också försöka aktivera dom, så att dom alltid har något annat att tänka på en leta faror..
Läste på en hemsida för ett tag sedan om varför vissa hästar blir tittiga.. Där stog det att det kom från vildhäst tiden.. I Den vilda flocken fanns det spejare som skulle leta faror..
Du kanske har en egne "spejare"
Lycka till med att aktivera din häst, det brukar gå om man inte ger upp..
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

att aktivera hästen brukar fungera, annars kanske du kan hitta någon att rida ut med(gärna en trygg häst eller bara en som inte är speciellt tittig.).
så hästen känner att han inte behöver hålla koll på allt och kan slappna av lite mer.

rid också ut mycket, rid dressyr på fält när det blåser, rid ut i grupp, skritta ut före och efter du är i ridhuset. så hästen vänjer sig vid att även om det händer saker runt omkring men att han ska lyssna på dig.

ju mer man rider ut ju mindre läskigt är det.
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Tack för alla tips! :D
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Men alla hästar är ju olika och ägaren känner ju "din" häst bäst!
Blir du osäker skulle jag rekomendera en halsrem på hästen som du kan hugga tag i om det blir läskigt, sedan andas du och försöker se framför dig hur problemet försvinner.

Ofta finns problemet hos ryttaren.
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Om jag känner att jag blir spänd när jag rider ut brukar jag sjunga.Då andas man automatiskt och hästen blir lugnare tycker jag.
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Är man medryttare och har problem med sin medryttarhäst, så är det HÄSTENS ÄGARE man ska be om tips och råd i första hand.

Jag skulle bli väldigt besviken om min medryttare, bad andra som inte känner min häst eller har sett den IRL om tips och ideer.

Mvh

IngelaH
:bow:

TS
Skaffa en hund som brakar runt i buskarna.;)

tycker att det är bedrövligt när hästen är så ovan att den tror att den är det enda djuret i skogen.

Rid på o var lite tuffare.

I galopp tittar den inte lika mkt o får utlopp för sin energi o blir mer avspänd.

När man är avspänd törs man skritta på helt lång tygel som inte förmedlar en massa omedveten spänning.
 
Sv: Behöver lite hjälp med min medryttarponny..

Hej!

Jag håller med de flesta andra, aktivera hästen med olika rörelser så att den håller fokus på dig! Lite skänkelvikningar, övergångar m.m. Tänk också på att ställa hästen lite ifrån det som den tycker är farligt, då går det lite lättare :)

Jag har en lite halvbesvärlig herre som också stänger av totalt (som om han glömmer att det finns någon på ryggen) som tur är så brukar han iaf inte slänga sig och försöka sticka hem...
Men jag brukar rekommendera mina medryttare att i början, då de rider utan sällskap, rida honom på "trygga rundan", dvs den ridvägen som han är mest van och trygg att gå på. Då får de lära känna varandra under lite mer trevliga former :) Har hon sällskap av någon annan så kan de bege sig ut på andra vägar. Efter ett tag har de lärt känna varandra bättre och han uppför sig hyfsat om de rider ut på andra vägar själva...

Hoppas att det snart går bättre för er :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp