Behöver akut tips/hjälp innan 17!

Quinny07

Trådstartare
Min 07:a hade lyckats få grimman in i munnen idag. Han & hans hagkompis leker hela dagarna & biter i varandras grimmor.

En tjej i stallet hade hållt på & försökt få av honom den, men han gick bara iväg & var skärrad. Så tillslut ringde hon mig så jag & min sambo åkte ut!

Vi höll på ett bra tag. Skärmade av hagen så de bara hade en liten hage att röra sig på. Tillslut fick min sambo av honom grimman! Stackarn.. :(

Så nu är vi tillbaka på ruta ett! När han kom till mig i början av Januari var han rädd för allt. Ville inte bli fångad i hagen, sätta på grimman var omöjligt. Nu är vi tillbaka på samma ställe.

Provade komma i närheten av honom när han väl fått av sig grimman. Han går bara iväg. Att få på en grimma nu i hagen är nog omöjligt. :cry:

Dom ska tas in från hagen runt 17. Hur skulle ni ha gjort för att få in honom?

/En väldigt ledsen matte.

Sv: Behöver akut tips/hjälp innan 17!

Följer han efter de andra när de tas in?
Går det kanske iaf att få något runt halsen?

Vi får inte ens komma nära honom, så tror inte ens att vi kan få ett grimskaft runt halsen. Förhoppningsvis kanske han har lugnat ner sig om 2 timmar, men är väl inget att hoppas på.. :(

Han går bara med denna hingsten som är ett år yngre, de andra går på andra sidan stallet. Så jag vet faktiskt inte om han kommer att följa med om vi leder in hingsten, förhoppningsvis.. Kanske kan göra någon slags sluss?

Jag hade försökt samla ihop ett gäng och gå hand i hand + ta hjälp av longeringslinor och tränga in hästen i ett hörn

Funkar ju inte i längden men för idag

Jag hade försökt samla ihop ett gäng och gå hand i hand + ta hjälp av longeringslinor och tränga in hästen i ett hörn

Inget bra allternativ enlig mig. Hästen kommer troligtvis känna sig trängd och springa igenom den mänskliga kedjan eller lyckas trassla in sig i longerlinan.

En sluss eller locka hästen med en hink gotta brukar funka bäst.

Jag skulle först ta in hingsten och därefter låta det ta lite tid, hellre att lägga ned en timmas arbete på att vara lugn och försöka få honom att komma fram och lita på dig, än att stressa på för att han ska vara inne 17. Om inte annat lät det där med slussen bra.
Lycka till

Det tycker jag inte är ett bra sätt, TS kommer då att få en stressad häst idag som inte kan lita på någon och det kommer bli värre problem framöver om man ska tränga in hästen i ett hörn. Det låter för mig ungefär lika illa som att dra in hästen med linor vid lastning. :crazy:

Jag skulle inte ge mig på något som skulle kunna stressa upp honom ännu mer. Dvs jag skulle ej, tränga in i hörn eller lämna ensam. Risken är att han drar igenom hagen och gör sig illa.
Testa med att ta med en hink med lite skrammel i och försök lägga grimmskaft runt halsen först och sedan försöka få på grimman. Om det inte går att få på den så hade jag, beroende på hur stall och hage ligger, nog testat att leda den andra och låta den här följa med lös.
Och sedan träna med grimman i stallet.

Bara nyfiken... Hur gick det?
:angel:

Det tycker jag inte är ett bra sätt, TS kommer då att få en stressad häst idag som inte kan lita på någon och det kommer bli värre problem framöver om man ska tränga in hästen i ett hörn. Det låter för mig ungefär lika illa som att dra in hästen med linor vid lastning. :crazy:

Och vad är det för del på att ta hjälp av linor när man lastar en häst ... ?

Och vad är det för del på att ta hjälp av linor när man lastar en häst ... ?

tycker det är en självklarhet att INTE använda linor vid lastning, bara idiotiskt men e min åsikt, bättre o träna med hästarna tills dom tyccker det är ok att gå på själva utan en massa skit runt om......!!

När jag kom ut 16:45 hade någon redan hunnit ta in dom! På något sätt har någon lyckats få på honom sin lädergrimma i hagen, & tagit in honom. Jag är så lättad. :bow:

Han var fortfarande lite skärrad i boxen. Lite skeptisk men efter lite pyssel & borstning började han bli sitt vanliga jag... Tog av & på grimman några gånger. Första gången blev han rädd, men sen gick det bra.. Så jag tror det blir som vanligt snart igen... Lillen då.. :love:

Tack för alla tips iallafall!

:bow:

Förutom att det är justare mot hästen så är det skönt att veta att man i nödsituationer kan få in hästen själv i och ur trailern om man måste bege sig iväg och ingen annan finns i närheten.
Klart skönt annars med iofs.;)

En fråga bara. Varför har du grimma på din häst i hagen? Jag hade aldrig grimma på min häst för att jag var rädd att den skulle fastna eller något liknade.
Om din häst nu leker med andras hästars grimmor så kanske det till slut händer en värre olycka än denna. Inte så roligt för andras hästarnas ägare om de ska behöva köpa en ny grimma för att DIN häst tar sönder den.
Bättre att låta hästarna vara utan grimma i hagen så slipper man såna här problem!:)

En fråga bara. Varför har du grimma på din häst i hagen? Jag hade aldrig grimma på min häst för att jag var rädd att den skulle fastna eller något liknade.
Om din häst nu leker med andras hästars grimmor så kanske det till slut händer en värre olycka än denna. Inte så roligt för andras hästarnas ägare om de ska behöva köpa en ny grimma för att DIN häst tar sönder den.
Bättre att låta hästarna vara utan grimma i hagen så slipper man såna här problem!:)

Vi har heller aldrig grimma på våra i hagen!

kl

Att de som tog in hästen kunde göra det, kanske berodde på att de inte visste att något hade hänt.
De gjorde som vanligt, sa, kom här, och så var det inte mer med det.

För att:
* När han kom till mig den 7 Januari 2010 fick INGEN sätta på honom grimman ens i boxen. Man fick ha sina knep för att lyckas få på honom den. Han rullade bara ögonen & var LIVRÄDD. Backade & småreste sig.
* Han & hans hagkompis har rymt minst 5 gånger sedan 7 Januari eftersom elen inte funkar så bra med all snö. Med tanke på att han är rädd av sig & rädd för grimman, så vill jag knappast vara med om att han rymmer & INGEN kan få tag i honom.

Duger mina anledningar eller?

För att MIN häst tar sönder andras grimmor? Ungefär lika roligt som det är för mig att den andra hästen äter upp min häst´s täcken? Det är väl sånt man kanske får räkna med som häst-ägare?

Var inte folk som ifrågasätter hur jag hanterar min häst jag ville ha svar av. Utan HJÄLP! Men det är väl som vanligt här på buke... :grin:

Herregud.....................

Senast ändrad:

För att:
* När han kom till mig den 7 Januari 2010 fick INGEN sätta på honom grimman ens i boxen. Man fick ha sina knep för att lyckas få på honom den. Han rullade bara ögonen & var LIVRÄDD. Backade & småreste sig.
* Han & hans hagkompis har rymt minst 5 gånger sedan 7 Januari eftersom elen inte funkar så bra med all snö. Med tanke på att han är rädd av sig & rädd för grimman, så vill jag knappast vara med om att han rymmer & INGEN kan få tag i honom.

Duger mina anledningar eller?

För att MIN häst tar sönder andras grimmor? Ungefär lika roligt som det är för mig att den andra hästen äter upp min häst´s täcken? Det är väl sånt man kanske får räkna med som häst-ägare?

Var inte folk som ifrågasätter hur jag hanterar min häst jag ville ha svar av. Utan HJÄLP! Men det är väl som vanligt här på buke...

Herregud.....................

Det var inte menat något illa. Jag har heller inte frågasatt hur du hanterar din häst! Du ville ha hjälp och jag undrade vrf du hade grimma i hagen.
Men varför kan du inte ha din häst i en liten hage själv om du inte vill att andras hästar ska äta upp din häst täcke? Eller sätta på något medel? Det kan du även göra på grimmorna...
Om du tycker att det är "som vanligt att folk ifrågasätter hur du hanterar din häst på buke",vrf frågar du ens om hjälp!? Fråga någon hästkunning i stallet eller någon annan person som kanske har haft likande problem. Inte på buke om du vet att "folk ifrågasätter" dig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama