Behöver lite hjälp här nu..

ika77

Trådstartare
Jag har ett vbl-sto som nu använbds till ridning istället för trav.
Men jag har börjat fundera lite på om jag skulle försöka köra henne nån ggn med hjälp av en amatör-tränare i stallet.
Jag kan ju inget om trav och dess utrustning.. :crazy:
Och om jag nu känner att jag vill fortsätta med det, vad är det för grejjer jag behöver köpa förutom en sulky??
Hur ser den nödvändiga utrustningen ut så att man kan köra henne på hemmaplan?
Hon ska vara en ren FRÖJD att köra enligt förra ägaren och nu är hon ju inte körd på drygt 2 år.
Kanske blir en sån "nostalgi-tripp" för henne. :)
Om ni vet och känner för det så kan ni ju även skriva lite provisoriska priser på tillbehör, så man har ett litet hum om vad de här "ideérna " kan komma att kosta..

Om jag var du skulle jag köpa en beg.Rockard där ni kan sitta 2pers,pris 3500 och uppåt.
Sedan skulle jag köpa en vanlig travsele i bra skick,2000 och uppåt.
Sedan finns alla möjliga varianter av selar och vagnar.
Du behöver inte ha någon sulky och så nu,om det visar sig att hästen går bra o.s.v.kan du säkert låna av den tränare eller travkunnige som du lär behöva ta hjälp av.

Om hästen inte är körd på ett tag kan det behövas bommull i öronen och jag skulle nog kanske sätta på en slagjord.

Men du ska nog i första hand leta rätt på någon travkunnig som kan hjälpa dig lite.

Lycka till!(brukar inte vaRA NÅGRA SOM HELST PROBLEM ATT KÖRA EFTER EN LÄNGRE TIDS UPPEHÅLL)ojdå slant på Caps lock knappen. :bump:

OK.. Men vad är en slag-gjord? :confused:
Ja bomull i öronen är nog inte dumt. Jag red henne med det i början när jag fått hem henne eftersom hon hade körts med det..

En slagjord är en vanligen ca.5cm bred rem som man fäster över korset på häst.sedan i skalmarna på båda sidor (den sitter oxå fast i ryggstycket ungf. ovanför svanskappans början) Finns säkert någon som kan lägga ut en bild.

Man har den för att inte hästen skall kunna "slå över "skalmen.

Du kanske inte alls behöver en sådan,du kan väl höra med förra ägaren. :bump:

Ok.. Jag får höra mig för lite med honom och se vad han säger.. Tack för hjälpen!!! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 229
Senast: Fibusen
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Pinkilly
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar