LFreddy
Trådstartare
Jag har tittat på flera olika märken men förstår inte de olika vidderna i bommen det verkar vara olika för olika märken. Jag vågar knapt ringa till en sadelutprovare efterssom de jag varit i kontakt med varit väldigt pushiga på att jag ska köpa en ny sadel för 20-30 000 av "deras" favorit märke. Därför vill jag ha lite råd. Jag har bara nordsvenska bruks av god exteriör. de är hyfsat korta, raka och breda i ryggen dessutom har de en bred bringa med stora rörliga bogblad. Jag är ute efter en bra allroundsadel till min yngsta som är tre år och som kommer att bredda sig under året. Jag rider mycket i skog och terräng och tycker om att skutta över ett hinder men älskar också att rida dressyr. Måste jag ha två sadlar eller går det att hitta en bra sadel som fungerar i de flesta dicipliner under hästens utbildnings tid? De andra hästarna jag haft har jag bytt sadel till med 6- 12 månaders mellanrum men idag finns det ju så mycket teknik som gör sadlarna ställbara att det borde gå att hitta en vettig sadel som går att ändra lite efterssom. Hästarna körs mer eller lika mycket som de rids men jag vill ändå ha en sadel som är bra. Den unga har dessutom lätt för sig och jag vill inte att hon ska bli låst eller få spänningar pga en dålig sadel. Det får gärna vara syntet men thorwgoods sadlar passar inte optimalt. Glad för alla tips