Behöver komma bort...

Sv: Behöver komma bort...

kl

Alla ni som skriver "åk själv" - hur ser er vardag hemma ut? Har ni partner, barn, massor med vänner, sällskap osv?

Jag skulle gärna åka på semester någonstans, men har ingen att åka med. Många av mina vänner säger just sådär :"Åk själv!", men det vill jag verkligen inte! Det jag saknar mest i mitt liv är sällskap att göra saker med/planera saker med och aldrig aldrig att jag skulle åka ut i världen i min ensamhet! Ensamhet har jag alldeles tillräckligt av! ...och att uppleva fina platser och saker utan att få dela det med någon/prata om det med någon - ALDRIG! Jo, man lär träffa en massa människor på resan, men...

Jag är singel, ganska nybliven singel förra året, då delvis tog slut pga att vi aldrig gjorde resor/upplevelser tillsammans. Många av mina vänner har familj och vill helst semestra med sina familjer, så jag valde att hellre uppleva något - visserligen själv, än inte alls.
 
Sv: Behöver komma bort...

Just nu pluggar jag på ett program på högskolan och jobbar extra, vilket gör det mycket svårare att resa iväg(framförallt skolan då). Men innan när jag rest har jag haft heltidsjobb, vilket jag då tagit tjänstledigt från. Så ett tips är att vara bra på ditt jobb och gärna lite speciell erfarenhet/utbildning så du är välkommen tillbaka när du är färdigrest ;) Har inte haft några djur eller partner när jag rest. Kompisar och föräldrar är lätt att hålla (billig) kontakt med tack vare internets fina funktioner på väldigt många platser på jorden.
 
Sv: Behöver komma bort...

kl (och lite trådkap)

Jag är så jäkla sugen att dra iväg på en minitripp någonstans i Europa i sommar, men kommer mest troligt inte hitta någon att dra med på det (och det skulle på ett sätt kännas bra att bara dra iväg själv och kunna bestämma allt utan att ta hänsyn till någon annan). Jag har möjlighet att ta ledigt för att göra det, jag har pengarna för att åka - men jag är så jäkla nervös för själva resandet.
Har inte varit på en flygplats sedan jag var liten och bara följde efter mamma, så jag vet ingenting om var man ska gå, hur man ska göra. Och hur tar man sig från flygplatsen till hotellet/vandrarhemmet/var man nu ska sova?
Jag får för mig att jag kommer lyckas ta mig iväg från Sverige, landa i tilltänkt stad och där inte veta var jag får tag i min väska eller var jag ska ta vägen. Och sen när jag ska hem igen...
 
Sv: Behöver komma bort...

Fast flygplatser är duktiga på att skylta. Det första man ser när man stiger in på dem är just enorma skyltar som säger tex att planet till Paris ska checkas in vid kassa 58-60, och när du har gjort det säger de att nu ska du gå till gate 12. Det går dessutom utmärkt att fråga någon. Ingen prestige, säg bara; Hej, jag ska flyga till paris och undrar vilken gate det planet går från? Då kommer någon att hjälpa dig.
 
Sv: Behöver komma bort...

Det låter lovande!
Tänkte hålla mig till någon storstad första gången, det känns enklast så, och där lyckas ju alla andra hitta så då borde jag också lyckas. Hoppas jag.

Hur funkar det med resor till och från flygplatsen? Hur vet man vilket färdsätt som är bäst? Taxi antar jag att det finns på alla ställen, men info om eventuella bussar/tunnelbana?
 
Sv: Behöver komma bort...

Många flygplatser har informationsdiskar om just sådant, och det är ofta stora skyltar mot bussar och eventuella tåg. Är du väldigt osäker finns alltid taxi, är jag inte bekant sedan innan med landet händer det att jag frågar i informationen vad en taxi "ska" kosta, så att man inte får några överraskningar. (Jag gör också en överenskommelse med chauffören innan vi åker iväg, så att priset blir ungefär vad det ska vara.)

När du ska tillbaka till flyget kan du fråga på ditt boende vad som är smidigaste sättet att ta sig till flygplatsen. Många har shuttle-services tex.
 
Sv: Behöver komma bort...

Åh vad smidigt!

Tänkte också på det här med att växla pengar. Gör man det bäst innan eller på plats? Funkar bankkortet (vanligt mastercard från swedbank) att använda utomlands eller är det kontanter som gäller?
 
Sv: Behöver komma bort...

Både och fungerar, men eftersom du oroar dig lite skulle jag växla åtminstone en del hemma så att du har så att du klarar dig ett tag. Då blir det inte stress och panik om en bank inte tar ditt kort tex.
 
Sv: Behöver komma bort...

När jag tvärledsnade på mitt jobb och mitt liv stoppade jag skitnyckeln i bakfickan, tog min gamla båt och drog ut i skärgården. Jag stack veckorna före midsommar och kom tillbaks först i slutet av november och sista biten till bryggan fick jag tom. bryta is. :p

Jag har massor med vänner kvar från den sommaren som gärna vill att jag dyker upp både på öarna och på fastlandet.

Det svåraste är att bestämma sig, det enklaste är att leva gott bara man är lite uppfinningsrik och jag gjorde väl allt mellan dykning och jourhavande kock på skärgårdskrog den sommaren. :)
 
Sv: Behöver komma bort...

Nej, Anders Jallai är ingen pseudonym (vad jag vet) utan en högst levande människa. :)

Jag skriver inga böcker alls, skulle jag göra det behövs ingen fiktion då det räcker med dagboksanteckningarna,,,,,,,,,om jag nu skulle skrivit dagbok.




*"Fördelen med att bli stämplad som mytoman är att ingen kommer att ifrågasätta dig".* (Sagt av en klok människa med insikt.)
 
Sv: Behöver komma bort...

Om man inte vill åka helt själv så finns Rosa Bussarna som ett bra alternativ. Då vet du även kostnaden på ett annat sätt.

Min mamma har åkt med Rosa Bussarna (senior edition) flera gånger, och varit jättenöjd. Nu åker hon med sin sambo som hon träffade på en av resorna. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 913
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp