Behöver komma bort...

PrittePuff

Trådstartare
Jag hade stora planer, jag skulle sticka utomlands ett år, skulle ta tjänstledigt och sticka till andra sidan jorden. Men det dyker bara upp mer och mer som gör att jag inte kan. Har ingen kompis som vill, kan eller vågar hänga på. Men jag måste komma ifrån allt ett tag.

Så nu har jag lite mindre planer på gång, sticka iväg utomlands några veckor under slutet på sommaren.

Hur hittar man vänner att åka med? Nån som är på samma nivå och bara kan ta sitt pick och pack och dra?
Kanske bila lite på route 66 i USA eller nåt?

Kanske det finns nån bukefalist som vill hänga på??
Eller nån av er utlandsbukefalister som kan ta emot mig? Jag jobbar gärna för mat och husrum. Men jag vet inte vart jag ska ta vägen...


Vet inte vad jag vill med denna tråden egentligen...
Känner mig bara så låst :(
 
Sv: Behöver komma bort...

Man kan åka själv! :up:
Ingen att anpassa sig till, och människor kommer man att träffa ändå! Jag åkte, fast i 5 månader (i två etapper dock) och det var så himla stärkande att klara av det själv.

Kan pma dig några sidor där man kan hitta ställen där man kan jobba för mat och husrum.
 
Sv: Behöver komma bort...

Väntar du på att nån annan ska få tummen ur får du förmodligen vänta väldigt länge ;) Åk själv! Jag har gjort två längre resor själv (9-10 månader åt gången), inga problem. Bor du på hostel träffar du garanterat andra, och det finns reseforum(tex backpacking) att hitta resesällskap på med, för längre resor och för kanske delar av din resa.
 
Sv: Behöver komma bort...

Sök på Working Holiday Australia så hittar du många bra tips för att ta dig runt i Australien på jobb-visa. Det är ett land du törs bussa runt dig själv i.
 
Sv: Behöver komma bort...

Säger som de andra, åk själv! Jag har jobbat/pluggat utomlands i flera vändor, men hade jag väntat tills någon kompis ville och kunde komma med så hade jag fortfarande väntat hemma. Se till att du har en plan för vad du vill göra, och pengar som räcker, och sen är det bara att åka. Om du jobbar eller pluggar kommer du ju att lära känna folk via skolan/universitetet/jobbet, och sen finns ju alltid internet om man saknar nån hemifrån.
 
Sv: Behöver komma bort...

Jag behöver också komma iväg!! Men får liksom aldrig tummen ur och har heller ingen som kan/vill..
 
Sv: Behöver komma bort...

som andra sa, varför ska du vanta pa andra? ;)

jag kan nästintill garanterar att veranda hostel i dem flesta stader har folk nästintill varje natt som backpackar sjalv :) och kanske vill ha sällskap for att gora nagot under dagen....

vet folk som borjar resa med en van, skiljer sig i mitten for att dem vill se olika saker (och darmed hanger med andra personer) och sedan mots upp vid slutet/nagon annanstans igen :) det liksom lite det hela rese grejen gar ut pa, inte bara att se saker men att man liksom vagar och vet att man klarar av att vara pa en ny plats sjalv oavsett hur man klarar av språket.
 
Sv: Behöver komma bort...

Min son, 22, åker själv. Enkel biljett till Laos, planerar att vara borta ett halvår. Mamma var inte så lycklig åt detta, men so far so good! Jag förstår honom absolut att han vill göra detta! Han träffar folk på hostels hela tiden, hängde på några till en buddistretreat, har kört mc genom Vietnam, åkte sen till en tjej i Hongkong, som han alltså träffade i Laos. Tror inte man är ensam så länge...

Hoppas du kommer iväg på nåt!
 
Sv: Behöver komma bort...

Åk själv!
Tycker du (som jag) att det är lite otäckt så finns många resebolag som man kan åka med. Jag har åkt med Rosa Bussarna, ca hälften där brukar vara ensamma resenärer. Har en gammal kursare som åker med Läs och res. Finns säkert fler om man letar lite, och beror ju på vilken typ av resa och boende du vill ha.
 
Sv: Behöver komma bort...

Jag joinar kören, åk själv! En kompis till mig åkte till Sydamerika i ett halvår helt själv och hon träffade många som både åkte själva och i kompisgäng som hon umgicks med. Dessutom hände det även att hon träffade familjer som hon kunde bo hos helt gratis bara för att de började prata under lunchen :)

Men om du inte vill åka helt själv så får du mer än gärna hänga på mig när jag roadtrippar route 66, dock får du vänta tre år tills jag har sparat pengar och är klar med universitetet ;):D
 
Sv: Behöver komma bort...

Åk själv! Jag är inte den mest framåt personen och är väldigt dålig på språk, men åkte själv då förra året en kort sväng i Europa. Gick utmärkt. Och bo på hostels, många åker själva, så det är lätt att hitta nya människor att vara med och man blir starkare som människa. Då jag har ett heltidsjobbdär jag inte bara kan dra iväg hur länge som helst är planen att i slutet på sommaren dra iväg 3 veckor i alla fall, en enkel ner, ett par nätter bokade på hostels och sen får jag se vad som händer och vad jag vill göra.
 
Sv: Behöver komma bort...

Håller med kören ! ÅK SJÄLV ! ;)

Visserligen saknade jag "någon" att dela resan med MEN vilka minnen jag har från 7 veckors kuskande i USA. Helt själv, med resesällskap ibland som man som sagt "hittar" på vägen... Och vilka vänner man träffade (har flera på FB fortfarande nu 3 år senare) ...

Du kommer inte ångra dej !!!
 
Sv: Behöver komma bort...

JAG VILL OCKSÅ! Men hur gör man?! Hur mycket pengar behövs? Jag är verkligen en sån som inte får tummen ur, men jag tror faktiskt att ska man komma iväg så blir det nog bäst att åka själv. Man får säkert ut mest av att åka själv egentligen, även om det känns som att det vore en trygghet att åka minst två...
 
Sv: Behöver komma bort...

Hur man gör; enkelt. Du bestämmer dig för vart du vill åka och så kollar du upp flyg, eller båt eller tågpriser dit, om du inte vill cykla. Kolla på nätet vad den sorts övernattning du föredrar kostar, och det priset ger ofta ett ungefärligt pris på mat också. Gångra med antalet dagar du vill vara borta, plus lite extra för oväntade utgifter, eventuellt visum och utflykter, inträden mm.
 
Sv: Behöver komma bort...

kl

Alla ni som skriver "åk själv" - hur ser er vardag hemma ut? Har ni partner, barn, massor med vänner, sällskap osv?

Jag skulle gärna åka på semester någonstans, men har ingen att åka med. Många av mina vänner säger just sådär :"Åk själv!", men det vill jag verkligen inte! Det jag saknar mest i mitt liv är sällskap att göra saker med/planera saker med och aldrig aldrig att jag skulle åka ut i världen i min ensamhet! Ensamhet har jag alldeles tillräckligt av! ...och att uppleva fina platser och saker utan att få dela det med någon/prata om det med någon - ALDRIG! Jo, man lär träffa en massa människor på resan, men...
 
Sv: Behöver komma bort...

Svarar både dej och den som undra hur man gör ;)

I mitt fall har jag Couchsurfat när jag har vart i London (och det är en svår stad att couchsurfa i) så att göra detsamma när jag kuskade runt (i mitt fall) i USA var ett enkelt val. Har aldrig haft så lätt att hitta nånstanns att sova som då.
man sover alltså hemma hos personer man förvisso endast träffat på nätet ;) Men samtidigt får man då alla lokala tips man kan behöva... Och som i mitt fall massor av nya vänner =)

Jag åkte greyhoundbus överallt utom när jag va i Las vegas/Californien då hyrde jag en bil i 3 veckor som jag åkte runt med... I Las Vegas bodde jag inte hemma hos någon dock där bodde jag på "vandrarhem" men det var ett gammalt "motell/hotell" så de va som att bo på hotell men du delade rum med i detta fall tex 3 andra, där hade jag turen att få 2 svenska tjejer som jag bodde med, de åkte jorden runt, så de åkte med mej lite på utflykter (bla Death Valley och Hoover Dam) ...

Nu var jag HELT slut när jag bara gjort "halva" resan och hade landat i Florida, hos en kompis som jag träffat i London, så därifrån valde jag att bryta min resa och åka hem ;) hade så många intryck så jag kände att jag inte riktigt "pallade" att åka vidare ;) Men saknade inte att jag såg ostkusten utan det jag nu sparar ihop till är att kunna göra om Californien"resan" med bil ;)
Och då gärna med en pojkvän ;) Men skulle lätt kunna göra resan själv igen med !!! Hälsa på de jag bodde hos igen och denna gång ta mej mer tid (tyckte jag tog mej tid då med men i efterhand så kunde jag vart längre på många platser) osv...

Nu va ju jag förvisso 36 när jag åkte, men som sagt de 2 svenska tjejerna jag stötte på va runt 21-23 (kommer inte ihåg ;) )
Men åka med nån av mina kompisar ... Näää de bäddar för gräl, jag är så "egensinnig" jag vill ha resan på mitt sätt ;)

Jag är "mest" ensam hemma, har ett fåtal BRA vänner men inga jag direkt umgås med mer än på fb/nätet, så jag är nog rätt osocial ;) Men samtidigt skulle nog INGEN kalla mej osocial för de känner ingen som pratar som jag ;) Med både kända och okända människor =)
 
Sv: Behöver komma bort...

Om man inte vill åka helt själv så finns Rosa Bussarna som ett bra alternativ. Då vet du även kostnaden på ett annat sätt.
 
Sv: Behöver komma bort...

kl

Alla ni som skriver "åk själv" - hur ser er vardag hemma ut? Har ni partner, barn, massor med vänner, sällskap osv?

Jag skulle gärna åka på semester någonstans, men har ingen att åka med. Många av mina vänner säger just sådär :"Åk själv!", men det vill jag verkligen inte! Det jag saknar mest i mitt liv är sällskap att göra saker med/planera saker med och aldrig aldrig att jag skulle åka ut i världen i min ensamhet! Ensamhet har jag alldeles tillräckligt av! ...och att uppleva fina platser och saker utan att få dela det med någon/prata om det med någon - ALDRIG! Jo, man lär träffa en massa människor på resan, men...

Partner, djur och heltidsjobb och jag drar iväg ensam hela tiden. Inte det att jag inte gillar sällskap, men det blir lätt att man blir sittande på häcken medan alla andra ska bestämma sig och spara pengar och se om de får ledigt och vips glider livet och alla härliga resor en förbi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 913
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp